Fagudtryk. Engelsk til Dansk. Leader?
Fra : jim

Dato : 03-08-09 07:08

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_leader

Er der et dansk ord for sådan en?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-08-09 14:42

jim skrev:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Film_leader
>
> Er der et dansk ord for sådan en?

Startstrimmel. Indløbsstrimmel.
--
Herluf :·)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-08-09 16:28

jim <jim@officeconsult.dk> wrote:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Film_leader
>
> Er der et dansk ord for sådan en?

Blandt danske filmoperatører hedder den "kongerækken".

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-08-09 13:09

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Blandt danske filmoperatører hedder den "kongerækken".
>

> --
> "I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
> out." Grace M. Hopper.

Som Herluf siger, så kaldes det en startstrimmel. Der sidder som regel en
kongerække
på en startstrimmel, normalt som det sidste op til hvor filmen begynder,
men en startstrimmel kan, alt efter hvordan operatørrummet er sat op,
være meget længere end en kongerække.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-09 17:20

Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:

> [...]
> begynder, men en startstrimmel kan, alt efter hvordan operatørrummet er
> sat op, være meget længere end en kongerække.

Fra M. Scharnberg, Kinoteknik, 1954.

"Startstrimlen er standardiseret og består af tre afsnit:
beskyttelsesstrimlen, identitetsstrimlen og synkronstrimlen.

3. Synkronstrimlen.
Denne består af 2 billeder + 3,66 m (12 fod) film, hvortil selve
spillefilmens begyndelse skal limes. Den skal være ugennemsigtig med
følgende undtagelser:

Det 21. billede skal betegnes Billedstart i sorte bogstaver på hvid
baggrund og skal kunne læses retvendt af operatøren, nåt filmen sidder i
maskinen.

De 12 [resterende - min tilf] fod fra Billedstart til selve spillefilmen
skal for hver fod have et nummereret billede, kun indeholdende sorte tal
på hvid beggrund, og som kan læses retvendt af operatøren samt skal
angive, hvor mange fod der er til spillefilmens begyndelse. De to sidste
fod skal ikke mærkes."

Bem "... læses retvendt af operatøren". Derfor kalder operatøren det for
"kongerækken".

Der kan være en overture ved spillefilmen begyndelse, som ved Stanley
Kramers film, Judgement at Nuremburg.

Operatøren dæmper lysene i salen, men lader forhænget foran lærredet
forblive lukket og med rampelyset tændt. Der er lys i kinomaskinen, men
overblændingsklappen åbens ikke. Når så overturen er færdig åbnes føtst
overblændingsklappen, så evt indledningsbillede vises, så åbnes
forhænget og rampelyset slukkes og til sidst dæmpes lysene i salen helt.

Der kan osse være en finale. Ved Claus Ørsteds debutfilm som instruktør,
Narko - en film om kærlighed, som havde premier på Triangel Bio i 1971,
kom instruktøren op i operatørrummet og bad om at filmen fik lov til at
fortsatte efter sidste billeder før lyden blev slukket, så publikum
hørte et "mijav" fra lydsporet.

Operatøren slukker som regel for lyden ret hurtigt, fordi de uundgåelige
ridser på slutstrimlen vil give små "smæld" i højtalerne.

Det var formodeltlig den eneste gang nogen kom til at høre det mijav.

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-08-09 18:35

> [...]
[Snip]

Udover at det citat er dybt forældet, så bekræfter du jo faktisk hvad jeg
skrev.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-09 19:43

Look what the cat dragged in - Peter Larsen:

<snip>

> [Snip]
>
> Udover at det citat er dybt forældet, så bekræfter du jo faktisk
> hvad jeg skrev.

Der er ikke skrevet noget nyere på dansk.

--
2GB RAM should be enough for anyone.