Den mest skræmmende film længe
Fra : Kim2000

Dato : 23-07-09 15:27

Speak er en film om en ung kvinde, der var den populære pige på skolen, men
til en fest gik noget helt galt. Ingen ved rigtig hvad der skete, men hun
ringede til politiet og nu siger hun ingenting.

Vi følger hende i det følgende år, og det er skræmmende.

En skræmmende ligegyldighed, en skræmmede tavshed. Forældre der ikke ser
hende, ikke ser hendes smerte. Og faktsik hverken lytter eller taler med
hende. Venniner, der ikke ser hende og skolekammerater der stikker. Lærerne
der er ganske modbydelige og på ingen måde er der for eleverne. Og vi skal
også igennem den skræmmende oplevelse, der hedder hvordan systemet reagerer
på en pige, der pludselig bliver tavs.

Forbandede skræmmende film. En 14-årigs råb for hjælp og tager sig tid til
at høre hende. Et opråb til samfundet. Og endnu stærkere end Råzone.
Kristien Stewart, 14 år da hun spillede rollen, spiller så utrolig stærkt,
at det er svært at forstå.

Og pointen i filmen er der, det samme er linien gennem filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0378793/ Den scorer 8 ud af 10 på siden. Jeg
giver den 10 ud af 10.

Fra : Brian

Dato : 24-07-09 11:00

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at det er svært at forstå.
>
> Og pointen i filmen er der, det samme er linien gennem filmen.

Jeg så den også den anden nat på TV2 Film. Jeg ville egentlig ligge og falde
i søvn til den, men det fangede filmen mig for godt til.

Omkring Kristen Stewarts præstation er jeg helt enig. Jeg troede egentlig at
hun var ældre, og at de (som sædvanlig) havde brugt en 22 årig, til at
spille teenager.

Skulle man falde over den på TV2 Film, er den absolut værd at bruge et par
timer på at se - og et par timer på at fundere over.

/Brian