Giftige blade?
Fra : nasip

Dato : 15-09-09 04:43

Hej,

Jeg har indtil flere eksemplarer af nerier og datyrus på terrassen.
Den slags taber jo en del blade, specielt på denne årstid. Nu ved jeg,
at begge planter er giftige, så spørgsmålet går på: Kan jeg smide
disse blade etc. på min kompost? Jeg anvender komposten over hele
haven, inkl. min køkkenhave.

Mvh
Pia

Fra : Pia

Dato : 16-09-09 02:28

On 15 Sep., 19:02, "Tom Andersen" <in...@mail.dk> wrote:
> [...]
> at begge planter er giftige, så spørgsmålet går på: Kan jeg smide
> disse blade etc. på min kompost? Jeg anvender komposten over hele

Du lyder meget sikker. Hvordan kan det så være, at man kan det? Jeg er
jo lidt bekymret for, at giften skulle vandre over i mine grøntsager,
kan du nok forstå.

Mvh
Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-09 09:45

On Wed, 16 Sep 2009 01:27:42 -0700 (PDT), Pia <zipcodes@stofanet.dk>
wrote:

>Du lyder meget sikker. Hvordan kan det så være, at man kan det? Jeg er
>jo lidt bekymret for, at giften skulle vandre over i mine grøntsager,
>kan du nok forstå.

Hvis du er så nervøs så skal du da lade være?

Det er så lidt blade i forhold til resten (vil jeg gætte på). Smider du
kartoffeltoppe på komposten? De er jo også giftige.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tom Andersen

Dato : 16-09-09 16:01

"Pia" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Du lyder meget sikker. Hvordan kan det så være, at man kan det? Jeg er
jo lidt bekymret for, at giften skulle vandre over i mine grøntsager,
kan du nok forstå.

Nej, det kan jeg ikke forstå

I en velfungerende kompostering omsættes planteresterne og deres indhold af
forskellige stoffer - også plantegifte - nedbrydes via et mylder af
mikroorganismer.
I modsat fald skulle jorden under giftige planter jo være ret problematisk -
ik`?

Under alle omstændigheder skal du være "vild" med din kompost - den er guld
værd - så put kun det i bunken, som du er tryg ved.

Tom

Fra : Pia

Dato : 17-09-09 02:45

On 16 Sep., 17:00, "Tom Andersen" <in...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Under alle omstændigheder skal du være "vild" med din kompost - den er guld
> værd - så put kun det i bunken, som du er tryg ved.

Ok. Og jeg er skam vild med min kompost, som er delt op i fire
afdelinger, alt efter komposteringsgrad. Desuden sætter jeg hver
sommer en squash plante øverst i en af dem. Det fungerer fint.

Mvh
Pia

Fra : Tom Andersen

Dato : 17-09-09 19:32

[...]

Komposteringsgrad - betyder det at de fire fraktioner er siet eller har de
bare forskellig alder?

Tom

Fra : Pia

Dato : 18-09-09 07:03

On 17 Sep., 20:32, "Tom Andersen" <in...@mail.dk> wrote:
> [...]
> sommer en squash plante øverst i en af dem. Det fungerer fint.
>
> Komposteringsgrad - betyder det at de fire fraktioner er siet eller har de

Det betyder i min terminologi, at de bliver stukket om, og den ældste
og mest findelte kommer ud i haven her hen på efteråret.

Pia

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-09-09 08:34

On Fri, 18 Sep 2009 06:02:35 -0700, Pia wrote:

a034-2908e223b5bd@e18g2000vbe.googlegroups.com...

> Det betyder i min terminologi, at de bliver stukket om, og den ældste og
> mest findelte kommer ud i haven her hen på efteråret.
>
> Pia

Apropos, er der nogen der ved om det er til at købe sig til et fornuftigt
sold til formålet? For mange tommelfingre...