Må el-selskaber lave opsøgende telefonsalg~
Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 13:00

Vi har været udsat for en pågående telefonsælger fra el-selskabet Modstrøm.
Det kan jeg se på nettet, at mange andre også har.
Men må el-selskaber det? Altså ringe folk uopfordret op for at sælge deres
ydelser?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-09 13:08

Martin Bak wrote:

> [...]
> Modstrøm. Det kan jeg se på nettet, at mange andre også har. Men må
> el-selskaber det? Altså ringe folk uopfordret op for at sælge deres

Som hovedregel er det forbudt (forbrugeraftalelovens §6, stk 1), og jeg
kan ikke se at salg af el er blandt de undtagelser der er nævnt i stk 2,
se nedenfor. SÃ¥ nej, det er ulovligt hvis der er tale om en uopfordret
henvendelse.

§6, Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om

1) bestilling af bøger,

2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,

3) formidling af forsikringsaftaler og

4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller
sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har
indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved
ildebrand.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 13:39

"Martin Bak" skrev

> Men må el-selskaber det? Altså ringe folk uopfordret op for at sælge deres
> ydelser?

Ja hvis det hænger sammen med nedenstående.
"Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed"

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 13:45

> "Martin Bak" skrev

> Ja hvis det hænger sammen med nedenstående.
> "Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed"

Det gør jeg tilfældigvis, men min kone, der var alene hjemme da de ringede,
sagde at de havde spurgt efter "den i husstanden, som vidste noget om vores
el-forbrug". Min første tanke var nemlig også, at de måtte have spurgt efter
mig eller mit firma, men det gjorde de ikke.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 14:49

"Martin Bak" skrev

> Det gør jeg tilfældigvis

Ja det er dig jeg citerer.

> [...]
> tanke var nemlig også, at de måtte have spurgt efter mig eller mit firma,

D.v.s at du havde mistanke om at det havde noget med dit firma at gøre, du
synes bare ikke at vi skulle have den information.
Det er også muligt du har udfyldt en konkurrenceting og ved samme lejlighed
har givet tilladelse.
Der er mange muligheder, men som Jesper har skrevet at i forbrugerøjemed er
det forbudt uden forudgående tilladelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 15:13

> "Martin Bak" skrev

> Ja det er dig jeg citerer.

> D.v.s at du havde mistanke om at det havde noget med dit firma at gøre, du
> synes bare ikke at vi skulle have den information.

Jeg havde oprindeligt en mistanke om at det havde noget med min virksomhed
at gøre, ja, men den mistanke fik jeg afkræftet ved at spørge min kone om
telefonsamtalens indhold. Min opfattelse er således, at de har kontaktet os
som private forbrugere, og det er det mit spørgsmål går på.

> Det er også muligt du har udfyldt en konkurrenceting og ved samme
> lejlighed har givet tilladelse.

Nej, den mulighed kan fuldstændig udelukkes. Sådan noget gør jeg aldrig.
Dertil er jeg lidt for dreven på nettet. Min kone kan dog have gjort det,
men det er egentlig uden relevans for spørgsmålet, der forudsætter at der
ikke er givet sådan en tilladelse

> Der er mange muligheder, men som Jesper har skrevet at i forbrugerøjemed
> er det forbudt uden forudgående tilladelse.

ok. Tak.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-09 09:15

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> [...]
os
> som private forbrugere, og det er det mit spørgsmål går på.

Der er ingen tvivl om, at de leder efter moms-registrerede på privatadresser
for at bruge det som undskyldning for at kontakte private. Du kan sætte X
ved reklamebeskyttelse i www.cvr.dk, så slipper du for den slags
henvendelser. Fjern samtidig telefon nr, fax og e-mail.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-09 09:54

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> ved reklamebeskyttelse i www.cvr.dk, så slipper du for den slags
> henvendelser. Fjern samtidig telefon nr, fax og e-mail.

Det vrimler med undskyldninger fra diverse firmaer. De må ikke kontakte
private uden tilladelse, men det typiske er at de så ringer op og siger
at man har accepteret det ved at være på nettet for at besvare nogle
spørgsmål og derigennem har givet tilladelse til det.
Nu er min kone tit på nettet og deltager i konkurrencer, men vi har
aldrig opgivet vort telefonnummer, men alligevel blev jeg kontaktet af
et firma der hævdede at jeg havde opgivet mit telefonnummer (mobil, der
er hemmeligt), så de må have en eller anden adgang jeg ikke kender til.
I det hele taget er vi en familie der meget tit (mindst to-tre gange om
måneden) bliver generet af diverse analyseinstitutter, firmaer m.v.
Det ser ud til at vi må til at have hemmelige telefonnumre endnu en gang
(udover på mobilen) og hemmelig adresse, siden vi åbenlyst ikke kan
blive fri for disse irriterende opkald og reklameindslag.

Min pointe er at hvis et firma ønsker at finde frem til folk, kan de
gøre det - spørg mig ikke om hvordan.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-09 10:42

"Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote in message

> Min pointe er at hvis et firma ønsker at finde frem til folk, kan de gøre
> det - spørg mig ikke om hvordan.

Jeg fik engang at vide, at de blot lavede et tilfældigt tal med 8 cifre,
ringede op og dermed fandt ud af om nummeret eksisterede. Det skulle også
udligne evt. skævheder mht. hvem der registrerer sig i telefon bogen eller
ej.

Fra : kwdemant

Dato : 19-09-09 12:12

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
> udligne evt. skævheder mht. hvem der registrerer sig i telefon bogen eller

Det er også på sin vis rigtigt. Jeg har arbejdet hos gallup, og de
første 4 cifre er udvalgt efter cifre som eksisterer (så den ikke bruger
tid på at ringe til 1123xxxx). De sidste 4 cifre er tilfældigt udvalgte
af computeren, og derfor bliver der også ringet til personer med hemligt
nummer, telefonbokse, virksomheder, faxmaskiner og så videre.

Men der er forskel på analyseinstitutters rettigheder og virksomheder
med kommericielt formåls rettigheder mht. at forstyrre folk pr. telefon

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-09 16:32

"Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:

> [...]
> (udover på mobilen) og hemmelig adresse, siden vi åbenlyst ikke kan
> blive fri for disse irriterende opkald og reklameindslag.

Jeg har selv været ude for alt det der ringeri - engang.
I dag har jeg Fullrate som leverandør, incl. telefoni, og dér kan jeg
centralt spærre for opkald med anonymt nummer, dvs den ringer slet ikke.

Sikken en dejlig fred...

Stig Johansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-09-09 01:33

> Vi har været udsat for en pågående telefonsælger fra el-selskabet
> Modstrøm. Det kan jeg se på nettet, at mange andre også har.

Dem blev jeg også ringet op af den anden dag, sælgeren påstod jeg havde
givet dem lov til at ringe med et godt tilbud hvilket jeg ikke lige mener
jeg har. Var nu også bare spild af hans tid at ringe da jeg har
fastprisaftale med SydEnergi de næste 3 år - så lang næse til en selvsikker
sælger :)

Fra : Leo Havmøller

Dato : 21-09-09 04:55

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Vi har været udsat for en pågående telefonsælger fra el-selskabet
> Modstrøm. Det kan jeg se på nettet, at mange andre også har.

Du skal blot svare "Vi bruger ikke strøm".
http://www.vibrugerikke.dk/

Leo Havmøller