Støjdæmpning i etageadskillelse
Fra : Optimus Prime

Dato : 17-09-09 10:18

Jeg har optaget et gammelt trægulv, som har været sømmet direkte på
bjælkelaget.

Bjælkelaget skal nu rettes op med spærtræ og planen er at der skal
ligges et lag 25mm forskalling med vandbåren gulvvarme på
varmefordelingsplader - problemet er jeg ikke kan isolere over
gulvvarmen (af indlysende årsager), men tænkte på om det kunne hjælpe at
fore et lag murpap, gummilister eller lignende oven på spærtræet så
forskallinglaget kun har direkte kontakt til bjælkelaget gennem de
skruer forskallingen fastgøres med - eller er det spild af tid og energi?

Overvejede at købe en pakke med de 4mm træfiberplader, som er beregnet
til at ligge under fx laminatgulv for at tage trinstøj - skære dem i
45mm strimler og lime dem på spærene inden jeg skruer forskallingen fast...

Nogen meninger?

Fra : Martin Bak

Dato : 17-09-09 13:06

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at ligge under fx laminatgulv for at tage trinstøj - skære dem i 45mm
> strimler og lime dem på spærene inden jeg skruer forskallingen fast...

Jeg mener ikke at metoden vil gavne, og i værste fald vil den måske skabe et
nyt problem. Forskallingen skal under alle omstændigheder fastgøres tæt, så
den direkte kontakt vil være der alligevel. Skruer man knap så hårdt sammen,
risikerer man måske et knirkende gulv i stedet.
Lydisolering af etageadskillelser gøres mest effektivt nedefra, ved at
etablere et egentligt lydloft af 2 lag gips monteret nedhængt i lydbøjler,
og fuget med en særlig lydfuge.
Alternativt kan trinstøj dæmpes oppefra, med disse plader du omtaler, eller
ved at vælge en tæppeløsning. Almindelig isolering giver næsten ingenting i
forhold til lyd. Det er tætheden og selve konstruktionens opbygning der gør
forskellen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Optimus Prime

Dato : 17-09-09 15:28

Martin Bak skrev:
> [...]
> den direkte kontakt vil være der alligevel. Skruer man knap så hårdt sammen,
> risikerer man måske et knirkende gulv i stedet.

Forskallingen skal stadig skrue nøjagtigt på samme måde; men ved at
lægge et dæmpende lag imellem forskalling og spærtræ bliver kontakten
mellem dem jo mindsket til de gennemgående skruer og ikke hele fladen

Eller det var min teori i hvert fald - fik ideen fra fx stålreglar til
gipsvægge, som har det der skum under...

> Lydisolering af etageadskillelser gøres mest effektivt nedefra, ved at
> etablere et egentligt lydloft af 2 lag gips monteret nedhængt i lydbøjler,
> og fuget med en særlig lydfuge.

Jeps den er jeg med på, men det er ikke en mulighed (sur underbo med
flotte stuklofter) - håbede på der måske kunne scores et par lydpoint på
den anden metode der

> [...]
> forhold til lyd. Det er tætheden og selve konstruktionens opbygning der gør

Som sagt skal der være gulvvarme, så det er ikke muligt (fornuftigt) at
isolere over og deri består mit problem.
Men jeg satser på tæt isolering og gummifuger langs alle samlinger tager
det værste lydbåren lyd...
Trinstøjen slipper jeg ikke for idet der er fysisk kontakt mellem min
overbos loft og mit gulv via bjælkelaget; men det var mit håb/formodning
at man kunne mindske den ved at indføre et lag med bedre lydegenskaber
end direkte kontakt... velvidende at skruerne så vil være svageste led

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-09-09 05:38

> [...]
> at ligge under fx laminatgulv for at tage trinstøj - skære dem i 45mm
> strimler og lime dem på spærene inden jeg skruer forskallingen fast...

Du kan lægge et lag neoprengummi i mellem til støjdæmpning.

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-09-09 09:44

Stig Rasmussen skrev:
>Du kan lægge et lag neoprengummi i mellem til støjdæmpning.

Det var sådan noget i den stil jeg tænkte på - er det noget du har
erfaring med?

Nogen mener at det er uden betydning fordi de 2 lag (spær og
forskalling) stadig har direkte kontakt via skruerne

Er i øvrigt blevet anbefalet Dafa Silence
(http://www.dafa.dk/produkter/gulvprodukter/dafa_silence?opendocument)

til at ligge under laminatgulvet - det har høj egenvægt og skulle derfor
være bedre end de sædvanlige skum, træfiber, kork mm. produkter.

Men det kunne man jo så skære nogle strimler af og ligge mellem
forskalling og spærtræ også

Fra : jos

Dato : 24-09-09 09:22

Optimus Prime wrote:

> [...]
> produkter.
> Men det kunne man jo så skære nogle strimler af og ligge mellem
Jeg ville vælge at lægge brædderne direkte på et lag neoprengummi, da enhver
luftafstand vil isolere bedre end en kompakt neopren. Neopren er fint til at
absorbere stød. Hvis du så lægger et finerbaseret parket i stedetfor et
hårdere laminat, har du sikkert opnået maksimal lyddæmpning.

finn