Kingdom of Heaven tilsat Braveheart og du ~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-07-09 17:32

Arn I og Arn II. Jeg syn's nu det var synd for krikken, men så vidt jeg
kan regne ud var den alligevel pensionsmoden. Cecilia skulle 20 år i
kloster, krikken bliver slagtet kort tid inden Arns termin slutter hos
Tempeldrengene og den var allerede voksen da han tog af sted hjemmefra.

Hvor gammmel kan en hest blive - max 30 år vel? og så du'er den ikke til
det der med sværd og sandaler.

Godt med en film hvor Danskerne er skurke.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Kim2000

Dato : 26-07-09 18:04

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det der med sværd og sandaler.
>
> Godt med en film hvor Danskerne er skurke.

Er det den film, hvor instruktøren brugte nogle amatørvikinger til et
"storstilet slag" og det netop kom til at ligne det, det var. Nemlig en flok
danskere årgang nutid, der fumlede rundt med et sværd?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-07-09 18:38

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

<snip>

> Er det den film, hvor instruktøren brugte nogle amatørvikinger til et
> "storstilet slag" og det netop kom til at ligne det, det var. Nemlig en flok
> danskere årgang nutid, der fumlede rundt med et sværd?

Opstillingen i slaget til sidst ligner meget det i Braveheart. Og jeg
bemærkede, at Nordmændene holder med Svenskerne.

Instruktøeren er i øvrigt Dansk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-07-09 18:38

<snip>

> Godt med en film hvor Danskerne er skurke.

Der skal selvfølgeli' stå: jävla dansken.

Fra : Zeki

Dato : 27-07-09 08:08

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Arn I og Arn II.

Sammenlignet med både Kingdom of Heaven og Braveheart er Arn 1 og 2 da de
rene b-film!

Men okay, der er også lige ca 150 millioner kroner til forskel i
budgetterne.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-09 13:24

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> [...]
> rene b-film!
>
> Men okay, der er også lige ca 150 millioner kroner til forskel i

Og hvad - eller rettere hvem - tror du så de penge gik til?

Fra : Zeki

Dato : 28-07-09 09:24

> Og hvad - eller rettere hvem - tror du så de penge gik til?

I begge tilfælde at lave film der er meget større i skala. Blandt andet.

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-07-09 09:47

Zeki wrote:

> I begge tilfælde at lave film der er meget større i skala. Blandt
> andet.

Det sjove ved det er, at i langt de fleste tilfælde lignede de "store" slag
i vikingetiden nok mere et halvt hundrede bondekarle, der tampede løs på
hinanden, end Hollywoods "casts of thousands".

Per V
--
Vi vil have "Talking Horns" til Copenhagen Jazz Festival 2010!
http://www.youtube.com/watch?v=Ltv155M-8_U

Fra : Zeki

Dato : 29-07-09 09:41

> Det sjove ved det er, at i langt de fleste tilfælde lignede de "store"
> slag i vikingetiden nok mere et halvt hundrede bondekarle, der tampede løs
> på hinanden, end Hollywoods "casts of thousands".

Vikingetiden? Hvilke "store slag" tænker du da konkret på her?

Mht middelalderen er der ganske vist også fiflet lidt. I 'Kingdom of Heaven'
f.eks er Saladins ca 25.000 mænd pludselig blevet til en kæmpe
lord-of-the-rings-agtig hær på over 200.000.

Antallet i 'Braveheart', som også foregår i middelalderen, både på
englændernes og skotternes side - og både ved Sterling og Fallkirkslagene -
er dog nogenlunde præcise.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-07-09 13:26

Zeki wrote:

> Mht middelalderen er der ganske vist også fiflet lidt. I 'Kingdom of
> Heaven' f.eks er Saladins ca 25.000 mænd pludselig blevet til en kæmpe
> lord-of-the-rings-agtig hær på over 200.000.

Netop.

Per V

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-07-09 14:58

Zeki:

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Du kan være sikker på at det er ikke det, pengene er gået til.

> [...]
> of Heaven' f.eks er Saladins ca 25.000 mænd pludselig blevet til
> en kæmpe lord-of-the-rings-agtig hær på over 200.000.

Computergrafik...

Jeg kan dog ikke finde samme henvisning til Dreamworks på min DVD med
KoH som Gladiator. Der var computergrafikken ret tydelig nogle
steder.

Iflg Gibbon, Kap LIX, havde Saladin "fourscore thousand horse and
foot" da han gik ind i The Holy Land. Det retter Oliphant Smeaton
(1910 udgaven) så til 25.000 i en fodnote.

Gibbon er i øvrigt spændende læsning i den forbindelse og handlingen
i filmen (KoH) passer godt med det han beskriver. Jeg mener osse at
kunne huske, at Gibbon er nævnt et sted i filmens tekster.

Det må være slaget ved Tiberias, der skildres i begge film.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Zeki

Dato : 29-07-09 22:21

> Zeki:

> Du kan være sikker på at det er ikke det, pengene er gået til.

Ikke forstået! Så når listen over medvirkende i produktionen er cirka fem
gange så lang i 'Braveheart' og 'Kingdom of Heaven' som i Arn-filmene, og
der i disse film er flere statister, større behov for kostumer, catering,
flere lyd og lysfolk, CGI-afdelinger - ja alt - for at lave en produktion
der er større i skala, så er det ikke det som der er blevet brugt penge på?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-07-09 23:51

<snip>

> Det må være slaget ved Tiberias, der skildres i begge film.

Nej. I Arn II er det sandsynligvis "Battle of Cresson", 1. maj 1187

<http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cresson>

Og i KoH, "Battle of Hattin", 4. juli 1187

<http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Hattin>

Begge fundet via Google med søgeord Tiberias.