El toilet igen igen.
Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 21:18

Vi har lige erhvervet os en ny brugt båd med el toilet. Det stinker
frygteligt, måske fordi vandet forsvinder ud i tanken i stedet for at der
bliver lidt tilbage i kummen, når der trækkes ud? Den er udstyret med en
eller anden kværn eller pumpe, som aktiveres på knap i instrumentpanel. Er
tanken en septiktank som tømmes ved brug af knappen? Der går slanger ud i
havet? Den siger brum brum rum**GGGG og skal bestemt ikke køre hele tiden.
Toiletskylle knappen er der ingen tvivl om når den bruges og sidder ude ved
wc'et.

Jeg håber, der er en venlig sjæl eller flere i gruppen, der kan forklare mig
om det lort!

Mvh. Jens_a Marex32 Friendship

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-09-09 14:27

Ja det er sansynligt!

Pumpesystemet skal med indsugningspumpe og udsugningspumpe kapaciteten
holde lidt rent havvand i bunden af skålen således at det virker som
en vandlås.
Der findes toiletpumper der har en drejeknap hvor man pumper vand ind
og ud samtidigt med knappen til den ene side og med knappen til den
anden side, kun ud. Det giver mulighed for en seriøs anvendelse af
toilettet.

Prøv at rense pumperne og gennemskyl slangerne, det kan være det
hjælper, ellers kyl pumpen ud og anvend en manuel, de virker altid og
støjer ikke.

Mvh/Harding.

Fra : HH

Dato : 19-09-09 07:26

På mit elektriske Jabsco-toilet er der monteret en antihævert-slange i
indtaget af skyllevand. Ventilen i toppen er elektrisk betjent, sådan
at den lukket når toilettets pumpe aktiveres. Herved pumper toilettet
det er er puttet i inden der når at komme frisk skyllevand, og når der
er skyllet og man holder op med at trykke på knappen, så tømmes
indholdet i halvdelen af indtagsslangen ned i toilettet og står så her
som den tidligere beskrevne vandlås - og det er helt nødvendigt hvis
lukt fra septictanken skal undgås. Min erfaring fra de to sæsoner jeg
har haft det er gode, men det er mest effektivt hvis man lader pumpen
i toilettet skylle een lang gang i stedet for af flere små gange.
Indbygningen af denne hævertventil skete - udover at det anbefales i
vejledningen til eltoilettet - at det så ikke er så kritisk at
besætningen husker at lukke søventilen til indtaget.
To gange har jeg oplevet krisesituationer, hvor båden kunne synke når
toilettet løb over med havvand, nu kan jeg sove roligt!
Fyldningen af tanken sker fra toppen af denne, hvis man sejler i frisk
vejr med en ret fyldt tank, så kan der ske det at der skvulper
toiletindhold ind i fyldeslangen og dermed ned til toilettet - og så
kan det lugte indtil man skyller ud igen.
Husk at alle slanger i en toiletinstallation skal være den gode
kvalitet egnet til dette formål - koster en formue men sikrer at lugt
ikke trænger igennem slangevæg til bådens indre. Det gælder også
udluftningsslangen fra tanken.
Jeg har også en elektrisk tømmepumpe fra tanken, den afløste en manuel
som efter hånden var blevet 25år gammel og hvor jeg ikke længere
troede på at gummibælgen ville holde evigt, selv om den sidder mørkt
og koldt. Og sådan en gummibælg i den manuelle pumpe er ikke helt
lugttæt, hvad den elektriske er.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-09 20:00

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja jo nåh... jeg kan ellers lave meget, men det her system kan jeg ikke lige
gennemskue.
Jeg tror jeg skal fintænke det lidt, så kan det være femøren falder på
plads.

Den skyller fint ud og efterlader vand tilbage, der forsvinder langsomt i
løbet af ca. 20-30sek.
Så ja en ventil har det måske ikke så godt! Der er ikke fare for det løber
over pt.

Der er luftrør på tanken.

Mvh Jens_a.

Fra : blueocean

Dato : 19-09-09 09:13

On 19 Sep., 15:25, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> troede på at gummibælgen ville holde evigt, selv om den sidder mørkt
> og koldt. Og sådan en gummibælg i den manuelle pumpe er ikke helt

Den skal synkes , hvordan kan der komme toilet vand fra tanken over i
skyllevands indtaget, det lyder underligt, især hvis det er fra
Jabsco, jeg har ikke selv et el-toilet, men et vaccum, der har sine
egene problemer. Men aldrig hørt om at toilet vand kan komme ned i
toiletet gennem skyllevandet.

\Gert

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-09 10:34

..

> Jeg håber, der er en venlig sjæl eller flere i gruppen, der kan forklare
> mig om det lort!
>
> Mvh. Jens_a Marex32 Friendship

Har du kigget på fx søgningen
http://www.google.dk/search?hl=da&newwindow=1&q=d%C3%A5rlig+lugt+ved+eltoilet&meta=

der ser ud til at være mange gode kommentarer

mvh
Per Krabbe
www.scanboat.com /