Wakarimasu?
Fra : Lyrik

Dato : 21-07-09 15:56

Wakarimasda!..Savner du lige som jeg "Torunaga sama" og hele slænget:"
"Richard Chamberlain" før håndledene blev for løse, "Toshiro Mifune" og
"Yoko Shimada" som den underskønne "Mariko". Den brave søkaptain "John
Rhys-Davies" og jesuiten "Father Alvito" spillet af "Damien Thomas"?

Ja så faldt jeg over hele pakken med 9 timers serien i den lokale Fona i
lyngby Storcenter til 199,-kr.! Med rystende fingre pakkede jeg den ud og
satte 1. skive i!
my God! det var 16:9!!! I brav kvalitet som fængede straks fra starten!
Go for it!

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-09 16:19

In news.uxfafvopvaihdp@jens-erik-bechs-imac.local,
Lyrik <lyrik@live.dk> typed:
> [...]
> jeg den ud og satte 1. skive i!
> my God! det var 16:9!!! I brav kvalitet som fængede straks fra

Domo arigato Jens san. Jeg tror at jeg skal en tur i Fona. Jeg er vild med
den serie.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-09 18:53

In news:4a65dc72$0$48232$14726298@news.sunsite.dk,
Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> typed:
> In news.uxfafvopvaihdp@jens-erik-bechs-imac.local,
> Lyrik <lyrik@live.dk> typed:

Hej igen Jens.

Foranlediget af din oplysning, prøvede jeg lige at tage et kig på Moviezoo's
hjemmeside. De sælger p.t. hele boxen med Shogun for 180,- kr. Den er
åbenbart også på tilbud der. Det er den samme box med 5 cd'er ( 9 timers
spilletid), så jeg bestiller den der i stedet for at køre 40 km. til den
nærmeste Fona (Holbæk), så er benzinen sparet. Jeg er desuden vip medlem hos
Moviezoo og sparer derved 10% yderligere, så den er allerede bestilt.

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-09 23:37

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> til den nærmeste Fona (Holbæk), så er benzinen sparet. Jeg er desuden vip
> medlem hos Moviezoo og sparer derved 10% yderligere, så den er allerede
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen så kan du glæde dig, for den holder stadig vand efter de mange år.
Samt et glimrende turistkursus i japansk.

Og hovsa! du skal se min Bøllemis:
http://luen.dk/IMG_0133.JPG

For mig er den "et brev fra Gud." Den står ved siden af el-cyklen.

Mvh
Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-07-09 08:54

Lyrik wrote:

> Og hovsa! du skal se min Bøllemis:
> http://luen.dk/IMG_0133.JPG
>
> For mig er den "et brev fra Gud." Den står ved siden af el-cyklen.

Den har jo en forbavsende lighed med Toshiro Mifune!

Per V

--
Vi vil have "Talking Horns" til Copenhagen Jazz Festival 2010!
http://www.youtube.com/watch?v=Ltv155M-8_U

Fra : Lyrik

Dato : 23-07-09 22:13

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Den har jo en forbavsende lighed med Toshiro Mifune!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hai! Per Vadmand san.

MvH
Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-09 10:43

In news:4a664309$0$48237$14726298@news.sunsite.dk,
Lyrik <lyrik@live.dk> typed:
> [...]
> Jamen så kan du glæde dig, for den holder stadig vand efter de mange
> år. Samt et glimrende turistkursus i japansk.

Jeg glæder mig allerede. Den kommer om 5-10 dage. Jeg har set den et par
gange på tv for år tilbage. Alene alle de japanske gloser man lærer, og det
er egentlig mange hvis man hører rigtigt efter. Jeg er meget betaget af
Mariko, hvor er hun dog sød og samspillet mellem hende og Chamberlain er
helt unikt. Det skal blive dejligt at genopleve den. Mifune hører så absolut
også til mine favoritskuespillere. Jeg glemmer ham aldrig i "De Syv
Samuraier". Det var noget af et mesterværk.

> Og hovsa! du skal se min Bøllemis:
> http://luen.dk/IMG_0133.JPG

Det var da også på tide. Jeg har længe ønsket mig at se ham. Hvor er
han da dejlig - sikke et udtryk i det lille ansigt. Sød mis. Han kommer i
mit private album med kattegruppens andre misser.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-07-09 05:19

Lyrik wrote:
> [...]
> Mifune" og "Yoko Shimada" som den underskønne "Mariko". Den brave
> søkaptain "John Rhys-Davies" og jesuiten "Father Alvito" spillet af

Savner og savner... Go' var den da.

(Den blev iøvrigt genudsendt på TV2Zulu i "Tømmermands-TV" for vel en
5-7 år siden, hvor jeg dog ikke så med.)

> [...]
> ud og satte 1. skive i!
> my God! det var 16:9!!! I brav kvalitet som fængede straks fra starten!

Er det med undertekster? Danske eller engelske?

Jeg har 2-3 gange læst romanen på dansk, men opgav til sidst og solgte
den engelske udgave jeg havde købt, da jeg simpelthen ikke gider
håndtere en mursten på 800 sider (den danske oversættelse er opdelt i 4
bind). Serien var også rigtig god på mange måder, men jeg vil gerne lige
høre om der er undertekster på eller ej...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lyrik

Dato : 22-07-09 08:12

Den 22.07.2009 kl. 06:19 skrev Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid>:

> [...]
> bind). Serien var også rigtig god på mange måder, men jeg vil gerne lige
> høre om der er undertekster på eller ej...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der er masser af undertekster i flot startmenu. Og ja! der er danske
undertekster. Men den er lavet så den ikke oversætter alt hvad japanerne
siger. Man skal have samme oplevelse som styrmand "Blackthorne" der møder
det fremmedartede japanske samfund.
Det der har betydning for handlingen bliver dog oversat. Al den engelske
tale ligeledes.
Den er teknisk og filmisk meget flot og som sagt i 16:9. Man bliver aldrig
træt af at se på den og den er ikke "forudsigelig". Man mærker
usikkerheden ved at stå overfor japanere man ikke kan tolke
følelsesmæssigt.

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-07-09 16:02

Lyrik wrote:
Der er masser af undertekster i flot startmenu. Og ja! der er danske
> undertekster. Men den er lavet så den ikke oversætter alt hvad
> japanerne siger. Man skal have samme oplevelse som styrmand

Det er jeg vant til. Jeg følger rimeligt godt med i den engelske tale,
når jeg ser film/serier, men jeg har stor gavn af at have en undertekst
at støtte mig til. Faktisk er det sådan, at de TV-serier jeg har købt,
som ikke har tekster, meget sjældent bliver set til ende.

Tak for oplysningen.

> [...]
> aldrig træt af at se på den og den er ikke "forudsigelig". Man mærker
> usikkerheden ved at stå overfor japanere man ikke kan tolke

Ja, jeg kan da godt huske det som en imponerende serie.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-07-09 10:44

> [...]
> satte 1. skive i!
> my God! det var 16:9!!! I brav kvalitet som fængede straks fra starten!

Desværre starter den enormt godt, men er pusten midtvejs, i mine øjne.

Hilsen

Mark

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-07-09 16:05

Mark Thomas Gazel wrote:
> Desværre starter den enormt godt, men er pusten midtvejs, i mine øjne.

Sådan er det jo somme tider med miniserier... Eller måske hander det
bare om, at man ikke skal forvente at spændingskurven har samme form som
i en film?

Jeg kan rigtig godt lide miniserier, også "Shogun".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : TL

Dato : 22-07-09 11:42

On Tue, 21 Jul 2009 16:56:09 +0200, in dk.kultur.film Lyrik
<lyrik@live.dk> wrote:

>Wakarimasda!..Savner du lige som jeg "Torunaga sama" og hele slænget:"

Må jeg benytte lejligheden til at anbefale Samurai Trilogien, "Musashi
Miyamoto", "Duel at Ichojoji Tempel", og "Duel at Ganryu Island".
Mifune spiller den legendariske japanske folkehelt Musashi. En rigtig
klassiker, men noget mindre kulørt end Clavells
ugebladsroman-samuraier. (Som forresten er OK underholdning).
Udgivet af Criterion, så kvaliteten skulle være OK.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-07-09 16:05

TL wrote:
> [...]
> ugebladsroman-samuraier. (Som forresten er OK underholdning).
> Udgivet af Criterion, så kvaliteten skulle være OK.

Ret sejt at der er lavet en film om Musashi...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per

Dato : 22-07-09 11:54

"Lyrik" <lyrik@live.dk> skrev i meddelelsen
news.uxfafvopvaihdp@jens-erik-bechs-imac.local...

> Wakarimasda!..Savner du lige som jeg "Torunaga sama" og hele slænget:"

Det er nu Toranaga og ikke Torunaga. Jeg har brugt det som nic i snart 20
år, så det bør sige hvad jeg mener om serien ;P

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-07-09 13:29

Per wrote:
> "Lyrik" <lyrik@live.dk> skrev i meddelelsen
> news.uxfafvopvaihdp@jens-erik-bechs-imac.local...

> Det er nu Toranaga og ikke Torunaga. Jeg har brugt det som nic i
> snart 20 år, så det bør sige hvad jeg mener om serien ;P

Men Kurosawas ægte vare er nu bedre!

Per V

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 07:40

> [...]
> satte 1. skive i!
> my God! det var 16:9!!! I brav kvalitet som fængede straks fra starten!

Jeg har haft den et stykke tid men i 4:3, jeg var så i Fona for at se om det
var 16:9, men ak der stod fullframe på æsken, og det var den udgave jeg
havde i forvejen. Er du sikker på at din er 16:9?

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-09 06:59

"Sven Lindhardt" <svt(snabela)lindhardt(dot)net> skrev i meddelelsen
> [...]
> var 16:9, men ak der stod fullframe på æsken, og det var den udgave jeg
> havde i forvejen. Er du sikker på at din er 16:9?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Ak og ve, hvad må jeg ikke udsættes for?" -der står "fullframe" på min
også.
Når det er sagt så er det en ekselent 16:9 film der fylder hele min 40"
skærm med fryd og gammen! "Ak og Ve!"

Men jeg tror du har lagt op til en "aspect ratio gyser!??" "Gyseren begynder
med denne "super-aspect smagers meninger!":
http://plum.cream.org/HP/ps.htm

"I give a damn!" Det "super-aspect smageren" glemmer er at fra starten
klipper man i aspectet og bestemmer hvad publiken skal se af de rå billeder.
Det andet er at 95% af billedet vises i betragterens fantasi!!!

Hvis folk sidder og ser en rigtig god film så glemmer de efter få minutter
at vurdere billedkvaliteten! For filmen er begyndt at løbe-ikke over
lærredet, eller skærmen, men over "widescreen-lærredet i ders fantasi."

Jeg så Shogun på et 4:3 TV. denne version er en enorm forbedring på lærredet
i min fantasi!

Den er perfekt 16:9 i min fantasi, mens den i din- kun er "ak og ve"?

Disse aspect-feinschmeckere, kan få mig til at græde snot! de har uendelige
bandlysninger af "Pan and scan" på deres repertoire.
Når man ser en film scanner man ikke hele billedet man ser for det meste kun
det der er det væsentlige.

Gå en tur på gaden. Ser du hele aspectet rundt? Nej du ser dig til
venstre og du ser dig til højre og så går du over gaden! Vores fokus er
indsnævret til det væsentlige.

Alt det væsentlige er i den Shogun du kan købe lige nu og du savner ikke
noget, jeg gør i hvert fald ikke trods dit "Ak og ve!"))

Hilsen
Jens

Fra : the LU

Dato : 01-08-09 17:06

"Sven Lindhardt" <svt(snabela)lindhardt(dot)net> wrote in message

> [...]
> var 16:9, men ak der stod fullframe på æsken, og det var den udgave jeg
> havde i forvejen. Er du sikker på at din er 16:9?

Lige som stort set alt fra den tid, der blev lavet med henblik på at vises
på tv, så er den originale optagelse i 4:3, så vidt jeg kan researche mig
frem til. Så det er nok den udgave du allerede har du skal holde fast i, da
en evt. 16:9-udgave må have mistet en del af billedet i toppen/bunden. Så du
må affinde dig med "gardiner" i siderne når du ser den. :)

/Toby