Rusture, alkohol og tro på Gud eller Allah
Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-09 08:09

På:

<http://jp.dk/indland/article1807287.ece>

kan man se at universiteternes rusture skulle hægte »kristne« og
muslimer af, fordi der ikke just er noget alkoholforbud.

Til underbygning af at det også hægter »de kristne« af bringes
udtalelser af generalsekretær Robert Bladt fra KFSS, »Kristelig Forening
for Studerende og Skoleelever«. Han opfordrer dem dog til alligevel at
deltage, »for at give et godt eksempel«.

Man behøver imidlertid ikke gå tilbage til Ambrosius Stubs studenterdage
for at finde at teologistuderende [i hvert fald drengene] ikke holder
sig tilbage. Ambrosius Stub er kendt for sin vise om »sort kafé«; man
lægger en rigsdaler ned i en kop, og fylder op med kaffe indtil man ikke
længere kan se mønten mere. Så fylder man op med snaps ... han endte
naturligvis som pietistisk salmedigter, noget i retning af Hans Adolph
Brorson.

Mine erfaringer med stud.theol.er der var medlem af menighedsrådet ved
Københavns Universitets kirke, Trinitatis, viser mig i øvrigt at heller
ikke de var kostforagtere - men der var nu heller ingen piger med.

Og så er der naturligvis muslimerne. Her er den politisk korrekte
holdning naturligvis at danskerne skal tilpasse sig dem, lige som maden
i vuggestuer, børnehaver, skoler og universitetskantiner skal være 100%
halal.

Men her har Junaid Ahmad fra Muslimsk Studenter Union fundet ud af at
dropper man rusturstraditionerne, dropper man også de etnisk danske
studenter. Så nu arrangerer de særlige islamiske studenterkurser, hvor
også studenter fra Indre Mission og lignende kan komme. Indre Mission
har som bekendt en vis modstand mod »Alkohol, Dands og Kortenspil«, og
kan højst acceptere et lille bæger hedvin om ugen. Ved søndagens
altergang ...

FUT dk.politik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : #2066

Dato : 07-09-09 15:41

On Mon, 07 Sep 2009 09:09:22 +0200, Per Rønne wrote:

> På:
>
> <http://jp.dk/indland/article1807287.ece>
>
> kan man se at universiteternes rusture skulle hægte »kristne« og
> muslimer af, fordi der ikke just er noget alkoholforbud.

Hvis rusture stadig er som min KU dat-mat tur for mange år siden, så
behøver man hverken at tro på nisser eller guder for at synes at det er
spild af tid, når både instruktorer og de fremtidige medstuderende
kæver den fra morgenstunden og er stive af druk før frokost.

> FUT dk.politik.

FUT dk.undervisning

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-09 05:38

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> [...]
> spild af tid, når både instruktorer og de fremtidige medstuderende
> kæver den fra morgenstunden og er stive af druk før frokost.

Hovedformålet med rusturene er at ryste de fremtidige studiekammerater
sammen; man sørger da også for samlet tilmelding så dem i samme hytte
kommer i samme klasse / på samme hold.

Ja, på nogle studier som matematik taler man om 'klasser', andre steder
om 'hold' ...

Og når man foretager klassedelingen baseret på ruskurserne vil man så få
alkoholfrie hold bestående af unge fra Indre Mission og radikale
muslimer ... men så kan de jo så holde deres »fester« baseret på grøn
the.

> FUT dk.undervisning

Vilde FUTer er ikke smarte ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : #2066

Dato : 08-09-09 14:14

On Tue, 08 Sep 2009 06:37:57 +0200, Per Rønne wrote:

> Hovedformålet med rusturene er at ryste de fremtidige studiekammerater
> sammen

Det er stadig spild af tid. Det mest "brugbare" jeg fik ud af min rustur
var at jeg fik lært at sige "Skål!" på persisk (jeg kan dog ikke
længere huske hvordan man skriver det).

> Vilde FUTer er ikke smarte ...

Din FUT til dk.politik var jo kun lamt forsøg på at stikke yderligere
til muslimer.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-09 15:11

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> Det er stadig spild af tid. Det mest "brugbare" jeg fik ud af min rustur
> var at jeg fik lært at sige "Skål!" på persisk (jeg kan dog ikke
> længere huske hvordan man skriver det).

Mine rusture var vist rent danske.

Ja, jeg har jo både hovedfag [datalogi] og 2-årigt bifag [engelsk].

Og formålet var hovedsageligt socialt.

> Din FUT til dk.politik var jo kun lamt forsøg på at stikke yderligere
> til muslimer.

Tænk, er du tankelæser på afstand? Hvad i øvrigt med IM?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : #2066

Dato : 08-09-09 18:24

On Tue, 08 Sep 2009 16:10:52 +0200, Per Rønne wrote:

> Mine rusture var vist rent danske.

Nå, jeg troede de var serbo-kroatiske.

> Ja, jeg har jo både hovedfag [datalogi] og 2-årigt bifag [engelsk].

Ja, hvem har ikke det (hovedfag og bifag) i denne diskussion?

> Og formålet var hovedsageligt socialt.

Hvis jeg ville pleje socialt samvær med folk med bajere i hånden fra
morgen til aften, kunne jeg bare have sat mig ned på bænken foran min
lokale Brugs.

Da det blev på tide at få overstået bifaget var der heldigvis en lille
gruppe voksne mennesker (der også havde job og familie) man kunne få
banket de 2-3 obligatoriske gruppeopgaver af sammen med. Ingen drukture
påkrævet.

> Tænk, er du tankelæser på afstand? Hvad i øvrigt med IM?

Nej, men man kender efterhånden sine lus på travet.

IM? Hvis de lader mig være i fred, så skal jeg nok returnere
komplimentet.

Fra : Den 9.

Dato : 08-09-09 21:05

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nå, jeg troede de var serbo-kroatiske.

> Ja, hvem har ikke det (hovedfag og bifag) i denne diskussion?

pædagog, syugeplejerske, socialrådgiver, ingeniør osv osv

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-09 07:28

"Den 9." <ska.do.ha.sl@g> wrote:

> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Alle deltagere var etniske danskere, også på det datalogihold jeg senere
kom på. På engelskstudiet kom dog enkelte udlændinge; amerikanere med
engelsk som modersmål, og på 2. del af datalogistudiet en enkelt etnisk
kineser med dansk pas, der dog ikke kunne et ord kinesisk, og var født
og opvokset i København med engelsktalende forældre ...

Københavns Universitet, 1980erne ...

> pædagog, syugeplejerske, socialrådgiver, ingeniør osv osv

Jurister [cand.jur.], økonomer [cand.polit.], vistnok også biologer
[cand.scient.] ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : #2066

Dato : 09-09-09 18:48

On Wed, 09 Sep 2009 08:27:40 +0200, Per Rønne wrote:

> [...]
> kineser med dansk pas, der dog ikke kunne et ord kinesisk, og var født
> og opvokset i København med engelsktalende forældre ...

Jeg tror du forveksler min sarkasme med interesse.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-09-09 21:40

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du forveksler min sarkasme med interesse.

Ja, det kan jo være rasende svært for os andre at se, at de to ting ikke
hænger sammen, men du ved nok bedre selv...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : #2066

Dato : 09-09-09 22:53

On Wed, 09 Sep 2009 22:40:12 +0200, Jens Bruun wrote:

> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan jo være rasende svært for os andre at se, at de to ting ikke
> hænger sammen, men du ved nok bedre selv...

Ja.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-09-09 23:47

> Ja.

Og således fik du det sidste ord.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andrea

Dato : 04-11-09 01:47

On 8 Sep., 05:37, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Selv repræsentanter blandt de fremmede beklager denne nypuritanisme på
uddannelsesområdet.

http://www.blog.dk/b/51600

Mvh
Andrea

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-09 10:20

Andrea <ab1959dk@gmail.com> wrote:

> Selv repræsentanter blandt de fremmede beklager denne nypuritanisme på
> uddannelsesområdet.

Som amerikanere, tyskere, briter, nordmænd og svenskere?

De to sidstnævnte grupper er dog vant til selv at lave de våde varer,
fra grunden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andrea

Dato : 04-11-09 03:34

On 4 Nov., 10:19, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe- Skjul tekst i anførselstegn -

En Amerikaner kan selvfølgelig også hedde Fatima, men i dette tilfælde
er der tale om en slags religiøs minoritet, der er rejst til Danmark
fra Iran, hvis man skal tro et gammel blog-indlæg: http://www.blog.dk/b/14949

Mvh
Andrea