Wire- eller trissehjul
Fra : Hauge

Dato : 20-09-09 19:07

Hejsa

Jeg skal have lavet mig noget løfteri til min gittermast, så derfor har jeg
brug for nogle trissehjul, eller hvad de end kaldes, som skal bruges til at
lade en 5-6 mm stålwire køre igennem som en trisse.

Jeg har forsøgt at finde disse hjul via Google, men finder ikke andet end
nylonhjul til både og lign.. Skulle der være nogen der kender lidt til et
sted hvor nogle typer af stål kan købes, så ville det være rigtigt rart..

De skal ikke kunne holde til mere end små 200 kg, så det er jo ikke så
alvorligt. Skal bruge 3-4 stk., gerne til 8 eller 10 mm "aksel".

Pft.
Mvh Hauge

Fra : thl

Dato : 20-09-09 19:52

> [...]
>
> De skal ikke kunne holde til mere end små 200 kg, så det er jo ikke så
> alvorligt. Skal bruge 3-4 stk., gerne til 8 eller 10 mm "aksel".

Her er lidt at kigge på
http://www.engholm.dk/images/catalog/04.pdf

De anvendes mest til både, men kan sagtens bruges på landjorden.

Mvh
Thorbjørn

Fra : Max

Dato : 20-09-09 20:30

Hej Hauge

> Jeg har forsøgt at finde disse hjul via Google, men finder ikke andet
> end nylonhjul til både og lign.. Skulle der være nogen der kender

Hvad er der galt med dem til både ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 20-09-09 20:46

Hej Max
Max wrote:
> Hvad er der galt med dem til både ?

Havde i første omgang kun kunne finde med nylonhjul, ville gerne have dem i
metal..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 20-09-09 20:58

Hej Hauge

> Havde i første omgang kun kunne finde med nylonhjul, ville gerne have
> dem i metal..

Vælg dem med nylonhjul, de er selvsmørrende og den type der
bruges i både, ja de holder til at sidde udenfor året rundt i mange
år. Og med hensyn til holdbarhed, ja så er der ingen grund til
at være nervøs, de bliver udsat for meget store belastninger i
en sejlbåd.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-09 01:12

> [...]
> år. Og med hensyn til holdbarhed, ja så er der ingen grund til
> at være nervøs, de bliver udsat for meget store belastninger i

På min båd er nogle af de blokke, hvorigennem der går kunststofbaseret
tovværk med nylonhjul.
Dér, hvor der løber metalwire (f.eks. til det, der i sejlersproget
betegnes storsejlsfaldet eller genuafaldet = de liner, man trækker
sejlene op med), er hjulene af metal.
De kan købes i alle velassorterede bådeudstyrsforretninger.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : KS

Dato : 21-09-09 07:41

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> De skal ikke kunne holde til mere end små 200 kg, så det er jo ikke så
> alvorligt. Skal bruge 3-4 stk., gerne til 8 eller 10 mm "aksel".

Du skriver "6-8 mm stålwire" og "små 200 kg" - der er ligesom et stort
misforhold her !

En god 3 mm wire kan tage en belastning på flere tons !

Så du kan sagtens gå NED i dimension !

Mvh KS

Fra : Max

Dato : 21-09-09 09:11

Hej KS

> En god 3 mm wire kan tage en belastning på flere tons !

En 3 mm rustfri stålwire har en brudstyrke på 545 kg, så
den kan ikke belastes med 200 kg.

--
Mvh Max

Fra : KS

Dato : 21-09-09 11:22

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej KS

> En 3 mm rustfri stålwire har en brudstyrke på 545 kg, så
> den kan ikke belastes med 200 kg.
>
> --
> Mvh Max
Hvor stor en sikkerhedsmargin vil du da have ?

Mvh KS

Fra : Max

Dato : 21-09-09 12:31

Hej KS

> Hvor stor en sikkerhedsmargin vil du da have ?

Mindst 3 gange naturligvis.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 12:33

Max skrev:
> Hej KS

> En 3 mm rustfri stålwire har en brudstyrke på 545 kg, så
> den kan ikke belastes med 200 kg.

Skal man løfte et par hundrede kg's er en talje"gearing" sikkert
nødvendig og i så fald minimeres belastningen af wiren i samme forhold
som taljens såkaldte skæring giver!

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 25-09-09 12:49

Hej Armand

> Skal man løfte et par hundrede kg's er en talje"gearing" sikkert
> nødvendig og i så fald minimeres belastningen af wiren i samme forhold
> som taljens såkaldte skæring giver!

Der er omtalt en trisse, ingen talje involvert.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 21-09-09 15:27

Hej
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> Du skriver "6-8 mm stålwire" og "små 200 kg" - der er ligesom et stort
> misforhold her !

Skriver faktisk kun 5-6 mm. Men jeg synes det er et fint forhold, for, som
Max også skriver, så er mindst 3 gange fra brudstyrke til den max.
belastning man *regner* med at køre med, passende.

Mvh Hauge

Fra : S.B.

Dato : 21-09-09 16:22

> [...]
>
> De skal ikke kunne holde til mere end små 200 kg, så det er jo ikke så
> alvorligt. Skal bruge 3-4 stk., gerne til 8 eller 10 mm "aksel".

Hvad diameter skulle de have?

Søren

Fra : Hauge

Dato : 21-09-09 17:49

Hej
S.B. wrote:
> Hvad diameter skulle de have?

Det er helt ligegyldigt, da alt andet bliver lavet efter hjulstørrelsen.

Mvh Hauge

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 21-09-09 11:02

On 21 Sep., 18:48, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> Hej

> Det er helt ligegyldigt, da alt andet bliver lavet efter hjulstørrelsen..
>
> Mvh Hauge

biltema har løse trisser i rustfri, men de er kun til 50kg last/100kg
brud,
til større belastninger er det blokke i komposit, men de koster ikke
alverden. så de ku' skilles ad ..

-Lasse

Fra : Jens

Dato : 24-09-09 08:03

On 21 Sep., 19:02, "langw...@fonz.dk" <langw...@fonz.dk> wrote:

> [...]
> brud,
> til større belastninger er det blokke i komposit, men de koster ikke

Hej Hauge
Du kan lige skrive en mail eller ringe.
Jeg fik nogle sidste år Ø100 mm til 6 mm wire

Fra : Hauge

Dato : 24-09-09 20:26

Hej Jens

Jens wrote: