Knive og offentlig rum
Fra : JBH

Dato : 19-09-09 18:56

Hvad er offentlig rum ? Kunne man få problemer for at bære en køkkenkniv i
sin indkørsel, hvor postbud/skraldemænd mv. også færdes. ?

mvh
JBH

Fra : Per

Dato : 19-09-09 21:07

JBH wrote:
> Hvad er offentlig rum ? Kunne man få problemer for at bære en
> køkkenkniv i sin indkørsel, hvor postbud/skraldemænd mv. også færdes.
> ?

Nej - det er jo privat område (sin indkørsel), selvom Færdselsloven gælder -
jeg går udfra at det er det du tænker på, idet du skriver skaldemænd/post.

Man kan diskutere om opgangene eller fællesarealerne i et udlejnings
boligbyggeri er offentlig rum. Jeg vil vurdere at det er det = ikke tilladt
at bære knive (over 7 cm) her.

/Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-09-09 10:36

Per wrote:

> [...]
> Man kan diskutere om opgangene eller fællesarealerne i et udlejnings
> boligbyggeri er offentlig rum. Jeg vil vurdere at det er det = ikke

Det kommer vel an på formålet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : KaZ

Dato : 20-09-09 11:45

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> Hvad er offentlig rum ?
Kunne jeg også tænke mig at vide.
Uden præcis definitation af 'det offentlige rum' så er loven vilkårlig.

Fra : kwdemant

Dato : 20-09-09 16:27

KaZ skrev:

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> Kunne jeg også tænke mig at vide.
> Uden præcis definitation af 'det offentlige rum' så er loven vilkårlig.

I våbenloven § 4 som netop handler om knive osv. omtaler ikke det
offentlige rum men "offentlige tilgængelige steder" og det er jeg ret
overbevist om også gælder din inkørsel.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : KaZ

Dato : 20-09-09 16:51

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message

> I våbenloven § 4 som netop handler om knive osv. omtaler ikke det
> offentlige rum men "offentlige tilgængelige steder" og det er jeg ret
> overbevist om også gælder din inkørsel.

Er bagagerummet - eller indersiden af - i min private bil et "offentligt
tilgængelig sted"?

Fra : kwdemant

Dato : 20-09-09 17:43

KaZ skrev:

> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message

> Er bagagerummet - eller indersiden af - i min private bil et "offentligt
> tilgængelig sted"?

Nej. Men hvis du har en kniv i bilen besidder du kniven*. Og hvis bilen
er holdende eller kørende på et offentligt tilgængeligt sted så gælder
reglerne.

*jf. Karnovs Lovsamling, 2009, Lovbekendtgørelse 2007-11-26 nr. 1316 note 41

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per

Dato : 20-09-09 18:30

kwdemant wrote:

> I våbenloven § 4 som netop handler om knive osv. omtaler ikke det
> offentlige rum men "offentlige tilgængelige steder" og det er jeg ret
> overbevist om også gælder din inkørsel.

Deri er jeg ikke enig.

Ens indkørsel på privat grund - ja det er privat område - det kan der ikke
herske tvivl om = ikke offentligt tilgængeligt.

Jeg ville ikke have nogen problemer, hvis jeg gik rundt i min private
indkørsel med en spejderdolk i bæltet.

mvh. Per

Fra : kwdemant

Dato : 20-09-09 22:34

Per skrev:

> Ens indkørsel på privat grund - ja det er privat område - det kan der
> ikke herske tvivl om = ikke offentligt tilgængeligt.
>
> mvh. Per

Jeg kan godt se din pointe.
Jeg har ledt lovene igennem for at få en definition på "offentligt
tilgængeligt sted", og det eneste jeg kan finde, er Karnovs Lovsamling,
2009, Lovbekendtgørelse 2008-11-06 nr. 1068 (straffeloven), note 806 som
siger:

"Ved offentligt tilgængeligt sted forstås [...] et sted, hvortil der er
almindelig adgang...", men altså intet om indkørsler eller andet.

Jeg har også været igennem betænkningen og forarbejder til lovændringen
som ændrede bl.a §4 i våbenloven, men stadig uden held.

Jeg har en bekendt som er ph.d-studerende i strafferet. Jeg prøver lige
at spørge ham ved lejlighed. Han beskæftiger sig dog med privat
påtalekompetancer, så jeg tør knapt håbe på at han har et svar.

Som udgangspunkt har det nok ikke den store praktiske betydning, da man
sjældent vil opholde sig i sin indkørsel med en kniv uden også at have
et anerkendelsesværdigt formål med det.

Du har ganske ret i, at indkørsel er privat grund, men det er en
trappeopgang i et etagebyggeri også, og jeg er ret sikker på, at sådan
en i hvertfald er omfattet af begrebet.
Jeg kan ikke give et endegyldigt svar på, hvorvidt en indkørsel er
omfattet af begrebet, og med mindre du kommer med en saglig kilde, så
antager jeg at du heller ikke kan.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per

Dato : 21-09-09 04:41

kwdemant wrote:

> [...]
> man sjældent vil opholde sig i sin indkørsel med en kniv uden også at
> have et anerkendelsesværdigt formål med det.

Enig !

> Du har ganske ret i, at indkørsel er privat grund, men det er en
> trappeopgang i et etagebyggeri også, og jeg er ret sikker på, at sådan
> en i hvertfald er omfattet af begrebet.

Enig - se mit svar ad kl. 2207

> Jeg kan ikke give et endegyldigt svar på, hvorvidt en indkørsel er
> omfattet af begrebet, og med mindre du kommer med en saglig kilde, så
> antager jeg at du heller ikke kan.

Jeg kan heller ikke komme med saglige kilder, mit svar beror på min egen
vurdering og erfaring.

Jeg mener bare at ens indkørsel er privat grund også selvom Færdselsloven
evt. gælder her. Politiet må fx. heller ikke bare vade ind i folks
indkørsler uden grund

En bekendt spurgte mig om knive i en campingvogn ! OG den er kringlet synes
jeg.

Fordi man må naturligvis (min egen fortolkning) have brødknive liggende i
en campingvogn selvom man befinder sig på et offentligt tilgængeligt sted
(kører igennem Nørrebrogade), idet det er et anerkendelsesværdigt formål,
men må man have en låsbar foldekniv (en Leatherman) liggende i en skuffe i
vognen ?

mvh. Per

Fra : JBH

Dato : 21-09-09 06:40

> [...]
> men må man have en låsbar foldekniv (en Leatherman) liggende i en skuffe

Var det ikke sådan en kniv som ville give nogle Audi bilejere problemer da
den fandtes som tilbehør i et "overlevelseskit" i bagagerummet ?

http://www.autoupdate.dk/nyheder/audi-ejere-bryder-vaabenloven_ID26993.aspx

mvh
JBH

Fra : Per

Dato : 21-09-09 17:22

JBH wrote:
> [...]
>
> Var det ikke sådan en kniv som ville give nogle Audi bilejere
> problemer da den fandtes som tilbehør i et "overlevelseskit" i

Jo det var det, men jeg forestiller mig, at der er forskel på en bil og en
campingvogn.

mvh. Per

Fra : JBH

Dato : 21-09-09 19:55

> Jo det var det, men jeg forestiller mig, at der er forskel på en bil og en
> campingvogn.

Det tror jeg ikke du skal regne med, for hvorunder hører så en autocamper ?

mvh
JBH

Fra : Per

Dato : 21-09-09 20:29

JBH wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke du skal regne med, for hvorunder hører så en
> autocamper ?

Det jeg tænker på, er, at det oftere må være til anerkendelsesværdige
formål at have knive liggende i en campingvogn herunder brødknive osv., idet
det er en form for hus. Det samme må gælde autocamperen.

Jeg vil vurdere at der er forskel på en campingvogn og bil i denne
sammenhæng.

mvh. PEr

Fra : KaZ

Dato : 22-09-09 12:39

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> idet det er en form for hus. Det samme må gælde autocamperen.
>
> Jeg vil vurdere at der er forskel på en campingvogn og bil i denne

Men om man har brødkniven i din private bil eller private campingvogn (eller
autocamperen) når man kører på ferie kan vel være det samme. Nogle kører i
bilen alene med et telt. Hvor skal de have brødkniven?
Selve køretøjet er en større trussel (et våben) på vejene end den brødkniv
er.

Komplet latterligt, og er målbevidst med til at gøre enhver til kriminel
samt at afspore fokus fra de reelle farer. Men sådan er politik...
Kniv eller ej, der er et utal at andre ting som kan bruges som stikvåben.

Fra : KaZ

Dato : 22-09-09 17:44

"KaZ" <kaz@yahoo.de> wrote in message

Og hvordan får man en brødkniv fragtet hjem fra butikken hvor man køber den?

Fra : kwdemant

Dato : 22-09-09 17:51

KaZ skrev:

> "KaZ" <kaz@yahoo.de> wrote in message
> >
> Og hvordan får man en brødkniv fragtet hjem fra butikken hvor man køber
> den?

Det er et anerkendelsesværdigt formål at fragte sine varer hjem fra
butikken. Men lad være med at pakke den ud og lægge den i handskerummet,
for så tror jeg fælden klapper

vh

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-09-09 21:35

kwdemant wrote:

> Det er et anerkendelsesværdigt formål at fragte sine varer hjem fra
> butikken. Men lad være med at pakke den ud og lægge den i
> handskerummet, for så tror jeg fælden klapper

Kan du svare på spørgsmålet om hvad man gør hvis man skal på campingtur
med bil og telt (altså ingen campingvogn eller autocamper)?

Jeg husker at vi altid havde et par køkkenknive med på sådanne
campingture.

Fra : Søren Hansen

Dato : 24-09-09 09:44

Erik Olsen skrev:

> Kan du svare på spørgsmålet om hvad man gør hvis man skal på campingtur
> med bil og telt (altså ingen campingvogn eller autocamper)?
>
> Jeg husker at vi altid havde et par køkkenknive med på sådanne campingture.

Så har du et anderkendelsesværdigt formål med at have nogle køkkenknive
i bilen på vej til campingområdet med telt og det hele.

Glemmer du til gengæld at tage knivene ud af bilen efter at du har slået
teltet op, og skal i brugsen og handle forråd, så er det ulovligt.

Det handler basalt set om du kan godtgøre hvorfor du har kniven i bilen
(man har lige købt den og er på vej hjem fra butikken, man er på vej til
eller fra en fisketur, man er på vej på camping osv osv).

"Jeg har glemt at tage den ud af bilen" er så bare ikke et
anderkendelsesværdigt formål.

--
Søren

Fra : KaZ

Dato : 24-09-09 18:35

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Glemmer du til gengæld at tage knivene ud af bilen efter at du har slået
> teltet op, og skal i brugsen og handle forråd, så er det ulovligt.

Men hvis man derimod har et ekstra pakket telt og et par tasker med i bilen
kan man altid stadigvæk sige man er på telttur. Så er der ingen problemer...

> [...]
> eller fra en fisketur, man er på vej på camping osv osv).
>
> "Jeg har glemt at tage den ud af bilen" er så bare ikke et

Ja, det er hvad det kriminellle består i. At sige man har glemt det.

Fra : kwdemant

Dato : 24-09-09 10:58

Erik Olsen skrev:

> Kan du svare på spørgsmålet om hvad man gør hvis man skal på campingtur
> med bil og telt (altså ingen campingvogn eller autocamper)?
>
> Jeg husker at vi altid havde et par køkkenknive med på sådanne campingture.

Hvis du tager til udlandet, så husk at undersøge deres lovgivning før du
tager af sted

Derudover så er jeg sikker på, at en medbragt brødkniv el.lign på en
telttur er helt i overensstemmelse med undtagelsen om
anerkendelsesværdige formål. Men lad den nu ligge ved teltet hvis i
vælger at køre ind på sightseeing.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : KaZ

Dato : 24-09-09 18:43

> Hvis du tager til udlandet, så husk at undersøge deres lovgivning før du
> tager af sted

Hvis man skal en tur til Rumænien skal man have styr på ca 7 - 8 landes
lovgivning på dette punkt. Jeg har lidt svært ved at læse og forstå ungarsk.
f.x.

> Derudover så er jeg sikker på, at en medbragt brødkniv el.lign på en
> telttur er helt i overensstemmelse med undtagelsen om anerkendelsesværdige
> formål.
Er du så helt sikker på det?

> Men lad den nu ligge ved teltet hvis i vælger at køre ind på sightseeing.

Dvs det er fuldt ud lovligt at have ulovlige knive i bilen hvis man også har
et telt og lidt pikpak i bilen samtidig. Uden disse genstande kan man
risikere at blive arrresteret.

Fra : kwdemant

Dato : 24-09-09 18:54

KaZ skrev:

> Hvis man skal en tur til Rumænien skal man have styr på ca 7 - 8 landes
> lovgivning på dette punkt. Jeg har lidt svært ved at læse og forstå
> ungarsk. f.x.

Det kan jeg - eller nogen anden for den sags skyld - ikke tage mig af.
Hvis du vil opholde dig i andre lande, må du følge deres lovgivning.
Fuldstændig ligesom vi forventer at gæster i vores land følger den
danske lovgivning.
Husk endvidere at den danske strafflov også gælder til en vis grad i
udlandet. (det aktive personalprincip)

> Er du så helt sikker på det?
Ja. Det er jeg helt sikker på. Med mindre du slår telt op midt på strøget.

> Dvs det er fuldt ud lovligt at have ulovlige knive i bilen hvis man også
> har et telt og lidt pikpak i bilen samtidig. Uden disse genstande kan
> man risikere at blive arrresteret.
Nej ulovlige knive må du som udgangspunkt ikke have, ligegyldigt hvad.

Lovlige knive, som er ulovlige at bære på offentligt tilgængelige steder
kan bæres hvis det er med henblik på et anerkendelsesværdigt formål. jf.
våbenloven § 4

Man bliver ikke arresteret, men bliver udelukkende sigtet for
overtrædelse af våbenlovgivningen.

Hvad du ellers har i bilen er principielt ligegyldigt, det afgørende er
hvad formålet med at du besidder kniven er. Hvis du er på vej ud til en
campingplads hvor der allerede står et telt og venter på dig, må du jo
stadig gerne medbringe en kniv.

Det hele handler om at det skal skulle kunne lægges til grund, at du
besidder kniven til et anerkendelsesværdigt formål

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-09-09 19:06

kwdemant wrote:

> Det hele handler om at det skal skulle kunne lægges til grund, at du
> besidder kniven til et anerkendelsesværdigt formål

Netop derfor undrer nogle af de seneste domme mig.

Jeg forstår ikke at når man besidder en kniv til et anerkendelsesværdigt
formål (åbning af kasser eller tilskæring af tæpper på arbejdet,
fritidsfiskeri etc.) at vurderingen ændrer sig fordi man glemmer at
fjerne kniven fra bilen umiddelbart når man kommer hjem, eller at man
udfører andre ærinder på vej hjem mens kniven ligger i bilen.

Det ændrer ikke trusselsbilledet som besiddelsen af kniven frembyder.

Fra : kwdemant

Dato : 25-09-09 07:28

Erik Olsen skrev:

> [...]
> udfører andre ærinder på vej hjem mens kniven ligger i bilen.
>
> Det ændrer ikke trusselsbilledet som besiddelsen af kniven frembyder.

Jeg ved godt det er, at blæse det lidt op, men jeg tror det er så svært
at forstå, fordi holdningen til knive er, at de ikke er så farlige. Prøv
at tænke på, hvis det var en politimand, som privat kørte rundt med sin
tjenestepistol?

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-09 09:22

On Fri, 25 Sep 2009 08:28:24 +0200, kwdemant <news@kwdemant.dk> wrote:

>Prøv at tænke på, hvis det var en politimand, som privat kørte rundt med sin
>tjenestepistol?

Jeg er blevet fortalt at politifolk altid er i tjeneste også når de
har fri, hvis den betragtning er korrekt, er det vel ok at de har
deres forskellige "udstyr" med ?

/Hans

Fra : Søren Hansen

Dato : 25-09-09 11:19

Hans Kjaergaard skrev:

> Jeg er blevet fortalt at politifolk altid er i tjeneste også når de
> har fri, hvis den betragtning er korrekt, er det vel ok at de har
> deres forskellige "udstyr" med ?
>
> /Hans
Så er du blevet bundet noget vås på ærmet. *S
Hvis det var korrekt måtte de aldrig drikke alkohol, og skulle
selvfølgelig kompenseres for deres 24/7/365 rådighedsvagt, og dette
skulle fremgå på deres lønseddel som sådan.

Når politifolk har fri har de fri efter samme regler som os andre.

--
Søren

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-09-09 17:24

kwdemant wrote:

> [...]
> svært at forstå, fordi holdningen til knive er, at de ikke er så
> farlige. Prøv at tænke på, hvis det var en politimand, som privat

Knve og pistoler er kun farlige i ukyndiges hænder eller hvis de bruges
forkert.

Fra : KaZ

Dato : 25-09-09 20:12

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message
[...]
> [...]
> forstå, fordi holdningen til knive er, at de ikke er så farlige. Prøv at
> tænke på, hvis det var en politimand, som privat kørte rundt med sin

Måske blander du dine følelser om ret eller forkert ind i dette?
Jeg ved ikke havd for tanker du gør dig, men det er angiveligt alene fordi
det er ulovligt (?), ikke fordi det nødvendigvis er farligere end hvis samme
politimand var på arbejde. Dette tror jeg vi har set talrige eksempler på.

Alene det at det er ulovligt gør det nødvendigvis hverken farligt eller
grimt at tænke på...du ved godt hvordan det kører...i morgen kan der komme
interne regler om at politifolk *altid* skal have deres våben på sig, eller
med sig.

Hvad for tanker ville du så gøre dig? Ville det vende på hovedet dine tanker
fra før?

Som det skete i forb med 'the prohibition' i USA i 30erne (tror jeg det
var), en dag var det kriminelt at have en flaske whiskey i lommen, men man
måtte gerne have et pund guld. Næste dag var det modsat, man kunne lovligt
have whiskey'en men at besidde guldet var et 'felony' a major crime.