Spørgsmål om Asterix: De Danske stemmer
Fra : Henrik Laursen

Dato : 26-07-09 16:36

Jeg går og leger lidt med tanken om at købe Asterix tegnefilmene, men
der er en ting der afgør om jeg vil købe dem: Stemmerne.
Er det de original gamle Danske stemmer med bla Ove Sprogøe som
Asterix ?

Jeg gidder skutte at købe dem hvis de har lavet det nummer med at smide
nye stemmer på, for man vil jo gerne opleve de stemmer man husker da man
var en lille knægt dengang i 70'erne.

--
Henrik Laursen

Fra : Morten

Dato : 28-07-09 10:33

> [...]
> der er en ting der afgør om jeg vil købe dem: Stemmerne.
> Er det de original gamle Danske stemmer med bla Ove Sprogøe som

Den asterix-box jeg har med 6 DVD'er er det de gamle stemmer.
Der står Egmont - Nordisk film i bunden. Så er DVD'erne også fra dem, så er
det højest sandsynligt de gamle stemmer.

> Jeg gidder skutte at købe dem hvis de har lavet det nummer med at smide
> nye stemmer på, for man vil jo gerne opleve de stemmer man husker da man
> var en lille knægt dengang i 70'erne.

Samme her. Blev utroligt skuffede over de, godt nok billige, Lucky Luke
DVD'er i TP. Alene musikken. Bang bang lucky luke udtalt på ærkedansk og
ikke den "amerikansk danske" vi alle husker fra fjernsynet. Ligeledes
figurerne. Synd og skam de ikke bare beholdt de gamle - det havde formentlig
også været billigere, men måske de ikke syntes kvaliteten af de gamle
optagelser var gode nok? I hvert fald burde man mene der så havde været
plads nok på en DVD til at lægge begge lydspor.

Mvh
Mortem

Fra : Henrik Laursen

Dato : 28-07-09 15:32

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in

> Den asterix-box jeg har med 6 DVD'er er det de gamle stemmer.
> Der står Egmont - Nordisk film i bunden. Så er DVD'erne også fra dem,
> så er det højest sandsynligt de gamle stemmer.

Super, tak for svar.

Jeg oplevede nemlig hvor skide svært det er at få Tintin med original
stemmerne der bla inkluderer Karl Stegger.
Jeg fandt kun en med det, Tintin og Hajsøen, men desværre en urestaureret
version fra On-Air hvor lyden var fyldt med støj.

--
Henrik Laursen

Fra : Morten

Dato : 28-07-09 23:45

> [...]
> Jeg fandt kun en med det, Tintin og Hajsøen, men desværre en urestaureret
> version fra On-Air hvor lyden var fyldt med støj.

Mystisk... Jeg har Tintin-boksen med 21 eventyr, ligeledes fra Nordisk
film/egmont. Der er alle da med de originale danske stemmer. Restaureret...
Det husker jeg ikke. Det er et stykke tid siden jeg har haft en skive fra
den boks i afspilleren.

Lucky Luke derimod er On-Air. Gad vide om man kan finde Lucky Luke fra andre
end On Air...

Mvh
Morten

Fra : Henrik Laursen

Dato : 29-07-09 05:42

> [...]
> haft en skive fra den boks i afspilleren.
>
> Lucky Luke derimod er On-Air. Gad vide om man kan finde Lucky Luke fra

Du kan ikke engang få dem længere, andet hvis de ligger i en rodekasse
i en eller anden butik, alle onlineshops siger de er udgået.

Apropos Lucky Luke, husker du vel sikkert Terrence Hill som Lucky Luke ?

Lucky Luke 1: http://www.imdb.com/title/tt0102351/
Lucky Luke 2: http://www.imdb.com/title/tt0288107/
Mini serien: http://www.imdb.com/title/tt0346328/
Introen til alle 3: http://www.youtube.com/watch?v=F10JepJWfSM

Uha, jeg kan huske Nancy Morgan der spillede Lotta Legs, puha hun så godt
ud, hun ejede baren i Daisy Town i alle 3 releases.
De film og serien er desværre også udgået forlængst.

--
Henrik Laursen

Fra : Morten

Dato : 29-07-09 09:23

> Du kan ikke engang få dem længere, andet hvis de ligger i en rodekasse
> i en eller anden butik, alle onlineshops siger de er udgået.

Synes da ellers at cdon.com har en pæn del af dem, måske ligefrem dem alle
(har ikke gidet tjekke om de er der alle). Men så er det noget med at købe
én film ad gangen - ikke en hel boks. Og kun én film pr. DVD.
Eller det kan også være de "Volym 1-7" de har med svensk cover har de
originale danske stemmer (de har stemmer på 4 sprog, deriblandt dansk). Og
disk 1-7 passer filmmæssigt præcist med den boks jeg har, bortset fra
DVD'erne her er i separat cover.

Fælles for dem alle er, at hvis du ser stor bagside, så er de fra Nordisk
film. Personligt har jeg intet imod svensk cover. Det har flere af mine
DVD'er. Det er de samme som de danske, men billigere ;D Men ok, det hjælper
måske også at jeg bor så tæt på Sverige at jeg tit kigger derover, kan godt
forstå hvis jyder skulle have det med svensk som de fleste andre med tysk
(det har jeg dog heller intet imod).

> [...]
> ud, hun ejede baren i Daisy Town i alle 3 releases.
> De film og serien er desværre også udgået forlængst.

Jeg må prøve at kigge efter dem ;D

Men ja, noget mærkeligt noget at film sådan kan "udgå". Det må jo betyde at
så kan de lovligt piratkopieres - eller sådan burde det i hvert fald være.
Et digitalt værk man vil tjene penge på har man imho en forpligtelse til at
gøre tilgængeligt.
Leder selv efter Pirates of the Caribbean, ville ikke købe dem til fuld
pris, men vente til de var faldet til 100 kr. eller derunder. Måske de er
kommet igen, for en overgang var de heller ikke til at skaffe med mindre du
købte fra forskellige forhandlere og én film som 1 disc udgave og resten som
dyre 2 disc udgaver. Jeg er kun interesseret i en boks der ikke er dyrere
end filmene separat eller 1 disc udgaver - jeg får alligevel ikke set alt
det mere eller mindre ligefyldige ekstramateriale (og undrer mig over hvem
der gør, kender ingen personligt der systematisk ser det).

Mvh
Morten

Fra : Henrik Laursen

Dato : 30-07-09 08:28

> [...]
> hvert fald være. Et digitalt værk man vil tjene penge på har man imho
> en forpligtelse til at gøre tilgængeligt.

Gør de også, altså rippes
Jeg har været lidt af en rod og undersøgt Usenet efter de gamle film og
serien med Terrence Hill, jeg fandt sgu 1'eren herude, den blev postet
for 6 dage siden

Jeg ville have troet at de ville bruge de gamle Lucky Luke releases
som et reklame gimmic for den nye Lucky Luke film at Franskmændende
har gang i. http://www.imdb.com/title/tt1235536/
De skriver den er inspireret af albumet "Daisy Town", bortset fra at
når man kigger på filmens cast, så ligner det en combi af flere albums,
for der er lovlig mange villains med som ikke er med i "Daisy Town".

--
Henrik Laursen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-07-09 20:12

Morten escribió:

> [...]
> de gamle optagelser var gode nok? I hvert fald burde man mene der så
> havde været plads nok på en DVD til at lægge begge lydspor.

Det kunne også være omvendt: at det var dyrere at betale for lov til at
bruge de gamle stemmer, og at man derfor lavede en ny
discountindspilning. Men det er bare et gæt.

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Morten

Dato : 28-07-09 23:47

> [...]
> bruge de gamle stemmer, og at man derfor lavede en ny discountindspilning.

Ja, måske DR sidder på dem og vi ved jo alle at vores alle sammens
tvangskanal mangler midler... Og DR kan nok heller ikke selv udgive dem, da
de derimod ikke har rettigheder til at udgive videomaterialet på DVD...
Kompliceret verden vi lever i ;D

Mvh
Morten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-08-09 17:30

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> Det kunne også være omvendt: at det var dyrere at betale for lov til at
> bruge de gamle stemmer, og at man derfor lavede en ny
> discountindspilning. Men det er bare et gæt.

Det var også min tanke. Det kan være at de gamle stemmer er indspillet
under nogle kontrakter, der ikke har taget højde for f.eks.
DVD-udgivelser i stort oplag, og derfor giver urimeligt høje royalties
til stemmeskuespillerne.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org