Kristen Kildeanalyse?
Fra : Patruljen

Dato : 24-07-09 19:18

Pagtens Ark

Pagtens Ark som masseødelæggelsesvåben

Årets store film i 1981 var Jagten på den Forsvundne Skat, hvor de
gode og de onde slogedes om Pagtens Ark.

Pagtens Ark var en kasse, jøderne opbevarede De Ti Bud i. Strengt
taget var det kun en kopi af De Ti Bud, for Moses havde jo smadret de
oprindelige stentavler i raseri. Alligevel var der dødsstraf for at
røre kassen og for at kigge ind i den.

Man kan undre sig over, at Moses kunne smadre de oprindelige tavler,
der var skrevet med Guds egen finger, uden at der skete ham noget,
mens der var dødsstraf for andre mennesker for bare at kigge på Moses'
kopi. Man kan også undre sig over, hvorfor Gud kommer med sine geniale
Ti Bud og bagefter nægter at lade folk læse budene. Men sådan er der
jo så meget.

Enhver der har set Jagten på den Forsvundne Skat, véd hvor store
kræfter, der slippes løs, når Pagtens Ark åbnes (men filmen er
selvfølgelig ren fiktion — i modsætning til Bibelen).

Gud slog en gang en mand ihjel, fordi han var flink / dum nok til at
forsøge at redde Pagtens Ark fra at vælte (2 Samuel 6,6-7). 2 Samuel
6,6: Men da de kom til Nakons tærskeplads, rakte Uzza ud efter Guds
ark og greb fat i den, fordi okserne snublede.
2 Samuel 6,7: Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham
ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark. Endnu
værre var det, da en hel landsby kiggede på kassen: Da begik Gud
massemord, men hvor mange slog han i grunden ihjel?

1 Samuel 6,19 Men Herren slog nogle af mændene i Bet-Shemesh ihjel,
fordi de havde kigget på Herrens ark; han slog halvfjerds af dem
ihjel, og folk i Bet-Shemesh sørgede over, at Herren havde slået så
mange af dem ihjel.

Ifølge den autoriserede oversættelse fra 1992 slog Gud altså
halvfjerds mennesker ihjel. Lad os kigge lidt på nogle andre
oversættelser. Her er den forrige fra 1931:
Pagtens Ark som masseødelæggelsesvåben
(advarsel: ren Hollywod-fiktion)

1 Samuel 6,19 Men Jekonjas Efterkommere havde ikke taget Del i Bet-
Sjemesjiternes Glæde over at se HERRENs Ark; derfor ihjelslog han
halvfjerdsindstyve Mænd iblandt dem. Da sørgede Folket, fordi HERREN
havde slået så mange af dem ihjel; Oversættelsen fra 1931.

Begge oversættelser er altså enige om, at Gud slog 70 mennesker ihjel
- til gengæld er de uenige om, hvorfor de blev slået ihjel. Havde de
kigget på kassen? Eller havde de »ikke taget del i Bet-Sjemesjiternes
glæde«? Lad os kigge videre. Vi tager den gode gamle King James Bible
fra 1611:

1 Samuel 6,19 And he smote the men of Bethshemesh, because they had
looked into the ark of the LORD, even he smote of the people fifty
thousand and threescore and ten men: and the people lamented, because
the LORD had smitten many of the people with a great slaughter. King
James Bibel fra 1611.

Det er jo en anden snak. 50.000 + 3 snese + 10. Gud har altså slået
50.070 mennesker ihjel.

Hvorfor denne forskel? Det er faktisk King James Bible, der har ret -
alle de gamle hebraiske manuskripter siger 50.070. Det eneste
underlige er, at de formulerer det "halvfjerds mand, halvtreds tusinde
mand", hvor "mand," og "tusinde" står i ental.

Det virker pinligt, at den barmhjertige Gud uden videre slår så mange
folk ihjel. Havde alle 50.070 mennesker virkelig kigget i kassen? Har
der overhovedet været 50.070 mænd i byen, når byen i dag kun har
68,400 indbyggere?

Man har derfor i årtusinder kigget på alternative (bort)forklaringer.

Den græske teksttradition, Septuaginta, siger også 50.070, så hvis det
er en fejl, må fejlen være mere end 2.000 år gammel:

1 Samuel 6,19 And the sons of Jechonias were not pleased with the men
of Baethsamys, because they saw the ark of the Lord; and the Lord
smote among them seventy men, and fifty thousand men: and the people
mourned, because the Lord had inflicted on the people, a very great
plague.
(Septuaginta oversat til engelsk, af Lancelot Brenton, 1870)

Targum (aramæisk oversættelse) siger "70 mænd af de ældste og 50.000
af menigheden" og Hieronymus' Vulgata (latinsk oversættelse) siger "70
mænd af lederne og 50.000 af pøblen". Andre forklaringer er "70 i byen
og 50,000, der kom tilrejsende for at se på arken" eller "70 jøder og
50,000 filistre".

Josephus skriver, at der var 70 døde, men ham er der jo ingen, der har
beskyldt for at være inspireret.

Rabbierne foreslår: "70 mænd, der hver var 50.000 værd" eller "50.000
mænd, der hver var 70 værd", hvilket ikke hjælper ret meget.

Den syriske og den arabiske oversættelse nøjes med 5.070 døde (se
eksternt link nederst på siden). Dette viser, at man allerede for
næsten 2.000 år siden har følt behov for at rette i Guds ord for at
gøre dem mindre fornuftsstridige. Desuden står der, at de blev dræbt
for at have dyrket Herrens Ark.

1 Samuel 6,19 And the LORD smote the men of Beth-shemesh because they
worshipped the ark of the LORD, and the LORD smote five thousand and
seventy men of the people; and the people mourned because the LORD had
smitten many of the people with a great slaughter.
(Peshitta (syrisk Bibel) oversat til engelsk)

Den originale hebraiske tekst har ingen vokaler, så ordet "tusinde"
kunne også betyde "general", "kvæg" eller "klan". Men så er det stadig
et problem, at ordet står i ental.

I The New King James Version står der et alternativt
oversættelsesforslag i fodnoterne: »Or He struck seventy men of the
people and fifty oxen of a man«. Ifølge Young's Literal Translation
var det derimod 50 høvdinge:

1 Samuel 6,19 And He smiteth among the men of Beth-Shemesh, for they
looked into the ark of Jehovah, yea, He smiteth among the people
seventy men -- fifty chief men; and the people mourn, because Jehovah
smote among the people -- a great smiting. (Young's Literal
Translation)

Endnu en mulighed er, at tilføje ekstra ord, så det bliver 70 ud af
50.000. Det er den metode, der brugt i min gamle Bibel:

1 Samuel 6,19 Men Herren slog mellem Mændene i Betsemes, fordi de
havde seet i Herrens Ark, og han slog 70 Mand af 50,000, og Folket
sørgede, fordi Herren havde slaget dem med et stort Slag. (Dansk
oversættelse fra 1866)

En endnu mere avanceret udgave er "70, der var som 50 ud af 1000". Gud
skulle således have slået 70 indbyggere ihjel, der svarede til en
tyvendedel af befolkningen. En halv decimering.

Men Bibelselskabet vælger den nemme løsning: I stedet for at tilføje
ekstra ord, fjerner man et par af Guds ord. Man ignorerer de 50.000 og
nøjes med de 70:

[...]

Sådan! Hvis Guds ord ikke er gode nok, så retter man bare i dem.

Konklusion: Gud slog 70, 5.700 eller 50.700 mænd eller okser ihjel,
fordi de have kigget i arken, havde kigget på arken, havde dyrket
arken, eller fordi de ikke havde glædet sig nok.

Yderligere oplysninger; www.biblen.info

Fra : tkruse

Dato : 30-08-09 06:56

On 25 Jul., 03:18, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> fordi de have kigget i arken, havde kigget på arken, havde dyrket
> arken, eller fordi de ikke havde glædet sig nok.

Pagtens Ark blev fundet i en hule under Golgata ,,,med blod på
låget,,noget underligt blod

Fra : Den 9.

Dato : 30-08-09 19:28

"tkruse" <tkrusej@gmail.com> skrev

Pagtens Ark blev fundet i en hule under Golgata ,,,med blod på
låget,,noget underligt blod

jamen du godeste - inspector barneby er på vej!!!

Fra : @

Dato : 30-08-09 19:45

On Sun, 30 Aug 2009 20:28:10 +0200, "Den 9." <ska.do.ha.sl@g> wrote:

>"tkruse" <tkrusej@gmail.com> skrev
>

>Pagtens Ark blev fundet i en hule under Golgata ,,,med blod på
>låget,,noget underligt blod
>

>jamen du godeste - inspector barneby er på vej!!!

ja
nu venter vi bare på billeder

også af indholdet

kulstof 14 analyse

og en analyse af det der underlige blod

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Vidal

Dato : 30-08-09 21:21

Den 9. skrev:

> "tkruse" <tkrusej@gmail.com> skrev
>

> Pagtens Ark blev fundet i en hule under Golgata ,,,med blod på
> låget,,noget underligt blod

> jamen du godeste - inspector barneby er på vej!!!

Det er ikke nødvendigt, Schonspiegel og Spiegelglanz er
vist allerede på stedet.

Se evt. http://www.fedy-diary.ru/html/072009/demon01.html

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaaard

Fra : Vidal

Dato : 30-08-09 21:23

Vidal skrev:

> Det er ikke nødvendigt, Schonspiegel og Spiegelglanz er
> vist allerede på stedet.
>
> Se evt. http://www.fedy-diary.ru/html/072009/demon01.html

Eller måske mere klart:

http://www.liveinternet.ru/users/azargoth/post57285092/

Fra : tkruse

Dato : 30-08-09 16:46

On 30 Aug., 20:28, "Den 9." <ska.do.ha.sl@g> wrote:
> "tkruse" <tkru...@gmail.com> skrev
>
> Pagtens Ark blev fundet i en hule under Golgata ,,,med blod på
> låget,,noget underligt blod
>
> jamen du godeste - inspector barneby er på vej!!!

det var en brøler,,men et eller andet vigtigt har de fundet,,eller
også var det en fjolle prædikant,,med ønskedrømme
jeg undrede mig også meget dybt

Fra : tkruse

Dato : 30-08-09 17:37

> [...]
> låget,,noget underligt blod
>
> jamen du godeste - inspector barneby er på vej!!!

jeg hørte en prædikant ævle om en klippehule under Golgata
hvor noget blod skulle være løbet igennem en klipperevne
og ned på en kasse fyld med værdier
jeg kan så ikke lige finde hvad det var der var i den kasse
beklager,,ja jeg kan overhoved ikke finde noget på nettet som ligner
den danske prædikants prædiken
det kunne godt lyde som en stor ønskedrøm ,,men Pagtens Ark,,var det
jo nok ikke

http://dominionkingdom.net

Fra : tkruse

Dato : 30-08-09 18:05

> [...]
> låget,,noget underligt blod
>
> jamen du godeste - inspector barneby er på vej!!!

beklager,,,jeg ved ikke om det er fub eller fakta

http://www.bible-teaching.dk/Coming%20lessons%20DK/Pagtens%20Ark%20fundet%20DK%20.doc.

Fra : Vidal

Dato : 01-09-09 20:03

tkruse skrev:

> beklager,,,jeg ved ikke om det er fub eller fakta
>
> http://www.bible-teaching.dk/Coming%20lessons%20DK/Pagtens%20Ark%20fundet%20DK%20.doc.

Det er simpelthen løgn fra ende til anden, gad vide,
hvad hensigten er. Lad dig ikke narre af den slags
pjat.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 05-09-09 09:21

Fra : N/A

Dato : 01-09-09 20:03

Fra : N/A

Dato : 01-09-09 20:03

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-09 07:40

On 1 Sep., 21:02, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Det er simpelthen løgn fra ende til anden, gad vide,
> hvad hensigten er. Lad dig ikke narre af den slags
> pjat.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det ville du sikkert også sige hvis de trak Pagtens Ark ind af din
indkørsel og to flyttemænd placerede den i din dagligstue ikke?
Kristendommen må godt være der, den må bare ikke blive farlig for
mageligheden. Den må godt være der, bare der ikke sker overnaturlige
ting og mirakler i forbindelse med troen på Jesus-mirakelmageren!-
Ikke?

I hvert fald kan man sige at arkæologen, som man håner med at han ikke
havde uddannelsen, i hvert fald fandt en hule under Golgata og at han
var inde i den!
Det bekræftes af "seriøse jødiske arkæologer med alle papirerne i
orden!":
http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.asp?id=327&mag_id=111

Beretningen er meget smuk, er fyldt med detaljer og sammenhæng og
mening. Jeg ville ønske at den er sand. Det var en mand med en
blomstrende fantasi som også interesserede sig varmt for den Noas Ark-
lignende stensætning ved Ararat i Tyrkiet, som ikke alene han, men
flere, har foreslået som Noas Arks rester. Den store sten med huller i
der står ved siden af anslog han at det var ankre brugt på arken. Der
manglede bare snoren i hullet.

I dag "ved man!", at det nok var rester af hedenske altre.

Men Villy! kristendommen er farlig! Den er fuld af mirakler! Det kan
masser af kristne bevidne. Pluk en blomst i din have-der har du et
kæmpestort mirakel!

Jeg spørger dig Villy:"Er blomsten i din have bare et træk på
skuldrene, eller er det et gigantisk mirakel som mennesker ikke har
forstand til at forstå? Noget de bare må tro at Gud har skabt!?

I øvrigt tak for den smukke arkæologiske historie om kristi blod der
dryppede fra jordskælvrevnen ved korset lige ned på Sonedækket af
pagtens Ark!-ja! Sådan må det være!

Hilsen
Jens

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 05-09-09 09:21

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Det ville du sikkert også sige hvis de trak Pagtens Ark ind af din
> indkørsel og to flyttemænd placerede den i din dagligstue ikke?

Det ville være et sandt mirakel. Især hvis det var
indhyllet i en tåge.

> [...]
> mageligheden. Den må godt være der, bare der ikke sker overnaturlige
> ting og mirakler i forbindelse med troen på Jesus-mirakelmageren!-

Min hjerne er nok for kold.

> [...]
> flere, har foreslået som Noas Arks rester. Den store sten med huller i
> der står ved siden af anslog han at det var ankre brugt på arken. Der

Jeg har læst artiklen en gang til og jeg må
indrømme, jeg ikke forstår, det jeg læser.
Alle de mærkelige 'mirakler' ...

Det minder lidt om MKs sammenhænge.

> [...]
> skuldrene, eller er det et gigantisk mirakel som mennesker ikke har
> forstand til at forstå? Noget de bare må tro at Gud har skabt!?

Du ved, de kolde hjerner eller anvendt rationalitet ville
nok trække en sådan historie fra hinanden. De tågede
fotografier, de tilsyneladende magiske egenskaber ved
Pagtens Ark, blodet der dryppede gennem en klipperevne,
og har ligget udsat gennem mange år, men som stadigt kan
kromosom-analyseres osv.

Det er i sandhed en stor mundfuld at acceptere og det kan
jeg nok ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Den 9.

Dato : 05-09-09 15:30

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev

> Alle de mærkelige 'mirakler' ...
>
> Det minder lidt om MKs sammenhænge.

Shhhhhh - han sover tilsyneladende, så ikke vække ham!!!!

Fra : tkruse

Dato : 05-09-09 06:28

> [...]
> fordi de have kigget i arken, havde kigget på arken, havde dyrket
> arken, eller fordi de ikke havde glædet sig nok.

Jeg er lidt dum
vad er kildeanalyse
er det ordets udspring
analysere ordets virkning
Ord kan skabe
vi er små skabere
siger jeg
du har kartoffel-tud
så vil der ske en forandring i dit ansigt
og der ville det være godt for dig at kende lyset
det lys hvormed du kan forsvare dig imod løgnen
for du har jo ikke kartoffel-tud
du har jordbær-tud
ord kan skabe
tidslen forsvare sig
og vad ved en tidsel om at være en tidsel siden at den forsvare sig

Fra : Vidal

Dato : 05-09-09 13:33

tkruse skrev:

> Jeg er lidt dum
> vad er kildeanalyse
> er det ordets udspring
> analysere ordets virkning

Det er ligegyldigt, det er bare ganske almindelig antijødisk
propaganda.

Tænk ikke på det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 06-09-09 07:58

On 5 Sep., 14:32, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Det er ligegyldigt, det er bare ganske almindelig antijødisk
> propaganda.

Det er hverken ligegyldigt eller anti - jødisk propaganda. Som altid
bliver Villy nødt til at lyve.
Det er redelige oplysninger om biblen og kristendommens grundlag.

> Tænk ikke på det.

Jamen, det kriterie er da et du kan levere - selv.

Du tænker ikke hverken meget eller langt -

Fra : tkruse

Dato : 06-09-09 08:26

On 6 Sep., 15:57, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Jamen, det kriterie er da et du kan levere - selv.
>
> Du tænker ikke hverken meget eller langt -

hvad mener du om dette du Kristen Kildeanalytiker

det er længe siden at jeg kom her forbi står der skrevet
så jeg tænker på
om det måske skulle komme ude fra stjernerne ,,et eller andet sted

Dengang gudsønnerne gik ind til menneskedøtrene og fik børn med dem
og de blev jo næsten 1000år gammel de børn
men da de fik børn med menneskedøtrene
faldt de børns levealder stødt
Jesus siger
jeg kom til mine egne
men mine egne tog ikke i mod mig
det vil sige han kom til gudesønnernes afkom Jøderne
og Jesus ord
jeg er ikke af denne verden
og han steg til himmels
tænker lidt på rumfærgen
og vores fremtidige evner til at bygge rumskibe så store som Noras
ark
farvel verden
du kunne ikke mere
og nu tager vi af sted
ud for at bolle  stjernedøtrene
eller har vi taget ved lære af de stakkels jøder
så vi ikke skaber afkom som skal gasses af Hitler Hindu tegn
for en undulat vil altid blive hakket ihjel af spurve
du høre ikke til vores verden vil spurvene sige
og de vil hakke den ihjel
jeg har selv set det med egne øjne

skal vi ikke behandle ET pænt,,er vi ikke mennesker og ikke dyr

Fra : tkruse

Dato : 06-09-09 08:39

On 6 Sep., 16:25, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> [...]
> og de vil hakke den ihjel
> jeg har selv set det med egne øjne
>
> skal vi ikke behandle ET pænt,,er vi ikke mennesker og ikke dyr

kan han kikke derudaf
samtidigt med at konen kæler for hans nosser