vvs-spørgsmål: bruser løber efter
Fra : mr.komt

Dato : 19-09-09 20:02

Hej

Vvs-spørgsmål: Min bruser løber en smule i timerne efter at være blevet
slukket. Det er ret irriterende, hvis i forstår!?!

Jeg har ikke afkalket blandingsbatteriet eller gjort noget ved det,
siden jeg flyttede ind for ca. 2-3 år siden. Jeg gætter på at noget i
blandingsbatteriet er kalket til, eftersom at jeg har afkalket mine
vandhaner men aldrig gjort noget ved blandingsbatteriet...

På den anden side så boede jeg i 7 år et andet sted, hvor jeg aldrig
gjorde noget ved blandingsbatteriet.

Kan problemet skyldes blandingsbatteriet, eller er det ligefrem
vandforsyningen (nej vel?)?

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 22:12

"mr.komt" <ialready@komtoigenis.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> gjorde noget ved blandingsbatteriet.
>
> Kan problemet skyldes blandingsbatteriet, eller er det ligefrem

Nej, det kan ikke skyldes vandforsyningen. Dit blandingsbatteri ved bruseren
skal jo virke som enhver anden vandhane, og altså lukke når du lukker for
den.
Kalk er nok heller ikke nogen god forklaring. Nok nærmere luft.
Men hvilket blandingsbatteri har du, og hvilken bruser/slange osv.?
Hvordan løber det? Drypper bare lidt eller hvad?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : mr.komt

Dato : 20-09-09 00:37

Martin Bak wrote:
> [...]
> skal jo virke som enhver anden vandhane, og altså lukke når du lukker for

jeg tror der er noget galt indeni. der må jo være en slags ventil, når
man skruer helt ned som ikke virker?

> Kalk er nok heller ikke nogen god forklaring. Nok nærmere luft.

hvordan luft?

> Men hvilket blandingsbatteri har du, og hvilken bruser/slange osv.?

det er vel bare fuldstændigt almindeligt. der står "collection" på
blandingsbatteriet. jeg bruger det ikke ret meget efterhånden, går i bad
på arbejdet.

> Hvordan løber det? Drypper bare lidt eller hvad?

drypper uden slange i, men nu har jeg fundet ud af at den måske stopper
når man har drejet på temperatur-reguleringen helt frem og helt tilbage
et par gange... jeg er dog ikke helt sikker på at det er en varig
løsning og det er vildt irriterende.

den dryppede faktisk ret meget her til aftes, hvert 2. sekund og store
dråber. nu holdt den op for en stund... håber den ikke starter igen.

der må være noget indvendigt, der er skyld i det...

Fra : kim rasmussen

Dato : 19-09-09 22:44

Hej ....
Prøv at tømme bruserhovedet efter badning.......
Det kunne hovedet der tømmer sig selv ,når det lige har fået en smule
luft.....
Det er ganske normalt.....
hilsen Kim...

Fra : mr.komt

Dato : 20-09-09 15:53

kim rasmussen wrote:
> Hej ....
> Prøv at tømme bruserhovedet efter badning.......

der kommer jo hele tiden nyt vand i.

> Det kunne hovedet der tømmer sig selv ,når det lige har fået en smule
> luft.....

sådan en slags omvendt "sort hul"?

> Det er ganske normalt.....

lader til at ingen herinde ved hvad det er... øv.

Fra : Carsten

Dato : 20-09-09 16:45

Vores bruser løber/drypper også i en times tid efter bad og her ER det netop
bruserhovedet som "tømmer sig selv". Ikke noget sort hul over det. HVIS man
giver sig tiden til at skrue bruserhovedet af og tømme det lige efter
badning så er der ingen dryp, så det er altså muligt - også selvom man ikke
er ude i rummet.

Carsten

Fra : mr.komt

Dato : 20-09-09 16:51

Carsten wrote:
> Vores bruser løber/drypper også i en times tid efter bad og her ER det netop
> bruserhovedet som "tømmer sig selv". Ikke noget sort hul over det. HVIS man

meget muligt. men det er der altså ikke tale om her.

> giver sig tiden til at skrue bruserhovedet af og tømme det lige efter
> badning så er der ingen dryp, så det er altså muligt - også selvom man ikke
> er ude i rummet.

som sagt: det er altså ikke muligt her, fordi vandet kommer ikke fra
bruserhovedet.

vand-mængderne er ufatteligt store per dag og nu er den gal igen uden at
det hjælper at dreje på temperaturen. der må være noget galt indeni.
spørgsmålet er om jeg selv kan lave det eller om der skal en vvs-mand
til at kigge på blandingsbatteriet.

hvis jeg får bekræftet at der er noget galt indeni og nogen kan
sandsynliggøre hvad jeg skal gøre, så gør jeg det selv. men ellers må
jeg kontakte en vvs'er.

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 13:51

mr.komt skrev:

> [...]
>
> hvis jeg får bekræftet at der er noget galt indeni og nogen kan
> sandsynliggøre hvad jeg skal gøre, så gør jeg det selv. men ellers må

Køb dog et billigt blandingsbatteri og byt ud med alene på mistanken.

--
Armand.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-09-09 17:01

On Sun, 20 Sep 2009 16:53:03 +0200, mr.komt wrote:

> der kommer jo hele tiden nyt vand i.

> sådan en slags omvendt "sort hul"?

> lader til at ingen herinde ved hvad det er... øv.

Du skal nok have en blikkenslager til at se på det. Jeg gætter på at enten
skal der nye pakninger i eller helt ny termostat enhed. I gamle dage gik
man til isenkræmmeren efter en pakningsskive, men nutildags er det ret
håbløst uden prof. hjælp.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-09-09 18:31

On Sun, 20 Sep 2009 18:24:46 +0200, Martin Bak wrote:

> "mr.komt" <ialready@komtoigenis.net> skrev i en meddelelse

> Normalt kan man ikke skille ret meget ad i et termostatbatteri. Du kan
> se om du kan få adgang til nogle pakningsskiver bag grebet til at
> åbne/lukke for vandet. Termostatgrebet skal du nok ikke tage af. Næste
> problem bliver så at få fat i reservedele der passer. Hvis du tilkalder
> en vvs-mand, så er hans arbejdsløn og kørsel mv. sikkert i nærheden af
> hvad du kan få et nyt blandingsbatteri for, og så kan du jo lige så godt
> købe et nyt først som sidst, og selv skifte det.

Enig, hvis ellers det er til at komme til at skifte det selv (altså fx at
det er til at købe et nyt med samme rørafstand og diameter som det gamle).
Ellers får man brug for VVS'eren i alle fald, enten til at fremskaffe og
skifte for 35 øre pakning eller til at tilpasse med afstandsstykker o.l.

-p

(som kørte i jeg ved ikke hvor mange måneder med en varmtvandshane der
ikke lukkede ordentligt i et 40 år gammelt badekarbatteri, og som
bliktuden ordnede på 5 minutter da vi endelig fik ham tilkaldt...)