Sikkerheds kusuer for alle sejlere er snar~
Fra : blueocean

Dato : 15-09-09 02:00

Hej

læs lige denne artikel måske værd at tænke over.

http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=45&cid=10310&1253000069

Gert

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-09-09 10:50

Mon ikke kun det er for kapsejlere der deltager inden for OSR ?

-Tænk hvis vi alle skulle betale små 4868,75 kr. hvert femte år for et
kursus!!!

Så ville der nok hurtigt blive tyndet lidt ud i havnene og ventelisterne
styrtdykke...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-09 04:07

Hej Gert,

En del af de viste punkter bliver normalt taget op på Y3; dog mangler
diverse badeture med hands-on.

Det er muligt at kontante flere steder for at få et kursus se bl.a.:
http://www.viking-life.com/viking.nsf/public/training-trainingcentres.html

Prisen forekommer lidt høj især hvis der skal foretages brush-up
kurser hvert 5. år; men der tilkommer til stadighed nyt materiel og
glemselskurven skal jo også plejes.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 15-09-09 06:17

On 15 Sep., 12:06, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
>
> Prisen forekommer lidt høj især hvis der skal foretages brush-up
> kurser hvert 5. år; men der tilkommer til stadighed nyt materiel og

Hej Harding
Oh jo det har du sikkert ret i, men min pointe var nu at der vel
bliver et krav til at have gennemgået kurset måske i en ligth version
af det, som et krav til hvis du skal på langfart fra div myndigheder
rundt om, ala det som New Zealand har indført for en del år siden, her
kommer ingen både til forlade landet med mindre de har en lang række
sikkerheds krav opfyldt. Men også til et kommende Y3 kunne det blive
et krav.''

Jeg har ikke selv prøvet det, men kender nogen der har taget det, og
de må indrømme at det er meget realistisk, og at det giver efter
tanker.
Hvad angår kapsejladser så er de jo allerede inde på at det kan
forekomme i fremtiden i eks.Watski2star så hvorfor ikke i andre store
sejladser, Jeg ved at ARC på tænker at indføre det som et krav at
besætninger har gennemgået et rednings kursus ala dette.

\Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-09 08:31

Hej Gert,

Ja det kunne evt. i den fulde - eller light version være en del af Y3
eller Duelighedsproven og kurserne gøres obligatoriske for adgangen
til at færdes på havet, om en myndighed finder glæde i at trække det
ned over hovedet på sejlerne. Folk der sejler kapsejlads vil bestemt
have megen glæde af kurset da de er i en større risikogruppe for at
havne i en situation hvor behovet er helt tæt på.

I tilfældet down-under har de jo det store vand lige uden for døren i
modsætning til her hos os og ulykkesstatistikkerne de respektive
steder giver input til evt. tiltag på området.
Havde det været Kroatien, ville man nok se det fra en mere
indbringende vinkel frem for et sikkerhedsmæssigt aspekt. Her skal man
have mange papirer ombord: Permit, Vignetter, flagtilladelse, "Det blå
bevis", ejercertifikat, crewlist, personliste. bevis for nautisk
uddannelse, radiocertifikat, meldekort. Meget af dette strider mod de
internationale konventioner; mn det er kroaterne bedøvende ligeglade
med.

I første omgang bør det være op til klubberne at give så meget viden
og information til deres medlemmer,enten på vinterkurser, i
klubbladet, på deres hjemmeside og krydre det med firmabesøg hos dem
der fremstiller sikkerhedsudstyr. Desuden kan de ved større
arrangementer fo en redningseskadrilje til at demonstrere
helikopterredning.
Dette emne findes der tillige meget godt om på nettet, som man selv
kan downloade.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 15-09-09 18:17

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
<<Hej
<<læs lige denne artikel måske værd at tænke over.

helt vanvittig hvis alle skal til at tage sådanne kurser.
Det bliver da vist kun opfordret til sådan noget, fra eks. dem der skal
tjene penge på kurser.
(og så nok DS så de har lidt at give sig til)

Prøv lige at holde pris / indhold / fornuften op imod det antal ulykker der
udviklede sig til dødsfald her i DK.
De kan vist tælles på en finger.
Uheld og ulykker forhindres jo ikke af det benævnte kursus, men kun
forhindre videre udvikling i et uheld.
MVH
HO

Fra : clausbp.

Dato : 21-09-09 10:34

blueocean skrev:
> Hej
>
> læs lige denne artikel måske værd at tænke over.
>
> http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=45&cid=10310&1253000069
>

> Gert
Hvis man skal se statistisk og samfundsøkonomisk på det, så var det
langt mere effektivt at påbyde sikkerheds/førstehjælpskursus og
køreteknisk kursus, hvert 5. år, til indehavere af kørekort til bil og
motorcykel.

Det er selvfølgelig altid en relevant diskussíon om sikkerheden generelt
kan forbedres, og om uddannelse er optional eller påbudt. Men ud fra
mine egne observationer og hvad jeg læser i medierne, så er mange af de
drukneulykker der sker, forårsaget af manglende agtpågivenhed eller
fuldskab, langt mere end manglende viden. (Ligesom at vi alle ved at vi
burde køre med cykelhjelm, men alligevel ikke gør det)

Jeg stod i sommer og kiggede i Svendborg Lystbådehavn på en flok unge
mennesker der fjollede rundt på et par både. Pludselig faldt en af dem i
vandet, til stor morskab for alle. Han var så fuld, at han havde meget
svært ved at komme op igen, men ved hjælp fra kammeraterne lykkedes det
til sidst. Derefter startede han en lille kutter og sejlede ud. Måske
skulle han lige sejle hjem for at hente tørt tøj?

Men det er alligevel paradoksalt, at det kun er motorbåde med en vis
mængde hestekræfter der forlanges bevis til, mens store, hurtige
sejlbåde, og store, lidt langsommere motorbåde ingen bevis kræver.

Mvh. Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-09 18:49

Den Mon, 21 Sep 2009 11:33:59 +0200 skrev clausbp.:

> [...]
> fuldskab, langt mere end manglende viden. (Ligesom at vi alle ved at vi
> burde køre med cykelhjelm, men alligevel ikke gør det)

Burde ifølge hvem?

Det bedste argument jeg kan se for at køre med hjelm er at undgå at få
alle de s*t*ns insekter i øjnene. Sjovt nok mangler lige præcis den
detalje på en cykelhjelm.

> [...]
> mængde hestekræfter der forlanges bevis til, mens store, hurtige
> sejlbåde, og store, lidt langsommere motorbåde ingen bevis kræver.

Mener du at beviset ville forhindre manden i at drikke sig fuld? Eller
få ham til at tænke sig om når han har drukket sig fuld?

Som du selv skriver højere oppe, "manglende agtpågivenhed eller
fuldskab, langt mere end manglende viden". Kan et bevis hjælpe på
andet end manglende viden?

(Og hvis det kan, skulle vi så ikke starte med et til billisterne?
Kørekortet er jo tydeligvis ikke nok).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : claus.b.p.

Dato : 22-09-09 08:07

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> (Og hvis det kan, skulle vi så ikke starte med et til billisterne?
> Kørekortet er jo tydeligvis ikke nok).

Læs hele mit indlæg!

Mvh. Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-09 15:33

Den Tue, 22 Sep 2009 09:07:07 +0200 skrev claus.b.p.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Læs hele mit indlæg!

Ok, lige den sidste detalje havde du til en vis grad med - og så
alligevel ikke, for min påstand er stadig at hvis det ikke er viden
der mangler, så hjælper det ikke med et kursus.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-09-09 22:52

> Ok, lige den sidste detalje havde du til en vis grad med - og så
> alligevel ikke, for min påstand er stadig at hvis det ikke er viden
> der mangler, så hjælper det ikke med et kursus.

Hvor i mit indlæg har du læst at jeg har den modsatte opfattelse?

Mvh. Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-09 23:02

Den Sat, 26 Sep 2009 23:52:27 +0200 skrev claus.b.p.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor i mit indlæg har du læst at jeg har den modsatte opfattelse?

Her:

Hvis du er enig i at det ikke hjælper med et kursus, så kan det vel
heller ikke været mere effektivt...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-09-09 23:22

> Her:

> Hvis du er enig i at det ikke hjælper med et kursus, så kan det vel
> heller ikke været mere effektivt...

Det skulle ses relativt i forhold til at forlange sikkerhedskursus til alle
lystsejlere.

Da lystsejler er et blandet folkefærd af fiskere, kapsejlere,
"camping"-motorsejlere, speedbådssejlere mmfl., så vil ethvert specialkursus
skyde langt over målet for nogle, langt under for andre. Derfor vil et
tvunget kursus være af yderst tvivlsom samfundsmæssig værdi. Ikke at det
ikke kan være til gavn for nogle. Det er jo ikke sådan at der ikke sker
uheld for lystsejlere, men det er ikke ofte, at det koster menneskeliv. Men
måske er speedbådskort, som er det eneste tvungne uddannelse, ikke 100%
rigtigt målrettet. Det kunne man starte med at overveje.
Der findes heldigvis masser af muligheder for at skaffe sig viden og
uddannelse, som passer med det behov man har som sejler, og de fleste har da
(så vidt jeg kan bedømme det) fornuft nok til at tage de fornødne kurser.
Dermed ikke sagt at alle opfører sig hensigtsmæssigt eller rigtigt på
vandet... Men det kræver altså ikke lige så meget kendskab til fx.
navigation at sejle 300m ud for at røgte ruser, som at manøvrere en 40 fods
sejlbåd Europa rundt.
Der var i trådens oplæg nævnt et kursus som skulle genopfriskes hvert 5. år.
Dette skulle i langt de fleste tilfælde være at skyde gråspurve med kanoner.
Og når jeg så blander kørekort ind i det, så er det fordi det er lige så
grotesk, at man kan tage et kørekort som 18 årig, og så beholde det til man
er 70, uden nogen form for efteruddannelse, som det er at man lovligt kan
styre en 15 meter lang sejlbåd med en topfart på 30kn. + uden nogen form
for certifikat eller kursus. Men det var da langt mere samfundsgavnligt at
kigge på kørekortet, end at kræve tvunget 5års sikkerhedskursus for alle
lystsejlere. Giver man bilister og motorcyklister et kursus, rammer man ca.
3-4 millioner mennesker, - giver man lystsejlere et kursus, rammer man måske
max. 300-400.000. Bare for at sætte tingene i perspektiv. Et kursus fjerner
ikke dumhed og dumdristighed, fuldskab og overmod, og det er de ting der
koster flest menneskeliv. Der skal andre midler til.

Mvh. Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-09 18:52

Den Mon, 28 Sep 2009 00:21:57 +0200 skrev claus.b.p.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det skulle ses relativt i forhold til at forlange sikkerhedskursus til alle
> lystsejlere.

Ja, men hvis det ikke hjælper, så er det spildt uanset hvor man
sætter ind.

> [...]
> skyde langt over målet for nogle, langt under for andre. Derfor vil et
> tvunget kursus være af yderst tvivlsom samfundsmæssig værdi.

Enig.

Jeg tænkte det samme da jeg læste beskrivelsen af den der hellikopter-
øvelse. I sådan et vejr ville jeg end ikke overveje at slæbe kajakken
ud.

> [...]
> måske er speedbådskort, som er det eneste tvungne uddannelse, ikke 100%
> rigtigt målrettet. Det kunne man starte med at overveje.

Er ideen ikke at uheld med speedbåde nemt går ud over andre? Fx idioten
der lægger og sejler slalom mellem de badende ved stranden.

Præcis ligesom kørekortet til bil. Det er tvunget fordi det nemt går
ud over andre. Kører man på en lukket bane, er det ens eget problem.

Vi har normalt ikke regler for hvordan man må slå sig selv ihjel.

> [...]
> grotesk, at man kan tage et kørekort som 18 årig, og så beholde det til man

Og der er vi så enige. Men så er det heller ikke fordi folk godt ved det
- eller jo det er det nok 80% af gangene, men der er også mange ting
som folk godt lige kunne trænge til at få genopfrisket.

> Et kursus fjerner
> ikke dumhed og dumdristighed, fuldskab og overmod, og det er de ting der
> koster flest menneskeliv. Der skal andre midler til.

Og det var så lige den detalje jeg sigtede efter.

Det ser ud til vi er enige, bare vi kan blive enige om hvad vi snakker
om

Mvh
Kent
--