Fyret funktionær
Fra : Henrik

Dato : 17-09-09 19:48

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp til feriereglerne for en fyret
funktionær med 3 måneders lang opsigelsesperiode. Fratrædelse er 31 Dec.
2009.

Virksomheden skriver i opsigelsesbrevet at alt resterende ferie skal
afvikles i opsigelsesperioden. Der står:

citat start:
"I henhold til ferieloven skal du afholde din restferie optjent i 2008 i
perioden 14 Dec til 23 Dec, begge dage inklusive, herefter den
kollektive juleferie. Feriefridage skal ligeledes afholdes i
opsigelsesperioden. Passer det varslede ferie tidspunkt ikke med din
planlægning, bedes du inden 30. Sep kontakte mig, så ferien kan blive
planlagt på et andet tidspunkt i din opsigelseperiode"
citat slut

Den kollektive ferie, som angivet i cirkulære, er d. 28,29,30,31 Dec
2009 og d. 24 Dec er firmabetalt fridag.

Resterende ferie før fyringen er opgjort til: 12 dages feriedage, 5
feriefridage. Der er i forbindelse med sommerferien afholdt 12 dage.

Spørgsmål:
-Hvad må virksomheden egentligt bestemme her?
-Bliver funktionæren nødt til her at gøre som der bliver sagt selvom
funktionæren faktisk kun havde tænkt sig at bruge nogle få resterende
feriedage til julen?

vh Henrik

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-09 20:38

"Henrik" <xxx@xxx.com> wrote in message
> [...]
> planlægning, bedes du inden 30. Sep kontakte mig, så ferien kan blive
> planlagt på et andet tidspunkt i din opsigelseperiode"

Hovedferien skal varsles mere end 3 måneder før, men restferien kan de
sagtens pålægge dig at afholde i din opsigelses periode.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : alexbo

Dato : 17-09-09 20:49

"Henrik" skrev

> Spørgsmål:
> -Hvad må virksomheden egentligt bestemme her?

Det hele, varslet er en måned

Ferieloven:
§ 15. Arbejdsgiveren fastsætter efter forhandling med lønmodtageren, hvornår
ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til virksomhedens
drift så vidt muligt imødekomme lønmodtagerens ønske om, hvornår ferien skal
holdes, herunder lønmodtagerens ønske om, at hovedferien holdes i
lønmodtagerens barns skolesommerferie.
Stk. 2. Arbejdsgiveren skal så tidligt som muligt meddele lønmodtageren,
hvornår ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest 3
måneder før hovedferien begynder, og senest 1 måned før ferien begynder for
øvrige feriedage, medmindre særlige omstændigheder hindrer dette.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-09-09 00:31

alexbo wrote:
> "Henrik" skrev

> Det hele, varslet er en måned

Læs det du selv indsætter inden du svarer.

> [...]
> meddelelsen senest 3 måneder før hovedferien begynder, og senest 1
> måned før ferien begynder for øvrige feriedage, medmindre særlige

Selve hovedferien kan der ikke røres ved med mindre fyringen er varslet mere
end 3 måneder før aftrædelse. Hovedferien er 3 uger/15 feriedage.

Restferien kan påtvinges afholdt.

http://www.lederne.dk/KommendeLedere/Din+ansaettelse/feriefravaerogsygdom/ferieiopsigelsesperioden.htm

--
/Frank

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-09-09 08:33

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Læs det du selv indsætter inden du svarer.

Læs OPs spørgsmål inden du kritiserer svaret. OPs spørgsmål handler kun
om restferie.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-09-09 22:13

Kent Oldhøj wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Læs OPs spørgsmål inden du kritiserer svaret. OPs spørgsmål handler
> kun om restferie.

Spørger taler om "alt resterende ferie" som muligvis kan forveksles med
restferie som er en ganske anden ting.

Så nej - Jeg læser bestemt spørgers spørgsmål og svarer herefter.

--
/Frank

Fra : Henrik

Dato : 19-09-09 21:39

alexbo skrev:
> [...]
> måneder før hovedferien begynder, og senest 1 måned før ferien begynder for
> øvrige feriedage, medmindre særlige omstændigheder hindrer dette.

Feriefridagene kan jo afholdes eller blive udbetalt. Kan jeg i denne
situation forlange at få dem udbetalt?

Fra : alexbo

Dato : 20-09-09 09:28

"Henrik" <xxx@xxx.com> skrev

> Feriefridagene kan jo afholdes eller blive udbetalt. Kan jeg i denne
> situation forlange at få dem udbetalt?

Det lille "jo" antyder at du mener at det er standard at der kan udbetales,
det er ikke tilfældet

Det afhænger af din overenskomst, men en ordlyd kunne være som nedenstående,
den giver ikke mulighed for udbetaling

Ferie
Funktionæren er berettiget til ferie og feriegodtgørelse i henhold
til den til enhver tid gældende ferielov.
Herudover er Funktionæren berettiget til (antal) feriefridage hvert ferieår.
Disse feriefridage er ikke omfattet af ferieloven og kan ikke overføres fra
et ferieår til et andet, ligesom der ikke ydes økonomisk godtgørelse for
ikke-afholdte feriefridage, heller ikke ved fratræden. Ferie i henhold til
ferieloven skal afholdes forud for feriefridagene.

En anden overenskomst giver denne mulighed.

"Hvis medarbejderne ikke har holdt deres feriefridage, når ferieåret slutter
den 1. maj 2009, kan de under Industriens Overenskomst og Industriens
Funktionæroverenskomst bede om at få dem udbetalt indtil den 21. maj"

Dansk Erhvev har nedenstående vejledning.
http://www.danskerhverv.dk/RAADGIVNING/OVERENSKOMST/FERIEFRIDAGE/Sider/Feriefridage.aspx

Da afholdensen af feriefridagene er varslet, kan jeg ikke se at der er nogen
vej udenom.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-09-09 02:20

Henrik

> Feriefridagene kan jo afholdes eller blive udbetalt. Kan jeg i denne
> situation forlange at få dem udbetalt?- Skjul tekst i anførselstegn -

Restferie/afspadsering afholdes i opsigelsesperioden

Vær opmærksom at der er andre regler mht overførte feriedage fra
tidligere ferieperioder samt 6. ferieuge
De forskellige fagforeninger har en udmærket dokumentation på området
fx
http://www.dbio.dk/forside/ansaettelse/opsigelse/arbejdsgiveren-opsiger-/ferie-i-opsigelsesperioden

Her er henvisninger til de relevante paragraffer
http://www.prosa.dk/raadgivning/ansaettelse/ferieloven/kapitel-3-ferieaaret/

Har du kontaktet din fagforening?

- Peter