Pressemeddelelse - Sektekspert Cyril Malka~
Fra : Cyril Malka

Dato : 27-08-09 12:56

Sektekspert Cyril Malka takker af

Efter at have bekæmpet og oplyst om sekternes indvirkning på
menneskepsyken i 20 år mener Cyril Malka, at det nu er på tide at
stoppe og bruge kræfterne andetsteds.

- Den dag jeg begyndte at arbejde med sektofferproblematik, havde jeg
flere mål fra at få udgivet min første artikel før jeg blev 30 til at
få ændret visse ting inden for sektproblematikken. Alle mine mål har
jeg nået, fortæller han.

Cyril Malka har beskæftiget sig med sektofferproblematikken set med
videnskabens og psykologiens briller siden 1989, hvilket ikke altid har
været særlig populært i Danmark, hvor sektproblematikken mest bliver
håndteret af andre religiøse grupper, især med kristent grundlag.

Cyril Malkas teorier og arbejde har haft store betydning for
forskningen om sektproblematikken og er til at finde oversat i mange
forskellige sprog fra lærebøger for gymnasiebørn i Frankrig til
universiteter i Tyskland, Rusland, USA, m.fl. og han er i flere
retssager, i Danmark som i udlandet, blevet brugt som psykologisk
ekspert for at klarlægge, hvordan forskellige bevægelser har påvirket
og splittet familier.

- Men de sidste mange år synes jeg, at jeg har gentaget mig selv en
del. Man siger, at en forsker er brugbar, indtil han er ca. 40-45 år.
Bagefter kommer han ikke med noget nyt, men blot gentager eller
omstrukturerer sine egne teorier, og det vil jeg gerne undgå, siger
Cyril Malka grinende. Jeg synes selv efterhånden, at når jeg giver
interview, så gentager jeg det, jeg allerede har sagt og skrevet mange
gange. Journalister kan bare gå tilbage til tidligere artikler, til
bogen “Sekter - Hvorfor, hvordan, hva’ så?” eller til de utallige
hjemmesider, jeg har om emnet.

Hjemmesiderne bliver, hvor de er, for mange oplysninger om de
psykologiske virkninger af sekterisme på adfærd og hjernen bliver ikke
forældet, før der er gået mange år. Siderne med nyhederne fra dengang
bliver stående, også så kan man finde arkiver om forskellige sager.
Måske bliver bogen opdateret på et tidspunkt, og måske også
temasiderne, det vides ikke endnu med sikkerhed.

Cyril Malka ønsker ikke længere at blive interviewet om sekterne.

- Jeg har sagt og skrevet, hvad jeg synes, der skulle siges og skrives
om emnet. Det har jeg gjort i 20 år uden anden hjælp end min kone,
computerbogsforfatteren, Britt Malka. Det har kostet os meget arbejde
og mange penge og tid, fordi vi ikke var lønnet af staten, eller
universiteter eller fik hjælp af nogen art (ej heller fra de
eksisterende foreninger), så det blev vores tid, penge og arbejde, som
blev givet væk, og nu er det altså på tide, at vi tænker mere på os
selv og andre ting. Vi har givet det, vi kunne give, så må folk tage
det eller lade være.

Cyril Malkas sidste interview om hans afsked kan læses på hans
hjemmeside om sekter:
<http://sekter.org/generelt/tekster/sidste_interview.html>

Fra : P.N.

Dato : 27-08-09 13:00

"Cyril Malka" <cyril@etsectera.com> skrev i en meddelelse
> [...]

universiteter eller fik hjælp af nogen art (ej heller fra de
eksisterende foreninger), så det blev vores tid, penge og arbejde, som

Vi takker mange gange.

Fra : Den 9.

Dato : 27-08-09 15:24

"P.N." <vpn@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:h75sh1$obk$1@aioe.org...

> [...]
> universiteter eller fik hjælp af nogen art (ej heller fra de
> eksisterende foreninger), så det blev vores tid, penge og arbejde, som

kostet mange penge - så meget har de da vel for faen heller ikke fået i
kontanthjælp

og "dagnes pis"..... tjae, der er vel en klovn i ny og næ der klikker på
lortet, så der er vel osse en hund i kassen derfra med mellemrum

Fra : Dybbøl

Dato : 27-08-09 13:05

Cyril Malka wrote:
> Sektekspert Cyril Malka takker af
>
> Efter at have bekæmpet og oplyst om sekternes indvirkning på
> menneskepsyken i 20 år mener Cyril Malka, at det nu er på tide at stoppe
> og bruge kræfterne andetsteds.

Det er der vist også andre der mener! Selvbestaltede "eksperter" er der
alt for mange af.

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-08-09 13:33

Dybbøl skreiv:

> Det er der vist også andre der mener! Selvbestaltede "eksperter" er der
> alt for mange af.

Du har full anledning til å redusere med en ;-(

Fra : Den 9.

Dato : 27-08-09 15:25

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen
> Dybbøl skreiv:

> Du har full anledning til å redusere med en ;-(

hehe - lige i skabet

Fra : Jesus-loves-you

> [...]
> det eller lade være.
>
> Cyril Malkas sidste interview om hans afsked kan læses på hans

Hmm ... (memory on from) ...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-08-09 15:17

"Cyril Malka" <cyril@etsectera.com> skrev i en meddelelse

> [...]