Jeg manglede den vigtigste kanal: Christianshavns kanal
Deltag i bevaringen af denne levende maritime bevaringsværdige kanal:
http://danskebaadejere.dk/Nyheder/Generelle%20nyheder/Broer%20i%20København.aspx
Mvh/Harding
On 14 Sep., 21:42, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Jo da, vi har Frederiksholms Kanal og Thyborøn Kanal. Desuden blev
> Kielerkanalen en erstatning for Eiderkanalen der oprindeligt var den
> danske grænsekanal til Tyskland.
>
> Frederiksholms Kanal er den del af kanalen omkring Slotsholmen i
> København som fra Stormbroen strækker sig ned til havnen nær ved
> Langebro.
>
> I mange hundrede år var Limfjorden en lukket fjord uden forbindelse
> til Vesterhavet. Landevejen mellem Ribe og Thisted gik gennem Thyborøn
> og videre til Agger.
>
> Under en kraftig stormflod i 1862 blev klitten nord for byen
> gennembrudt og det indstrømmende vand skabte en bred kanal. Thyborøn
> kanal var skabt og snart kunne den besejles af skibe.
>
> Ejderkanalen, skibskanal mellem den sejlbare del af Ejderen (Voorde)
> og Kielerfjorden (Holtenau), åbnet i 1784. Kanalen var et for sin tid
> imponerende og avanceret stykke ingeniørarbejde, der sparede mindre
> skibe den farefulde færd rundt om Skagen. Den egentlige gravede kanal
> havde en længde på 33,9 km, en bredde i bunden på 15,7 m og en dybde
> på 3,1 m. Skibene blev ved passage af kanalens seks sluser løftet op
> til en højde af 8,6 m. Omkostningerne ved byggeriet blev meget store,
> 2,3 mio. rigsdaler, og svarede til 57% af statens samlede skatte- og
> afgiftsindtægter i 1784. Ejderkanalen var i brug indtil 1896, da
> Kielerkanalen mellem Brunsbüttel og Holtenau blev åbnet.
>
> Kielerkanalen eller Nord-Ostsee-Kanal som forbinder Østersøen ved Kiel
> med Nordsøen ved Brunsbüttel og dermed sparer skibstrafikken den lange
> tur omkring Skagen. Kielerkanalen blev bygget til erstatning for den
> gamle Ejder-kanal fra 1783, Kanalbyggeriet blev igangsat af
> rigskansler Otto von Bismarck ud fra primært militære formål, idet den
> giver kort sejltid mellem flådehavnene i Kiel og Wilhelmshaven ved
> Nordsøen.
>
> Ser du på afstandene mellem disse kanaler så svarer det meget godt til
> afstanden mellem mange kanaler syd for os.
>
> Vikingerne havde en kanal øst/vest på den nordlige del af Samsø.
>
> Og ja vi mangler at få gravet Roskilde/Køge kanalen men vi kan dog
> trøste os med at Køge bugt hænger sammen med mølleåen i det sindrige
> kanalsystem rundt om København for fremskaffelse af vand ved en evt.
> storbrand i hovedstaden. Kanalsystemet er en del af beredskabet.
>
> Mvh/Harding
>
> On 14 Sep., 19:47, JesperÅrhus <elqu...@ofir.dk> wrote:
>
>
>
> > Da jeg går og drømmer en helt del om engang i fremtiden at tage en
> > lang tur på de europæiske vandveje er jeg kommet til at undre mig over
> > hvorfor der egentlig stort set ikke er nogle kanaler i Danmark.
>
> > Er det bare fordi der ikke rigtigt er nogle steder der er langt nok
> > fra vandet til at det har kunnet betale sig?
>
> > Var Danmark bare bagud i forhold til andre lande, og ikke kommet i
> > gang da jernbanen kom på banen?
>
> > F.eks. ville det da være oplagt at man kunne sejle enten på Gudenåen,
> > eller på et kanalsystem forbundet med den, helt ind til Silkeborg
> > søerne.
>
> > Ligeledes er der heller ikke ret langt fra Hobro til Limfjorden
> > omkring Virksund.
>
> > En stor, gammel historisk by som Viborg kunne også forbindes til
> > Limfjorden med en kanal på under 10km.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -