Hvem bestemmer i en bybus i sydtrafik?
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 19-09-09 14:47

her er reglerne fra hjemmesiden:

Små hunde, katte og andre dyr, der er anbragt i transportkasse eller
lignende egnet beholder eller taske, kan rejse gratis med, hvis dyret sidder
i transportkassen m.v. under hele rejsen.

" Hunde, der ikke er i transportkasse m.v., kan medtages til børnetakst,
forudsat at de holdes i snor under hele rejsen. Andre dyr, der ikke
transporteres i en transportkasse m.v., medtages ikke i bussen. Chaufføren
kan afvise befordring af dyr, hvis dyret skønnes at være til gene for
passagererne, herunder fordi de er våde eller tilsmudsede. "

Med de regler i hånden kan en chauffør vel afvise en hvilken som helst hund,
hvis han vurdere at den vil være til gene for de andre passagerer? Eller er
jeg helt forkert på det.

Findes der evt et lovgrundlag for det, chaufførens ansvar osv , altså
befordring af passagerer eller sådan noget???

Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-09-09 15:17

On Sat, 19 Sep 2009 15:46:59 +0200, "den rigtige fotograf"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>her er reglerne fra hjemmesiden:
Det ligner nu mere et udpluk af reglerne ?

> [...]
>hvis han vurdere at den vil være til gene for de andre passagerer? Eller er
Det er helt korrekt antaget, og lur mig om han ikke også kan afvise
passagerer efter et tilsvarende skøn.

>Findes der evt et lovgrundlag for det, chaufførens ansvar osv , altså
>befordring af passagerer eller sådan noget???
Færdselsloven og de regler for befordring som div. traffik/bus
selskaber selv laver.

Så tilbage til dit spørgsmål "Hvem bestemmer i en bybus i sydtrafik?",
det gør chaufføren, han er så underlagt div. love, først og fremmest
færdselsloven, og derefter selskabets regler for befordring.

/Hans