Gyserfilm
Fra : Nederbasse

Dato : 22-07-09 11:39

Hejsa

Før i tiden blev der lavet rigtige gyserfilm, nu gælder det bare om at skære
så mange kropsdele af eller hvad?

Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-09 11:45

In news:4a66ec4d$0$48244$14726298@news.sunsite.dk,
Nederbasse <mapslit@gmail.com> typed:
> [...]
> at skære så mange kropsdele af eller hvad?
>
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Jeg ved ikke om jeg vil sige at det er den bedste, men jeg så for mange år
siden "Carrie" med Sissy Spacek. Slutscenen gjorde, at jeg lettede ½ meter
fra lænestolen, sådan et chok fik jeg. Nutidens gysere/thrillere er nok lidt
mere sofistikerede.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-09 12:17

Nederbasse skrev:

> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Da jeg var 16 år var det "Dead of Night"

http://www.imdb.com/title/tt0037635/

....da jeg genså den for et år eller 2 siden var det så som så med uhyggen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim2000

Dato : 22-07-09 12:21

"Nederbasse" <mapslit@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Før i tiden blev der lavet rigtige gyserfilm, nu gælder det bare om at
> skære så mange kropsdele af eller hvad?
>
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

The ring er satme uhyggelig, 1608 er også min kop the

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-07-09 20:09

> The ring er satme uhyggelig, 1608 er også min kop the

'The Ring' får også min stemme.

Mark

Fra : Zeki

Dato : 22-07-09 12:42

"Nederbasse" <mapslit@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Candyman!

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-07-09 13:30

Zeki wrote:
> "Nederbasse" <mapslit@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Candyman!

Rødt Chok/Don't look now! er langt den uhyggeligste film og slår alle de
nævnte ketchupfilm med mange længder.

Per V
--
Vi vil have "Talking Horns" til Copenhagen Jazz Festival 2010!
http://www.youtube.com/watch?v=Ltv155M-8_U

Fra : Kim2000

Dato : 22-07-09 13:59

> Rødt Chok/Don't look now! er langt den uhyggeligste film og slår alle de
> nævnte ketchupfilm med mange længder.

Og hvis man kan leve med teknisk halvdårlig kvaliett, så:
http://www.youtube.com/watch?v=QqG8lReKjaQ&feature=related

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-07-09 14:58

Per Vadmand escribió:

> Rødt Chok/Don't look now! er langt den uhyggeligste film og slår alle de
> nævnte ketchupfilm med mange længder.

Den står også for mig som en af mest uhyggelige film jeg har set, så
vidt jeg husker kunne jeg ikke engang tåle at se den færdig. Men det er
så også mange år siden og jeg ved ikke hvordan oplevelsen ville være ved
et gensyn.

Blandt nyere film vil jeg anbefale Børnehjemmet:
http://www.imdb.com/title/tt0464141/

Meeget creepy og stemningsfuld.

Mikkel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-09 15:08

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Blandt nyere film vil jeg anbefale Børnehjemmet:
> http://www.imdb.com/title/tt0464141/
>
> Meeget creepy og stemningsfuld.

Kommer (generelt) an på hvem man er; kedede mig bravt
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-07-09 22:22

Hans Paulin (6310) escribió:

> Kommer (generelt) an på hvem man er; kedede mig bravt

Imponerende.

Hvad havde du forventet? Øksemordere?

Jeg havde ingen særlige forventninger og blev fuldstændigt optaget af
filmens drama og gys.

Mikkel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-09 23:48

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Imponerende.

Dét er jo bare fakta (for at ikke alle tror at filmen nødvendigvis er noget
for dem)

> Hvad havde du forventet? Øksemordere?

Nej, hvorfor? Er de specielt uhyggelige?

Jeg er nok svær at kyse som sådan.

> Jeg havde ingen særlige forventninger og blev fuldstændigt optaget af
> filmens drama og gys.

Ja ja, det er da også fint nok; dét skal du da osse ha lov til; der er vel
ingen grund til at blive fornærmet over at "nogen foretrækker moderen og
andre datteren" - eller slet ikke nogen af dem
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-07-09 18:44

Per Vadmand skrev:

> Rødt Chok/Don't look now! er langt den uhyggeligste film og slår alle
> de nævnte ketchupfilm med mange længder.

Jeg er stort set enig, men nu om stunder findes der jo også en grum sag
ved navn "Antichrist" ...

--
Jørgen Grandt

Fra : Nederbasse

Dato : 22-07-09 19:59

> [...]
>
> Per V
> --
> Vi vil have "Talking Horns" til Copenhagen Jazz Festival 2010!

Den havde jeg glemt og ja DEN var uhyggelig

Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-07-09 09:40

Per Vadmand skrev:

> Rødt Chok/Don't look now! er langt den uhyggeligste film
> og slår alle de nævnte ketchupfilm med mange længder.

Ja, den er uhyggelig. Det danske ord 'gyser' er lidt bredt.
Det dækker jo både 'horror' og 'thriller'.

Indenfor 'thriller' kan jeg komme i tanker om et par stykker,
som også er lidt 'uhyggelige'. Hitchcock, Polanski og Kubrick
har lavet nogle af slagsen: "Psycho", "Rebekka", "Blind vej",
"Chok", "Rosemary's Baby" og "Ondskabens hotel".

En anden har allerede nævnt Friedkins "Eksorcisten". Om
den skal kaldes 'horror' eller 'thriller' ved jeg ikke rigtigt.

--
Herluf :·)

Fra : ML-78

Dato : 24-07-09 18:00

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja, den er uhyggelig. Det danske ord 'gyser' er lidt bredt.
> Det dækker jo både 'horror' og 'thriller'.

"Gyser" kan sættes lig med "horror". "Thriller" svarer til "spændingsfilm".
I aviser og andre blades tv-oversigter finder man dog ofte begreberne
blandet sammen.

> [...]
>
> En anden har allerede nævnt Friedkins "Eksorcisten". Om
> den skal kaldes 'horror' eller 'thriller' ved jeg ikke rigtigt.

Jeg ville kalde alle de nævnte, med undtagelse af "Blind vej" og "Rebecca",
for gysere. De to ville jeg begge kalde dramaer, selv om "Rebecca" også har
mange gyserelementer.

ML-78

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-07-09 19:00

ML-78 skrev:

> "Gyser" kan sættes lig med "horror". "Thriller" svarer til
> "spændingsfilm". I aviser og andre blades tv-oversigter
> finder man dog ofte begreberne blandet sammen.

Ja, jeg skal ikke kloge mig i de leksikale filmudtryk.
Jeg slog op under gyser i SDE:

*gyser*, (oversættelse af eng. /thriller/, af /thrill/
'få til at gyse'), roman, skuespil, film m.m. bygget
på spændings- og rædselseffekter, se _horror_ og
_thriller_.

Og rent ordbogsmæssigt fandt jeg (da.-eng.):
*gyser* sb. *1* (om film) *1a* horror film; thriller;
*1b* (også om bog, drama) shocker; thriller; [...]

Det kan jeg godt tilslutte mig.

--
Herluf :·)

Fra : Hansemand

Dato : 22-07-09 17:04

"Nederbasse" <mapslit@gmail.com> wrote in

> [...]
> skære så mange kropsdele af eller hvad?
>
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Umiddelbart 3 jeg kan huske navnene på, det er spøgelses film:

The Changeling fra 1980
The Amityville Horror fra 1979 (originalen)
The Evil fra 1978

--
Hansemand

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-07-09 18:49

"Nederbasse" skrev blandt andet:

> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

I 1955 var det "Xperiment Q":
http://www.grandts.dk/Amager/Amagerbiffer.htm#gys

Men da jeg genså den for et år siden, må jeg indrømme at uhyggen var
svær at få øje på. Nu var den nærmest på niveau med "Reptilicus".

--
Jørgen Grandt

Fra : ML-78

Dato : 22-07-09 19:41

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
>
> Men da jeg genså den for et år siden, må jeg indrømme at uhyggen var svær
> at få øje på. Nu var den nærmest på niveau med "Reptilicus".

Så tror jeg, du har set den med de forkerte briller på. "The Quatermass
Xperiment", som den hedder originalt, er en ganske acceptabel science
fiction-gyser. Efterfølgeren "Quatermass 2" (som historiemæssigt ikke har
noget med forgængeren at gøre) er dog langt den bedste af filmene.

ML-78

Fra : Optimus Prime

Dato : 23-07-09 07:50

Nederbasse skrev:
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Jeg ville nok overveje The Exorcist eller The Omen

Af nyere film har især Ringu og Janghwa, Hongryeon (A tale of two
sisters) og Gin gwai (The Eye) har fået mig op på kanten af sofaen

Men generelt er jeg enig med OP om at mange af nutidens "gysere" er mere
et studie i anatomi end det dejlige psykologiske gys hvor nakkehårene
rejser sig og koldsveden pibler frem mens ens fantasi løber løbsk

The Ruins er, efter min mening, en lille perle blandt de mange nyere og
stort set ens gyserproduktioner - den havde lidt ægte gys af og til

Fra : Per

Dato : 23-07-09 08:27

For mig står filmen "The Entity" står for mig som en af de mest uhyggelige
http://www.imdb.com/title/tt0082334/
Excorcisten var også nasty.

Generelt gider jeg dog ikke se gysere. De fleste gysere i dag kører mere på
bøh-effekt en på psykisk gys.

Fra : Kim2000

Dato : 23-07-09 08:47

"Per" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.imdb.com/title/tt0082334/
> Excorcisten var også nasty.
>
> Generelt gider jeg dog ikke se gysere. De fleste gysere i dag kører mere

Så vil du elske Hard Candy, selvom jeg ikke er sikker på den går ind under
gys-genren. Men modbydelig i sit psykologiske spil er den.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-07-09 08:55

Kim2000 skrev:

> Så vil du elske Hard Candy, selvom jeg ikke er sikker på den går ind
> under gys-genren. Men modbydelig i sit psykologiske spil er den.

Hér er en anmeldelse:

http://onfilm.dk/Anmeldelse/Anmeldelse.aspx?AnmeldelseId=1750
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim2000

Dato : 23-07-09 09:01

> Hér er en anmeldelse:
>
> http://onfilm.dk/Anmeldelse/Anmeldelse.aspx?AnmeldelseId=1750

Ja, det er en dygtig anmelder der fortæller hele plottet og pointen i en
hele filmen, så er der ingen grund til at se den. Kæft hvor en båtnakke.

Det eneste han burde have sagt var:

Hard Candy er en hardcore psykologisk thriller, og en barsk en af slagsen.
Det er en film, der undersøger så store begreber som godhed, ondskab, hævn
og selvtægt, og alt dette er pakket ind i et nærmest Bergmansk kammerspil.

Fra : Kim2000

Dato : 23-07-09 09:09

> [...]
> og selvtægt, og alt dette er pakket ind i et nærmest Bergmansk kammerspil.

Så heller min egen anmeldelse bragt her:
http://damat.dk/Publkationer/DC44.pdf (side 31): Her er den sakset ind, den
fik 5 ud af 6 stjerner.

I et chatrum mødes den 32-årige Jeff med teenagepigen Harley. De chatter
sammen et par uger og mødes så på en cafe. Her spiller hun tydeligvis op til
ham og han lader det ske og opmuntre hende. Ingen tvivl om, at vi her er ude
i noget snavs. Det er hende, der insistere på at tage med ham hjem. Kort
sagt, Jeff er ikke den pædofile mand, som vi jo alle ved, er en tyk mand med
hinkesten i gul regnfrakke, der stirrer på børn på legepladsen.
Egentlig bør man slet ikke røbe ret mere, men på den anden side, så afslører
coveret en hel del, så lad os bare også gøre det her. For før vi har set os
om, viser det sig at pigen er besat om at give den - måske - pædofile mand
en lærestreg og han befinder sig pludselig bundet til en stol, med en
tilsyneladende gal pige, der er besat af tanken om han er pædofil.

Filmen spiller på mange tangenter, nemlig at vi får sympati for ham - og
hende. Faktisk er det svært helt at afgøre hvem, der er offer og hvem der er
bøddel. Harley er overbevist om, at Jeff har myrdet en teenagepige, selvom
han bedyr sin uskyld og placerer os i dilemmaet, da han siger, hun spillede
op til ham - rigtigt. Og hun svarer, at han er den voksne, og han burde have
stoppet hende - rigtigt. Hvem skal vi holde med? Er det overhovedet nogen at
holde med. Som jeg s tartede med at skrive, vi er ude i noget snavs, men er
det virkelig nu så galt? Det lykkes på alle måder, at holde sandheden skjult
for os, og konstant vakler man mellem sympati for ham og for hende. Men
uanset hvad, har han så fortjent at blive torteret?

Skuespillet er utrolig intens. Filmen er baseret på dialog og den dialog er
formidabel. Først og fremmest er det, som gør filmen stærk Ellen Pages og
Patrick Wilsons helt igennem uforglemmelige præstationer. Konfrontationerne
er stærke, som da hun har gennemsøgt hele hans hus uden at finde noget
belastende på ham. Vi sidder helt ude på kanten af sofaen, mens vi ikke kan
beslutte om manden er en pervers børnelokker eller om han er en, der faldet
for hende, selvom hun er for ung. Det er der, hele filmens omdrejningspunkt
er. Er pigen syg eller er han?

Jeg

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 24-07-09 10:28

Kim2000 wrote:
> [...]
> slagsen. Det er en film, der undersøger så store begreber som godhed,
> ondskab, hævn og selvtægt, og alt dette er pakket ind i et nærmest

Så den igår og jeg synes ikke, at filmen lever helt op til omtalen. Eller
det bare mig, der misser noget?
Bevares - udmærket underholdning, men så var den altså heller ikke bedre.

Søren

Fra : Jesper

Dato : 23-07-09 18:25

> [...]

> så mange kropsdele af eller hvad?
>
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Hvis thrillere må medtages, så er "The Woman In the Window"(1944) rigtig
god.
http://www.imdb.com/title/tt0037469/

Det samme gælder "Nightmare Alley"(1947)
http://www.imdb.com/title/tt0039661/

Og "The Night of the Hunter"(1955)
http://www.imdb.com/title/tt0048424/

Og "Touch of Evil"(1958)
http://www.imdb.com/title/tt0052311/

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Steen

Dato : 23-07-09 19:04

> [...]
> god.
> http://www.imdb.com/title/tt0037469/
>
> Det samme gælder "Nightmare Alley"(1947)

Engang for længe længe siden ( i 70'erne) viste DR en, vistnok engelsk
film, om en kvinde der arbejdede over - alene i et højhus.
En morder forfulgte hende, alt imens de drønede op og ned i en elevator.

Skide uhyggeligt, men jeg var jo også kun en lille dreng dengang. I dag
synes jeg "Brødre" er en skræmmende film
--
iPhoneSteen

Fra : Jesper

Dato : 23-07-09 19:40

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Skide uhyggeligt, men jeg var jo også kun en lille dreng dengang. I dag
> synes jeg "Brødre" er en skræmmende film

"Someone's Watching Me!" af John Carpenter med den dejlige Lauren Hutton
http://www.imdb.com/title/tt0078295/

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-07-09 19:44

"Nederbasse" <mapslit@gmail.com> wrote in message
> [...]
> skære så mange kropsdele af eller hvad?
>
> Hvilken er den bedste/mest uhyggelige film i har set?

Min første gyserfilm som barn, hvor jeg ikke kunne sove bagefter.

The Thing from another world.
http://www.imdb.com/title/tt0044121/

Nummer 2 er også gammel, og jeg burde nok ikke have set den (kunne ikke sove
i dagevis)

The bodysnatchers i original udgave.
http://www.imdb.com/title/tt0049366/

Nummer 3 har jeg set for ganske nygelig. Ikke stor filmkunst, og lidt
splatter agtig, men foruroligende.

Borderland.
http://www.imdb.com/title/tt0452592/

Bjarne K

Fra : lhs

Dato : 29-07-09 20:30

Kan da huske jeg så Phantasm som stor knægt, da jeg overnattede på et øde
Hotel på Tiimes Square - måske var det hele oplevelsen men synes nu stadig
den holder The Tall Man

Lars Hs

Fra : Kim2000

Dato : 29-07-09 21:34

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hotel på Tiimes Square - måske var det hele oplevelsen men synes nu stadig

Men som trådstarteren startede med at sige, så kniber det lidt med at nye
gysere, altså indenfor de sidste 3-5 år. 1408 synes jeg var fed, men faldt
helt sammen tilslut, dvd versionen er faktisk markant bedre end
bioversionen. Resident Evil filmene, 28 dage og 28 uger er vel også
vellykkede, men rigtig gys ved jeg ikke om man kan kalde det. En gyserfilm
er for mig en film, man rejser sig og tænder lyset mens man ser og gemmer
sig bare puden og at man mindst et par gange sidder oppe under loftet. Det
synes jeg lykkes med det The Ring, første gang pigen kravlede ud af
fjernsynet og så er der også et par scener i The grunge der er forbandede
skræmmende. Dark Water er skidefin - altså den japanske version, den
amerikanske version er bare tam. Men sådan ud over en håndfuld så kniber det
vel lidt. Saw filmene mener jeg slet ikke er den kategori (hvis man ser ud
over blodbadet, så er det faktisk en velskrevet drejebog, hvor de 4 film
hænger flot sammen).

Fra : lhs

Dato : 03-08-09 11:54

Tja

Synes nu egentlig Hostel og Hostel 2 holder vand, ved der er mange der ikke
deler den mening.

Lhs