Spagnum
Fra : nasip

Dato : 15-09-09 05:18

Hej,

Efter en belæring her i weekenden omkring jord til rododendron
spekulerer jeg på, om jeg er den eneste, der har begået den fejl at
anvende spagnum til rododendron? Jeg har gennem det seneste års tid
købt flere sække spagnum til mine rododendron og hortensiaer og været
i god tro.Faktisk har jeg ikke engang spurgt mig for. Min kære mand
synes altid, at jeg spørger for meget. Dog har jeg undret mig over, at
mine hortensiaer ikke har trivedes.....

Hvis I nu sidder og klasker Jer på lårene af grin, behøver I ikke
offentliggøre det!

Mvh
Pia

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-09 12:34

"nasip" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Pia
Belær mig - hvs de ikke skal i spagnum, hvad skal de så i? Der skal
naturligvis være noget at leve af - men jeg ville klart anvende spagnum som
hovedbestanddel. tager jeg også helt fejl?

MVH Leopold

Fra : Pia

Dato : 15-09-09 06:59

On 15 Sep., 13:33, "Firstname Lastname" <None> wrote:
> [...]
> naturligvis være noget at leve af - men jeg ville klart anvende spagnum som
> hovedbestanddel. tager jeg også helt fejl?

Jeg blev belært om, at spagnum er neutraljord, ikke surbundsjord til
rhododendron.

Mvh
Pia

Fra : simon

Dato : 15-09-09 14:20

Pia skrev:

> Jeg blev belært om, at spagnum er neutraljord, ikke surbundsjord til
> rhododendron.
>
> Mvh
> Pia
Hej Pia.
Jeg købte en Rhododendron her i foråret. og vidste heller
ikke rigtig, hvilken slags jord den skulle plantes i.
Derfor gik jeg i Bilka's havecenter og kikkede på de forskellige
former for spagnum.
Her fandt jeg nogle sække, der stod spagnum til rhododendron,
men jeg kan ikke huske, hvad der stod nøjagtigt på sækken.
Der var lidt dyrere end "almindelig" spagnum - men måske kunne
jeg have nøjedes med at købe den almindelige.

mvh
simon

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-09 15:30

On Tue, 15 Sep 2009 05:59:17 -0700 (PDT), Pia <zipcodes@stofanet.dk>
wrote:

>Jeg blev belært om, at spagnum er neutraljord, ikke surbundsjord til
>rhododendron.

Så kan du passende belære vedkommende om at det er noget sludder!

Spagnum er ikke neutral jord, medmindre det er en såkaldt næringsberiget
eller fuldgødet spagnum, hvor der også er tilsat kalk.
En "almindelig" ugødet spagnum er nøjagtig lige så sur (kalkfattig) som
en rigtig rhododendronspagnum er. Men det som sælges som decideret
rhododendronspagnum er enten tilsat gødning (men ingen kalk) eller er en
ekstra grov sortering.

At dine rhodoer og hortensia så ikke trives kan skyldes flere ting.
Enten næringsmangel, eller at jorden de står i alt for ofte er til den
tørre side.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Søren Hansen

Dato : 15-09-09 14:17

nasip skrev:
> [...]
> mine hortensiaer ikke har trivedes.....
>
> Hvis I nu sidder og klasker Jer på lårene af grin, behøver I ikke

Så belær tilbage om hvordan man anbefaler at en rododendron skal
plantes.
http://altomrhododendron.dk/plantning-og-pasnins-af-rhododendron-alperose-7/#more-7

Fra : N/A

Dato : 15-09-09 14:20

Fra : Tom Andersen

Dato : 15-09-09 18:01

"nasip" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej,

Dog har jeg undret mig over, at
mine hortensiaer ikke har trivedes.....

Spagnum og Hortensia?

Vores er flotte blå og står i lerjord (aluminiumholdig og pH = 7) Jeg mener,
at de skifter til røde, hvis man justerer pH nedad, men at plante i spagnum,
hvor pH = 4,5, er da vist ikke lige noget for Hortensia eller...?

Tom

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-09-09 20:02

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev

> Spagnum og Hortensia?
>
> Vores er flotte blå og står i lerjord (aluminiumholdig og pH = 7) Jeg
> mener, at de skifter til røde, hvis man justerer pH nedad,

Det er omvendt.

>.... men at plante i spagnum, hvor pH = 4,5, er da vist ikke lige noget for
>Hortensia eller...?

Som tilskud/opblanding er det OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tom Andersen

Dato : 16-09-09 05:55

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev

> Det er omvendt.

Disse står i lerjord, med pH = 7:

http://www.jobsafe.dk/hortensia.htm

Tom

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 16-09-09 23:30

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev

> Disse står i lerjord, med pH = 7:
>
> http://www.jobsafe.dk/hortensia.htm

Selvom de er flotte, er det stadig omvendt. Men korrekt, blå kan de kun
blive én gang

Hvor let de bliver blå, har vist også noget med arten at gøre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-09 20:40

On Tue, 15 Sep 2009 19:00:58 +0200, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>at de skifter til røde, hvis man justerer pH nedad, men at plante i spagnum,
>hvor pH = 4,5, er da vist ikke lige noget for Hortensia eller...?

Som Preben skriver er lav pH ofte lig med blå hortensia.
Det er dog ikke pH-værdien som sådan der gør dem blå. Det kræver
aluminiumsforbindelser i jorden, som gør at de bliver blå. Og i jord med
for høj pH-værdi har de svært ved at optage disse
aluminiumsforbindelser. Men er der rigeligt af disse i jorden, kan de
alligevel få nok op i planten, også ved høj pH.
Det er i hvert fald sådan jeg forstår det .... især da det hjælper på
blåligheden hvis man vander aluminiumssulfat ud omkring planterne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-09-09 22:28

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Det er i hvert fald sådan jeg forstår det .... især da det hjælper på
> blåligheden hvis man vander aluminiumssulfat ud omkring planterne.

Alun, som er KAlSO4, KaliumAluminiumSulfat, er vist mest i handelen.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-09 07:47

On Tue, 15 Sep 2009 23:28:20 +0200, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>Alun, som er KAlSO4, KaliumAluminiumSulfat, er vist mest i handelen.

Jeg ved ikke helt hvad der er nemmest at få fat i til
"husholdningsbrug". Jeg har 25 kg aluminiumsulfat stående ude i stalden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Pia

Dato : 16-09-09 02:33

On 16 Sep., 08:46, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jeg ved ikke helt hvad der er nemmest at få fat i til
> "husholdningsbrug". Jeg har 25 kg aluminiumsulfat stående ude i stalden..
> [...]

Ok. Jeg takker for indlæggene og vil belære den såkaldt spagnumkyndige
mandsperson tilbage. Jeg kan så regne ud, at alt mit arbejde den
forgangne weekend med at fjerne gammel spagnum og erstatte med rhodo
jord har været spildt! Nå, men i det mindste var vejret da dejligt at
være ud i.

Mvh
Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-09 09:46

On Wed, 16 Sep 2009 01:33:02 -0700 (PDT), Pia <zipcodes@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>forgangne weekend med at fjerne gammel spagnum og erstatte med rhodo
>jord har været spildt! Nå, men i det mindste var vejret da dejligt at

Arbejdet er ikke spildt. Men måske nok unødvendigt Dine planter skla
nok blive glade for den nye spagnum.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/