End of story.
Fra : Patruljen

Dato : 12-08-09 08:34

Påstand;

De herværende kristne har destrueret dette forum ved hjælp af slibrige
personlige bemærkninger, manipulation og løgn.

Fra : @

Dato : 12-08-09 19:33

On Wed, 12 Aug 2009 07:33:49 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

>Påstand;
>
>De herværende kristne har destrueret dette forum ved hjælp af slibrige
>personlige bemærkninger, manipulation og løgn.

netop,

når man stiller ellers ganske relevante spørgsmål de kristne ikke
kan/vil besvare går de over til personsvineri eller tavshed

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : B ae 9

Dato : 12-08-09 19:50

> netop,
>
> når man stiller ellers ganske relevante spørgsmål de kristne ikke
> kan/vil besvare går de over til personsvineri eller tavshed

og regner du så med et svar her - jada - en sviner af en slags eller vand ud
af ørerne fra villi

Fra : Vidal

Dato : 12-08-09 20:22

B ae 9 skrev:

> og regner du så med et svar her - jada - en sviner af en slags eller
> vand ud af ørerne fra villi

Du har fået muligheden for at argumentere masser af
gange, men du har aldrig grebet den. Dine småfnisende
kommentarer kan ikke betegnes som diskussion. Jeg har
da forsøgt et par gange med dig, men så får man kun
tavshed, som svar.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B ae 9

Dato : 12-08-09 20:35

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev

> Jeg har
> da forsøgt et par gange med dig, men så får man kun
> tavshed, som svar.

det minder mig om noget

Fra : Vidal

Dato : 12-08-09 20:20

@ skrev:
> [...]

Hehe, de hårdslående mimoser ømmer sig.

Slibrige personlige bemærkninger ...

> netop,
>
> når man stiller ellers ganske relevante spørgsmål de kristne ikke
> kan/vil besvare går de over til personsvineri eller tavshed

Dine spørgsmål er kun relevante for fundamentalistiske
kristne og de gider sandsynligvis ikke kaste sig ud i
en dialog med dig, pga af din overfladiske forståelse
af kristendommen.

Der er som sådan heller ingen mening i at diskutere med dig,
du forholder dig ikke til andres udsagn, men henviser blot
bevidstløs til din anti-kristne websides påstande.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 12-08-09 20:33

On Wed, 12 Aug 2009 21:20:00 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>fundamentalistiske kristne
>dig
>din

hvorfor undrer Vidals "svar" ikke?

har du fundet en forklaring på påskevrøvlet i NT?

eller på at selv ikke de mest spektakulære begivenheder i NT ikke er
nævnt i andre skrifter omhandlende samme tidsperiode?

eller
hvornår blev Jesus født,

mens Herodes regerede, eller mens kvirinius var statholder i Syrien?

begge dele er jo ikke mulige

eller en forklaring på at denne eller hin apostel kunne være pave i
Rom uden romerne opdagede det?

Fra : B ae 9

Dato : 12-08-09 20:44

> mens Herodes regerede, eller mens kvirinius var statholder i Syrien?
>
> begge dele er jo ikke mulige

ka man gå på vandet ka man vel osse være født på to forskellige tidspunkter
på samme tid

Fra : B ae 9

Dato : 12-08-09 21:55

"B ae 9" <d@jl.ige> skrev i meddelelsen

> ka man gå på vandet ka man vel osse være født på to forskellige
> tidspunkter på samme tid

for ikke at snakke om at bli født af en ikke befrugtet kvinde......... LOL

Fra : @

Dato : 13-08-09 00:23

On Wed, 12 Aug 2009 22:54:37 +0200, "B ae 9" <d@jl.ige> wrote:

>"B ae 9" <d@jl.ige> skrev i meddelelsen

>for ikke at snakke om at bli født af en ikke befrugtet kvinde......... LOL

eller fremstilles i templet i Jerusalem samtidig med at man er flygtet
til Egypten på grund af trusler fra en regent som har været død i 10år

Fra : B ae 9

Dato : 13-08-09 08:03

"@" <376@indnkvalid.invavlid> skrev i meddelelsen

> eller fremstilles i templet i Jerusalem samtidig med at man er flygtet
> til Egypten på grund af trusler fra en regent som har været død i 10år

ha ja - dan browne har sku mere styr på sine kilder end de fjolser der skrev
biblen

men nu er brownes skrifter jo heller ikke beregnet til at holde en dum,
naiv, uoplyst underklasse i skak - det er bare unerholdning.

Biblen er ikke underholdning - men underholdende

Fra : Vidal

Dato : 12-08-09 21:24

@ skrev:

> hvorfor undrer Vidals "svar" ikke?

Som sædvanligt klipper du det fra, du svarer på og
lader resten stå.

Din og den antikristnes webside hovedargument mod
kristne er, at kristne ikke er jøder.

Og det har I som sådan ret i.

Jeg har forsøgt over meget lange stræk at forklare
dig forskellen mellem jødedom og kristendom. Det er
ikke lykkedes mig og det vil sikkert heller ikke lykkes
mig.

Derfor skal du nok ikke forvente mere af mig i den
henseende.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 13-08-09 00:21

On Wed, 12 Aug 2009 22:23:43 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Din

>den antikristnes

hvad bliver det til med den påske?????

eller beviser for at Jesus overhovedet har eksisteret?

>Derfor skal du nok ikke forvente mere af mig i den
>henseende.

jeg havde forventet enten beviser for det der fremføres i NT,

eller en indrømmelse af at alt det der med guder og ånder er fri
fantasi

Fra : B ae 9

Dato : 12-08-09 20:37

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev

> du forholder dig ikke til andres udsagn, men henviser blot
> bevidstløs

bevidstløs? hmmm - smag lige på den her sætning:

"Jeg er bevidst - jeg tror"

Fra : Vidal

Dato : 12-08-09 23:52

B ae 9 skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev

> bevidstløs? hmmm - smag lige på den her sætning:
>
> "Jeg er bevidst - jeg tror"

Hvis du var bevidst om din(e) religiøse følelse(er), ville
du nok have færre af de problemer, vi har talt om før.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B ae 9

Dato : 13-08-09 07:59

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev

> Hvis du var bevidst om din(e) religiøse følelse(er), ville
> du nok have færre af de problemer, vi har talt om før.

og det var så atter lystløgneren der talte

Fra : B ae 9

Dato : 12-08-09 19:49

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

Påstand;

De herværende kristne har destrueret dette forum ved hjælp af slibrige
personlige bemærkninger, manipulation og løgn.

hmmmm - er du ny her?

Fra : Vidal

Dato : 14-08-09 01:54

On 12 Aug., 21:33, "@" <3...@indnkvalid.invavlid> wrote:

Jeg forstår inderligt godt, du har sat 'no archive' på dine indlæg,
altså:

Bemærk! Forfatteren til dette indlæg har anmodet om, at det ikke
arkiveres.
Dette indlæg vil blive fjernet fra Grupper om 5 dage (19 Aug., 21:33).

med det inderligt dumme, diskriminerende, racistiske indhold, de som
regel har.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 14-08-09 14:30

On Fri, 14 Aug 2009 00:53:40 -0700 (PDT), Vidal <viidal@gmail.com>
wrote:

>On 12 Aug., 21:33, "@" <3...@indnkvalid.invavlid> wrote:

> du har

>inderligt dumme,

>diskriminerende

> racistiske

bortset fra et efterhånden omsiggribende svineri

har du så fundet en forklaring på påskevrøvlet i NT?

eller på at meget spektakulære begivenheder kunne finde sted under den
jødiske påske uden at andre end 2-3 evangelister opdagede det?

eller hvorfor der FULDT BEVIST er lavet svindel med den danske bibel
der udkom i 1992 (nyeste udgave)?

eller hvorfor de kristne overtog solgudsdyrkernes helligdag, i stedet
for at bibeholde den helligdag som Jesus, apostlene og evangelisterne
brugte?

Fra : Vidal

Dato : 14-08-09 20:24

@ skrev:

> bortset fra et efterhånden omsiggribende svineri

Du er bare en lille kujon, der dækker sig under et alias
og end ikke tør lade egne indlæg stå mere end en uge.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 14-08-09 22:29

On Fri, 14 Aug 2009 21:23:38 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Du

> kujon

du må snart til at gå baglæns

hvad bliver det til med en forklaring på påskevrøvlet?

eller andre end GT-kilder som kan berette om:

Barnemord i Betlehem

tre timers mørke under den jødiske påske

afdøde profeter der står op af deres grave og giver sig til kende for
folk i Jerusalem under den jødiske påske

så helt utrolige begivenheder må da være beskrevet og kunne
dokumenteres af andre end tre evangelister -

hvis de altså fandt sted

Fra : Vidal

Dato : 14-08-09 01:59

On 13 Aug., 09:02, "B ae 9" <d...@jl.ige> wrote:

> ha ja - dan browne har sku mere styr på sine kilder end de fjolser der skrev
> biblen

Klart, Dan Browns bøger er fiktion, det er NT ikke ...

Hvis du graver det mindste i de myter, Brown bygger sine bøger på, er
der
intet i det.

> men nu er brownes skrifter jo heller ikke beregnet til at holde en dum,
> naiv, uoplyst underklasse i skak - det er bare unerholdning.

Jeg mener da nok Dan Browns bøger bidrager til at fordumme mennesker,
brød og skuespil har altid kunnet pacificere befolkningen. Tilmed er
han en
rigtig ringe forfatter.

> Biblen er ikke underholdning - men underholdende-

For en gangs skyld har du ret.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 14-08-09 14:35

On Fri, 14 Aug 2009 00:59:02 -0700 (PDT), Vidal <viidal@gmail.com>
wrote:

>Klart, Dan Browns bøger er fiktion, det er NT ikke ...

!!!!!!!

den påstand beviser du så selvfølgelig??

du kunne jo f.eks. komme med blot to uafhængige kilder til de 3 timers
mørke under den jødiske påske

eller at Herodes skulle have beordret mord på alle drengebørn under to
år i Betlehem ca. år nul

>brød og skuespil har altid kunnet pacificere befolkningen.

hvad er NT andet end skuespil i fortælleform?

Der intet overhovedet der blot ligner bevis for at historierne i NT er
andet end fiktion

Fra : Vidal

Dato : 14-08-09 20:23

@ skrev:

> !!!!!!!
>
> den påstand beviser du så selvfølgelig??

Hvad mener du med at bevise? Hvordan kan nogen bevise
Platon, Sokrates eller for den sags skyld Cæcar har
eksisteret. Hvilke beviser kræver du. Har du historisk
indsigt til at vurdere den evidens, der findes? Alt
tyder på, det har du ikke.

Mindst tre af hinanden forholdsvis forskellige
beretninger om samme person vil for de fleste være
et bevis. Du finder få historiske personer, der er
lige så godt dækket ind.

De krav, der stilles til Jesus' historicitet af antikristne,
overgår langt det, man normalt stiller til historiske
personer.

> Der intet overhovedet der blot ligner bevis for at historierne i NT er
> andet end fiktion

Den, der ikke vil se, kan ikke se.

Men for en ordens skyld får du et par henvisninger,
du kan kigge på, selvom alle, der har stiftet bekendtskab
med dig, ved, det ikke nytter noget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

Du kan læse om den antikristne Ehrman:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_D._Ehrman

Man kan spørge om Jesus var kristus, det er et
trosspørgsmål, men hans historiske fremtræden kan man
ikke betvivle, med mindre man har særlige motiver til
det og det ved vi jo godt, du har.

Man kan ikke stille større krav til Jesus' historiske
autencitet end til andre personer fra antikken.

Man kan sige, der ikke er *videnskabelig* bevis for at Jesus
eksisterede, men den manglende *videnskabelige* evidens er
ikke bevis for, han *ikke* har eksisteret. Ingen kan
frembringe historisk, videnskabelig evidens for nogen tilsvarende
historisk person.

Alt tyder på, Jesus var en faktisk historisk person. Hvis
du ikke vil acceptere det, må du acceptere, at hele antikken
og tiden forud forsvinder og blot bliver til vandrehistorier
eller hvad du nu vil kalde det.

Og de øvrige ting, du så gerne vil diskutere, det giver jo
ingen mening for nogen, heller ikke for dig, at diskutere,
så længe du anser Jesus for at være en romanfigur.

Så kan du ligeså kræve en diskussion af, om Pippi Langstrømpe
faktisk kunne løfte en hest.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-08-09 21:15

Vidal skreiv:

Vær du trygg. @ har slik innsikt.

> Mindst tre af hinanden forholdsvis forskellige
> beretninger om samme person vil for de fleste være
> et bevis.

Poenget er at der ikke finnes tre forholdsvis forskjellige berettninger
som er samstemte om historien.

> Du finder få historiske personer, der er
> lige så godt dækket ind.

Der finnes tusenvis av historiske personer som er bedre dekket inn.

> De krav, der stilles til Jesus' historicitet af antikristne,
> overgår langt det, man normalt stiller til historiske
> personer.

Det er ikke sant.

> [...]
> det og det ved vi jo godt, du har.
>
> Man kan ikke stille større krav til Jesus' historiske
> autencitet end til andre personer fra antikken.

Nei, men samme krav kan vi stille. Så spørs det om du har evne til å
tilegne deg kunnskap om hvilke krav der stilles av historikere.

HM

Fra : Vidal

Dato : 14-08-09 23:36

Hehe, Harald. @ har ingen indsigt, han har biblen.inf

> Poenget er at der ikke finnes tre forholdsvis forskjellige berettninger
> som er samstemte om historien.

Ok? Er det ikke fint nok?

> Det er ikke sant.

Jo, det er sandt.

> Nei, men samme krav kan vi stille. Så spørs det om du har evne til å
> tilegne deg kunnskap om hvilke krav der stilles av historikere.

Pudsigt nok accepterer du jo Jesus historiske eksistens,
om end indirekte, ved at argumentere for, han var lærer
i retorik og ikke kristus.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-09 00:15

Vidal skreiv:

> [...]
>
> Pudsigt nok accepterer du jo Jesus historiske eksistens,
> om end indirekte, ved at argumentere for, han var lærer

Der er forskjell på å diskutere en tekst og å diskutere om personen som
teksten beskriver er en historisk person. Jeg konstanterer bare at du
ikke skjønner såpass.

HM

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 00:20

Harald Mossige skrev:

> Der er forskjell på å diskutere en tekst og å diskutere om personen som
> teksten beskriver er en historisk person. Jeg konstanterer bare at du
> ikke skjønner såpass.

Du har det held, at alle kristne er dummere end du selv.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B ae 9

Dato : 15-08-09 08:09

> Du har det held, at alle kristne er dummere end du selv.
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

tjae - igenigen

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-09 10:07

Vidal skreiv:

> Du har det held, at alle kristne er dummere end du selv.

Det er bra du forteller det selv, at alle andre kristne er like lite
intelegente som du selv, så slipper jeg å gjøre det.

HM

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 10:59

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Det er bra du forteller det selv, at alle andre kristne er like lite
> intelegente som du selv, så slipper jeg å gjøre det.

Selvtillid er en god ting, Harald, men man kan
også overspille kortene.

Men sig mig, mener du Jesus er kristus eller mener
du, han var lærer i retorik.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 15-08-09 13:02

On Sat, 15 Aug 2009 11:59:14 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Men sig mig, mener du Jesus er kristus eller mener
>du, han var lærer i retorik.

han var "helten" i et eventyr

et rodet og selvmodsigende eventyr ganske vist - men ingen tvivl Jesus
var helten

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 13:33

@ skrev:

> han var "helten" i et eventyr

Måske i Johannesevangeliet.

> et rodet og selvmodsigende eventyr ganske vist - men ingen tvivl Jesus
> var helten

Selvfølgeligt er han det. Det ville være underligt, hvis
han blev fremstillet som en skurk i NT.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 15-08-09 14:08

On Sat, 15 Aug 2009 14:32:33 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Måske i Johannesevangeliet.

når man læser evangelierne synes Johannes absolut at være den mest
ædruelige af de fire

>Selvfølgeligt er han det. Det ville være underligt, hvis
>han blev fremstillet som en skurk i NT.

tjae

laver vand til vin -
og tager fortjenesten fra vinhandelen

forurener Genezerat Sø ved at drukne ca. 2000 svin i denne skønne sø

voldeligt overfald på fredelige handlende ved templet i Jerusalem

de tre ovenstående ting ville i nutidens Danmark have bragt denne
fiktive tømrer på kan med toldvæsnet, miljømyndighederne og politiet

så jo set i nutiden var denne Jesus en gemen forbryder

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 15:35

@ skrev:

> så jo set i nutiden var denne Jesus en gemen forbryder

Sådan blev han jo også betragtet dengang, han blev
faktisk henrettet for det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 15-08-09 15:43

On Sat, 15 Aug 2009 16:34:56 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Sådan blev han jo også betragtet dengang, han blev
>faktisk henrettet for det.

lige netop,

men ikke desto mindre er der folk som vitterligt tror på Paulus' og
Luthers vrøvl

hvad med påskevrøvlet i NT -

-
stadigvæk ingen forklaring?

Barnemord i Betlehem -
ingen ikke NT-kilder?

3 timers mørke -

stadigvæk intet

???

Fra : @

Dato : 15-08-09 14:09

On Sat, 15 Aug 2009 14:32:33 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Måske

nej nej nej

ikke måske

påske

hvornår kommer der en forklaring på påskevrøvlet i NT?

eller på hvorfor kristne ikke fastholdt samme helligdag som Jesus og
alle apostlene?

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-09 14:30

Vidal skreiv:

> Selvtillid er en god ting, Harald, men man kan
> også overspille kortene.
>
> Men sig mig, mener du Jesus er kristus eller mener
> du, han var lærer i retorik.

Jeg mener at der aldrig har eksistert noe menneske som den Jesusen NT
beskriver.

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 15:35

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Jeg mener at der aldrig har eksistert noe menneske som den Jesusen NT
> beskriver.

Men en Jesus, der vandrede rundt som lærer i retorik,
vil du godt acceptere som historisk?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-09 16:26

Vidal skreiv:

> Men en Jesus, der vandrede rundt som lærer i retorik,
> vil du godt acceptere som historisk?

Jeg har aldrig sett noe vitenskapelig materiale som indikeret at det kan
stemme. Så, nei. Jeg har ingen tro på at en slik person har eksistert.

HM

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 18:09

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Jeg har aldrig sett noe vitenskapelig materiale som indikeret at det kan
> stemme.

Der er ingen, der påstår, der er videnskabelige beviser på
Jesus har eksisteret. Men du siger jo tusindvis af personer
fra antikken eksistens er videnskabeligt bevist, så vidt jeg
forstår dig.

Vil du fortælle mig hvilke, det drejer sig om?

> Så, nei. Jeg har ingen tro på at en slik person har eksistert.

Jamen, så er alle dine argumentationer jo latterlige.
Hvis Jesus ikke har eksisteret, hvordan kan du så mene,
han var lærer i retorik?

Den debile @ har åbenbart bragt dig ind på et nyt spor?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-09 20:52

Vidal skreiv:

> Der er ingen, der påstår, der er videnskabelige beviser på
> Jesus har eksisteret.

Joda. Han der Villy påstår det, og han bruker NT som bevismateriale.

> Men du siger jo tusindvis af personer
> fra antikken eksistens er videnskabeligt bevist, så vidt jeg
> forstår dig.

Da missforstår du. Vitenskapen oppererer bare svært skjelden med
begrepet "bevis".

> Vil du fortælle mig hvilke, det drejer sig om?

Det har ingen hensikt siden du ikke skjønner begrepet "vitenskapelige
arbeidsmetoder", og siden du ikke er villig til å forsøke å sette deg
inn i den vitenskapelige arbeidsmetoden og dens termologi heller.

Du bør først gjøre "hjemmeleksen" din.

> Jamen, så er alle dine argumentationer jo latterlige.
> Hvis Jesus ikke har eksisteret, hvordan kan du så mene,
> han var lærer i retorik?

Det er enkelt nok å diskutere en hvilken som helst tekst utfra teksten
selv sitt innhold. Det synes som du ikke har skjønt det.

HM

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 21:32

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Joda. Han der Villy påstår det, og han bruker NT som bevismateriale.

Link? Jeg ved godt, du ikke er glad for at dokumentere,
men vil du bevare din troværdighed, må du nok til det
i dette tilfælde.

Det, jeg har sagt om det, er dette:
---------------
Man kan sige, der ikke er *videnskabeligt* bevis for at Jesus
[...]

Og til det svare du:

---------
Der finnes tusenvis av historiske personer som er bedre dekket inn.
----------

Det opfattede jeg som, du havde den opfattels, der findes
videnskabeligt bevis for masser af folk fra det første
århundrede eller før. Men det var så forkert forstået?

Hvilke personer tænker du på?

> Det er enkelt nok å diskutere en hvilken som helst tekst utfra teksten
> selv sitt innhold. Det synes som du ikke har skjønt det.

Det giver jo ikke svar på spørgsmålet. Der er få, der
som du har hævdet at Jesus var lærer i retorik og
vandrede rundt i Israel. Altså en umiskendelig faktisk
historisk person.

Er du gået fra det synspunkt?

Du forstår, selv forfatterne til dine antikristne bøger
går jo ud fra, at Jesus faktisk var en eksisterende
historisk person? Eller forstår du ikke det? Det er kun
de dybt uvidende, der hælder til antagelsen, at NT er ren
fiktion.

Og de personer kan du vel ikke identificere dig med?

Hvis du ikke tror, Jesus har eksisteret, er det jo som at
diskutere om Pippi Langstrømpe faktisk kunne løfte sin
hest.

Og det gider jeg ikke.

Men hvis du faktisk tror på hans eksistens stiller sagen sig
anderledes.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-09 22:26

Vidal skreiv:

> Link? Jeg ved godt, du ikke er glad for at dokumentere,
> men vil du bevare din troværdighed, må du nok til det
> i dette tilfælde.

Du kan gå tilbake i denne tråden.
Det å være troverdig i dine øyne har absolutt ingen verdi for meg.

> [...]
> videnskabeligt bevis for masser af folk fra det første
> århundrede eller før. Men det var så forkert forstået?

Før du snakker om vitenskap, bør du lære deg de vitenskapelige termene,
ellers, både missforstår du hva andre seir, og du kommer selv med feil
påstander.

> Hvilke personer tænker du på?

Skal du lære deg termene?

> Det giver jo ikke svar på spørgsmålet.

Neivell. Synd for deg at du ikke skjønner det.

> Der er få, der
> som du har hævdet at Jesus var lærer i retorik og
> vandrede rundt i Israel. Altså en umiskendelig faktisk
> historisk person.

Feil sluttninger igjenn. Hva om du søkte noe faktakunskap?

> Er du gået fra det synspunkt?
>
> Du forstår, selv forfatterne til dine antikristne bøger
> går jo ud fra, at Jesus faktisk var en eksisterende
> historisk person?

Jeg diskuterer utfra NTs eget innhold, uavhengig om NT er sann
historieskriving eller ei. Slik er det mulig å se på teksten sammen med
verifiserbar historie.

> Eller forstår du ikke det? Det er kun
> de dybt uvidende, der hælder til antagelsen, at NT er ren
> fiktion.
Jeg tror ikke du er egnet til å fordele "uvitenhet".

> Og de personer kan du vel ikke identificere dig med?
>
> Hvis du ikke tror, Jesus har eksisteret, er det jo som at
> diskutere om Pippi Langstrømpe faktisk kunne løfte sin
> hest.

Ja, akkuratt.

> Og det gider jeg ikke.

Men du gidder diskutere NT og Jesus.

HM

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 10:55

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Du kan gå tilbake i denne tråden.
> Det å være troverdig i dine øyne har absolutt ingen verdi for meg.

Med andre ord, du er en simpel løgner, der uden
tøven belyver andre.

> Før du snakker om vitenskap, bør du lære deg de vitenskapelige termene,
> ellers, både missforstår du hva andre seir, og du kommer selv med feil
> påstander.

Jeg taler ikke om videnskab, jeg spørger dig hvilke
tusindvis af personer fra det første århundrede eller
tidligere, der historisk er bedre dækket ind end Jesus
efter din mening.

Jeg forstår godt, du undgår spørgsmålet med din misforståede
snak om videnskab.

> Skal du lære deg termene?

Udtrykkene? Er du da blevet helt bims nu?

> Neivell. Synd for deg at du ikke skjønner det.

Jo, jeg skjønner det, du har ikke noget svar.
Så enkelt er det, du er ude på tynd is og vil snakke
dig udenom og bruger gerne løgne for at klare dig.

> Feil sluttninger igjenn. Hva om du søkte noe faktakunskap?

Altså igen - din almindelige talen udenom og løgnesnak.

Hvad om *du* søgte lidt faktakundskab? Du vil altid
prale af din videnskabelige indsigt, men det eneste,
du åbenbarer, er ynkelige personangreb og dumme løgne.

> Jeg diskuterer utfra NTs eget innhold, uavhengig om NT er sann
> historieskriving eller ei. Slik er det mulig å se på teksten sammen med
> verifiserbar historie.

Og hvilke konklusioner kommer du så til i dine videnskabelige
studier?

> Jeg tror ikke du er egnet til å fordele "uvitenhet".

Det tror jeg.

> Men du gidder diskutere NT og Jesus.

Naturligvis, jeg er til enhver tid parat til at imødegå
dine løgne og fordrejninger.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-08-09 12:02

Vidal skreiv:

> Med andre ord, du er en simpel løgner, der uden
> tøven belyver andre.

Personangrepene dine har ingen fornærmene virking på meg.

> Jeg taler ikke om videnskab, jeg spørger dig hvilke
> tusindvis af personer fra det første århundrede eller
> tidligere, der historisk er bedre dækket ind end Jesus
> efter din mening.

I utgravingene ietter det gamle mesopotamia, er det funnet hele
bibiolotek av regnskaper, kontrakter, skattelister og nedtegnelser av
datidens kjente personer. Mesteparten er bedre dokumentert en eventyrene
om Jesus. Det samme finner vi i Egypt, Kina, Tibet, India og for den del
i "Amerika", for ikke å snakke om i Europa. Av navn kan jeg nevne Julius
Cæser og platon.

> Jeg forstår godt, du undgår spørgsmålet med din misforståede
> snak om videnskab.

> Udtrykkene? Er du da blevet helt bims nu?

Du svarer ikke, men forsøker deg med personangrep.

> Jo, jeg skjønner det, du har ikke noget svar.
> Så enkelt er det, du er ude på tynd is og vil snakke
> dig udenom og bruger gerne løgne for at klare dig.

Og dette er det saklighetsnivået du ligger på.

> Altså igen - din almindelige talen udenom og løgnesnak.
>
> Hvad om *du* søgte lidt faktakundskab? Du vil altid
> prale af din videnskabelige indsigt, men det eneste,
> du åbenbarer, er ynkelige personangreb og dumme løgne.

Nei Villy. Jeg diskuterer ikke på ditt nivå.

> [...]
> studier?

> Det tror jeg.

> Naturligvis, jeg er til enhver tid parat til at imødegå

Nei. Det er du så absolutt ikke. Du er ikke istand til å ta et
standpunkt i f.eks. i fortellingen om et tre timers mørkre samtidig med
Jesu død. Er det en sann fortelling.

HM

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 12:54

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Personangrepene dine har ingen fornærmene virking på meg.

Det er ikke noget personangreb, det er en konstatering.

Når du ikke vil dokumentere dine påstande om mig, må
du fremstå som løgner.

> Av navn kan jeg nevne Julius
> Cæser og platon.

Hvordan mener du, Platon er bedre dokumenteret end Jesus?
Det meste, der er skrevet om Cæsar, ligger mere end 100 år
efter hans død.

Misforstå mig ikke, jeg hævder ikke, Platon og Cæsar er
litterære figurer.

> Du svarer ikke, men forsøker deg med personangrep.

Dine indlæg er *altid* fyldt med personangreb.

> Og dette er det saklighetsnivået du ligger på.

Tjah, ihvertfald ligger det over dit, jeg behøver ikke
gribe til løgne om dig.

> Nei Villy. Jeg diskuterer ikke på ditt nivå.

Nej, Harald, du er langt under. Du påstår ting om mig,
du end ikke gider forsøge at dokumentere. At du ikke
skammer dig.

> Nei. Det er du så absolutt ikke. Du er ikke istand til å ta et
> standpunkt i f.eks. i fortellingen om et tre timers mørkre samtidig med
> Jesu død. Er det en sann fortelling.

Har du løjet om det også? Det har jeg ikke bemærket.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-08-09 14:43

Vidal skreiv:

> Det er ikke noget personangreb, det er en konstatering.
>
> Når du ikke vil dokumentere dine påstande om mig, må
> du fremstå som løgner.

> Hvordan mener du, Platon er bedre dokumenteret end Jesus?

Du påstår at du har examen gyminasium? Og enda spør du slik!

> Det meste, der er skrevet om Cæsar, ligger mere end 100 år
> efter hans død.

Der er nok å ta av av det som er skrevet samtidig som han levde, og av
det han skrev selv, av samtidige skulpturer.

Du opptrer som en kunskapløs kranglefant.

> [...]
> du end ikke gider forsøge at dokumentere. At du ikke
> skammer dig.

> Har du løjet om det også? Det har jeg ikke bemærket.

Altså, det makter du ikke.

HM

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 20:50

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

Du kan bare undskylde din misforståelse eller skrive,
du læste/forstod forkert, så lader vi det blive ved det
og fortsætter som intet er sket. Indtil da må du leve
med betegnelsen *løgner* .

> Du påstår at du har examen gyminasium? Og enda spør du slik!

Hehe, Harald. Særdeles relevant. Det er synd for dig,
du ikke selv har frekventeret 'guminasen', så du havde
bare basis i orden.

Så havde du helller ikke behøvet at være misundelig på
andres uddannelse.

> Der er nok å ta av av det som er skrevet samtidig som han levde, og av
> det han skrev selv, av samtidige skulpturer.

Skulpturer? Det beviser da ingenting.

> Du opptrer som en kunskapløs kranglefant.

Du optræder som et fjols.

> Altså, det makter du ikke.

Altså, at stilling til noget, du ikke har skrevet? Hvordan
skulle kunne jeg det?

Du kommer længere og længere ud i dit sludder.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 16-08-09 14:40

On Sun, 16 Aug 2009 11:54:30 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Med andre ord, du er en simpel løgner, der uden
>tøven belyver andre.

Vidals hukommelse er meget kort:

>Naturligvis, jeg er til enhver tid parat til at imødegå
>dine løgne og fordrejninger.

hvad med dine egne?

OG

hvad med den der påske -

kommer der snart en forklaring på det VRØVL der er skrevet i NT
desangående?

eller på hvorledes 3 timers mørke kan gå upåagtet hen?

eneste "bevis" er nemlig NT

ligeledes er NT eneste "bevis" for

barnemord i Betlehem - kun i NT

døde profeter som står op af deres grave og giver sig til kende for
folk i Jerusalem under den jødiske påske - kun i NT

ca. 2000 døde svin i Genezaret Sø - eneste kilde NT

der begynder at tegne sig et ganske tydeligt mønster -

NT er IKKE nogen troværdig historisk kilde

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 20:29

@ skrev:

> Vidals hukommelse er meget kort:

De links duer ikke i min browser:

"Din søgning - - matchede ikke nogen dokumenter"

http://groups.google.com/groups/search?hl=da&safe=off&q=4a6de851%240%2415890%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&btnG=S%C3%B8g&sitesearch=

Du må bringe mere specifikke links, f.eks. det direktye
google link.

> hvad med dine egne?

???

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 16-08-09 21:29

On Sun, 16 Aug 2009 21:28:38 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]

og han kan end ikke finde egne indlæg

men her er de:

<<<<<<

@ skrev:

> beviser på Jesus's eksistens mangler stadigvæk.

Historisk findes der ikke en mere dokumenteret person,
end ham.
<<<<<<<<<

<<<<<<<

@ skrev:

> så kom med den

Læs NT.
<<<<<<<<<<

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 22:15

@ skrev:

> [...]
>
> men her er de:
>

> <<<<<<

> Historisk findes der ikke en mere dokumenteret person,

Hvad vil du sige med det?

Foruden NT findes der et hav af dokumenter fra den tid,
der omhandler Jesus. Masser og masser, som blot ikke er
optaget i NT.

Som sagt før, hvis du afviser den historiske dokumentation,
der findes om Jesus, afviser du al historisk viden fra før
år 100.

Du er blot et uvidende menneske, jeg gider ikke diskutere
det med dig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 16-08-09 22:27

On Sun, 16 Aug 2009 23:14:49 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvad vil du sige med det?

at du ER afsløret som løgner

der er nu ført bevis for HM's påstand

>Foruden NT findes der et hav af dokumenter fra den tid,

tre timers mørke midt på dagen

afdøde profeter der genopstår og giver sig til kende for folk i
Jerusalem

barnemord i Betlehem

lad os se denne dokumenttion

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 22:45

@ skrev:

> at du ER afsløret som løgner
>
> der er nu ført bevis for HM's påstand
------------------------
VD:

> Der er ingen, der påstår, der er videnskabelige beviser på
> Jesus har eksisteret.

HM:

> Joda. Han der Villy påstår det, og han bruker NT som bevismateriale.
---------------------------

Kan du læse? *Videnskabelige beviser* !!!

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-08-09 23:34

Vidal skreiv:

> ------------------------
> VD:

> HM:

> ---------------------------
>
> Kan du læse? *Videnskabelige beviser* !!!

Nei. Vi tillegger ikke deg å være istand til å skjønne slike vanskelig
begreper.

HM

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 22:56

@ skrev:

> lad os se denne dokumenttion

http://da.wikipedia.org/wiki/Thomas-evangeliet

Nytestamentlige apokryfer og gnosticisme

Jakobs Forevangelium • Thomas' Barndomsfortælling • Josef Tømrers
Historie • Det Arabiske Barndomsevangelium • Det Uægte
Matthæusevangelium • Petersevangeliet • Nikodemusevangeliet • Apostlenes
Brev • Thomas-evangeliet • Johannesapokryfen • Jakobsapokryfen •
Mariaevangeliet • Frelserens Dialog • Sandhedens Evangelium •
Filipsevangeliet • Barnabasevangeliet • Peters Prædiken • Petersakterne
• Paulusakterne • Andreasakterne • Johannesakterne • Thomasakterne •
Abgar og Jesus • Laodikenserbrevet • Seneca og Paulus • Esajas'
Himmelfart • Peters Åbenbaring • Paulus' Åbenbaring • Judasevangeliet

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-08-09 23:30

Vidal skreiv:

> [...]
> Abgar og Jesus • Laodikenserbrevet • Seneca og Paulus • Esajas'
> Himmelfart • Peters Åbenbaring • Paulus' Åbenbaring • Judasevangeliet

Det er interessant at du betrakter alle disse skriftene som relevante
kilder til rett forståelse av kristendommen. Vi må nok bøye oss for den
danske folkekire personlige autotitet.

HM

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 23:40

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-08-09 00:54

Vidal skreiv:

> Foruden NT findes der et hav af dokumenter fra den tid.

Ja, og fra Asbjørnsen og Mo + Grim finnes der også masser av eventyr,
dog fra andre tider, men like fullt, like troverdige sett fra et
vitenskapelig synspunkt.

Jeg har lært meg noen kjekke uttrykk: Kvalitetssikring, kildekritikk,
konsekvensanalyse, verifisering. Desuten har vi også Vergils skrifter.
Der er masser av skriftlig materiale fra gammel tid, men det er jo
klart, vi kan jo ikke tillegge all literatur fra gammel tid samme
vitenskapelige kvalitet.

HM

Fra : Vidal

Dato : 17-08-09 07:42

Harald Mossige skrev:

> Jeg har lært meg noen kjekke uttrykk: Kvalitetssikring, kildekritikk,
> konsekvensanalyse, verifisering.

Ja, udtryk du på sørgeligste vis ser bort fra, om
du overhovedet forstår meningen med dem, bare du
kan levere et stød mod kristendommen, som oftest
personificeret af mig.

> Desuten har vi også Vergils skrifter.

Hehe, er det æneiden, du tænker på? I gymnasiet læste/
lærte vi (om) 5-6 sang pga dens tilknytning til det aktuelle
læsepensum - gallerkrigene.

> Der er masser av skriftlig materiale fra gammel tid, men det er jo
> klart, vi kan jo ikke tillegge all literatur fra gammel tid samme
> vitenskapelige kvalitet.

Æneiden er fiktion.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 17-08-09 00:58

On Mon, 17 Aug 2009 00:39:39 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Foruden NT findes der et hav af dokumenter fra den tid.

så kom lige med ikke-NT ,
men f.eks. græsk eller romersk dokumentation for

3 timers mørke midt på dagen under den jødiske påske

barnemord i Betlehem

døde profeter som genopstod og gav sig til kende for folk i jerusalem
under den jødiske påske

ikke så meget som en linie fra en eneste af samtidens skriverkarle på
trods af så iøjnefaldende ting slet ikke har kunnet undgå at vække
enorm opsigt

Filon af Alexandria f.eks.

Filon nævner aldrig Jesus i nogen af sine mange værker. Filon levede,
mens Jesus påstås at have gjort sine mægtige gerninger i naboområdet,
men selv om vi stadig har omkring 30 manuskripter af Filon på
tilsammen over 850.000 ord, står der intet om Jesus.

År 39-40 rejste Filon til Rom som leder af en jødisk delegation på 5
mennesker, der skulle tale jødernes sag for kejser Caligula. Trods
denne rejse gennem det område, hvor Jesus og hans disciple for nyligt
havde gjort deres mægtige gerninger, er der åbenbart ingen, der
fortæller Filon noget. Heller ikke i imperiets hovedstad, Rom, hører
Filon noget om Jesus, Peter eller Paulus.

Plinius den Ældre nævner IKKE det mystiske mørke af TRE timers
varighed - gad vide hvorfor

I dag findes stadig 37 bind af hans naturhistoriske encyklopædi,
Naturalis historia.

Adskillige kapitler i bind 2 handler om stjerner og solformørkelser.
Alligevel nævner Plinius ikke noget om Betlehemsstjernen. Et enkelt
kapitel (2.30) har overskriften usædvanligt lange solformørkelser, men
alligevel nævner Plinius ikke den tre timers solformørkelse, der
dækkede hele verden, da Jesus blev korsfæstet.

Josephus
Historikeren Josephus var opvokset i Jerusalem og skrev 30 bøger.
Flere af bøgerne handler om Herodes den Store (men ikke et ord om
barnemordet i Betlehem), og Josephus skriver detaljeret om Johannes
Døberen, Pontius Pilatus, Herodes Antipas, Herodes Agrippa, farisæerne
og mange af de andre bipersoner, der optræder i Det Nye Testamente.
Alligevel nævner Josephus ikke Jesus og hans disciple -

Fra : Vidal

Dato : 17-08-09 08:26

@ skrev:

> så kom lige med ikke-NT ,

Du har fået det, du bad om. At du ikke forstår det,
kan jeg ikke gøre noget ved.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 17-08-09 11:18

On Mon, 17 Aug 2009 09:26:15 +0200, Vidal <vidal@invalid.dk> wrote:

>Du har fået det, du bad om.

nej

du postede IKKE noget brugbart - det var mange hundrede år NYERE

prøv hellere at finde noget om

tre timers mørke midt på dagen

barnemord i Betlehem

afdøde profeter som genopstår og gvier sig til kende for folk i
Jerusalem

_hvis_ disse ting er sket er det jo umuligt at andre end folk inden
for kristensvindelbranchen har beskrevet disse ting

Fra : Vidal

Dato : 17-08-09 12:22

@ skrev:

> nej
>
> du postede IKKE noget brugbart - det var mange hundrede år NYERE

Og derved adskiller det sig ikke væsentligt fra
andre skrifter i antikken. Plutark og Sueton, som
er forfattere til de fremste Cæsar-biografier,
levede mere end 100 år efter Cæcar.

Og *mange* hundrede år er en vild overdrivelse.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 17-08-09 13:32

On Mon, 17 Aug 2009 13:22:19 +0200, Vidal <vidal@invalid.dk> wrote:

>Og

du har endnu ikke kunnet finde nogen som helst dokumentation

for

3 timers mørke midt på dagen under den jødiske påske

barnemord i Betlehem

døde progeter der genopstod og gav sig til kende for folk ligeledes
under den jødiske påske

hvornår kommer sådan dokumentation?

Fra : Vidal

Dato : 17-08-09 19:01

@ skrev:

> du har endnu ikke kunnet finde nogen som helst dokumentation

Da du tilsyneladende ikke tror, Jesus har eksisteret,
giver det ingen mening at diskutere omstændigheder ved
hans fødsel og død med dig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 17-08-09 19:25

On Mon, 17 Aug 2009 20:01:25 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Da du

altså

du kunne ikke dokumentere de ellers meget spektakulære begivender som
evangelisterne skrev om i NT i forbindelse med Jesu fødsel og død -

giver det dig selt ikke lyst til at _tænke_ bare lidt over hvorfor
sådan dokumentation (uden for GT) ikke eksisterer?

Fra : Vidal

Dato : 17-08-09 19:39

@ skrev:

> altså
>
> du kunne ikke dokumentere de ellers meget spektakulære begivender som
> evangelisterne skrev om i NT i forbindelse med Jesu fødsel og død -

Hvad er det for en form for dokumentation, du søger?

Men som sagt, da du ikke anser Jesus for at være en
historisk person, giver det ingen mening at diskutere
det med dig.

> giver det dig selt ikke lyst til at _tænke_ bare lidt over hvorfor
> sådan dokumentation (uden for GT) ikke eksisterer?

Der står intet om det i GT. Hvad tænker du på?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaars

Fra : @

Dato : 17-08-09 20:16

On Mon, 17 Aug 2009 20:38:38 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvad er det for en form for dokumentation, du søger?

f.eks. samtidige historieskrivere eller astronomer - og de fandtes

hvorledes kan det gå til at tre timers mørke midt på dagen kan gå for
sig helt upåagtet -

en alm. solformørkelse kan det jo ikke have været da den ALLERhøjest
varer 7½ minut og er en fysisk umulighed under den jødiske påske

Plinius den Ældre,
[...]

barnemord i Betlehem -

Filon af Alexandria
Filon levede ca. 10 f.Kr.(1) - ca. 45 e.Kr., og var jødisk forfatter,
filosof og politiker.

[...]

døde profeter ikke bare genopstår, men giver sig til kende for folk i
jerusalem

HVIS dette skete VILLE en eller flere af de ovennævnte historikere
have skrevet om det

>Men som sagt, da du ikke anser Jesus for at være en
>historisk person, giver det ingen mening at diskutere
>det med dig.

>Der står intet om det i GT. Hvad tænker du på?

påstande om
barnemord
mørke
døde profeter
2000 døde svin i en sø

Fra : Vidal

Dato : 17-08-09 21:18

@ skrev:

> påstande om
> barnemord
> mørke
> døde profeter
> 2000 døde svin i en sø

Nu må vi have en kildeangivelse, hvor står der noget
om det i GT?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 17-08-09 22:50

On Mon, 17 Aug 2009 22:18:25 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Nu må vi have en kildeangivelse, hvor står der noget
>om det i GT?

kender du end ikke NT

barnemord i Betlehem
Matthæus 2,16

tre timers mørke midt på dagen
Matthæus 27, 45

døde profeter
Matthæus 27, 52-53

ca. 2000 svin druknet i Genezaret Sø
Markus 5, 11-13

Fra : @

Dato : 17-08-09 22:59

On Mon, 17 Aug 2009 23:49:59 +0200, "@" <376@indnkvalid.invavlid>
wrote:

>kender du end ikke NT
>

>barnemord i Betlehem
>Matthæus 2,16
>

>tre timers mørke midt på dagen
>Matthæus 27, 45
>
>døde profeter
>Matthæus 27, 52-53
>

>ca. 2000 svin druknet i Genezaret Sø
>Markus 5, 11-13

så nu mangler vi lige at du finder nogle ikke-religionsforstyrrede
kilder til disse påståede spektakulære begivenheder

Fra : Vidal

Dato : 18-08-09 07:55

@ skrev:
> [...]

[...]
> kender du end ikke NT

Jo, men du skriver jo hele tiden GT.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 18-08-09 13:08

On Tue, 18 Aug 2009 08:54:31 +0200, Vidal <vidal@invalid.dk> wrote:

>[...]
>
>Jo,

godt DU fik dine kildehenvisninger

hvad bliver det til med en forklaring på påskevrøvlet

tre timers mørke midt på dagen

ca. 2000 døde svin i Genezaret Sø

døde profeter som giver sig til kendei Jerusalem

jeg venter stadig på nogle kildehenvisninger som ikke har medvirket
til opfindelsen af NT

Fra : @

Dato : 17-08-09 00:47

On Sun, 16 Aug 2009 23:56:07 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>http://da.wikipedia.org/wiki/Thomas-evangeliet
>
>Nytestamentlige apokryfer og gnosticisme

prøver du at være morsom??

>Jakobs Forevangelium •

<<<<<<
Jakobs Forevangelium er et af de mest betydningsfulde og
indflydelsesrige af de nytestamentligte apokryfiske skrifter. Skriftet
er pseudonymt, men påstås at være skrevet af Jakob, Jesus' bror og
vurderes til at være skrevet i det sidste halvdel af det 2.århundrede.
<<<<<

Jesu bror

sidste halvdel af det 2. århundrede - !!!!!!!!

hvor gammel blev den bror??

>Thomas' Barndomsfortælling

<<<<<<<
De apokryfe barndomshistorier kom til at danne forbillede for Det
Uægte Matthæusevangelium, der antagelig stammer fra det 8.- 9.
århundrede og er den vestlige kirkes sene reception af
barndomsfortællingerne.
<<<<<<

fra det 8.- 9. århundrede!!

hvad har det med dokumentation fra jesu tid at gøre?

osv.

altså ikke noget der ligner dokumentation fra samtiden

<<<<<<<
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=14&artikel_id=797
De skrifter, som ikke kom med i Bibelen er alle sammen senere
skrifter, som har tydelige legende-træk og som typisk tilføjer noget
til de bibelske beretninger eller udfylder de "huller", som Ny
Testamente ikke giver os nogen viden om. Men de er blevet afvist fordi
de er skrevet for sent i forhold til begivenhederne eller fordi
forfatterne er falske. At disse skrifter ofte kaldes apokryfe, har sin
egen lidt specielle historie.
<<<<<<

Fra : @

Dato : 16-08-09 15:38

>Jeg taler ikke om videnskab, jeg spørger dig hvilke
>tusindvis af personer fra det første århundrede eller
>tidligere, der historisk er bedre dækket ind end Jesus
>efter din mening.

halmstrå -

du VIL ikke erkende at NT ikke er godt som bevismateriale da

påatande om meget iøjnefaldende begivenheder IKKE er omtalt andetsteds
-

begivenheder som -hvis de havde fundet sted- VILLE have fundet vej til
andre samtidige kilder, og dem er der på trods af kristnes ydryddelse
af "hedensk" litteratur heldigvis masser af

3 timers mørke midt på dagen under jødernes påske - kun NT som kilde

barnemord i Betlehem - kun NT som kilde

døde profeter som giver sig til kende for folk i jerusalem - kun NT
som kilde

ca. 2000 døde svin i Genezaret Sø - kun NT som kilde

ingen andre steder nævnes disse begivneheder -

så NT som troværdigt historisk bevis for noget som helst er ikke til
stede.

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 20:29

@ skrev:

> halmstrå -
>
> du VIL ikke erkende at NT ikke er godt som bevismateriale da

Det er NT for alle, der ved noget om tingene. Også for
ikke troende.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 16-08-09 21:33

On Sun, 16 Aug 2009 21:28:56 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Det er NT for alle, der ved noget om tingene.

jeg har nu flere gange efterspurgt ikke-NT kilder som kan verificere
f.eks. blot 3 spektakulære begivenheder

barnemord i Betlehem

3 timers mørke midt på dagen under den jødiske påske

afdøde profeter som genopstår og giver sig til kende for folk i
Jerusalem ligeledes under den jødiske påske

vil du i ramme alvor påstå at sådanne tingkunne foregå uden nogen har
bemærket det og skrevet det ned???

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 22:15

@ skrev:

> 3 timers mørke midt på dagen under den jødiske påske

Jeg gider sådan set ikke diskutere det med dig, men tænk
på, det er 2000 år siden. Mener du virkeligt, at tre timers
mørke i en lille israelsk by i udkanten af det romerske
rige, ville have sat et uudsletteligt mærke på hele
verdenshistorien?

Der var ingen aviser, tv eller radio.

Selv hvis det skete i dag f.eks. i Kirgisistan ville den
nyhed næppe nå ud i verden. Brug da din sunde fornuft, hvis
den findes.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 16-08-09 22:30

On Sun, 16 Aug 2009 23:14:52 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg gider sådan set ikke

nej for digteriet i NT er netop kun digt

husk på at påstanden var

et verdensomspændende mørke

og de regerende romere havde skam skrivere til at dokumentere hvad der
skete -

ikke en stavelse om

barnemord

3 timers mørke

eller genopståede profeter

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-08-09 22:56

@ skreiv:

> [...]
>

> husk på at påstanden var
>
> et verdensomspændende mørke
>

> og de regerende romere havde skam skrivere til at dokumentere hvad der

Vis nå litt storsind. Villys verden rekker ikke /så/ langt. Husker du
romanen: Don camillos lille cverden"?

HM

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-08-09 22:52

Vidal skreiv:

> [...]
>
> Selv hvis det skete i dag f.eks. i Kirgisistan ville den
> nyhed næppe nå ud i verden. Brug da din sunde fornuft, hvis

Nå til dags har vi et fag i skolen som kalles fysikk, altså bare for dem
med normalt utviklede evner. Med vanlige evner har vanlige elever på 7.
klassetrin kunskap som er tilstrekkelige til å gjennomdkue bløffen.

HM

Fra : @

Dato : 16-08-09 14:26

On Sat, 15 Aug 2009 22:32:01 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Link?

ikke nødvendigt

et af Vidals egne indlæg er nok

Fra : Vidal

Dato : 16-08-09 20:29

@ skrev:

> ikke nødvendigt
>
> et af Vidals egne indlæg er nok

Det er jo netop det, jeg beder om.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 14-08-09 22:25

On Fri, 14 Aug 2009 21:23:22 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvad mener du med at bevise?

som før skrevet

finde nogle ikke-NT kilder der omtaler de ellers MEGET
bemærkelsesværdige ting der fantaseres om i NT

barnemord i Betlehem

tre timers mørke mens Jerusalem er fyldt med folk under påsken

afdøde profeter som ligeledes under den jødiske påske står op af deres
grave og GIVER SIG TIL KENDE for folk i Jerusalem

INGEN OVERHOVEDET har skrevet om disse ting,!!!!!!!!

gad vide hvorfor??

>Mindst tre af hinanden forholdsvis forskellige
>beretninger

tydeligvis delvist synkroniserede eventyr som er skrevvet EFTER Paulus
begyndte at overbelastepostvæsnet,

gad vide om ikke de tre synoptiske eventyr var bestillingsarbejde

>De krav, der stilles til Jesus' historicitet af antikristne,
>overgår langt det, man normalt stiller til historiske
>personer.

påstandene om hvem denne Jesus hvis eksistens end ikke er bevist
overgår så sandelig også hvad der skrives om andre historiske personer

plus

som før nævnt

tre timers mørke osv.

ikke beskrevet noget steds,

end ikke hos den evangelist som angiveligt skulle have været vidne til
korsfæstelsen

>Men for en ordens skyld får du et par henvisninger,
>du kan kigge på, selvom alle, der har stiftet bekendtskab
>med dig, ved, det ikke nytter noget:
>
>http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

heller ikke der findes andet end hvad GT fortæller,

intet om andre kilder -

>http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

heller ikke her noget der ligner skyggen af bevis for noget som helst
af det der står i GT

og

hvornår får jeg en forklaring på påskevrøvlet i GT?

Jesu egne ord i GT-eventyret - jeg skal forblive i graven tre dage og
tre nætter for derpå at genopstå

ikke desto mindre lader evangelisterne ham genopstå efter kun 1½ dag

sådanne "vidner" kan man kke have den store tiltro ril

Fra : B ae 9

Dato : 15-08-09 08:10

> afdøde profeter som ligeledes under den jødiske påske står op af deres
> grave og GIVER SIG TIL KENDE for folk i Jerusalem

det siges at michael jackson og elvis sidder på bahamas og jammer noget fed
tråd.......

Fra : B ae 9

Dato : 15-08-09 08:07

> ha ja - dan browne har sku mere styr på sine kilder end de fjolser der
> skrev
> biblen

Klart, Dan Browns bøger er fiktion, det er NT ikke ...

Det er jo netop det biblen er - ike fiktion - f ex at folk kan gå på vandet,
jomfrufødsler, vandmasser der deler sig ved at holde en kæp ud i luften

måske vi sku ha fat i biskoppen når der skal bygges en bro over femern eller
kattegat - land (vand) målerne trasker bare derudad eller stikker et
halv-tomme-bræt ud i luften og så går kulierne ellers bare i gang med at
støbe - smart

i så fald m+å man da sige at hellighed for en gang skyld er nyttigt i stedet
for som nu, nyttigt idioti

> Biblen er ikke underholdning - men underholdende-

For en gangs skyld har du ret.

jeg menete nu utilsigtet underholdende - osse kaldet lattervækkende

Fra : Vidal

Dato : 15-08-09 10:59

B ae 9 skrev:

> jeg menete nu utilsigtet underholdende - osse kaldet lattervækkende

Selvfølgeligt gør du det. Jeg forestiller mig, du
sidder hver aften og læser op af biblen for din kone,
så I kan gå muntre i seng.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard