Stød
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-09 19:50

Når jeg rører ved vores opvaskemaskine og køkkenvask samtidig får jeg en
over nallerne.
Der er ikke jord - dvs jordledning er trukket til stikkontakter men ikke
forbundet til noget da
det er lidt svært at banke jordspyd fra 2 sal.

Er det mon det at der ikke er jord som er vores problem ?

Mvh. Allan

--
Læs om familien rath-møller på http://rath-møller.dk --
http://www.xn--rath-mller-5cb.dk

Fra : Morten

Dato : 16-09-09 20:05

> Er det mon det at der ikke er jord som er vores problem ?

Ja, det er et klassisk problem som mange computerejere også har.

Årsagen er, at der sidder nogle "støjkondensatorer" i apparatet som skal
minimere den elektriske støj, som apparatet sender retur ud på elnettet.
Der sidder kondensatorer mellem jord og nul og jord og fase. Dvs. forbindes
jord ikke (som regel i potentiale med nul), så svæver der en halv
lysnetspænding på kabinettet, da kabinettet er forbundet til den jord, der
ikke er der.
Dog sjældent der kan gå farlige strømme, dertil er kondensatorerne
værdimæssigt for små, men ubehageligt er det da, ligesom det ikke er godt
for maskine og rør at der går en (meget) lille strøm igennem vandet, der
løber mellem tilslutning og maskine.

Mvh
Morten

Fra : CC

Dato : 16-09-09 20:29

<Allan M> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> forbundet til noget da
> det er lidt svært at banke jordspyd fra 2 sal.
>
> Er det mon det at der ikke er jord som er vores problem ?

Prøv at vende stikporppen en halv omgang eller byt om på de to ledninger
inde i stikproppen

Fra : jos

Dato : 16-09-09 22:02

CC wrote:

> Prøv at vende stikporppen en halv omgang eller byt om på de to
> ledninger inde i stikproppen
er det ikke tilladt at lave en udligningsjord mellem vask og maskine?

- Jeg går ud fra at der er et passende hfi-relæ foran!!

finn

Fra : apollo14

Dato : 16-09-09 22:17

jos skrev:

> er det ikke tilladt at lave en udligningsjord mellem vask og maskine?
>
> - Jeg går ud fra at der er et passende hfi-relæ foran!!
Er du bindegal, det er direkte forbudt at lave en udligning på den måde.

Skal der laves udligningsforbindelse, så skal der være en effektiv jord
på, og nej der tæller nuling ikke med.

Fra : apollo14

Dato : 16-09-09 22:19

CC skrev:

> Prøv at vende stikporppen en halv omgang eller byt om på de to ledninger
> inde i stikproppen

Håber ikke du har pacemaker, for så er du da først på skideren ;)

Det hjælper ikke at vende strømmen i stikproppen, men man kunne jo bare
slukke for stikkontakten, når man vidste man kunne røre ved vaskemaskinen.

Og så et råd generelt, kender du intet til el-installationer, altså med
hensyn til regler, foreskrifter og opbygning, så hold dog fingerne væk,
og lad vær med at give råd.

Fra : CC

Dato : 17-09-09 18:52

"apollo14" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> hensyn til regler, foreskrifter og opbygning, så hold dog fingerne væk, og

1. Er du læge siden du kan råde med hensyn til pacemaker ?

2. Allan bor i etageejendom, uden virksom beskyttelesesleder (PE-leder:
grøn-gul leder ført til et jordspyd).
Derfor må ekstrabeskyttelsen bestå af nulling dvs. at PE-lederen er
tilsluttet el-værkets nul, ude ved gruppeafbryderen
eller ekstrabeskyttelsen er udført ved der er monteret et HFI eller et HPFI
relæ i installationen.
Endvidere har El-rådet, der senere har skiftet navn til Sikkerhedsstyrelsen,
givet tilladelse til, at ejendomme opført ført år ???? kan der installeres
stikkontaket med "3 huller" såfremt installationen er ekstrabeskyttet med
fejlstrømsrelæer (HFI eller HPFI relæer).

Hvis Allan's installation er sådan opbygget, at opvaskenaskinen afbryder
"nullen" istedet for "fasen", når maskinen er færdig med at vaske, kan der
være en potentialforskel mellem opvaskemaskinen og "neutral nul", i dette
tilfælde vandrøret. Denne potentialforskel hidrører fra fx. kondensatorer
som Morten har beskrevt, og kan mærkes som "stød".
Denne nemmeste løsning er at vende stikproppen en halv omgang, eller hvis
det er en tre-benet stikprop, at bytte om på de to ledninger. Dermed med
opnåes der samme potential i forhold til "neutral nul", på opvæskemaskinen
og vandrøret.

Hjælper dette ikke så har vi en ny situation, og jeg forventer, at Allan vil
vende tilbage med nye oplysninger.

Årsagen kan jo fx. være en defekt installation i Allans installation, men
det kan jo også være en defekt installation i en anden lejlighed, som
overføre et fremmed potential via vandrørene i lejlighederne. Eller en anden
lejer, der har udført en ulovlig udligningsforbindelse mellem fx. vandrør
pc, vaskemaskine eller "you name it".

3. Hvordan vender man strømmen i et stikprop?

Fra : apollo14

Dato : 17-09-09 20:45

CC skrev:

> 1. Er du læge siden du kan råde med hensyn til pacemaker ?
Nej jeg er ikke læge, hvis du har læst mine indlæg, hvilket jeg tvivler
på du har, men du kunne f.eks prøve at tage førstehjælp og L-AUS kursus
på en og samme dag, så lærer du netop om disse ting i dag, og som
dokumentation smider jeg dette link til dig

http://www.axencrone.net/el-mappen/9/Ekstra%20beskyttelse.htm

> [...]
> hvis det er en tre-benet stikprop, at bytte om på de to ledninger.
> Dermed med opnåes der samme potential i forhold til "neutral nul", på

Nu er det jo så smart, at ALLE nye stikpropper er mærket hvor nullen
skal sidde, ikke særlige svært at finde ud af, men det kan jo godt være,
at installationen er udført sådan, at fase og nul er byttet bag på
stikkontakten.

> Hjælper dette ikke så har vi en ny situation, og jeg forventer, at Allan
> vil vende tilbage med nye oplysninger.
Jeg råder altid de kunder jeg havde, da jeg kørte og servicerede deres
hårde hvidevare, at den blev jordet, via en jordforbindelse, som kunne
være en PE eller PEN leder. Og ja jeg håber da at Allan vender tilbage.

Fra : apollo14

Dato : 16-09-09 22:16

Allan M skrev:
> [...]
> forbundet til noget da
> det er lidt svært at banke jordspyd fra 2 sal.
>
> Er det mon det at der ikke er jord som er vores problem ?

Se at få fat i en elektriker, han kan ude i tavlen lave nuling, hvilket
er fuldt ud lovligt i etagebyggeri, hvis der ikke er mulighed for at
trække jord op, på en billig og forsvarlig måde.

Det kan ende rigtig galt, og du skulle måske prøve at se det fra et
barns side af, du kan jage en frygt i et barn, så jeg håber ikke du har
sådan en lille størrelse der løber rundt. Og du kan sågar tage livet af
en med pacemaker, men oki det betyder åbenbart ikke noget for dig, når
du ikke har lavet din installation efter forskrifterne.

Fra : Martin Bak

Dato : 16-09-09 22:43

"apollo14" <apollo14dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pacemaker, men oki det betyder åbenbart ikke noget for dig, når du ikke
> har lavet din installation efter forskrifterne.

Slap dog af. Han spørger jo her. Nøjes du bare med at give gode råd hvis du
har nogen, og lad så dine kvababelser flyde andetsteds.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : apollo14

Dato : 17-09-09 05:35

Martin Bak skrev:

> Slap dog af. Han spørger jo her. Nøjes du bare med at give gode råd hvis du
> har nogen, og lad så dine kvababelser flyde andetsteds.

Jeg slapper skam af, men nu er der ikke noget godt råd at give, andet
end personen skal kontakte en elektriker, da der skal rodes med en
stikkontakt med jord, det kan godt være der ikke er jord på, men det er
fordi folk selv vil rode med deres el-installationer, jeg har set min
portion af ulovlige installationer, og det er ikke altid lige nemt at
rette op på, enten koster det en bondegård, eller også kan man pille
hele lortet ned, og starte forfra.

Jeg har selv set hvor galt det kan gå, og der var installationen lavet
af en person, som ikke var fagligt uddannet som elektriker. Det er jo
ikke for sjovt, at vi som elektrikere også bliver tjekket i hoved og røv
konstant, fordi der også fandtes elektrikere som lavede noget lort.

Og når man så ser nogle af de råd, der er givet i tråden her, så bliver
man sgu rystet i sin grundvolde. Jeg kører derfor ikke som elektrikere
mere, da jeg har set alt for meget lort, inden vi røg ind i krisen (hvis
man nu kan kalde den det). Det skal dog siges, at jeg stadigvæk roder
med el-arbejder, men det er ikke kun det, der arbejdes med på en arbejdsdag.

Fra : apollo14

Dato : 17-09-09 05:37

apollo14 skrev:
> [...]

Du kun også gå ind i grupper dk.teknik.el, der sidder vi en del
el-fagfolk, som kan give lidt råd.

Fra : Craner

Dato : 17-09-09 06:25

"apollo14" <apollo14dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du kun også gå ind i grupper dk.teknik.el, der sidder vi en del
> el-fagfolk, som kan give lidt råd.

Du kan godt have en elektrisk overgang i opvaskemaskinen, og det kan du så
mærke når du rører ved håndvasken.
Et af problemerne er at du måske har vasken jordet, vis jernrør i
vandinstallationen, og opvaskemaskinen har plastrører som forsyning.
Under forudsætning at det kun er en lille induktion du mærker, og ikke en
desideret overgang, pga af et defekt varmelegeme. kunne du prøve at montere
vis en lille ledning mellem vandrør/vask og opvaskemaskine.
Men du bør nok få undersøgt, om der er en fejl i anlæget og få det rep.

vh
Poul

Fra : Klaus Bahner

Dato : 17-09-09 15:12

> [...]
> montere vis en lille ledning mellem vandrør/vask og opvaskemaskine.
> Men du bør nok få undersøgt, om der er en fejl i anlæget og få det rep.

Som apollo14 rigtigt nok har bemærket, er denne installation gal, dvs.
den er potentielt farligt og sandsynligvis ulovligt.

En vaskemaskine må ikke tilsuttes uden ekstrabeskyttelse. Punktum. Det
betyder at der skal være en fungerende jordledning. Hvis der er en
fingerende H(P)FI i installationen er farepotentialet nok begrænset,
uden den vil jeg betegne det som direkte livsfarligt.

Jeg er åben for rettelser fra SB-hajerne, men jeg mener det er ulovligt
at have "snyde-stikkontakter", dvs. stikkontankter med jordkontakt,
hvord jorden bare ikke er tilsluttet. Hvis det ikke er ulovligt, så er
det i hvert fald farlig og unhensigtsmæssigt.

Al det her er beskrevet af Allan M i sit originale indlæg og han kan
åbenbart ikke se, at dette er dybt problematisk. Derfor er jeg helt enig
med apollo14 at det eneste man kan give af gode råd er at tilkalde en
(autoriseret) elektriker.

Hilsen
Klaus

Fra : Carsten Matzon

Dato : 17-09-09 17:32

Klaus Bahner skrev:

> En vaskemaskine må ikke tilsuttes uden ekstrabeskyttelse. Punktum.

Ikke helt korrekt.
Huse før 1 April 1975 er undtaget dette.

> [...]
> hvord jorden bare ikke er tilsluttet. Hvis det ikke er ulovligt, så er
> det i hvert fald farlig og unhensigtsmæssigt.

Du bruger ord som "mener" "uhensigtsmæssigt" og det kan man jo ikke
bruge til ret meget når vi snakker lovlighed..

Faktum er at man gerne må montere stikkontakter med jordben uden der er
beskyttelsesleder monteret på bagsiden.

--
Carsten

Fra : apollo14

Dato : 17-09-09 20:33

Carsten Matzon skrev:

> Ikke helt korrekt.
> Huse før 1 April 1975 er undtaget dette.
Arhhhh det er så ikke helt rigtigt det du skriver der, for den skal
ekstrabeskyttes, og det kan enten være via jord eller HPFI, og nu er det
jo et lovkrav. Men ja et HPFI virker altså bedst med jord.

> Du bruger ord som "mener" "uhensigtsmæssigt" og det kan man jo ikke
> bruge til ret meget når vi snakker lovlighed..

Nu skriver han jo også at han er åben, over for rettelser.

Fra : apollo14

Dato : 17-09-09 20:39

apollo14 skrev:

> Arhhhh det er så ikke helt rigtigt det du skriver der, for den skal
> ekstrabeskyttes, og det kan enten være via jord eller HPFI, og nu er det
> jo et lovkrav. Men ja et HPFI virker altså bedst med jord.

Her er der lidt om ekstrabeskyttelse
http://www.axencrone.net/el-mappen/9/Ekstra%20beskyttelse.htm

Og lovkravet om HFI/HPFI behøves jeg vel ikke sætte dig ind i vel ;)

Fra : Carsten Matzon

Dato : 17-09-09 20:52

apollo14 skrev:

> Arhhhh det er så ikke helt rigtigt det du skriver der, for den skal
> ekstrabeskyttes, og det kan enten være via jord eller HPFI, og nu er det
> jo et lovkrav. Men ja et HPFI virker altså bedst med jord.

Jo, men nu var hele snakken vel baseret på beskyttelseslederen. Da han
helt sikkert besidder HFI/HPFI så er han jo ikke TVUNGET til at lave om
i sin installation.

> Nu skriver han jo også at han er åben, over for rettelser.

Jeps, var mere jeg blev lidt provokeret af hans ordvalg. :)

--
Carsten

Fra : Klaus Bahner

Dato : 17-09-09 21:36

> Du bruger ord som "mener" "uhensigtsmæssigt" og det kan man jo ikke
> bruge til ret meget når vi snakker lovlighed..

Juridisk set har du selvfølgelig ret
Jeg skrev "mener", eftersom jeg ikke læser SB'en og SIK's meddeleser til
daglig. Derfor skrev jeg også, at I gerne må komme med rettelser. Ellers
betragter jeg SB'en som en slags "mindste krav" til en el-installation,
men bestemt ikke som de vises sten med henblik på en sikker og en "state
of the art" installatiom. Bare fordi noget er lovligt betyder det ikke
nødvendigvis at det er en teknisk hensigtsmæssigt løsning.

Så det kan være at stikkontakter uden funktionelt jordben er lovligt,
men teknisk set er det en dårlig løsning (det håber jeg vi er enige om)
og er dermed unhensigtsmæssige.

For at vende tilbage på det oprindelige indlæg: kun en funktionel
beskyttelsesleder (og, som Frede skrev, eventuelt en potentialudligning
til vasken) kan fjerne den afledningsstrøm, som irriterer Allan M. Det
er faktisk et glimrende eksempel på at SB'en sommetider er ret ringe -
det lovlige krav om ekstrabeskyttelsen bliver opfyldt af en H(P)FI relæ,
men tillader at folk bliver irriteret over afledningsstrømmen. For ikke
at tale om at H(P)FI'en ville beskytte bedre, hvis der var en jordleder.
Dette er teknisk set uhensigtsmæssigt, og det kommer f. eks. til udtryk
i at der regelmæssigt bliver forespurgt i el-gruppen om præcis dette emne.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 20:49

> Al det her er beskrevet af Allan M i sit originale indlæg og han kan
> åbenbart ikke se, at dette er dybt problematisk. Derfor er jeg helt enig

Jo jeg kan godt se det er et problem - derfor spørger jeg her i gruppen til
at starte med.
Installationen har jeg ikke selv lavet noget ved - det er som da jeg købte
lejligheden.

Der blev lavet eltjek og alt var ok ifølge det.
Dog er der ikke forbundet nogen jordledninger ude ved eltavlen men der kan
muligvis godt være lavet en "nuling"
Dette ved jeg af gode grunde ikke da jeg ikke vil pille ved tavlen.
Der er HFI relæ installeret i lejligheden.

Jeg får fat i en elektriker til at fejlsøge på min opvaskemaskine og
installation.

Tak for rådene.

Mvh. Allan

Fra : Henrik Christensen

Dato : 17-09-09 21:50

HM for at vende tilbage til det første indlæg

du siger jordledning er trukket frem

men ikke monteret

Er den trukket helt ude fra tavlen af eller fra en anden stikk,

hvis det er i er kabel og jordledningen går fra tavle til den stikkontakt
hvor vaskemaskinen er til sluttet er det vel bare at LAVE en Nulling

hvis der ikke er Luftledninger

Mvh Henrik

PS dette må du under ingen omstændigheder selv udfører

Fra : Henrik Christensen

Dato : 17-09-09 21:53

hahhahaha

Glem luftledninger det er der sku nok ikke på 2 sal

Mvh Henrik

Fra : N/A

Dato : 17-09-09 17:33

Fra : Frede

Dato : 17-09-09 10:24

On 17 Sep., 16:12, Klaus Bahner <Klaus.Bah...@ieee.org> wrote:

> [...]
> fingerende H(P)FI i installationen er farepotentialet nok begrænset,
> uden den vil jeg betegne det som direkte livsfarligt.

Jo hvis der er et H(P)FI relæ foran vaskemaskinen må den gerne
tilsluttes uden jordledning.
(Jeg ville selv sørge for en jordledning)

> [...]
> hvord jorden bare ikke er tilsluttet. Hvis det ikke er ulovligt, så er
> det i hvert fald farlig og unhensigtsmæssigt.

Det er korrekt, man må ikke opsætte stik. med jord uden at forbinde
den til en virksom jordleder, men det er forholdsvis nyt fra feb. i
år.

> [...]
> åbenbart ikke se, at dette er dybt problematisk. Derfor er jeg helt enig
> med apollo14 at det eneste man kan give af gode råd er at tilkalde en

Enig, få maskinen jordforbundet, få relæet kontrolleret og en evt.
udligningsforbindelse over til vasken.

Frede

Fra : Carsten Matzon

Dato : 17-09-09 17:33

Frede skrev:

> Det er korrekt, man må ikke opsætte stik. med jord uden at forbinde
> den til en virksom jordleder, men det er forholdsvis nyt fra feb. i
> år.

Aha, findes der en elrådsmeddelse på det?

--
Carsten

Fra : Carsten Matzon

Dato : 17-09-09 17:37

http://www.sik.dk/content/download/3219/39099/file/SIK-Meddelelse%20Elinstallationer%2021-09.pdf

Fra : N/A

Dato : 17-09-09 17:33

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 20:53

> [...]
> pacemaker, men oki det betyder åbenbart ikke noget for dig, når du ikke
> har lavet din installation efter forskrifterne.

Grunden til jeg spørger er netop et barn - min søn som fortalte mig at
opvaskemaskinen "bed" ham når han rørte den.
Stikket er nu taget ud så det ikke sker igen.

PS: Jeg har intet lavet ved min installationer så det er ikke noget med at
jeg "ikke har lavet min installation efter forskrifterne" !
Som jeg netop lige har skrevet i et tidligere indlæg så kontakter jeg en
elektriker.

Mvh. Allan

Fra : apollo14

Dato : 17-09-09 21:14

Allan M skrev:

> [...]
> jeg "ikke har lavet min installation efter forskrifterne" !
> Som jeg netop lige har skrevet i et tidligere indlæg så kontakter jeg en

Hej Allan, det er godt du kommer frem med det, og jeg undskylder også
gerne mit angreb, men jeg har selv som barn oplevet at få stød, men
alligevel endte jeg som elektriker, i dag laver jeg dog mobiltelefoni i
stedet for, men roder stadigvæk med el, og lige når vi snakker
mobiltelefonmaster, så er det rimelig vigtigt at mast og antenne er
jordet, ellers får man sq godt nok en over nallerne, og når man hænger
60 meter oppe, så er det ikke det man ønsker ;)

Men godt du har tilkaldt en elektriker, så håber jeg han kan finde rundt
i det.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-09 18:38

> Men godt du har tilkaldt en elektriker, så håber jeg han kan finde rundt i
> det.

Han var her i dag og har lavet en "nuling" med det samme.
Tjekkede at jordledningen var forbundet hele vejen til vaskemaskinen - det
var den.

En nuling har ikke løst problemet - elektriker mente at det var fra en anden
installatioen i opgangen.
Han vender tilbage når han lige har lidt bedre tid og fejlsøger.

Mvh. Allan

Fra : CC

Dato : 18-09-09 19:20

<Allan M> skrev i meddelelsen ...

> [...]
> anden installatioen i opgangen.
> Han vender tilbage når han lige har lidt bedre tid og fejlsøger.

Du skal ikke insisterer på at elektrikeren kommer tilbage, da det nu er
ejendommens fejl (og deres job, at tilkalde deres egen el-installatør for,
at finde fejlen). Du skal straks melde det til "ejendommen" samtidig med
skal du gøre krav på, at "ejendommen" straks udbedre forholdet, og du har
haft en udgift som du forventer refunderet. Det er ikke dit job at "lege
el-politi-betjent" i opgangen.

Fra : Frede

Dato : 18-09-09 09:02

On 17 Sep., 22:49, "Henrik Christensen" <Fam.christen...@minpost.eu>
wrote:
> [...]
>
> hvis det er i er kabel og jordledningen går fra tavle til den stikkontakt
> hvor vaskemaskinen er til sluttet er det vel bare at LAVE en Nulling

Nu ved jeg ikke hvor i landet den lejlighed ligger, men er det ikke de
færreste steder man får lov til at udfører nulling i en lejlighed???

Frede

Fra : CC

Dato : 18-09-09 16:58

"Frede" skrev i meddelelsen

Nu ved jeg ikke hvor i landet den lejlighed ligger, men er det ikke de
færreste steder man får lov til at udfører nulling i en lejlighed???

Det var meget normal i fx. Storkøbenhavn for 25-30 år siden, inden LK kom
med det første HFI relæ hvor nullen sad i den forkerte side.
Eller sagt med andre ord. I områder hvor der er forholdsvis kort afstand til
transformeren var det tidligere meget normalt at nulling var tilladt.
Det pragtfulde ved SB er jo også, at den aldrig har lovgivet med
tilbagevirkende kraft, så var der tilligere givet lov til nulling, kan den
principelt stadigvæk bruges.

Fra : Henning

Dato : 18-09-09 17:13

On Fri, 18 Sep 2009 08:01:46 -0700 (PDT), Frede <fma@fmts.dk> wrote:

>Nu ved jeg ikke hvor i landet den lejlighed ligger, men er det ikke de
>færreste steder man får lov til at udfører nulling i en lejlighed???

Alle elinstallationer i vores lejlighed (Kbh Ø) blev renoveret for ~1
år siden, og her brugte man nullet jord, da der ikke er andre
muligheder.

Fra : apollo14

Dato : 18-09-09 18:33

Henning skrev:

> Alle elinstallationer i vores lejlighed (Kbh Ø) blev renoveret for ~1
> år siden, og her brugte man nullet jord, da der ikke er andre
> muligheder.

Nu giver Dong også tilladelse uden, at man behøves at sende en
forespørgelse ind. Det samme glæder i Seas/NVE's område, men det er kun
i etagebyggeri med mere end 1 sal på.

Jeg kender dog ikke til de andre leverandørkrav, andet end at uanset
hvordan og hvorledes, så må vi f.eks aldrig lave nulling i vores
installationer, og det er uanset om udstyret hænger helt oppe på taget
af en bygning, og der er langt ned. Vores jord, er dog også både
lynsikring, udligningsforbindelse og jording til vores udstyr (Laver
mobiltelefonicentraler). Vi kan dog hellere ikke nøjes med at banke 2
meter jordspyd ned, har været med til at banke 14 meter ned, før den var
virksom nok.

Fra : Morten R. Nielsen

Dato : 20-09-09 19:57

> mobiltelefonicentraler). Vi kan dog hellere ikke nøjes med at banke 2
> meter jordspyd ned, har været med til at banke 14 meter ned, før den var
> virksom nok.

Vel ikke med en almindelig hammer som os andre dødelige?

Morten R. Nielsen

'I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!'
Bilbo Baggins<<<

Fra : Frede

Dato : 18-09-09 11:49

On 18 Sep., 17:58, "CC" <C...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Det pragtfulde ved SB er jo også, at den aldrig har lovgivet med
> tilbagevirkende kraft, så var der tilligere givet lov til nulling, kan den

OK nu kommer jeg også fra det mørke Jylland og har ikke lavet særligt
meget i etagebyggeri så har ikke stødt på det særligt tit.

Frede

Fra : Elmand

Dato : 19-09-09 09:30

"Frede" <fma@fmts.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

OK nu kommer jeg også fra det mørke Jylland og har ikke lavet særligt
meget i etagebyggeri så har ikke stødt på det særligt tit.

Hele Frederiksberg.- Østerbro-Vesterbro-Kbh.K - samt resten af Kbh, hvis der
ikke
er luftledninger i kvarteret er det tilladt at nulle.-
Men det stød vi taler om, er det ikke en ganske alm. støjkondensator på
maskinen,
der giver dette ubehagelige kilden under visse omstændigheder ? Det er jo
ifølge
fabrikanterne ufarligt og maskinen må godt menteres i bygninger fra før 75 uden
aktiv
jord.- Der skal være HPFI (HFI) monteret.
Er der jordledning i installationen, kan den så meget let nulles. ( aut el)

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne
27 30 Herlev