De to retninger i GT-judaisme ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-07-09 21:18

En klog mand (Israel Shamir) forklarede mig for nylig, at der var to
hovedretninger i jødedommen, som den kendes fra Gammel Testamente. Den ene
retning er den Universalistiske og den anden er den Partikularistiske. Den
første havde Jesus og de kristne som tilhængere, og den anden havde
farisæerne som tilhængere. Det handler om, hvorvidt Gud ønsker at frelse
alle mennesker (universalisme) eller om han kun ønsker at frelse sit
"udvalgte folk", altså jøderne (partikularisme).

Nu er mit spørgsmål så om der er nogle her i gruppen, som kan uddybe denne
forskel og komme med henvisninger til skriftsteder fra Gammel Testamente,
hvor denne forskel viser sig.

v.h.
Jakob

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-07-09 00:27

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forskel og komme med henvisninger til skriftsteder fra Gammel Testamente,

Well, overordnet set må det da påpeges, at enormt mange af såvel de mest
dystre som salige profetier om HERRENS forhold til Israel i GT
tilsyneladende (som de idag læses på dansk) synes formuleret i
TREDJEPERSONSPERSPEKTIV?

Dette synes da i hvert fald at åbne for en universalistisk tolkning af at
jøderne nok er det pr. HERRENS erklærede nidkærhed "udvalgte folkeslag", men
dog netop også så meget desto mere "den man tugter, elsker
man"-prügelknabe-eksemplificeret folkeslag blandt andre?

Anders Peter Johnsen

Fra : P.N.

Dato : 25-07-09 16:00

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4a6a434c$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...>
> [...]
> men dog netop også så meget desto mere "den man tugter, elsker
> man"-prügelknabe-eksemplificeret folkeslag blandt andre?

Det må jeg erklære mig stærkt uenig i, som skolelærer med
kristendomskundskab som linjefag har jeg gennemgået et 2 års kursus i
Luthersk teologi og NT. Som jeg har forstået det var de første kristne en
del af jødedommen og disse havde ligesom jøderne en meget elitær opfattelse
af frelse ikke ulig det vi kender fra østen. Masserne er fortabte NT nævner
jo selv at der kun kommer 44.000 i himlen. spoler vi frem i tiden til Luther
i senmiddelalderen ser vi at Luther rask væk dømmer folk til helvede for alt
mellem himmel og jord. Universalismen IMHO en nutidig konstruktion baseret
på den sociale lighed der præger det moderne 21 århundrede.

Fra : @

Dato : 25-07-09 16:20

On Sat, 25 Jul 2009 16:59:45 +0200, "P.N." <pn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mellem himmel og jord. Universalismen IMHO en nutidig konstruktion baseret
>på den sociale lighed der præger det moderne 21 århundrede.

lige en rettelse

ikke 44.000

men 144.000

12.000 fra hver af Israels 12 stammer.

NT er for størstedelens vedkommende fantasi og digt

Barnemord i Betlehem - ingen ud over to evangelister har nogensinde
hørt om dette.

En "profet"(Jesus) ville ikke under romersk besættelse kunnet gå frit
omkring, og da slet ikke samle en større menneskeflok uden for en by,
en sådan flok ville romerne da arrestere, hvis de ikke blot havde
hugget dem ned

folketælling hvor alle skulle rejse tilbage til der hvor ens forfædre
44 led tilbage havde boet - vås som ingen andre en nogle evangelister
kender til -
kejserens formål med tællinger var skatteopkrævning ikke at lave kaos
på vejene

korsfæste lige op til sabbat'en!!!!!

så dumme var romerne altså ikke, godt havde de magten, men de ville da
ikke have mere ballade med de lokale end højest nødvendigt.
--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Vidal

Dato : 25-07-09 18:55

@ skrev:

> NT er for størstedelens vedkommende fantasi og digt

Vil du dokumentere det? Eller evt linke til, hvor
du har læst det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 26-07-09 01:39

On Sat, 25 Jul 2009 19:54:43 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Vil du dokumentere det?

barnemord i Betlehem - ingen undtagen to religionsomtågede
evangelister beretter om det

ca. 2000 svin render ud i genezaret sø og drukner - kun evangelister
beretter om det

jødisk svinehyrde!!!!!!

Herodes var død før jesus blev født

Kvirinius blev først statholder 9 år efter at Jesus var født

en folketælling hvor alle skulle granske deres stamtavler for at blive
talt i en by hvor deres slægt havde levet XX antal generationer før -
ingen ud over et par evangelister har bemærket det trafikkaos som dtte
må have medført overalt i romerriget

og

ovenstående var blot et lille udpluk at det vås og de løgne der
serveres af evangelisterne

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-07-09 12:22

@ skrev i

[ ... ]

> [...]
>
> jødisk svinehyrde!!!!!!
>
> Herodes var død før jesus blev født
>
> Kvirinius blev først statholder 9 år efter at Jesus var født

Hvad med om du satte dig ind i de historiske data og fakta inden du blamerer
din dumhed og uvidenhed på den her måde.

Du er ret ynkelig og latterlig

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*