Stakit med klink på begge sider
Fra : Mette

Dato : 18-09-09 00:58

Jeg vil gerne have sådan et, og har prøvet at google det, men jeg ved
åbenbart ikke hvad det hedder for jeg får alt mulig andet op :)

Man køber det i færdiglavede fag med H-stolper - og jeg synes det er
rigtig pænt.
Jeg har været i min lokale trælast og set på det, men det virker meget
dyrt =/

Nogen der kan linke til en side der har det?

Mette

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 08:17

"Mette" <kewtee@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg vil gerne have sådan et, og har prøvet at google det, men jeg ved
åbenbart ikke hvad det hedder for jeg får alt mulig andet op :)

-------

Du skal nok søge på hegn i stedet for. Stakit er noget andet. Ordene hegn og
klink gav mig nogle resultater, men om det er nøjagtig det du søger ved jeg
ikke.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten

Dato : 18-09-09 18:59

"Mette" <kewtee@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg vil gerne have sådan et, og har prøvet at google det, men jeg ved
>åbenbart ikke hvad det hedder for jeg får alt mulig andet op :)

2-sidet klink hedder det vist. Se f.eks.:
http://www.lavpristrae.dk/2sidet-klink-c-85_174_659.html

Carsten

Fra : Mette

Dato : 20-09-09 01:48

On 18 Sep., 19:58, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> 2-sidet klink hedder det vist. Se f.eks.:http://www.lavpristrae.dk/2sidet-klink-c-85_174_659.html
>
> Carsten

Genialt - mange tak :)

Hvordan regner jeg ud hvor mange af dem her:
http://www.lavpristrae.dk/32x150mm-2sidet-klinkbekl%C3%A6dning-180cm-p-1926..html?osCsid=0n5aecpbqg11lbja6f7trdti95
jeg skal bruge pr. fag?

Mette

Fra : Carsten

Dato : 20-09-09 09:12

>Hvordan regner jeg ud hvor mange af dem her:
>http://www.lavpristrae.dk/32x150mm-2sidet-klink
>jeg skal bruge pr. fag?

Æhhh, ikke forstået ? har du skrevet noget om dine fag mht. ønsket længde og
højde ?

Rent æstetisk mener jeg ikke at man kan dele 2-sidet klink brædder således
at du f.eks. kan lave 100cm fag hvor du så "genbruger" de sidste 80cm i
næste fag. Så får du jo de der delestreger at se på. ..men det er nok heller
ikke det du spørger om ?

Jeg ville jo lave 180cm fag hvis jeg var dig, så slipper du for at save
overhovedet

Carsten

Fra : Mette

Dato : 20-09-09 09:49

On 20 Sep., 10:12, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:
> [...]
> ikke det du spørger om ?
>
> Jeg ville jo lave 180cm fag hvis jeg var dig, så slipper du for at save

Ja, den er jeg helt med på, men ET brædt koster 35 kr. - så hvor mange
brædder går der til et fag? :)

Mette

Fra : Mette

Dato : 20-09-09 10:00

On 20 Sep., 17:49, Mette <kew...@gmail.com> wrote:

> Ja, den er jeg helt med på, men ET brædt koster 35 kr. - så hvor mange
> brædder går der til et fag? :)
>
> Mette

Ok, nu tror jeg, at jeg har fattet idéen.
Skellet er 18 meter, så vi skal have 10 fag.

Det betyder 2 ende stolper og 9 H stolper.

Hver stolpe skal 80 cm ned i jorden, så er der 1,90 tilbage. Divideret
med 15 giver det 12,6 så man skal have 12-13 brædder i hvert fag - 130
brædder i alt.
Er det korrekt?

Fra : Carsten

Dato : 20-09-09 19:07

>Ok, nu tror jeg, at jeg har fattet idéen.
>Skellet er 18 meter, så vi skal have 10 fag.

Korrekt, dog skal du regne med at også stolperne har en vis bredde - vel ca.
10 cm (gange 11 stolper).

>Det betyder 2 ende stolper og 9 H stolper.

Jeps !

>Hver stolpe skal 80 cm ned i jorden, så er der 1,90 tilbage.

Ja, eller dask den lige 10cm mere i jorden - du skal jo nok også have top på
dit hegn - som vist her:

http://www.lavpris-byg.dk/images/trae/trykimp/2_klink.jpg

> Divideret med 15 giver det 12,6 så man skal have 12-13 brædder i hvert fag

Jeg kan ikke rigtig se på billederne hvor meget de enkelte klink går ind i
hinanden, men du kan ikke helt regne med 150mm - nok nærmere 140mm hvis du
skal være sikker. Så du når næsten helt sikkert op på de 13 stk pr. fag.
Hvis du har en trælast tæt på så bestil du bare de 130, og kommer du så til
at mangle så må du betale prisen for de sidste par

Start foresten med at kigge efter om nogle af brædderne er "grimmere" end de
andre og sæt så alle de grimme i den ende af hegnet som (måske) alligevel er
dækket af et træ/busk eller lign.

Du skal også huske at have lidt luft under det første brædt. Hvis det når
ned mod den bare jord så rådner det hurtigt (konstant vådt i
efterår/vinterperioden).

Carsten

Fra : Mette

Dato : 20-09-09 22:34

On 20 Sep., 20:06, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> [...]
>
> Du skal også huske at have lidt luft under det første brædt. Hvis det når
> ned mod den bare jord så rådner det hurtigt (konstant vådt i

Hej Carsten

Tusind tak for din feedback, gode råd og tips - det er rigtig godt at
få lidt hjælp til at blive klogere :)
Det er naboen der skal sætte det op og jeg tror de vil støbe stolperne
ned og lave en lille "kant", som træet kan hvile på i bunden af
fagene. - det lyder jo som en god idé!

Hav en god dag

Mette - snart med nyt hegn!