Gode miniserier?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-08-09 19:32

Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af heteroseksuelle
mænd?

Jeg kan godt lide formatet, altså dem der ikke bare er en lidt lang film
på til 3 1/2 time, men derimod er lange (men afsluttende!) historier på
5-15 timers samlet varighed.

Lige for tiden genser jeg 1. sæson af "Rome" på 3Puls, som er supergod,
og formodentlig vil de vise 2. sæson bagefter.

"Shogun" husker jeg som ret god, men nu er det altså sådan at hvis der
er en oprindelig roman bag en miniserie, så vil jeg hellere læse den.

Jeg har 1. sæson af "24" liggende, og så de førse 2-3 afsnit for længe
siden, men havde så ikke mulighed for at se mere. Den skal jeg have set
snart.

Jeg har hørt meget godt om de relativt nye "Dune"-miniserier (og ja, jeg
har læst de romaner miniserierne er baseret på, og har også set
Lynch-filmen), og også fantasyserien "10th Kingdom". Dem regner jeg med
at købe på DVD om nogle måneder.

"Band of Brothers" kan vist også kaldes en miniserie... Den skal jeg
formodentlig se sammen med en bekendt senere i år, eller i starten af
næste år, eller også køber jeg den selv. Den har jeg også hørt meget
godt om.

Miniserien baseret på den 1. Jason Bourne-roman, altså den med Richard
Chamberlain, har jeg set 3 gange, herunder én gang for relativt nyligt,
og den var rimeligt god, men led under at det reelt kun var en lang
film, på de sædvanlige 3 til 3 1/2 time. Jeg vil hellere en længere og
mere kompleks historie.

Hvad er der, som jeg bør undersøge nærmere?

Postet til < news:dk.medier.tv > og < news:dk.kultur.film >, med FUT sat
til < news:dk.kultur.film > da det forekommer mig at emnet er mest
on-topic dér. Jeg følger dog begge grupper, i fald nogle skulle
foretrække at svare kun i TV-gruppen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-08-09 20:05

In news:4a918b14$0$301$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:

> "Shogun" husker jeg som ret god, men nu er det altså sådan at hvis der
> er en oprindelig roman bag en miniserie, så vil jeg hellere læse den.

Der er faktisk en roman bag "Shogun". Forfatteren hedder James Clavell.

Jeg har lige købt serien meget billigt. Der er hele serien i en boks for
180,- kr. Jeg glæder mig til at gense den.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-08-09 20:21

Tove Krieger wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:
>
> Der er faktisk en roman bag "Shogun". Forfatteren hedder James Clavell.

Ja det ved jeg; jeg har læst den danske oversættelse et par gange. Det
antydes af ordet "men" ovenfor.

> Jeg har lige købt serien meget billigt. Der er hele serien i en boks for
> 180,- kr. Jeg glæder mig til at gense den.

Jeg synes jeg har hørt, at den kan fås endnu billiger.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Steen

Dato : 23-08-09 21:14

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af heteroseksuelle
> mænd?

Af dem jeg har set for nyligt, er der Damages og Over There. Begge har
vist kørt på TV3 i løbet af det sidste års tid.

Ellers har/er jeg tilfreds med Taken (serien), Picket Fences, Cape
Wrath, Eureka og Jericho. True Blood har fået fine anmeldelser, det
samme har Torchwood (men nogle heteroseksuelle mænd vil måske føle sig
frastødt af serien?).
--
Steen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 00:32

Steen wrote:

> [...]
>
> Ellers har/er jeg tilfreds med Taken (serien), Picket Fences, Cape
> Wrath, Eureka og Jericho. True Blood har fået fine anmeldelser, det

"Eureka" og "Jericho" og "Torchwood" er ikke miniserier, og jeg tillader
mig at antage at de andre du nævner heller ikke er det.

> samme har Torchwood (men nogle heteroseksuelle mænd vil måske føle sig
> frastødt af serien?).

Ja måske, men nu går det mest på, at jeg ved der er en masse miniserier
af tøse/føle-typen, bl.a. nogle med Richard Chamberlain, og også tilbage
i 1980'erne den dér med hende den unge kvinde der ikke ved hvem hendes
mor er, eller en anden kvinde der får bid ansigtet af af en krokodille,
og så får noget plastikkirurgi og bliver fotomodel.

Dem gider jeg ikke! Det skal være miniserier der henvender sig til mænd
og mandige interesser.

On "Torchwood" er for meget for mig, med den biseksuelle Jack Harkness
(eller hvad han nu hedder), det er meget muligt. Det kommer primært an
på hvor meget hans seksuelle orientering fylder, i forhold til den type
problemstillinger som jeg kan (og vil) forholde mig til (action,
spion-intriger og lignende). Men nu er "Torchdood" altså heller ikke en
miniserie, og dermed ikke specielt relevant.

En miniserie er en serie, på et på forhånd planlagt antal afsnit, hvor
historien afsluttes ved sidste afsnit, og hvor man kender slutningen før
man begynder at optage. I modsætning til ikkeminiserier der bare bliver
ved og ved uden at man kan være spor sikker på at der nogensinde kommer
en slutning, med "X-Files" som nok det grelleste eksempel nogensinde, på
at manuskripforfatteren bare finder på nyt hele tiden i stedet for at
afklare de ting han oprindelig fandt på.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per

Dato : 24-08-09 20:14

> "Eureka" og "Jericho" og "Torchwood" er ikke miniserier, og jeg tillader
> mig at antage at de andre du nævner heller ikke er det.

Eh du nævnte selv "24"? Det er da heller ikke en miniserie.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 21:14

Per wrote:
Peter:

> Eh du nævnte selv "24"? Det er da heller ikke en miniserie.

Den lever op til kravet om at have et afsluttet handlingsforløb: Man
ved, før 1. episode optages, hvad sidste episode slutter med.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 21:40

> [...]

> Den lever op til kravet om at have et afsluttet handlingsforløb: Man
> ved, før 1. episode optages, hvad sidste episode slutter med.

Det er butleren, og helten og heltinden får hinanden til sidst...det
gælder nok 90% af alle produktioner
--
Steen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 23:04

Steen wrote:

> Det er butleren, og helten og heltinden får hinanden til sidst...det
> gælder nok 90% af alle produktioner

Ikke så meget det, men derimod at man ved at *historin* *er* *slut* om
et fastlagt antal afsnit.

Ikke noget med at slutte med en cliffhanger, for derved at lægge pres på
for at få lov at lave en 2. sæson.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin T.

Dato : 25-08-09 00:56

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> [...]
> fastlagt antal afsnit.
>
> Ikke noget med at slutte med en cliffhanger, for derved at lægge pres på

Så det drejer sig mere om at have en "main villain" i hver sæson ? Der er jo
massere af tv serier der "afsluttes" hver sæson som 24.

Fra : Steen

Dato : 25-08-09 13:02

> [...]

> et fastlagt antal afsnit.
>
> Ikke noget med at slutte med en cliffhanger, for derved at lægge pres på

Jeg vil endnu en gang hoppe op på sofabordet, og slå et stort slag i
luften for de (alt for oversete) perler: Den svenske Labyrint, den
britiske Cape Wrath, og de glimrende amerikanske Over There (som ikke er
så meget krig-i-Afganistan, men mere om personerne) og Damages.
--
Steen

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-08-09 21:39

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
> Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af heteroseksuelle
> mænd?

Underlig bemærkning...

> Hvad er der, som jeg bør undersøge nærmere?

Kom i gang med at se Band of Brothers prompte.

Udover det vil jeg anbefale Generation Kill der følger
amerikanske soldater under invasionen af Irak.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-08-09 22:23

"Peter Larsen" <> skrev i meddelelsen ...

> Udover det vil jeg anbefale Generation Kill der følger
> amerikanske soldater under invasionen af Irak.
3puls har lige sendt Occupation. Samme emne. Kan
klart anbefales.

mvh
Henning

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 00:34

Peter Larsen wrote:

> Underlig bemærkning...

Ikke hvis man har en klar fornemmelse af at markedet vrimler med
ligegyldige tøse/føle-miniserier.

> Kom i gang med at se Band of Brothers prompte.

Måske er den for negativ og uheroisk for mig. Jeg brød mig f.eks. slet
ikke om "Saving Private Ryan!. Men nu har jeg muligheden for at se den
uden at betale for det, og det er jo en god ting, da jeg som sagt har
hørt meget godt om miniserien.

> Udover det vil jeg anbefale Generation Kill der følger
> amerikanske soldater under invasionen af Irak.

Det kan jeg meget nemt forestille mig bliver alt for uheroisk og
antikrigspropaganderende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-08-09 11:43

> [...]
> meget godt om miniserien.

> Det kan jeg meget nemt forestille mig bliver alt for uheroisk og

Du må meget gerne uddybe hvorfor du ikke brød dig om Saving
Private Ryan. Jeg har hørt meget forskellig kritik af den, men at
den skulle være for "uheroisk" har jeg lige dog aldrig hørt.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 24-08-09 16:12

Peter Knutsen skrev:

> Det kan jeg meget nemt forestille mig bliver alt for uheroisk og
> antikrigspropaganderende.

Det *skal* være krigspropaganderende? Den slags film løber jo over
skærmen i metermål...

Fra : Per

Dato : 24-08-09 20:16

> Kom i gang med at se Band of Brothers prompte.

BoB er IMO meget overvurderet, men dog stadig en OK serie.

> Udover det vil jeg anbefale Generation Kill der følger
> amerikanske soldater under invasionen af Irak.

Jeg er lige startet på den og den virker lovende.

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-08-09 21:29

"Per" <nej@tak.dk> wrote in message

> BoB er IMO meget overvurderet, men dog stadig en OK serie.

Jeg må erklære mig dundrende uenig. Det er noget af det bedste
jeg overhovedet har set, om vi så snakker TV eller film.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-09 09:59

In news:4a92f817$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Peter Larsen <spak@spak.dk.com> typed:
> "Per" <nej@tak.dk> wrote in message

> Jeg må erklære mig dundrende uenig. Det er noget af det bedste
> jeg overhovedet har set, om vi så snakker TV eller film.

Det er absolut også min mening. Så den for nogle år siden, og jeg synes at
den var så medrivende, at man dårligt kunne vente til næste afsnit. En barsk
historie, men krigen var jo også barsk og de interviews der var med de
virkelige personer bag historien var særligt interessante. Jeg var især
fascineret af deres løjtnant (senere major) Richard Winters, han var i
sandhed en helt. Det må have været en forfærdelig oplevelse for alle
soldaterne som udviste et heltemod uden lige.

Jeg kan slet ikke se at serien skulle være overvurderet. Det var jo bare
sandheden der blev vist i al sin gru.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-09 11:09

Tove Krieger wrote:
> In news:4a92f817$0$36569
> Jeg kan slet ikke se at serien skulle være overvurderet. Det var jo
> bare sandheden der blev vist i al sin gru.

Det er måske den, der er overvurdetret? Mange foretrækker jo krig som
underholdning.

Per V
--
Vi vil have "Talking Horns" til Copenhagen Jazz Festival 2010!
http://www.youtube.com/watch?v=Ltv155M-8_U

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-09 11:28

In news:4a93b840$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Per Vadmand <perve@post.tele.dk> typed:

> Det er måske den, der er overvurdetret? Mange foretrækker jo krig som
> underholdning.
>
> Per V

Det har du sikkert ret i, men så er der jo altid M.A.S.H for dem der
foretrækker underholdning.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-08-09 21:57

Peter Knutsen skrev:

> Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af heteroseksuelle
> mænd?

Beklager. Alle de bedste miniserier er forbeholdt kvinder og bøsser.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-08-09 22:28

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Beklager. Alle de bedste miniserier er forbeholdt kvinder og bøsser.

Den bedste miniserie, der er lavet, er "The singing detective" med Michael
Gambon.

Per V

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 00:36

Per Vadmand wrote:
> Den bedste miniserie, der er lavet, er "The singing detective" med Michael
> Gambon.

Den var der nogle af mine venner der så, da vi var børn, og de talte
meget om den. Den kunne måske godt være værd at undersøge.

I øvrigt også en miniserie der ikke lever op til mit krav, idet den kun
var på to afsnit: "Not a Penny More", eller lignende, baseret på en
roman af Jeffrey Archer. Den var rimeligt god, og jeg gad egentlig godt
gense den, men husker den ikke umiddelbart som så godt at det er noget
jeg gerne vil købe og eje.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 13:13

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

> Beklager. Alle de bedste miniserier er forbeholdt kvinder og bøsser.

*LOL*

Forresten overraskede den svenske serie "Labyrint" mig meget positivt.
--
Steen

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-09 22:29

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Beklager. Alle de bedste miniserier er forbeholdt kvinder og bøsser.

Hvad med House of Saddam?
<http://www.imdb.com/title/tt0936453/>

Anders Fogh medvirker ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 24-08-09 00:34

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af heteroseksuelle
> mænd?

min favorit er og bliver nu twin peaks - selv om jeg er ved at have set den
lidt for mange gange

> [...]
>
> "Shogun" husker jeg som ret god, men nu er det altså sådan at hvis der er
> en oprindelig roman bag en miniserie, så vil jeg hellere læse den.

ja den er go ..

> Jeg har 1. sæson af "24" liggende, og så de førse 2-3 afsnit for længe
> siden, men havde så ikke mulighed for at se mere. Den skal jeg have set
> snart.

jeg har set lidt af dem på tv men jeg ved ikke hvad det er - men de gør det
ikke for mig
men har venner der ikke kan slippe den når de først er kommet i gang så ....

> [...]
> formodentlig se sammen med en bekendt senere i år, eller i starten af
> næste år, eller også køber jeg den selv. Den har jeg også hørt meget godt

den er simpelthend formidabel og jeg synes egentligt også den er til at
betale sig fra

> Miniserien baseret på den 1. Jason Bourne-roman, altså den med Richard
> Chamberlain, har jeg set 3 gange, herunder én gang for relativt nyligt,

tænker du på tornfuglene ? nu er jeg måske ikke den bedste at spørge men
hende
der spiller hoved rollen jeg synes er Ohh så dejlig sikke øjne rachel ward
( spørg mig ikke hvordan det staves men sådan lyder det)

> og den var rimeligt god, men led under at det reelt kun var en lang film,
> på de sædvanlige 3 til 3 1/2 time. Jeg vil hellere en længere og mere
> kompleks historie.

Hmm der er fornyeligt kommet en serie der heder weed de er i gang med 5
sæson der er hvert afsnit kun på
25 minutter - jeg synes den er rigtig go

> Hvad er der, som jeg bør undersøge nærmere?

Ohh du milde nu har du jo godt nok sat en tidsbegræsning på for hvor lang
tid de må vare
men jeg har i 100 vis men de fleste på den længde har jeg på whs ...

jeg ved godt de overskride´r den tid du har sagt de må vare
men jeg synes de bedste nye serier der køre er

1.) Lost
2.) medium
3.) desperat housewife
4.) prison break
5.) weed

for lige at nævne nogen af dem jeg kender ...

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 00:45

Bo Mørch Mogensen wrote:

> min favorit er og bliver nu twin peaks - selv om jeg er ved at have set den
> lidt for mange gange

Den er ikke en miniserie, og jeg kan godt følge dig i at man kan have
set den for mange gange. Jeg skal først gense den igen om en 10-15 år.

[...]
> tænker du på tornfuglene ? nu er jeg måske ikke den bedste at spørge men

Nej, noget med "Manden uden navn", en mand der vågner op på en fransk
strand, og har mistet hukommelsen. Han får hjælp af en alkoholiseret
læge. Det viser sig så, at han er en toptrænet hemmelig agent.

Den er baseret på en thriller-roman af Robert Ludlum. Faktisk en
trilogi, idet hver af romanerne har været forlæg for de 3 "Jason
Bourne"-film med Matt Damon.

Netop "Tornfuglene" antager jeg er en af de dér tøse/føle-miniserier som
jeg meget gerne vil undgå, idet jeg ikke mener at de centrale temaer
tiltaler mine heteroseksuelle instinkter. Der skal være lidt vold og
lidt action. Eller i hvert fald et mere mande-relevant plot.

> hende
> der spiller hoved rollen jeg synes er Ohh så dejlig sikke øjne rachel ward
> ( spørg mig ikke hvordan det staves men sådan lyder det)

Hun er sikkert dejlig, men jeg synes ikke det er et tilstrækkelig godt
argument for at investere 5-10 timer i at se en miniserie, at en af de
kvindelige hovedpersoner er smuk.

Er det en film, så kan det være OK, eller hvis der er tale om en
miniserie med andre attraktive elementer (f.eks. én der omhandler et
interessant tema).

> Hmm der er fornyeligt kommet en serie der heder weed de er i gang med 5
> sæson der er hvert afsnit kun på
> 25 minutter - jeg synes den er rigtig go

Jamen "Weed" er ikke en miniserie.

> Ohh du milde nu har du jo godt nok sat en tidsbegræsning på for hvor lang
> tid de må vare
> men jeg har i 100 vis men de fleste på den længde har jeg på whs ...

Af miniserier?

> jeg ved godt de overskride´r den tid du har sagt de må vare
> men jeg synes de bedste nye serier der køre er

Jeg har ikke noget imod miniserier der varer meget længe, bare de *er*
miniserier. Det er dem du nævner desværre ikke.

> 1.) Lost
> 2.) medium
> 3.) desperat housewife
> 4.) prison break
> 5.) weed

De 5 er ikke miniserier, de er TV-serier.

< http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-series >

<citat>
A miniseries (also mini-series), in a serial storytelling medium, is a
production which tells a story in a pre-planned limited number of episodes.
</citat>

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 00:47

Peter Knutsen wrote:
[...]
> [...]
> </citat>
>
> "Pre-planned limited number of episodes".

Og yderligere et citat fra samme artikel:

<citat>
Francis Wheen makes the important point that "Both soap operas and
primetime series cannot afford to allow their leading characters to
develop, since the shows are made with the intention of running
indefinitely. In a miniseries on the other hand, there is a clearly
defined beginning, middle, and end, (as in a conventional play or novel)
enabling characters to change, mature, or die as the serial proceeds.".
</citat>

Jeg kan også rigtig godt lide TV-serier, men lige denne her tråd handler
specifikt om noget som er grundlæggende forskelligt fra det, nemlig
mini-serier.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per

Dato : 24-08-09 20:19

> Nej, noget med "Manden uden navn", en mand der vågner op på en fransk
> strand, og har mistet hukommelsen. Han får hjælp af en alkoholiseret læge.
> Det viser sig så, at han er en toptrænet hemmelig agent.

The Bourne Identity http://www.imdb.com/title/tt0094791/

Jeg husker den som en helt suveræn mini-serie.

Shogun er dog kongen.

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-08-09 08:49

Efter mange tanker skrev Bo Mørch Mogensen:
> 1.) Lost
> 2.) medium
> 3.) desperat housewife
> 4.) prison break
> 5.) weed
>
> for lige at nævne nogen af dem jeg kender ...

Jeg har også set rup og stup af Lost og Prison Break. Det er lige mig
I øjeblikket er det Harper's Island og 24 timer. Og ja, snupper da
også lige Merlin..

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 13:13

Per Nielsen <dazzler53@hotmail.com> wrote:

> I øjeblikket er det Harper's Island...

Du milde makrel - jeg glemte årets fedeste serie på TV2: Harpers Island.
Til trods for slutningen, så var det noget af det bedste på TV2 indtil
videre
--
Steen

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-08-09 13:53

Steen skrev:
> Du milde makrel - jeg glemte årets fedeste serie på TV2: Harpers Island.
> Til trods for slutningen, så var det noget af det bedste på TV2 indtil
> videre

Ssshhh Jeg mangler de 3 sidste afsnit.

Fra : TL

Dato : 24-08-09 11:53

On Mon, 24 Aug 2009 01:34:07 +0200, in dk.kultur.film "Bo Mørch
Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote:

>men jeg synes de bedste nye serier der køre er
>
>1.) Lost
>2.) medium
>3.) desperat housewife
>4.) prison break
>5.) weed

Hvis vi er ovre i serier, så skal også nævnes Californication, med
David Duchovny i hovedrollen.
Af de ovenfor nævnte er det kun Weeds jeg bryder mig om.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 13:35

TL wrote:
> Hvis vi er ovre i serier, så skal også nævnes Californication, med
> David Duchovny i hovedrollen.
[...]

Ja, jeg så 1. sæson sidste år (eller var det i 2007?) og den er rigtig
god, men jeg syntes ikke rigtig jeg have tid, da TV2 viste 2. sæson for
nyligt.

Jeg vil dog ikke over i TV-serier med denne tråd, men ønsker at høre
specifikt om mediet miniserier.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-08-09 01:29

Peter Knutsen wrote:

> Er det ikke den, som DR2 har vist et par gange, indenfor de seneste par
> år, sent om aftenen? Husker det som én almindelig film på cirka 2 timer,
> snarere end en miniserie, og den var ikke specielt god.

Jeg mener at den havde premiere på BBC i sensommeren 2008, så den har
næppe været vist "et par gange" på DR2 (om den overhovedet har været vist
i Danmark er jeg ikke klar over?).

--
Jesper Lund

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-08-09 11:01

Peter Knutsen wrote:
> Hvad er der, som jeg bør undersøge nærmere?

Das Boot... ?

// Hans

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 13:35

Hans Joergensen wrote:

> Das Boot... ?

Jeg har optaget filmen på HD, da den blev vist for nylig, vistnok på
DR2, men har endnu ikke fået set den.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per

Dato : 24-08-09 20:26

The Andromeda Strain http://www.imdb.com/title/tt0424600/
Lidt b-agtig men syntes faktisk den var OK.

The Triangle http://www.imdb.com/title/tt0452573/
Også ganske OK.

Generation Kill http://www.imdb.com/title/tt0995832/
Har lige set afsnit 2 og den virker lovende

Jeg kan også godt lide gode mini-serier. Der har gennem tiderne været mange
Stephen King også men ikke alle er lige gode dog.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 21:16

Per wrote:
> The Andromeda Strain http://www.imdb.com/title/tt0424600/
> Lidt b-agtig men syntes faktisk den var OK.

Jeg har læst romanen flere gange (ikke en af Crichtons bedste), og også
set filmatiseringen fra 1970'erne.

> [...]
>

> Jeg kan også godt lide gode mini-serier. Der har gennem tiderne været
> mange Stephen King også men ikke alle er lige gode dog.

Jeg har kun set "Golden Years". Den var ret god, nok en jeg godt vil
gense, men jeg ville nok ike gide købe den.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-09 12:48

Peter Knutsen wrote:
> Jeg har optaget filmen på HD, da den blev vist for nylig, vistnok på
> DR2, men har endnu ikke fået set den.

Den er også lavet i miniserie, 3 afsnit, samlet længde omkring 5
timer og 40 minutter.. og den holder hele vejen i banken imho :)

// Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-09 18:56

In news:4a918b14$0$301$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:
> Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af
> heteroseksuelle mænd?

Om et øjeblik d.v.s. kl 20.00 kommer der en miniserie i 2 afsnit der hedder
"En ærefuld krig" med Daniel Craig i hovedrollen. Jeg vil da lige se om den
er noget værd. Det er på TV2 Charlie.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-09 21:04

In news:4a94259a$0$301$14726298@news.sunsite.dk,
Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> typed:
> [...]
> hedder "En ærefuld krig" med Daniel Craig i hovedrollen. Jeg vil da
> lige se om den er noget værd. Det er på TV2 Charlie.

Har lige set 1. afsnit, og ærlig talt er der vist ikke noget at råbe hurra
for. Jeg synes godt nok den er lidt mærkelig, men det kan jo være at sidste
afsnit retter op på det.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-08-09 19:14

Steen skrev:

> Over There (som ikke er så meget krig-i-Afganistan

Især fordi den foregår i Irak.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Steen

Dato : 25-08-09 20:53

> Især fordi den foregår i Irak.

Nåja, den ene krig ligner den anden
--
Steen

Fra : Niels

Dato : 25-08-09 23:42

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> til < news:dk.kultur.film > da det forekommer mig at emnet er mest
> on-topic dér. Jeg følger dog begge grupper, i fald nogle skulle

Centennial (Coloradosagaen)
The Triangle
John Adams
Das Boot
I, Claudius
The Singing Detective
Edge Of Darkness
Generation Kill
Roots
Riget
Rich Man Poor Man
Holocaust
The Lost Room
Densha Otoku
John From Cincinatti
Deadwood (nok lidt for lang til dine kriterier...)

Hilsen Niels

--
| Meld dig ind i Foreningen for de |
| fantastiske genrer på www.fantastik.dk |

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 15:02

On 2009-08-26 00:42:03 +0200, Niels <endymionng@gmail.com> said:

> [...]
> The Triangle
> John Adams
> Das Boot
> I, Claudius
> The Singing Detective
> Edge Of Darkness
> Generation Kill
> Roots
> Riget
> Rich Man Poor Man
> Holocaust
> The Lost Room
> Densha Otoku
> John From Cincinatti
> Deadwood (nok lidt for lang til dine kriterier...)

og
XIII
Being Human
The Fixer
Andromeda strain
Sanctuary ( web version.. ) fænger den kan du tage TV versionen serner
Thief ( kører på TV3+ om natten)
The lost room
Samurai girl
Comanche Moon
fallen
Impact
Torchwood sæson 3 ( du kan sagtens starte der, eller tage 1. sæson
forfra på BBC entertainment)

Kan se vi nævner flere af de samme serier..
Men der er jo heller ikke så mange ( nye ) minier..

læs evt mere på http://omtv.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-08-09 00:52

ecozyz wrote:
> og
> XIII
> Being Human
> The Fixer
> Andromeda strain
> Sanctuary ( web version.. ) fænger den kan du tage TV versionen serner
> Thief ( kører på TV3+ om natten)
> The lost room
> Samurai girl
> Comanche Moon
> fallen
> Impact

Også tak for forslagene.

> Torchwood sæson 3 ( du kan sagtens starte der, eller tage 1. sæson
> forfra på BBC entertainment)

Har Torchwood en reel historie at fortælle? Altså én lang historie? Jeg
har hele tiden haft på fornemmelsen at den er ligsom alle andre
ikke-miniserier

> Kan se vi nævner flere af de samme serier..
> Men der er jo heller ikke så mange ( nye ) minier..

Nej, det er en lidt sjælden genre.

> læs evt mere på http://omtv.dk/

Har de en sektion om miniserier, da?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : PerX ...

Dato : 04-09-09 19:08

In article <4a95ca83$0$308$14726298@news.sunsite.dk>,
peter@sagatafl.invalid says...

> Også tak for forslagene.

> Har Torchwood en reel historie at fortælle?

Nej ;)

> Altså én lang historie? Jeg
> har hele tiden haft på fornemmelsen at den er ligsom alle andre
> ikke-miniserier

Kommer an på hvordan du definere det.

Der var noget inden, og der bliver måske noget efter.

Men sæson 3 var lavet som en en afsluttet 5 episoders miniserie baseret
på at folk ikke kendte noget til noget.

> Nej, det er en lidt sjælden genre.

> Har de en sektion om miniserier, da?

Han trænger til hits ;)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-08-09 00:50

Niels wrote:
> Centennial (Coloradosagaen)
> The Triangle
> John Adams
> Das Boot
> I, Claudius
> The Singing Detective
> Edge Of Darkness
> Generation Kill
> Roots
> Riget
> Rich Man Poor Man
> Holocaust
> The Lost Room
> Densha Otoku
> John From Cincinatti

Tak, der er noget at researche på, m.h.t. plot/tema og så videre.

> Deadwood (nok lidt for lang til dine kriterier...)

Principielt kræver jeg kun, at folkene bag den har kendt afslutningen
før de begynder at optage første afsnit (og selvfølgelig at der *er* en
afslutning. Ikkeminiserier er jo netop konstrueret sådan at de kan
trækkes i langdrag uden at noget som helst nogensinde ændres).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels

Dato : 27-08-09 21:45

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> afslutning. Ikkeminiserier er jo netop konstrueret sådan at de kan
> trækkes i langdrag uden at noget som helst nogensinde ændres).

I så fald skal du klart se Deadwood - Hver sæson har en tydelig storyarc
1: Lov og orden
2: Penge og Handel
3: Demokrati, Kultur og Civilisation

At der så skulle have været en fjerde sæson er så en anden sag, men
serien kan sagtens nydes alligevel.

Fra : PerX ...

Dato : 04-09-09 19:10

In article <4a95ca2c$0$308$14726298@news.sunsite.dk>,
peter@sagatafl.invalid says...

> Tak, der er noget at researche på, m.h.t. plot/tema og så videre.

> Principielt kræver jeg kun, at folkene bag den har kendt afslutningen
> før de begynder at optage første afsnit

Hey, så kan du se Babylon 5- det er fem sæsoner men han vidste hvor han
ville hen *g*

> (og selvfølgelig at der *er* en
> afslutning.

Ah, så skal du ikke se "The Wire" - som i livet kommer vi ind mens ting
er igang og forladen mens ting er igang - ikke alt løses smart og kækt
inden lukke tid, og nogen gange vinder 'de onde'

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-09-09 16:26

Niels:

<snip>

> Das Boot

<snip>

> Holocaust

Med MPIs 13 disc set (DVD) udgave af Herman Wouk's War and Remembrance
får man begge til een miniseries pris.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : PerX ...

Dato : 04-09-09 19:05

In article <4a918b14$0$301$14726298@news.sunsite.dk>,
peter@sagatafl.invalid says...
> Hvad er der egentlig af gode miniserier, der kan ses af heteroseksuelle
> mænd?

Så du signalere på forhånd du ikke gider Sex and the city? ;)

> "Shogun" husker jeg som ret god, men nu er det altså sådan at hvis der
> er en oprindelig roman bag en miniserie, så vil jeg hellere læse den.

"Noble House" er også stadig god - hvis du ikke syntes det er for piget
;)