Svejseamatør søger råd
Fra : Martin Bak

Dato : 17-09-09 15:53

Jeg roder lidt med min brændeflækker, som jeg skal bygge om fordi
stempelcylinderen skal skiftes.

Jeg har minus erfaring i at svejse.

Jeg har til rådighed en elektrodesvejser af fornuftig kvalitet.
Godstykkelsen er 6-8 mm. Svejseren er en migatronic scout 160E

Emnerne er renset med vinkelsliber inden svejsningen, dog er der lidt
ny-rust på nogle af de nye dele.

I 9 ud af 10 forsøg på at starte en svejsning sker der enten intet, eller
elektroden bider sig fast uden at svejse noget, den bliver bare varm og
blød, inden jeg får vrikket den af igen

Gode råd og erfaringer modtages med glæde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 17-09-09 16:27

Hej Martin

> Gode råd og erfaringer modtages med glæde.

Dine elektroder skal være helt tørre og helst varme.

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-09-09 17:12

Martin Bak fornavn@fornavnefternavn.dk skrev 17.09.2009 16:52:45 i
<4ab24d38$0$284$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:

> [...]
>blød, inden jeg får vrikket den af igen
>
>Gode råd og erfaringer modtages med glæde.

Det er altså heller ikke nemt når man stort set ikke kan se noget som
helst med den rigtige beskyttelse for øjnene. Det kræver øvelse og letter
efter min erfaring at holde elektroden i en 45 graders vinkel eller mindre
ved start.

Pas på med øjnene. En gang i starten hvor jeg snød og kiggede lidt for
meget ved siden af for at ramme rigtigt, fik jeg alvorligt grus i øjnene
den følgende nat, og troede jeg skulle blive blind.

--
Niels

Fra : Allan G

Dato : 17-09-09 17:15

Fra en amartør til en anden
Prøv at starte med at stryge elektroden som en tændstik og løft når der
kommer lysbue + alt det Max skrev.
Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 19:57

Det er formentlig basiske elektroder du har og de er kun for fagfolk.
Køb nogle fx OK 46.16 dem kan alle svejse med

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-09 20:23

Joe wrote:

> Det er formentlig basiske elektroder du har og de er kun for fagfolk.
> Køb nogle fx OK 46.16 dem kan alle svejse med

Det kan være svært at lave en pænt udseende søm med OK 46.16, og slaggen
kan være lidt svær at styre. Jeg husker den mest brugt til
hæftesvejsning.

Til stump- og kantsømme i almindeligt blødt konstruktionsstål ville jeg
vælge OK 43.32 som også er en rutilelektrode, og som giver en særlig
smuk overflade. Den kan så vidt jeg husker svejses slæbende, men er
mindre god til stillingssvejsning end OK 46.16.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 17-09-09 21:55

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overflade. Den kan så vidt jeg husker svejses slæbende, men er mindre god

Noget af det du skriver, er helt sort for mig, der intet andet aner om
svjsning, end at det skal kunne hæfte metal sammen.
Vil du give lidt tips i forhold til den opgave jeg står med? Jeg vil jo
gerne ende med et godt resultat, og jeg vil også gerne kunne begå mig med en
husmandssvejsning i andre situationer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-09-09 16:08

Martin Bak skrev:

> jeg vil også gerne kunne begå
> mig med en husmandssvejsning i andre situationer.

Afhængig af pladetykkelsen kunne du jo osse overveje et (brugt) CO2-anlæg;
synes det er nemmere at styre

Håber ikke det var alt for sort snak!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Allan G

Dato : 18-09-09 16:25

> Afhængig af pladetykkelsen kunne du jo osse overveje et (brugt) CO2-anlæg;
> [...]

Eller et lille Tig kineser svejseværk, men det er nok kun til de små
opgaver.
Det virker nu fint til denslags

Og oftes også til elektrode svejsning

Mvh Allan

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-09 16:49

Martin Bak wrote:

> [...]
> jo gerne ende med et godt resultat, og jeg vil også gerne kunne begå
> mig med en husmandssvejsning i andre situationer.

Når du slet ingenting ved om svejsning, var det måske fornuftigt at
finde et aftenskolekursus eller lignende.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 17:44

> Når du slet ingenting ved om svejsning, var det måske fornuftigt at finde
> et aftenskolekursus eller lignende.

Hvad er der nu galt med "learning by doing"?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-09 17:53

Martin Bak wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der nu galt med "learning by doing"?

God fornøjelse.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 18-09-09 18:05

Hej
Erik Olsen wrote:
> God fornøjelse.

Da jeg, i min tid, var i erhvervspraktik i en uge på Herning varmeværk,
stod jeg en dag sammen med en gut der svejsede og brugte skærebrænder og
hvad han ellers nu fik tiden til at gå med. Jeg havde _meget_svært ved
at overbevise ham om at det var første gan gjeg prøvede at holde ved et
svejsehåndtag. Det gjaldt både for elektrode og CO2. Han troede
simpelthen ikke på mig.
Hvordan har du eventuelt selv lært at svejse, nu du mener at andre ikke
kan lære det?

Ser frem til at modtage lærdom, oh du almægtige svejsemester.

/Martin

Fra : Hauge

Dato : 18-09-09 18:10

Martin [TMM] wrote:
> Hvordan har du eventuelt selv lært at svejse, nu du mener at andre
> ikke kan lære det?

Hvordan fandt den første ud af det? Skolen? Naahh.. Han prøvede sig sgu
frem.. Lige som når man skal lære at pisse og skide i potten.. ;)

/Hauge

Fra : Petersen Michael

Dato : 23-09-09 08:10

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hvordan fandt den første ud af det? Skolen? Naahh.. Han prøvede sig
> sgu frem.. Lige som når man skal lære at pisse og skide i potten.. ;)
>
> /Hauge

Nu er der den lille detalje, at det er en hydraulisk brændekløver Martin er
ved at ombygge..
Der kommer forholdsvis mange kræfter i spil..
Det er bedst hvis svejsningerne holder, så man ikke får cylinderen ud i
maven ligepludselig

Jeg mener ikke det er den rette opgave at øve sig på LBD, lærepengene bliver
alt for nemt for høje..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-09 18:19

Martin [TMM] wrote:

> Ser frem til at modtage lærdom, oh du almægtige svejsemester.

Knyt sylten.

Fra : Hauge

Dato : 18-09-09 18:20

Erik Olsen wrote:
> Knyt sylten.

Fniz, så begyndte tøsedrengen at tude igen..

/Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 18-09-09 18:21

Erik Olsen wrote:
> Knyt sylten.

Ok, så du kan altså IKKE svejse? Ser man det...

/Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-09 18:29

Martin [TMM] wrote:

> Ok, så du kan altså IKKE svejse? Ser man det...

Du kan tro hvad du vil, men det er ikke en tiltale der giver mig lyst
til at bidrage.

Fra : Hauge

Dato : 18-09-09 19:04

Erik Olsen wrote:
> Du kan tro hvad du vil, men det er ikke en tiltale der giver mig lyst
> til at bidrage.

Men ham der fra starten spurgte, gad du jo ikke engang svare ordenligt. Så
hvad *kan* du overhovedet bidrage med?
Men hvis du ikke kan huske det:
__
> Hvad er der nu galt med "learning by doing"?

God fornøjelse.
__

Kalder du det et bidrag, eller kalder du det et "bedrevidende hjernedødt
bidrag"?

/Hauge

Fra : Max

Dato : 18-09-09 18:54

Hej Martin

> Hvad er der nu galt med "learning by doing"?

Absolut intet, men nogle hotte staldtips af en der
står ved siden af er ofte en god ide.

Hvor i landet bor du ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 19:02

> Hej Martin

> Absolut intet, men nogle hotte staldtips af en der
> står ved siden af er ofte en god ide.
>
> Hvor i landet bor du ?

Langt ad h til...
Jeg bor på Bornholm, så chancen for at nogen her lige kan styre mig i den
rigtige retning med mit svejseværk, ved at stå ved siden af er lille.
Chancen for at nogen, hvis de gider, kan give mig gode tips som jeg kan
bruge er derimod gode. Som det vil være mange bekendt, så er jeg håndværker,
og er vant til at fikse lidt af hvert. Så tips, som jeg har fået nogle af,
er velkomne. Men fagudtryk skal nok forklares for at jeg forstår dem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 18-09-09 19:35

Hej Martin

> Jeg bor på Bornholm, så chancen for at nogen her lige kan styre mig i
> den rigtige retning med mit svejseværk, ved at stå ved siden af er
> lille. Chancen for at nogen, hvis de gider, kan give mig gode tips

Ja, det er jo lidt længt væk. Men selv på Bornholm findes der jo
smede, så det kan jo være at der er nogen der vil hjælpe. Smede
er generelt flinke mennesker der gerne vil lære andre om deres
håndværk, så det kan jo være du kan finde en. Da du jo er hånd-
værker ved du godt at man hurtig kan lægge sig dårlige vaner til,
og det er her den proffesionelle kommer ind med det gode input.
Men det er måske også muligt at finde lærebøger på biblioteket
som kan hjælpe en på vej.

--
Mvh Max

Fra : Petersen Michael

Dato : 18-09-09 20:16

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]

> jo gerne ende med et godt resultat, og jeg vil også gerne kunne begå
> mig med en husmandssvejsning i andre situationer.

OK numrene, refererer til firmaet Esabs numre på elektroder.
At slæbe elektroden, er det modsatte af at skubbe den..
Det handler om vinklen i forhold til retningen..

Andre har foreslået Tig og Co2 (Mig - Mag) Det vil jeg ikke anbefale med den
godstykkelse
Du arbejder i.

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 13:07

Erik Olsen skrev:

> [...]
> smuk overflade. Den kan så vidt jeg husker svejses slæbende, men er
> mindre god til stillingssvejsning end OK 46.16.

Efter 25 år som smed befandt jeg mig i en situation hvor nogle emner
"blot skulle holdes sammen" af en svejsning med den "simple" elektrode
OK46.16 som jeg ikke tror at have haft i hånden siden min tid på teknisk
skole. Til min overraskelse var den ganske let at håndtere og lavede en
ganske pæn svejsning. Jeg kan overhovedet ikke genkende at slaggen kulle
være svær at styre, men i modsætning til de basiske elektroder (f.eks.
OK53.XX) er den "koldere" og trænger ikke så dybt i materialet hvorved
det også er bydende nødvendigt at holde slaggen på "bagsiden" af
smeltebadet (=selve svejseområdet) for ikke at der opstår deciderede
huller i svejsesømmen.
Får man lagt en pæn og jævn svejsning vil slaggen ligeledes lade sig slå
af uden besvær!

For den urutinerede er 46.16 en ganske fin elektrode at bruge og
betegnes af samme grund lidt nedladende som "farmer-elektrode".
Styrken er ikke den samme som de dybtsvejsende basiske elektroder, men
med en kraftigere svejsning eller en konstruktion der i sig selv bærer
belastningen hvor svejsningen kun skal "holde på plads" er den ganske
udemærket!

Klø på!

--
Armand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-09-09 12:33

Hauge skrev

> Kalder du det et bidrag, eller kalder du det et "bedrevidende hjernedødt
> bidrag"?

At lære at svejse efter LbD princippet er noget af en bakke at komme
op ad, det kan man får megen tid/fornøjelse til at gå alt efter
temperament

De fleste kan lære at tænde en elektrode med tiden og de fleste kan
sagtens få den til at brænde - men derfra der er sgu bid vej til at
lave en bare nogenlunde svejsning

Jeg kan sgu ikke lave en svejsning jeg ville være stolt selv efter
mange kurser på tekniske skoler
Nogle få kan lave en perfekt svejsning første gang de prøver
De fleste har brug for lidt fagligt input for at komme godt fra start

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 18-09-09 19:37

Peter Lykkegaard wrote:
> At lære at svejse efter LbD princippet er noget af en bakke at komme
> op ad, det kan man får megen tid/fornøjelse til at gå alt efter
> temperament

Sådan er det jo med alt, men som du ved, hvor der er en vilje, der er en
vej.. Det er selvfølgelig ikke altid nok med en vilje, hvis man er udstyret
med mere end 10 tommelfingre, hvilket mange jo er.

> De fleste kan lære at tænde en elektrode med tiden og de fleste kan
> sagtens få den til at brænde - men derfra der er sgu bid vej til at
> lave en bare nogenlunde svejsning

Endnu engang, sådan er det med de fleste seriøse fag.

Mvh Hauge

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 18-09-09 13:10

On 18 Sep., 17:24, "Allan G" <allan_roski...@fjern.hotmail.com> wrote:

> Eller et lille Tig kineser svejseværk, men det er nok kun til de små
> opgaver.
> Det virker nu fint til denslags
>
> Og oftes også til elektrode svejsning
>
> Mvh Allan

of visa versa, "strømforsyningen" til en tig svejser er den samme some
til en pindsvejser
så med et tig håndtag, en ventil og en argon flaske kan man tig'e med
en pindsvejser, fåes f.eks som kit i Biltema :)

men det er da noget nemmere med HF start og sårn ;)

-Lasse

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-09-09 14:32

On 18 Sep., 20:32, Peter Lykkegaard <plykkega...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Nogle få kan lave en perfekt svejsning første gang de prøver
> De fleste har brug for lidt fagligt input for at komme godt fra start

Svejsning er - for den helt uerfarne - ofte noget man kan eller ikke
kan. Nogen er gode venner med svejseværket fra første færd. Andre får
det aldrig rigtigt lært, uanset hvor meget undervisning de tager.
Første gang jeg nogensinde havde et svejseværk ihænderne var på
teknisk skole. Vi skulle svejse tre stukker fladjern sammen til et
kryds. Jeg satte tvinger på, og satte elektroden på, og synes det gik
vældigt. Vende, ny elektorde. Efter anden langside blev jeg opmærksom
på at der stod flere bag mig og så på. jeg blev spurgt hvor eg havde
llært det henne. Ingen steder, det var første gang. Den troede de ikke
på, men sådan var det. Det her er altså ikke for at prale...
Senere har jeg som underviser opleven at nogen bare "kan" noget selvom
det er ukendt første gang de får det i hænderne - bevares,der er måske
småting at rette, men "naturtalentet" er der, mens andre døjer med at
lære det trods alle gode intentioner om gerne at ville kunne det.

Det kan lade sig gøre at svejse noget der kan holde uden at have en
uddannelse bag sig, men der er absolut ingen garanti for at det kan
lade sig gøre for alle. Og certificeret bliver det derved udførte
arbejde aldrig, så man skal holde sig fra at svejse trykbeholdere,
kraner, og den slags ;)

Hilsen Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-09-09 14:58

Hauge skrev

> Sådan er det jo med alt, men som du ved, hvor der er en vilje, der er en
> vej..

Jeg antager at du ikke har stået med et svejsetang i hånden?

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 19-09-09 07:24

Peter Lykkegaard wrote:
> Jeg antager at du ikke har stået med et svejsetang i hånden?

Jeg kan så umiddelbart se, udfra det du skriver, at du menerat svejsning er
det sværeste i livet og at alt andet bare er nemt...
Derfor kan jeg jo antage at det eneste du har prøvet, er at svejse?

Men for at besvare dit spørgsmål, så har jeg kun småfusket mht. svejsning og
er aldeles ikke god til det.. Men jeg kender mange der heller ikke er gode
til mange fag som jeg kender til, selvom de har prøvet i mange år.. Så jeg
kunne godt tænke mig at vide om du vitterligt mener at *alt* andet end
svejsning kan man nemt lære, mens svejsning er for de få?!

Mvh Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-09-09 07:59

Hauge wrote

> Jeg kan så umiddelbart se, udfra det du skriver, at du menerat svejsning
> er det sværeste i livet og at alt andet bare er nemt...

Hmm det synes jeg ikke at jeg skrev men det danske sprog kan være vanskeligt
for nogen

> Derfor kan jeg jo antage at det eneste du har prøvet, er at svejse?

Prøvet?
Jeg er udlært maskinarbejder med udmærkelse ved FLS i Valby, København
omkring 1980

> Men for at besvare dit spørgsmål, så har jeg kun småfusket mht. svejsning
> og er aldeles ikke god til det..

Det er selvf ikke nogen højere videnskab men kræver lidt forhåndsviden for
at man kan få redskaber til at fuingere efter hensigten
Nårde tte er på plads så er det ikke noget større problem at lave en stående
kantsøm mens andre metoder er mere krævende

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 19-09-09 08:10

Peter Lykkegaard wrote:
> Hmm det synes jeg ikke at jeg skrev men det danske sprog kan være
> vanskeligt for nogen

Husk der både er en afsender og en modtager..

> Prøvet?
> Jeg er udlært maskinarbejder med udmærkelse ved FLS i Valby, København
> omkring 1980

Men du svarede ikke på mit spørgsmål..

> Det er selvf ikke nogen højere videnskab men kræver lidt
> forhåndsviden for at man kan få redskaber til at fuingere efter
> hensigten

Som jeg *også* skrev, det gælder for alle seriøse fag, ikke kun svejsning.

> Nårde tte er på plads så er det ikke noget større problem at lave en
> stående kantsøm mens andre metoder er mere krævende

Er det ikke sådan med alt?

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 19-09-09 08:19

Hauge wrote:
> Som jeg *også* skrev, det gælder for alle seriøse fag, ikke kun
> svejsning.

Hmm, nu vi kommenterede det danske sprog, så *kunne* det lyde som om jeg
rakker svejsning ned, det er på ingen måde min mening, da jeg selv synes det
er svært at svejse ordenligt, og har stor respekt for dem der kan.

Så håber jeg den eventuelle misforståelse er fejet af vejen :)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 19-09-09 08:29

Hej Hauge

Findes der useriøse fag ?

> [...]
> jeg rakker svejsning ned, det er på ingen måde min mening, da jeg
> selv synes det er svært at svejse ordenligt, og har stor respekt for

Hilsen fra en af dem der kan :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-09-09 09:12

Hauge skrev

> Husk der både er en afsender og en modtager..

Jeg skrev at svejsning var svært for nogen (mig selv fx) ikke det sværeste
her i livet for alle

> Men du svarede ikke på mit spørgsmål..

Om at det eneste jeg har prøvet er at svejse?
Jeg har prøvet mange ting igennem mine 50 år

> Som jeg *også* skrev, det gælder for alle seriøse fag, ikke kun svejsning.

Seriøse fag?
Jeg håber da at alle tager deres eget fag seriøst, samt udviser fornøden
respekt for andres fag/håndværk

Jeg mener stadig at OP's projekt er dødfødt fra start af, han kommer ikke
til at få gang svejsningen uden den mest basale viden - om den skal komme
fra boghandlen, bilioteket, internettet, teknisk skole, den lokale smed er
underordnet - men alene ved LdB? - Så siger jeg også rigtig god fornøjelse!
Det kan da være at det lykkedes, der er også nogen der vinder i lotto - hver
uge endda

Advarsel bilanalogi:
Det er jo også de færreste der køber en skrotbunke af en bil skiller den ad
til atomer, renoverer skidtet og får en bil ud af det uden bare et minimum
af kendskab til det man laver

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 19-09-09 09:18

Peter Lykkegaard wrote:
> - men alene ved LdB? - Så siger jeg
> også rigtig god fornøjelse!

Hvad gjorde de første der begyndte at svejse, før alle disse skoler kom
frem?
Men måske svejseskolerne kom før svejsningen?! Hønen og ægget... Nej vel..

Jeg er ikke i tvivl om at svejsning er svært og kræver øvelse, men kom nu
lige ned på jorden igen, der er også plads til dig.

Mvh Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-09-09 15:02

Kim Christensen skrev

> [...]
> teknisk skole. Vi skulle svejse tre stukker fladjern sammen til et
> kryds. Jeg satte tvinger på, og satte elektroden på, og synes det gik

Lad mig gætte: En lærer havde allerede foretaget valg af elektrode/
strømstyrke i forhold de emner der skulle svejses?

- Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 11:03

"Joe" <no spam> skrev i en meddelelse
> Det er formentlig basiske elektroder du har og de er kun for fagfolk.

Det er det ja. "Spezial E38 2 B/7016"
http://www.tornbosvejs.dk/uploads/media/SPEZIAL.pdf

Jeg forsøger at følge dit råd og ser om det går bedre. Tak.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 13:42

Martin Bak skrev:
> "Joe" <no spam> skrev i en meddelelse
>>

> Det er det ja. "Spezial E38 2 B/7016"
> http://www.tornbosvejs.dk/uploads/media/SPEZIAL.pdf

OK!
Dér står også at læse hvor meget strøm der skal til i.h.t. den
elektrodetykkelse du har.
Med 160'er-værket skal du ikke regne med at få andet end højest 3,2mm
elektroder slået igang!

> Jeg forsøger at følge dit råd og ser om det går bedre. Tak.

Den friske basiske elektrode vil være den letteste at starte op med, men
ligesåsnart at måtte have kikset opstart sætter der sig et sort
glas-agtigt lag på enden af elektroden, hvilket er til hinder for
elektrisk kontakt ved det efterfølgende opstartsforsøg!
At slå elektroden mod jernet kan slå hul på dette lag, men samtidig
opnår man hård kontakt mellem elektrode og jern, så man tilnærmelsesvis
danner en kortslutning med en "fastsvejst" elektrode som kan være svær
at vriste fri - Og når det sker, bliver det med en stor lysbue som
brænder slagge til et isolerende lag på enden igen og vice versa.
Ved at slå elektroden hård mod jernet risikerer man tillige at der ryger
et stykke af elektrodens belægning af og ved vellykket opstart vil
lysbuen "blæse" sideværts ud hvor der ikke er belægning og derfor ikke
vil kunne svejse ordentligt det første stykke tid!

For den urutinerede er det derfor en god ide at slibe (eller skrabe imod
en flise/lign.) enden ren før hvert opstartsforsøg!

De såkaldt "rutile" (i modsætning til "basiske") elektroder har ikke
samme tendens til at isolere elektrode-enden med slagge, ligesom at de
er meget mere letflydende og derfor starter med at svejse lige efter at
der er opstået lysbue, hvor problemet med de basiske er at der lige i
startøjeblikket ikke er varme nok til en ordentlig materiale-afsmeltning
hvorved at det første der sker efter dannelse af lysbue er afsmeltning
af en større tyktflydende dråbe der kortslutter lysbuen og giver en
virkning á "klister på enden"!

Summa aummarum: Slib/rens enden pænt af før hvert nyt opstartsforsøg, så
vil du i det mindste kunne få startet hvilket er forudsætningen for den
efterfølgende LBD-proces!

--
Armand

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 17-09-09 21:41

> [...]
> I 9 ud af 10 forsøg på at starte en svejsning sker der enten intet, eller
> elektroden bider sig fast uden at svejse noget, den bliver bare varm og

Du kan prøve ligeså tosset du vil, hvis strømstyrken er for lav til
elektrodetykkelsen/typen. Har du ingen anelse, må du starte for højt og så
skrue ned. Start på et prøvestykke indtil du får den til at brænde, derefter
starter den let på det reelle emne.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : O.L

Dato : 17-09-09 23:38

Endelig!!! det er så typisk at den "bider" sig fast, uden at tænde, hvis
der er for lidt knald på. Start med at prøve 120 - 140 A svejsestrøm.
Så kan du sgu bruge næsten enhver elektrode, bare den er tør, og så lade
fagfolkene diskutere numre, og jeg skal komme efter dig.
Vel betyder det noget, og en god elektrode, er bedre/nemmere at svejse med
end en dårlig, og du kunne jo få en med erfaring til at svejse det, så
kommer det nemlig også til at hænge sammen. Nybegyndere kan ikke svejse, så
det dur til en skid, hvis det skal holde til noget.

Fra : .J.S...

Dato : 18-09-09 19:22

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> [...]
> blød, inden jeg får vrikket den af igen
>
> Gode råd og erfaringer modtages med glæde.

Instruktions video:
http://www.youtube.com/watch?v=MTwEoFw4Yic

mange flere
http://www.youtube.com/results?search_query=arc%20weld&search=Search&sa=X&oi=spell&resnum=0&spell=1