Id kort?
Fra : Jubii

Dato : 16-09-09 13:24

Billedlegimitation kan være kørekort som vel er gangbar som
identifikation over for de fleste der kræver en sådan.
Hvad er der ellers, der har samme egenskaber som billedlegimitation?
Pas.

Fra : Dan Storm

Dato : 16-09-09 20:09

Jubii skrev:
> [...]
> identifikation over for de fleste der kræver en sådan.
> Hvad er der ellers, der har samme egenskaber som billedlegimitation?

Jeg har et weekendjob som kontrollør på et diskotek.
Hos os tager vi kun imod pas og kørekort som gyldig legimitation.

Kommunen udsteder dog nogle 'identifikationskort for unge' som skulle
gælde for at være gyldig legimitation - dette afviser vi dog blankt
efter vi nogle gange tog unge i at have fået lavet sådan et kort med et
billede af en anden person på.

Studiekort, knallertkørekort, buskort, bibliotekskort eller hvad jeg
ellers er stødt på af kreative laminater er ikke så nem at få godkendt.

Hvad de offentlige myndigheder anser for at være gyldig legimitation er
jeg ikke klar over. Med et sygesikringsbevis, min dåbsattest og mine blå
øjne fik jeg dog lavet et pas.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-09 21:30

Jubii skrev den 16-09-2009 14:23:
> [...]
> identifikation over for de fleste der kræver en sådan.
> Hvad er der ellers, der har samme egenskaber som billedlegimitation?

Der findes ikke noget officielt BilledID i Danmark. I hvert fald ikke
et som man kan pålægge borgeren at bruge i identifikations-sammenhæng.

Kørekort kan bruges - men det er ikke obligatorisk at have et kørekort.
Pas kan bruges - men der ikke noget lovkrav om at borgerne skal have et
pas ved indenrigs ophold.
Sygesikring - bruges ofte, men er i bund og grund ikke noget værd i
forbindelse med ID.

Politiet kan ikke kræve noget billedID. Jf. retsplejeloven skal man kun
oplyse navn, adresse og fødselsdato.

Når jeg i mit arbejde har brug for at identificere den person som jeg
står overfor og vedkommende ikke har nogen papirer på sig, så stiller
jeg spørgsmål, hvor sandsynligheden for at andre kan svare på
spørgsmålene er minimal fx gamle adresser, arbejdspladser eller andet
som jeg kan krydstjekke op imod de systemer jeg har adgang til.

/carsten