Havevanding - morgen eller aften?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-09 02:34

Hey

Jeg tror, inden kommentarer vælter ind, at jeg vil starte med at
forklare, at jeg er bosiddende i det sydlige Bulgarien, hvor vi på
denne tid af året har dag-temperaturer på 25-30 grader. For bare 2-3
uger siden lå temperaturen ca. 10 grader højere.

Vi har en have på ca. 400kvm bestående pt. af rullegræs og intet
andet. Græsset blev lagt for 2-3 måneder siden. I haven har vi et
komplet vandingssystem fra RainBird. Jeg har en lille brønd med en
vandingscomputer i, så jeg er selv herre over, hvor meget det skal
vandes. Dog har jeg ikke investeret i en regn-sensor, så jeg skal selv
styre denne del indtil videre.

Anyway, mit spørgsmål er ret grundlæggende: Hvis jeg har dage med 30
graders varme, er det nødvendigt at vande, men er det bedst tidligt
morgen eller om aftenen? Argumenter herfor?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : ABJ

Dato : 20-09-09 10:35

"Bo Kamp Dudek" <bokampdudek@googlemail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Det er bedst at vande om aftenen, så kan vandet nå at trænge ned i jorden,
ved morgenvanding fordamper der mere.

Hilsen Aksel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-09 10:51

Bo Kamp Dudek wrote:

> Anyway, mit spørgsmål er ret grundlæggende: Hvis jeg har dage med 30
> graders varme, er det nødvendigt at vande, men er det bedst tidligt
> morgen eller om aftenen? Argumenter herfor?

Det handler lidt om at undgå fordampning, som der også var en anden, der
skrev.

Man kan godt sige, at om aftenen er luften måske kølig, men hvis jorden er
for varm efter dagens opvarmning, er det måske ikke det bedste tidspunkt.

Om morgenen er jorden kølet af, men til gængæld bliver luften formentlig
hurtigt opvarmet.

Hvis jeg skulle komme med et gæt på det bedste tidspunkt, så er det når
jorden er tilstrækkeligt afkølet, og når der er tilstrækkelig lang tid før
luften bliver varm nok.

Måske omkring midnat vil være passende(?)

Stig Johansen

Fra : Max

Dato : 20-09-09 14:57

Hej Bo

> [...]
> komplet vandingssystem fra RainBird. Jeg har en lille brønd med en
> vandingscomputer i, så jeg er selv herre over, hvor meget det skal

Undskyld jeg spørger, men hvad gør de lokale ? Kæmper de også
med at bevare en græsplæne, eller har de andre løsninger ?

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 20-09-09 17:05

Max wrote:
> Hej Bo

> Undskyld jeg spørger, men hvad gør de lokale ? Kæmper de også
> med at bevare en græsplæne, eller har de andre løsninger ?
De har da ikke tid eller penge til at tænke på en græsplæne

finn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-09-09 20:23

>Anyway, mit spørgsmål er ret grundlæggende: Hvis jeg har dage med 30
>graders varme, er det nødvendigt at vande, men er det bedst tidligt
>morgen eller om aftenen? Argumenter herfor?

Aften fordi vandet kan nå at trænge ned i stedet for at fordampe. Jeg ville
nok vande (nu du har vandet billigt) med 30-50 mm hver 3. uge og lade være
med at klippe det for kort. Langt græs har længere rødder (har jeg lært), og
det visner i hvert fald ikke helt så hurtigt.

Mvh Maria