Hvilket Navigations program foretrækker du
Fra : blueocean

Dato : 15-09-09 06:32

Hej
Jeg er ved at undersøge hvilke Navigations programmer til PC og
tilhørende kort, der bliver brugt mest.

1.Det levande sjökortet
2.Fugawi Marine
3.Maptech
4.MAX Pro
5.MaxSea
6.Navmaster
7.NavSim
8.Nobeltec
9.NorthNav
10.Ozi Explorer
11.PC Plotter
12.RayTech RNS
13.SeaClear
14.SeaPro
15.Transas Navigator
16.TIKI Navigator
17.Tridentnav
18. Expidition
Andre ?

Er der nogler af jer der bruger disse og kan komme med anbefaling
hvilke der er bedst at bruge og mest nøjagtigest.

Jeg hælder til Maxsea easy versionen men har ikke noget at have det i.

Hvad er jeres mening.

\Gert
Sy-Grog
http://blog.mailasail.com/grog

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-09 08:07

Hej Gert,

Listen kan gøres meget længere. Prøv f.eks. at skrive "navigations
program" i Google. Det giver rigtig mange links.
Hertil findes der tillige beskrivelser:

http://www.oceannavigator.com/ME2/dirmod.asp?sid=&nm=&type=Publishing&mod=Publications::Article&mid=8F3A7027421841978F18BE895F87F791&tier=4&id=271FAF4F74644B2AAA43A6CA1DC0299B

Den bedste sammenligning får du nok ved at downloade programmernes
manual.
Dt er bedre end at lave en kort beskrivelse frem for noget som
ovennævnte link giver af beskrivelse af de nævnte programmer.

Desuden skal man også se lidt til om det er vektor eller rasterkort
der kan anvendes eller måske begge typer.
Her er lidt som jeg har sakset:

What's the difference between VECTOR and RASTER electronic charting?

There are two very different technologies used in electronic charting,
and they are not interchangeable. Most chart plotters (like those from
Magellan, Garmin, some Northstar models, and others) use vector
charts, which bear little resemblance to regular paper charts, but
have some real advantages.

In essence, VECTOR charts are a rendering of a lithographic chart in a
point-by-point format. They allow you to zoom in to large
magnifications without distortion. As a rule, the hardware that uses
this technology is all-in-one units (aqua. chartplotters) that include
a screen, a GPS, and a programmable interface. All you add are the
chart cartridges. Vector chart plotters generally cost between $500
and $2,000+. Vector chart cartridges (of which Navionics and C-MAP NT
cartridges are examples) cost more, some time substantially more, than
similar coverage on raster chart CDs.

The alternative RASTER charts, are digital scans of printed
lithographic charts. They are produced by companies like Maptech and
NDI, and they look identical to paper charts, because they are
pictures of them! They cannot be zoomed in to very high magnifications
without losing sharpness. They also require the considerable computing
power of a laptop or onboard computer to display the charts and drive
the navigation software. All in all, raster charting systems require
is a larger investment in technology than vector charting systems.
However (and it's a big however), having a computer onboard opens a
floodgate of opportunities, such as e-mail and fax communications,
weather data, and more -- not to mention word processing, games,
internet, and all the rest that goes with a computer.

Især den sidste linie synes jeg beskriver anvendelse af en PC ombord,
rigtigt godt.

De avancerede programmer giver virkelig mange muligheder for
navigation i alle aspekter; men begrænsningerne ligger meget i
kortmaterialet.
Det mest simple DLS har ikke alle de features som navprogrammerne
tilbyder, til gengæld har programmerne under DLS de absolut bedste
kort.
Desværre kan disse kort der ligger i .it formatet ikke anvendes i de
andre programmer.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-09-09 20:27

Jeg bruger Garmin Mapsource.

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : JesperÅrhus

Dato : 16-09-09 01:26

On 15 Sep., 21:26, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Jeg bruger Garmin Mapsource.

Samme her.

Med Garmin nRoute kan man også køre det på computerne hvis man har en
GPS sat til - så virker det som en plotter.

Det kan hentes gratis på Garmins hjemmeside, selvom de har gemt linket
lidt af vejen da en nyere købeversion nu er tilgængelig.

Man kan også hente det her, hvor der også er en beskrivelse af
programmet :
http://www.gpsinformation.org/penrod/nroute/nroute.html

Fra : HEME

Dato : 16-09-09 16:15

wrote:
> [...]

lidt af vejen da en nyere købeversion nu er tilgængelig.

Man kan også hente det her, hvor der også er en beskrivelse af

Og hvis man åbner "biblioteket http://www.gawisp.com/perry/msource/ kan man
finde MapSource_65.exe der er den sidste version af mapsource programmet der
understøtter gps direkte. Har du ikke en Garmin GPS så "forsvinder"
kortdetaljerne når den skifter til nmea, men løsningen på dette problem er
at installere Franson GPS Gate som kan konvertere nmea til Garmin format.
Jeg benytter denne version sammen med mapsource kortene, men hælder mere og
mere til Maxsea da dette program har interfaces til selvstyre, vind og AIS
etc. og kan håndtere grib filer som du lægger ind over kortene. Endelig er
der flere muligheder for kort, både de gode C-Map og de indscannede kort fra
Mapmedia.
Desuden er der mulighed for at lægge et ovelay ind med en egne rettelser og
tilføjelser til kortene.

mvh
HEME

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-09 21:57

På min PC har jeg DLSK (DK, S og N), RNS-5 (dyrt!) og Seaclear II
(gratis), Offshore Navigator (dyrt) og Yacht Navigator 3D Light, som jeg
ikke bruger mere - men de fungerer. Men jeg mener ikke de funktionelt,
økonomisk og/eller "brugervenlighedsmæssigt" kan måle sig med TIKI og
SOB, så:

I denne sæson har jeg koncentreret mig om brugen af TIKI Navigator
(Norsk) til mine BSB-kort og SOB ('Software On Board', som du ikke
nævner, udviklet af digiBOAT fra Australien) til alle mine C-Map kort.
Begge applikationer kan styres via en touch screen, som jeg kan montere
i og betjene fra cockpittet. Begge applikationer har helt indriet mine
ønsker og forventninger.

Min "rigtige" kortplotter (som er monteret nede ved kortbordet) er en
ældre Raymarine 530+C, som læser NT+ "brikker" og så har jeg som
reserve/back up en lille Standard Horizon 180i, som udover mine NT+
"brikker" også kan læse de nye C-Map MAX kort. Den kan monteres, så jeg
kan se og betjene den i cockpittet fra "pinden" ...

I en tidligere tråd har jeg i flere detaljer argumenteret for mit valg.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : blueocean

Dato : 17-09-09 08:42

wrote:
> [...]
> hvilke der er bedst at bruge og mest nøjagtigest.
>
> Jeg hælder til Maxsea easy versionen men har ikke noget at have det i.

Hej Bjarke

Hvis du bruger Mapsource, får du da så din GPS position ind på kortet
på din PC, ???, hvordan gør du det.

Jeg har nemlig lige installeret Mapsource Atlandtic, det ser ud til at
fungere men jeg trode at der var adgang til GPS data fra min Garmin
182, det er der ikke. Så hvordan får man det på kortet, og kan det
lade sig gøre ??.

\Gert

Fra : JesperÅrhus

Dato : 17-09-09 09:01

> [...]
> fungere men jeg trode at der var adgang til GPS data fra min Garmin
> 182, det er der ikke. Så hvordan får man det på kortet, og kan det

Så skal du bruge det nRoute jeg linkede til - det installerer du og så
finder det selv dine kort fra Mapsource.

Alternativt kan du bruge den gamle version af Mapsource som en anden
har linket til, det skulle også virke med GPS.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-09-09 21:00

Lige præcis. Jeg har valgt at køre de nye versioner uden live track. Live
tracket er 'smart' og det dupperer end, men jeg synes ikke det er nødvendigt
i praksis. Man sidder jo heller ikke nede ved navigationsbordet med snuden i
pc'en, når man sejler. Der står man oppe ved rattet og kigger på plotteren.

Hvis man vil se dagens track, så downloader man bare tracket fra plotteren
til mapsource om aftenen, når man er i havn.

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 19-09-09 06:33

On 17 Sep., 22:00, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Alternativt kan du bruge den gamle version af Mapsource som en anden
> har linket til, det skulle også virke med GPS.

Har lige installeret Nroute, OG det virker "Hurra" , men da man nu er
vant til Mapeth Navigator Pro, er det noget anderledes at arbejde med,
også udseendet skal man vænne sig til. NU FÅR VI AT SE. Mangler så
bare AIS visningen, det er jo ikke så godt.

\Gert