MOBup ... redningssystem ... Kommentarer?
Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 12:27

Fra Duelighedsklubbens daglige nyhedsbrev ( http://www.duelighed.dk )

har jeg tilladt mig at "sakse" en omtale af en artikel fra:

http://minbaad.dk/sejl/archive/2009/16/september/article/dansk-opfindelse-skal-redde-sejleres-liv/

Umiddelbart ser det overbevisende ud, og min kone synes det er en rigtig
god idé.

Hvad siger I?

Her er teksten fra duelighedsklubben:

DANSK OPFINDELSE SKAL REDDE SEJLERES LIV

Mads Schmidts opfindelse MOBup er et rednings- og hejsesystem, der kan

bruges på alle sejlbåde, og kort fortalt er det en opfindelse, der

redder liv. Den koster 2.995 kr. Som de fleste sejlere ved, er en af

de farligste situationer til søs er nemlig, når en person falder over

bord. I f.eks. koldt vand går der kun få minutter før, personen er

underafkølet og ikke selv kan hjælpe til med bjærgningen. Samtidig er

det næsten umuligt for et enkelt menneske at hive en våd og forkommen

person tilbage i sikkerhed på dækket. Derfor sker der desværre hvert

eneste år MOB ulykker med fatal udgang både i Danmark og i udlandet.

Læs mere:
http://minbaad.dk/sejl/archive/2009/16/september/article/dansk-opfindelse-skal-redde-sejleres-liv/

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 17-09-09 14:10

Tja, det ser jo lækkert ud - men kan det noget, som et fald ikke kan,
forudsat man har en sele klar, magen til den, der hører til MOBup'en? Et
fald er jo endnu hurtigere i brug, da det er monteret hele tiden!

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-09-09 07:32

Hej Flemming,

Som du skriver: "Hvad siger I?"
Så giver det anledning til kommentarer af forskellig art.
At trække en ombordfalden ombord der oven i købet er svækket eller
slået bevistløs er lidt af en opgave.
Beskrivelsen og videoen er næsten helt rørstrømsk. mange marketing
floskler og demo under ideelle forhold.
Sådan er virkeligheden ikke, det ved vi.
Der er gennem tiderne lavet meget hikkemik for at løse opgaven med at
få en overbordfalden op igen.
Det være sig stiger der sættes ned fra siden, smalle rammer a-la en
båre med stof på, nedfiring af storsejlet som en bugt efter at en del
slæder er frigjort fra hulkehlen i masten, badestiger agter m.m. og
også denne tovværksskralde der i konstruktion minder meget om en
lastrums skralde, der dog anvender en flad gjord.
Det der slår mig er monteringen af enhedens enkeltdele. Det vil nok
være noget besværligt i alt andet end vindstille. Personen der skal
agere redningsmand skal op på dækket med posen og udtage delene uden
at de dratter i vandet. Hun skal også kaste redningskrandsen ud som
personen selv skal tage på og samtidigt tilsikre at tovet forinden er
fastgjort forsvarligt ombord. Personen i vandet skal have kræfter til
at tage redningskrandsen på.
Selve optagningen foregår i et ret så sindigt tempo, der skal trods
alt trække op mod 10 kg i nedadgående retning. Det er ikke let i
bølgegang.

For nogle år siden havde det svenske Bådnyt en forespørgende artikel
omkring badestiger og anvendelsen ved redningssituationer. Det
foranledigede mig til at tænke lidt mere over mulighederne omkring
badestigens anvendelse. Jeg lavede et forslag. det går ud på at
agterpulpittets øverste rør skæres af ud for stigen og hen til
nærmeste lodrette rør. i de tilbageblevne åbne rør monteres
afslutninger med et øje i hver side. Imellem sættes en kæde der holder
badestigen oppe. I den ene ende af kæden sættes en karabinhage med en
udløser der slutter i en ring hvortil der fastgøres et stykke line.
Linen afsluttes i den anden ende, der hænger næsten ned til
vandoverfladen med en abehånd.
Selve badestigen forlænges med et par trin mere lavet som et
foldestykke fastgjort til stigens nederste ende. Denne ende vender
normalt opad når stigen er oppe og det tilkomne stykke stige er foldet
ned på indersiden mod båden.
En ensomsejler kan trække i snoren, hvorved kæden gliver ned/væk fra
stigen der så falder ned i vandet og det nye stykke foldes ud og
derved går længere ned i vandet.
Længden total er så lang at jeg kan svømme hen og tage fat i stigen og
samtidigt lodret nede sætte benene ind på stigens nederste trin.
Da det øverste rør mangler er det lettere at krænge sig ind i
cockpittet når man kommer op.
På det sikkerhedsharness som man altid bør bære og som måske er en del
af redningsvesten, især de oppustelige kan man sætte en line på, der
også hænger ned bagerst på båden. Denne lines krog er en del af den
fastmonterede kran, som i det daglige bruges for nedfiring af
påhængsmotoren til jollen. Hermed har en ombordværende mulighed for at
hjælpe med at trække den overbordfaldne op.
I en sådan situation er det vigtigt at den person der er i båden
befinder sig sikkert i et cockpit og ikke står oppe på et vippende
dæk.
Det er én af mine muligheder. Spilerfaldet kan også benyttes som kran;
men her er det ret så formålstjenligt at kunne få faldet ind omkring
et punkt på vantet således at personen bliver holdt tæt ind til båden
hele tiden, ligesom i den viste videosituation.
Er den overbordfaldne ikke ved bevidsthed bliver situationen meget
mere besværlig. En langturssejler har lavet en kanvasbåre der kan
sænkes ned langs siden til vandoverfladen og den yderste del sænkes
yderligere ned. Når personen er kommet ind kan han trækkes op.
Motorbåds ejere har også problemet og har man et lavt agterdæk kan man
her fastgøre et net, som på redningsbåde og når personen er inde over
nettet trække det op yderst, således at personen ruller ind på
agterdækket.

Det er nok problematisk at prøve at dække sig ind omkring alle
tænkelige situationer og også vanskeligt at finde tilstrækkeligt
hjælpeudstyr til mange forskellige optagningsmåder. Så måske kan MOBup
anvendes i nogle situationer men man skal også have alternativer.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 19-09-09 20:56

Den Thu, 17 Sep 2009 06:31:34 -0700 skrev Harding E. Larsen:
> [...]
> lodrette rør. i de tilbageblevne åbne rør monteres afslutninger med et
> øje i hver side. Imellem sættes en kæde ...

Og så videre.

Sikke en opfindsomhed du der lægger for dagen. Er det virkeligt
nødvendigt med alt det juks? Har konstruktøren af B31 ikke tænkt på, at
man fra vandet skal kunne komme om bord i båden igen?

Jeg sidder her og får en helt varm og krammeragtig rar fornemmelse af
tryghed over at sejle Bavaria. Der har konstruktøren nemlig på hækken sat
en stige, som kan klappes ned af en person der ligger i vandet. Det er da
herligt :)

Men sådan er der jo så meget.

Mvh

Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-09-09 14:26

Stigen på ned Bavaria rækker ikke 4 - 5 trin ned i vandet. De par trin
du er så glad for er meget kleint konstrueret, ikke beregnet til nød
eller for en person der skal op med dykkerudstyr på. Den er kun
beregnet til badestige for nymfer i stille vejr.
B-31 er en stærk båd, en Barvaria er en billig underdimmensioneret og
underrigget båd sammenlignet med andre sejlbåde.

Den rare varme du omtaler er som at tisse i bukserne. Den holder kun
kort.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-09 00:22

Nedfoldelig stige eller ej ... Sådan en er der også på min båd, men den
har bestemt sine begrænsninger - uanset, hvor langt den går ned i vandet
eller en B31, en Bavaria eller en X-båd ... eller ... ...

En situation min kone specielt frygter er den, hvor jeg f.eks. får et
ildebefindende eller bommen i hovedet og falder i vandet ... og ikke er
i stand til at komme op ved egen kraft ... Hvad så?

Vi har også talt om at bruge et fald ... og om et ophal (rebe linen, som
er skåret igennem en blok?) på bommen, at sænke storsejlet/forsejlet,
m.fl.

Desværre er et af problemerne, at jeg vejer lige omkring det dobbelte af
min kone. Hun er fit, men ikke en "superwoman" ... faktisk ret spinkel.

Umiddelbart sidder jeg med lidt samme spørgsmål som andre har fremsat:

Hvad er det MOBup'en klarer, som et spilerfald/storfaldet, der kan køres
over en winch, ikke kan klare?

Vi har et par gange haft mig eller en af "drengene" i masten for at
"fixe" noget i mastetoppen - under kontrollerede forhold i havn. Men det
må erkendes, at det aldrig har faldet i min kones lod at betjene faldet
i den situation ... Jeg indrømmer, at jeg aldrig har prøvet at løfte 100
kg via et spilerfald ... Det er muligt forklaringen ligger dér? Det vil
jeg prøve ... Eller skulle jeg rettere sige: Det skal min kone prøve?

Til gengæld har jeg for nogle år siden prøvet at hjælpe en
sejlerkammerat op af vandet, som var "freezing cold" ... Det var en
eye-opener af de alvorlige, for jeg kunne simpelthen ikke få fat i ham
og løfte ham op og han kunne ikke selv komme op ...

Heldigvis var vi tæt på en mole, som han kunne svømme hen til og derfra
kunne jeg hjælpe ham op. Men vi fik ikke prøvet et fald og "glemte" i
farten, at vi havde en stige i hækken ... så erfaringen blev ret
"snæver" og vi har aldrig gentaget "eksperimentet" ... og jeg har aldrig
prøvet en virkelig kritisk situation i åben sø med blafrende sejl og
bølger og vind om ørerne ...

Det er derfor, jeg tillader mig at spørge efter andres erfaring eller
mening om MOBup'en - eller andre løsninger for den sags skyld ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
Vi har indtil nu - med held - fulgt regel nr. 1:
"Det er forbudt at falde over bord!" ...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-09-09 17:25

Det er jo derfor hun skal bruge storskødet. Der har du sikkert 1:6 eller 1:8
udveksling og så skal hun jo kun kunne løfte 15 kg...... Mon ikke hun kan
klare den ??

Det er jo værre at få det sat fast i din vest, hvis du er bevistløs....

Jeg har dyb respekt for hvor svært det er at komme op igen. Tænker bare på
alle de gange jeg har ligget halvt oppe over kanten med slappe arme efter en
lang dag på vandski ..... Det er ikke nemt... selv for en semi-fit fyr på
44 ......

Men livet er farligt. Alt kan gå galt. Jeg prøver at koncentere mig om at
undgå de alm. ulykker. "Den ekstreme ulykke" kan man alligevel aldrig sikre
sig imod.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-09-09 18:10

Hejsa
Et gammelt råd lyder: "En hånd til båden og en til dig selv". Kombineret med
en livline, så du ikke kan falde ud af båden, er vel det optimale?
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Klip

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-09-09 09:23

[...]

Men Bavaria er dog CE mærket, så mon ikke badestigen som jo reelt ikke er en
badestige, men en "redningsstige" opfylder gældende krav / lovgivning...

Mvh
JR

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-09-09 15:23

Den Sat, 19 Sep 2009 13:26:17 -0700 skrev Harding E. Larsen:
> Stigen på ned Bavaria rækker ikke 4 - 5 trin ned i vandet.

Det tror jeg faktisk netop at den gør. Så vidt jeg husker er den 4 trin
lang. Den er i hvert fald rigelig lang til at jeg kan få fodfæste når jeg
ligger i vandet.

> De par trin du er så glad for er meget kleint konstrueret, ikke
> beregnet til nød eller for en person der skal op med dykkerudstyr på.

Sludder og vrøvl. Det har du ikke et klap forstand på.

Nu er det vel ikke ofte man skal redde folk med dykkerudstyr op af
vandet, men stigen kan, uden problemer eller knagen, håndtere 130 kg i
relativ rolig bølgegang. Så mon ikke også den kan tåle en dykker? Desuden
skal man ikke forcere et højt fribord for at komme om bord i båden, men
blot op på en hylde ca. 10 cm over vandet.

Jeg tror mere det er skinsygen der taler når du kommenterer Bavaria. Der
er jo tale om en klasse A båd, så dimensionerne er nok lige som de skal
være af hensyn til sikkerheden.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-09-09 20:10

Den Sun, 20 Sep 2009 18:20:00 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> Man skal hverken rakke hinandens både eller koner ned. Det fører ingen
> vegne.

Nej, men det synes ikke rigtigt at synke ind hos Harding.

Mvh

Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-09 12:24

Ved du ikke hvor mange trin der er på badestigen på dig egen båd?

Det er en standardvare der findes i Nautisk Udstyrs katalog på side
166 nederst til højre.

Din vægt 130 kg er uinteressant; men i dårligt vejr kan G påvirkningen
medføre at belastningen er lang ud over hvad dine tanker rækker til.

Bavaria er for mig et uinteressant industriprodukt uden sjæl.
klassifikationen "A" er et EU produkt; men det siger ikke meget om
bådens kvaliteter.

Det forekommer mig at forårets liste over undskyldninger m.m. bør
bringes i errindring.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-09 12:32

Jeg tror at du tager fejl.
En badestige er et standardprodukt som kan købes i bl. a. Nautisk
Udstyr. Det bærer ikke nogen certificering men måske at det er
fremstillet i.h.t. fabrikantens tegninger.
At båden er CE-mæket har ikke noget med dette at gøre det er kun
grundlaget for en sammenligning med andre tilsvarende både.

Selv i den danske forskrift: Teknisk forskrift for udlejningsfartøjer
er fænomenet "Badestige" ikke nævnt.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-09 10:30

[...]

Hi hi hi..... nu falder jeg snart ned af stolen af grin!!!

At CE mærket skulle være et udtryk for sammenligning af både er det dummeste
jeg har hørt længe, ja faktisk det dummeste jeg har hørt i dette århundrede.

Mig bekendt er CE mærkning netop at konstruktøren har gjort sig og beskrevet
nogle tanker omkring sikkerhed, ligesom konstruktionen skal leve op til
gældende lovgivning.

Med andre ord. du kan gå ned til den lokale VVS mand og købe nogle ventiler,
rør, og andre komponenter der ikke i sig selv er certificerede, af disse
komponenter bygger du så en maskine (måske en båd)... men denne maskine SKAL
du CE mærke. det er her du gør dig nogle tanker og beskriver sikkerheden,
(kunne bl.a. være en anordning til at komme ombord igen) de enkelte
komponenter behøver ikke være certificeret.

At du mener Bavaria og andre "billig" produkter (hvis man kan sige en lille
million er billigt) er noget skrammel er jo en holdning man hverisær må
drage, men dokumentation for det har du jo ikke.

For ikke at tråden skal blive en krig om det er moderen eller datteren der
er kønnest, må man vel sige at de nye bådes konstruktion med en lille
badebro agter ca 10cm over vandspejlet gør det umådeligt lettere at få en
person ombord igen, ligesom det er lettere at komme til at hægte en strop i
personen. Jeg kunne fristes til at tro at i løbet af nogle år sælges nye
både med en anordning henne agter der har det ene formål at få en person
ombord igen, hydraulisk eller mekanisk.

Jeg har hæftet mig ved når man taler om overbord faldne, tager man det ofte
for givet at der er et fal, en vant eller lign. men det er jo ikke kun fra
sejlbåde at folk falder over bord.

Jeg synes MOPup er et ok tiltag, hvorvidt det er den bedste løsning ved jeg
faktisk ikke.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-09 13:03

Hej Flemming,

Problemet med en overbordfalden som ikke selv af egen drift kankomme
op igen er altid et stort problem.
Der findes mange redningsmidler men selve problemet med at trække den
overbordfaldne ombord igen er et problem som den lille besætning
ombord vil have svært ved at klare selv i stille vejr.
Det kan lyde let at anvende en flerslået talje i bommen; men
virkeligheden er anderledes. Alene forberedelserne tager tid og
involveret forskellige uvante tiltag. Selv for fuldbefarne kan
panillen brede sig som en video viser.
Jeg har herunder samlet links til forskellige redningsmidler, det er
en ufuldstændig liste; men skal alene illustrere nogle konstruktioner
der både kan anvendes som selvhjælpemidler og andre der er beregnet
til ikke selvhjulpne.

Der er sikkert nogle der ikke værdsætter de forskellige hjælpemidlers
muligheder men vi der sejler og kender til vejrets luner, kan godt se
at i dårligt vejr er den en svær situastion med overbordfaldne,
hvorfor anvendelse af sikkerhedsharness, sikkerhedsliner og
fastgørelsesøjer er et must, som ikke findes med på havnefræserne og
de industrifremstillede udstillingbåde.

Mvh/Harding

http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?WO=2009036494

http://sailing.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=sailing&cdn=sports&tm=160&gps=78_351_950_765&f=00&su=p531.49.336.ip_&tt=6&bt=0&bts=0&zu=http%3A//www.landfallnavigation.com/lifesling.html

http://www.cobevent.com/

http://www.faqs.org/patents/app/20090197490

http://www.patentgenius.com/patent/7585197.html

http://www.boatus.com/foundation/findings/COBfinalreport/

http://www.markuslifenet.com/21MS00.htm

http://www.markuslifenet.com/23MS02.htm

http://www.wipo.int/pctdb/images/PCT-IMAGES/26032009/AU2008001370_26032009_gz_en.x4-b.jpg

http://www.markuslifenet.com/inwater.htm

http://sailing.about.com/od/equipmentgear/fr/LifeSlingReview.htm

http://www.markuslifenet.com/instruct.htm

http://www.markuslifenet.com/MS00Photos.htm

http://www.oceanmarinesystems.com/o1_otherbobrescue.html

http://www.oceanmarinesystems.com/o1_otherbobphotos.html

http://www.navagear.com/2007/06/overboard-rescue-a-parbuckleladder/

http://www.navagear.com/2007/07/overboard-rescue-parbuckleladder-2/

http://www.navagear.com/2007/07/overboard-rescue-parbuckleladder-3/

http://www.markuslifenet.com/fromlife.htm

http://www.markuslifenet.com/single.htm

http://www.markuslifenet.com/singl.htm

http://www.markuslifenet.com/MLEN02-01-01.htm

http://www.youtube.com/watch?v=w1z-hdqEewI

http://www.youtube.com/watch?v=7h9EzSIPRnA

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-09 13:00

Tak for mange inspirerende links ... Jeg har kun "øjet" nogle af dem ...

Men jeg kan efterhånden se, at jeg får brug for en koncentreret
vintersæson foran PC'en ... Der er nok af læsestof ...

På min båd kan det 8-slåede storskøde i bomnokken nemt tages af
skødevognen med en "hånd-drejebar-sjekel", som nemt kan sættes i
redningsvest med "bælte og ring" ...

Problemet er at få den hægtet i min vest, hvis jeg er "indisponeret" ...
og det samme kan vel siges om MOBup-løsningen ? ...

Flemming Torp, som følger regel nr. 1:
"Det er forbudt at falde over bord fra Gimle" ...

Fra : Carsten Jensen

Dato : 21-09-09 21:42

Den Mon, 21 Sep 2009 11:32:00 -0700 skrev Harding E. Larsen:
> [...]
> fremstillet i.h.t. fabrikantens tegninger. At båden er CE-mæket har ikke
> noget med dette at gøre det er kun grundlaget for en sammenligning med

At båden er CE klassificeret til klasse A betyder at den kan klare sig på
oceanet i hårdt vejr. Deraf kan man så aflede at den må være i en
fremragende kvalitet, og det er netop også det indtryk man får når man er
ombord. Gedigne løsninger, hvor der ikke er sparet på kvaliteten.

> Selv i den danske forskrift: Teknisk forskrift for udlejningsfartøjer er
> fænomenet "Badestige" ikke nævnt.

Men det er "badestige" til gengæld i det krimskrams du skrev ovenfor i
tråden. Jeg citerer:

[...]

Hvor i "Teknisk forskrift for udlejningsfartøjer" finder du noget der
svarer til det? Jeg forstår at Storm P. ikke er død, men blot er flyttet
til Kastrup.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 21-09-09 21:52

Den Mon, 21 Sep 2009 11:23:46 -0700 skrev Harding E. Larsen:

> Ved du ikke hvor mange trin der er på badestigen på dig egen båd?

Det har jeg sådan set ikke brug for at vide. Den er jo lang nok og den
bliver ikke længere af at jeg ved hvor langt det er. Og så sidder den
perfekt i forhold til at kunne nås fra vandet - præcist som det bliver
anbefalet af Søsportens Sikkerhedsråd. Det er da skønt at tænke på :)

> Bavaria er for mig et uinteressant industriprodukt uden sjæl.
> klassifikationen "A" er et EU produkt; men det siger ikke meget om
> bådens kvaliteter.

Så siger vi det, hvis det kan gøre dig glad. Personligt aner jeg ikke
hvor sjælen sidder på en båd, men jeg bliver tit glad når jeg opdager
designfinesser som gør at båden virker gennemtænkt, med fokus på nem og
sikker sejlads. Jeg forestiller mig at min oplevelse med Bavaria er
nogenlunde den samme som den man får med en Mercedes - som jo også er et
tysk industrifremstillet kvalitetsprodukt.

Mvh

Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-09 08:33

Du har tidligere erklæret at du ikke kunne se megen forskel på de
forskellige både.
Din udtalelse ligger stadig og blivende på internettet.
Så om du føler en sammenligning til Mercedes så er det helt fint. En
bil er normalt noget med fire hjul og en blyant der noget at skrive
med. Lirum larum katten lægger æg.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-09 08:50

Ja det er netop det er der problemet for kun én person der helst
skulle blive i båden.
Derfor har mange udtænkte forskellige løsninger på et udstyr som man
på en eller anden måde kunne få den indisponerede ind i. Den del er
væsentlig at kunne gennemføre men den er absolut ikke nem.
Det næste er at få en hejsemekaniske til at fungere i samspil med
udstyret i vandet og den arbejdsproces ser nemt nok ud i stille vejr
hvor forberedelserne på forhånd er gennemført. Men i dårligt vejr,
hvor det netop sker, så tør jeg næsten ikke tænke på hvilken panik der
vil opstå i båden.
Min kone vil helst på dæk for at udføre et arbejde, for som hun siger,
jeg har den største styrke og bedre muligheder for at få hende op end
omvendt.

Storskøde løsningen er ganske god men det forudsætter at
kickingstrappen på bommen fjernes/demonteres/slækkes så meget at
bomnokken kan hæves op mod 45 grader og at storsejlsfaldet bliver
monteret her for at kan gøre dette. en lille og tynd bomdirk er ikke
tilstrækkelig.
Der skal også være fastgjort et tov der i den anden ende er fæstnet
til båden således at den ophejste kan svinges ind over båden og her
sænkes ned igen og det skal helst være på dørken i cockpittet at den
indisponerede kommer ned. Uden dette indhal vil personen svinge vildt
frem og tilbage da båden uden styrefart vil lægge sig på tværs af
søen.

Ja der er links m.m. der giver muligheder for eftertanke vinteren
over.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-09 08:53

Ja min certificering til at kunne udføre CE-mærkning er fra det
forrige århundrede, nøjagtigt fra den 3/12-1998.
Når du har en tilsvarende baggrund kan vi fortsætte
meningsudvekslingen.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-09 18:38

[...]

Når du ved hvad du snakker om kan du komme igen!!!

Mvh
JR

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-09-09 16:48

Den Tue, 22 Sep 2009 07:32:58 -0700 skrev Harding E. Larsen:
> Din udtalelse ligger stadig og blivende på internettet.

Ja, er det ikke fint? Og jeg er måske nok lidt smigret over, at du vil
bruge tid på at læse det igen :) God fornøjelse med det.

> En bil er normalt
> noget med fire hjul og en blyant der noget at skrive med. Lirum larum
> katten lægger æg.

Lol! Så er det vist på tide at jeg slutter diskussionen her. Så får du
også tid til at tage din medicin.

Hyg!

Mvh

Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-09 09:55

Tak, men er der ellers noget som du informativt eller som videndeling
kan bidrage med under emnet:
MOBup ... redningssystem ... Kommentarer?
er du velkommen til at gøre det.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-09-09 09:59

wrote:
> Tak for mange inspirerende links ... Jeg har kun "øjet" nogle af dem ....

Jeg kan tilføje:
http://www.f-a.dk/publikationer/rapporter/pdf/bjergningafoverbordf.pdf

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-09 11:44

Dav mand økseskaft!

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-09 23:23

> [...]

> forrige århundrede, nøjagtigt fra den 3/12-1998.
> Når du har en tilsvarende baggrund kan vi fortsætte

Her er dokumentationen

http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/InnovationogSamfund/Love/Hvad+er+CE-m%C3%A6rkning.htm

Fortæl mig lige hvor der står at CE mærkning er grundlag for en
sammenligning af andre tilsvarende produkter som du skrev?

Citat
[...]

citat slut

Uddrag
Reglerne for CE-mærkning er fastlagt i en lang række produktdirektiver.

Generelt indeholder produktdirektiverne ikke mange tekniske detaljer, men
beskriver i store træk, hvad fabrikanterne skal være opmærksomme på ved
konstruktion af sunde og sikre produkter. De nærmere tekniske detaljer er
derimod beskrevet i de såkaldte fælleseuropæiske, harmoniserede standarder.

EN-standardernes tekniske specifikationer er f.eks. en stor hjælp, når det
skal kunne dokumenteres, at et produkt er sundt og sikkert. Det kan for
eksempel være retningslinier for hvordan en maskine bør konstrueres for at
undgå arbejdsulykker

Enten har du trukket din certificering i en automat, eller også er du et
levende bevis på at certifikater ikke altid er det papir værd de er skrevet
på!

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-09 11:46

Hej Peter,

Tak for linket, det viser tydeligt de problemer der er i spil.

Mvh/Harding.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-09-09 22:37

Den Tue, 22 Sep 2009 08:55:15 -0700 skrev Harding E. Larsen:
> Kommentarer? er du velkommen til at gøre
> det.

Det er jeg skam godt klar over - det behøver jeg ikke din tilladelse til.

Mvh

Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 06:19

CE-mærket en slags rejsepas
CE-mærket er formelt set ikke et kvalitetsstempel. Det er snarere en
slags rejsepas, der gør det muligt for et produkt at bevæge sig frit
indenfor EU- og EØS-området. Dermed er det med til at fjerne tekniske
handelshindringer. CE-mærket fungerer som producentens pant på, at der
er taget hensyn til sundhed og sikkerhed.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-09-09 13:42

[...]

Det var jo ikke det du skrev i dit tidligere indlæg... der påstod du at CE
var en sammenligning.

Det hjælper jo ikke at du gengiver teksten i det link jeg postede som
dokumentation.

Men nu du selv skriver det, erkender du jo også at CE mærkning er et bevis
på at producenten har gjort sig nogle tanker om
sikkerheden...

Det er menneskeligt at fejle, men for visse personer svært at indrømme det.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 09:35

Jeg skrev:

"At båden er CE-mæket har ikke noget med dette at gøre det er kun
grundlaget for en sammenligning med andre tilsvarende både"

og

[...]

EU har harmoniseret de forskellige nationale lovgivninger i
medlemsstaterne for fritidsfartøjer, som er både beregnet til sport og
fritid med en skroglængde på mellem 2,5 og 24 meter. Det europæiske
retlige rammer er blevet bedre markedsvilkår i denne sektor, som er af
økonomisk betydning i form af omsætning, handel og beskæftigelse.

Kan du ikke se at ved at udstede retningslinier i EU i form af en
harmonisering giver man muligheder for at sammenligne produkter fra
tilsvarende leverandører under samme specifikationsgrundlag og
reglerne er udmøntet i følgende nedenstående områder.

Mvh/Harding

European
Standards
Organisation Reference of the harmonised standard Title of the
harmonised standard (and reference document) Reference of the
superseded standard Date of cessation of presumption of conformity of
superseded standard
Note 1 First publication in the Official Journal
(*)
CEN EN ISO 6185-1:2001 Inflatable boats - Part 1: Boats with a maximum
motor power rating of 4,5 kW (ISO 6185-1:2001) C 91 of
2002-04-17
CEN EN ISO 6185-2:2001 Inflatable boats - Part 2: Boats with a maximum
motor power rating of 4,5 kW to 15 kW inclusive (ISO 6185-2:2001)
C 91 of
2002-04-17
CEN EN ISO 6185-3:2001 Inflatable boats - Part 3: Boats with a maximum
motor power rating of 15 kW and greater (ISO 6185-3:2001) C 91 of
2002-04-17
CEN
EN ISO 7840: 1995 /
A1: 2000
Small craft – Fire resistant fuel hoses (ISO 7840:1994)
C 138 of
2001-05-11

EN ISO 7840:2004 Small craft - Fire-resistant fuel hoses (ISO
7840:2004)
EN ISO 7840:1995 2004-08-31 C 5 of
2005-01-08
CEN
EN ISO 8099: 2000
Small craft - Toilet waste retention systems (ISO 8099:2000)
C 138 of
2001-05-11
CEN EN ISO 8469: 1995 Small craft – Non-fire resistant fuel hoses
C 59 of
1998-02-25
CEN
EN ISO 8469: 1995 /
A1: 2000
Small craft – Non-fire-resistant fuel hoses (ISO 8469:1994)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN ISO 8469: 2006 Small craft – Non-fire resistant fuel hoses (ISO
8469:2006) EN ISO 8469: 1995 2007-01-31 C 301 of
2006-12-12
CEN EN ISO 8665: 1994 Small craft - Marine propulsion engines and
systems - Power measurements and declarations C 384 of
1997-12-18
CEN
EN ISO 8665: 1995/
A1: 2000
Small craft – Marine propulsion engines and systems – Power
measurements and declarations (ISO 8665:1994)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN ISO 8665: 2006 Small craft - Marine propulsion reciprocating
internal combustion engines - Power measurements and declarations (ISO
8665:2006) EN ISO 8665:1995 2006-12-31 C 223 of
2006-09-16
CEN
EN ISO 8666: 2002
Small craft - Principal data (ISO 8666: 2002)
C 118 of
2003-05-20
CEN EN ISO 8847:2004 Small craft - Steering gear - Cable and pulley
systems
(ISO 8847:2004) EN 28847:1989 2004-11-30
Date expired C 5 of
2005-01-08
EN ISO 8847:2004 / AC:2005 C 61 of
2006-03-14
CEN EN ISO 8849:2003 Small craft - Electrically operated direct-
current bilge-pumps (ISO 8849:2003) EN 28849:1993 2004-04-30 C 5 of
2005-01-08
CEN
EN ISO 9093-1: 1997
Small craft - Seacocks and through-hull fittings - Part 1: Metallic
(ISO 9093-1:1994)
C 138 of
2001-05-11
CEN EN ISO 9093-2:2002 Small craft - Seacocks and through-hull
fittings - Part 2: Non-metallic (ISO 9093-2:2002) C 80 of
2003-04-03
CEN EN ISO 9094-1:2003 Small craft - Fire protection - Part 1: Craft
with a hull length of up to and including 15 m (ISO 9094-1:2003) C
163 of
2003-07-12
CEN EN ISO 9094-2:2002 Small craft - Fire protection - Part 2: Craft
with a hull length of over 15 m (ISO 9094-2:2002) C 118 of
2003-05-20
CEN EN ISO 9097: 1994 Small craft – Electric fans C 59 of
1998-02-25
CEN
EN ISO 9097: 1994/
A1: 2000
Small craft – Electric fans (ISO 9097:1991)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN ISO
10087: 1996 Small craft - Hull identification - Coding system C
384 of
1997-12-18
CEN
EN ISO 10087: 1996/
A1: 2000
Small craft – Hull identification – Coding system (ISO 10087:1995)
C 138 of
2001-05-11

CEN
EN ISO 10087: 2006
Small craft – Craft identification – Coding system (ISO 10087:2006)
EN ISO 10087: 1996 2006-09-30 C 113 of
2006-05-13

CEN
EN ISO 10088: 2001
Small craft – Permanently installed fuel systems and fixed fuel
tanks (ISO 10088:2001)
C 91 of
2002-04-17
CEN EN ISO 10133:2000 Small craft - Electrical systems - Extra-low
voltage d.c. installations (ISO 10133:2000) C 59 of
2002-03-06
CEN
EN ISO 10239: 2008
Small craft – Liquefied petroleum gas (LPG) systems (ISO 10239:2008)
EN ISO 10239: 2000 2008-08-31 C 109 of
2008-04-30
CEN EN ISO 10240: 1995 Small craft - Owner’s manual C 384 of
1997-12-18
EN ISO 10240: 2004 Small craft - Owner’s manual (ISO 10240:2004) EN
ISO 10240:1996 2005-04-30 C 107 of
2005-05-03
CEN EN ISO 10592: 1995 Small craft – Hydraulic steering systems C
59 of
1998-02-25
CEN
EN ISO 10592: 1995/
A1: 2000
Small craft – Hydraulic steering systems (ISO 10592:1994)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN ISO 11105: 1997 Small craft - Ventilation of petrol engine and/
or petrol tank compartments C 384 of
1997-12-18
CEN EN ISO 11192:2005 Small craft - Graphical symbols (ISO 11192:2005)
- C 61 of
2006-03-14
CEN EN ISO 11547: 1994 Small craft - Start-in-gear protection C
384 of
1997-12-18
CEN
EN ISO 11547: 1995/
A1: 2000
Small craft – Start-in-gear protection (ISO 11547:1994)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN ISO 11591: 2000 Small craft, engine-driven - Field of vision
from helm position (ISO 11591:2000) C 59 of
2002-03-06
CEN EN ISO 11592: 2001 Small craft less than 8 m length of hull -
Determination of maximum propulsion power rating (ISO 11592:2001)
C 59 of
2002-03-06
CEN EN ISO 11812: 2001 Small craft - Watertight cockpits and quick-
draining cockpits (ISO 11812:2001) C 91 of
2002-04-17
CEN
EN ISO 12215-1: 2000
Small craft – Hull construction and scantlings – Part 1: Materials:
Thermosetting resins, glass-fibre reinforcement, reference laminate
(ISO 12215-1:2000)
C 138 of
2001-05-11
CEN EN ISO 12215-2:2002 Small craft - Hull construction and scantlings
- Part 2: Materials: Core materials for sandwich construction,
embedded materials (ISO 12215-2:2002) C 235 of
2002-10-01
CEN EN ISO 12215-3:2002 Small craft - Hull construction and scantlings
- Part 3: Materials: Steel, aluminium alloys, wood, other materials
(ISO 12215-3:2002) C 235 of
2002-10-01
CEN EN ISO 12215-4:2002 Small craft - Hull construction and scantlings
- Part 4: Workshop and manufacturing (ISO 12215-4:2002) C 235 of
2002-10-01
CEN EN ISO 12215-5:2008 Small craft - Hull construction and scantlings
- Part 5: Design pressures for monohulls, design stresses, scantlings
determination (ISO 12215-5:2008) C 308 of
2008-12-03
CEN EN ISO 12215-6:2008 Small craft - Hull construction and scantlings
- Part 6: Structural arrangements and details (ISO 12215-6:2008) C
308 of
2008-12-03
CEN EN ISO 12216:2002 Small craft - Windows, portlights, hatches,
deadlights and doors - Strength and watertightness requirements
(ISO 12216:2002) C 318 of
2002-12-19
CEN EN ISO 12217-1:2002 Small craft - Stability and buoyancy
assessment and categorisation - Part 1: Non-sailing boats of hull
length greater than or equal to 6 m
(ISO 12217-1:2002) C 235 of
2002-10-01
CEN EN ISO 12217-2:2002 Small craft - Stability and buoyancy
assessment and categorisation - Part 2: Sailing boats of hull length
greater than or equal to 6 m
(ISO 12217-2:2002) C 235 of
2002-10-01
CEN EN ISO 12217-3:2002 Small craft - Stability and buoyancy
assessment and categorisation ? Part 3 : Boats of hull length less
than 6 m (ISO 12217-3 :2002) C 235 of
2002-10-01
CEN EN ISO 13297: 2000 Small craft - Electrical systems - Alternating
current installations (ISO 13297:2000) C 59 of
2002-03-06
CEN EN ISO 13590: 2003 Small craft - Personal watercraft -
Construction and system installation requirements (ISO 13590:2003) -
C 5 of
2005-01-08
EN ISO 13590: 2003 / AC:2004 C 107 of
2005-05-03
CEN EN ISO 13929: 2001 Small craft - Steering gear - Geared link
systems (ISO 13929:2001) C 59 of
2002-03-06
CEN EN ISO 14509-1:2008 Small craft - Airborne sound emitted by
powered recreational craft - Part 1: Pass-by measurement procedures
(ISO 14509-1:2008) -
C 51 of
2009-03-04
CEN EN ISO 14509-2:2006 Small craft - Airborne sound emitted by
powered recreational craft - Part 2: Sound assessment using reference
craft (ISO 14509-2:2006) - C 165 of
2007-07-19
CEN EN ISO 14895:2003 Small craft - Liquid-fuelled galley stoves (ISO
14895:2000)
C 261 of
2003-10-30
CEN EN ISO 14945: 2004 Small craft - Builder's plate
(ISO 14945:2004) C 5 of
2005-01-08
EN ISO 14945:2004 / AC:2005 - C 61 of
2006-03-14
CEN EN ISO 14946: 2001 Small craft - Maximum load capacity
(ISO 14946:2001) C 59 of
2002-03-06
EN ISO 14946:2001 / AC:2005 - C 61 of
2006-03-14
CEN EN ISO 15083:2003 Small craft - Bilge-pumping systems (ISO
15083:2003)
C 261 of
2003-10-30
CEN EN ISO 15084:2003 Small craft - Anchoring, mooring and towing -
Strong points (ISO 15084:2003) C 163 of
2003-07-12
CEN EN ISO 15085:2003 Small craft - Man-overboard prevention and
recovery (ISO 15085:2003)
C 261 of
2003-10-30
CEN EN ISO 15584: 2001 Small craft - Inboard petrol engines - Engine-
mounted fuel and electrical components (ISO 15584:2001) C 59 of
2002-03-06
CEN EN 15609:2008 LPG equipment and accessories - LPG propulsion
systems for boats, yachts and other craft - Installation requirements
-
C 51 of
2009-03-04
CEN EN ISO 15652: 2005 Small craft - Remote steering systems for
inboard mini jet boats (ISO 15652:2003) C 219 of
2005-09-07
CEN EN ISO 16147:2002 Small craft - Inboard diesel engines - Engine
mounted fuel and electrical components (ISO 16147:2002) C 80 of
2003-04-03
CEN EN ISO 21487:2006 Small craft - Permanently installed petrol and
diesel fuel tanks (ISO 21487:2006) C 165 of
2007-07-19
CEN EN 28846: 1993 Electrical devices - Protection against ignition of
surrounding flammable gases C 255 of
1995-09-30
CEN
EN 28846: 1993 /
A1: 2000
Small craft – Electrical devices – Protection against ignition of
surrounding flammable gases (ISO 8846:1990)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN 28848:1993 Remote steering systems C 255 of
1995-09-30
CEN
EN 28848: 1993 /
A1: 2000
Small craft – Remote steering systems (ISO 8848:1990)
C 138 of
2001-05-11

CEN
EN 28849: 1993/
A1: 2000
Small craft – Electrically operated bilge-pumps (ISO 8849:1990)
C 138 of
2001-05-11

CEN EN 29775: 1993
Remote steering systems for single outboard motors of 15 kW to 40 kW
power C 255 of
1995-09-30
CEN
EN 29775: 1993/
A1: 2000
Small craft – Remote steering systems for single outboard motors of
15 kW to 40 kW power (ISO 9775:1990)
C 138 of
2001-05-11

CENELEC
EN 60092-507: 2000
Electrical installations in ships - Part 507: Pleasure craft (IEC
60092-507:2000)
C 137 of
2003-06-12

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-09-09 20:42

Jeg skrev:

[...]

Du giver aldrig op Harding, og du vil vedblive at vende og dreje til du får
det sidste ord uanset hvad.

Du skrev tidligere i denne tråd til Carsten

Citat

[...]

Dine egne tidligere udtalelser ligger jo også stadig og blivende på nettet

og her udtaler du ordret

[...]

At du så efterfølgende har læst mit link til dokumentation og efterfølgende
vil udpensle og belære mig om CE
ændrer jo ikke på det faktum at det du startede med at skrive var forkert.

Oven på et forkert svar hoverer du ovenikøbet med at du er certificeret, og
taler ned til jeg som rettede dig om at vi kunne tale sammen når jeg kom op
på dit niveau.

Hvorfor tage sådan på vej?

Hvorfor ikke erkende man har fejlet når man har det.

Og hvorfor udpensler du yderligere det link jeg sendte, linket fortæller jo
ret præcist alle som ønkser denne viden hvad det handler om.
og alle kan se det du satartede med at skrive var forkert... og det bliver
jo ikke mindre forkert fordi du bliver ved med at kopiere yderligere fra
links.

Så opfør dig for engang skyld ordentligt og tag det som en mand.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 12:45

Det var ikke vidtløftige kommentarer jeg henviste til men direkte
kommentarer til emnet:

MOBup ... redningssystem ... Kommentarer?
som Flemming spørger til.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 14:05

Hvorfor holder du ikke op med alt dit vås og evt. anvender din tid på
at besvare det oprindelige spørgsmål:
MOBup ... redningssystem ... Kommentarer?
eller har du hertil heller ikke noget relevant at bidrage med.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-09-09 21:16

[...]

Hvorfor gør du det ikke selv?

Læser man tråden kan man jo læse du selv har været vidt omkring, og dit
indlæg om hvorvidt Bavaria og andre både er dårlige eller gode har jo heller
ikke så
meget med Mobup, redningssystem og kommentarer.

Så fej lige for egen dør først.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 14:37

Læser du kun egne indlæg?
Jeg gider ikke kommentere mere på dit vås!

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-09-09 21:48

Læser du kun egne indlæg?
Jeg gider ikke kommentere mere på dit vås!

Mvh/Harding

Nej, det kan jeg se!!!

Men der er vel heller ingen der har bedt dig om det.

Mvh
JR