Skal der være kælder
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-09-09 14:56

Jeg bor til leje i en ejendom, som hverken råder over loft eller kælder
og dermed ingen mulighed for at have et sted til fx. ski, kælk og andre
småting, som man ikke har i sin bolig normalt.

Nu jhar jeg i dag talt med en anden udlejer end min og fik dér at vide
at det ikke er lovligt. han mener at der skal være 3 m3 til rådighed.
Kan udlejer ikke skaffe det, så skal der være en reduktion i lejen.

Er det korrekt og hvor kan man se om det er korrekt?

Der står ikke noget om loft- eller kælderlkale i min lejekontrakt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : J

Dato : 18-09-09 15:12

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det korrekt og hvor kan man se om det er korrekt?
>
> Der står ikke noget om loft- eller kælderlkale i min lejekontrakt.

Mener du, udlejning i et-plans-bebyggelser er ulovlige, fordi der hverken er
loft eller kælder?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-09-09 15:21

J <j@nospam.xy> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Mener du, udlejning i et-plans-bebyggelser er ulovlige, fordi der hverken er
> loft eller kælder?

Nej en ganske almindelig etageejendom, hvor der er lejligheder i, men
ingen kælderrum og loftsrum.

Skal udlejer sørge for at der er 3 m3 til rådighed eller er der bare
snak?

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 15:38

> Nej en ganske almindelig etageejendom, hvor der er lejligheder i, men
> ingen kælderrum og loftsrum.
>
> Skal udlejer sørge for at der er 3 m3 til rådighed eller er der bare
> snak?

Det kan jeg ikke forestille mig. Der står intet om det i lejeloven, men der
kan selvfølgelig være bestemmelser i enkelte boligforeningers vedtægter, der
omtaler sådanne rum.
Du bor til leje hos en privat udlejer, og han har nok ikke formuleret
sådanne regler. Hvis der er et beboerråd eller lignende i ejendommen kan du
jo spørge dem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper

Dato : 18-09-09 18:49

> [...]

> ingen kælderrum og loftsrum.
>
> Skal udlejer sørge for at der er 3 m3 til rådighed eller er der bare

Det er helt hen i hegnet - det har intet på sig.

---
Jesper

Fra : Villum Sejersen

Dato : 19-09-09 08:44

Jesper wrote:
> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Det er helt hen i hegnet - det har intet på sig.
>

> ---
> Jesper

Svaret står ikke i lejelovgivningen, men i Bygningsreglementet:

http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id56/0/54

===
BR08 3.3.1 stk. 4

I og uden for etageboliger og sammenbyggede enfamiliehuse skal der være
tilstrækkelig opbevaringsplads for tøj, køkkenredskaber og andre
brugsting, cykler, barnevogne samt mulighed for vask og tørring af tøj.
===

Her fra det nyeste Bygningreglement 2008, men tilsvarende har været
gældende over hundrede år...

mvh. Villum Sejersen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-09-09 11:19

Villum Sejersen wrote:

> [...]
> tøj. ===
>
> Her fra det nyeste Bygningreglement 2008, men tilsvarende har været

Hvad er "tilstrækkeligt"? Vejledningen siger bare at plads til at tørre tøj
bør placeres udendørs, men udtaler sig i øvrigt ikke om, hvor meget plads,
der skal være, eller hvor og hvordan denne plads skal indrettes.

Jan

Fra : Villum Sejersen

Dato : 21-09-09 06:38

Jan Kronsell wrote:

> [...]
> bør placeres udendørs, men udtaler sig i øvrigt ikke om, hvor meget plads,
> der skal være, eller hvor og hvordan denne plads skal indrettes.

Det er bygningsmyndigheden i den pågældende kommune, der både for hele
ejendommen samlet set og for hver enkelt lejligheds vedkommende skal
bedømme det helt konkret.

I praksis vil det derfor gøre en stor forskel, om der er tale om en helt
nyindrettet lejlighed (for så er det en mindre overtrædelse af
Bygningsreglementet) eller en lejlighed, der i samme skikkelse og omfang
i årtier har været udlejet uden disse udenomsrum.

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
Nørregade 1 A

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-09-09 10:25

> [...]
> Bygningsreglementet) eller en lejlighed, der i samme skikkelse og
> omfang i årtier har været udlejet uden disse udenomsrum.

Tak.

Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-09 15:31

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Skal udlejer sørge for at der er 3 m3 til rådighed eller er der bare
> snak?

Bare snak. Mange steder vil det være fysisk umuligt da der hverken er
kælder eller loft, eller disse rum er udnyttet til andre formål.

--
Jesper Lund

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-09-09 18:45

> [...]
>
> Er det korrekt og hvor kan man se om det er korrekt?
>
> Der står ikke noget om loft- eller kælderlkale i min lejekontrakt.

Muligvis en regel fra gammel tid hvor man fyrede med fast brændsel.
Det er din kontrakt der fortæller hvad du har krav på.