Er der en maler tilstede?
Fra : Britta

Dato : 14-09-09 20:02

Vi er ved at male vores loftværelse, som går helt op til kip.
Væggene/lofterne har ingen knæk, men fortsætter op, hvilket får rummet
til at minde om et gammeldags spejdertelt i facon. Vi har valgt en rap
lyngfarve, men er noget uenige om hvad der ser bedst ud, at male
lyngfarven helt op til kip, eller at vedtage at x cm ned fra kip = et
loft, som man jo traditionelt maler hvidt. Hvad gør man normalt? Fra
gulvet op til kip er der 3,10m, hvis det kan hjælpe.

Ethvert input er velkomment. Selvfølgelig også fra ikke malere. Vi hører
især gerne fra de der har et sådant rum, eller har set noget tilsvarende.

På forhånd tak,
Britta

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-09-09 20:37

On Mon, 14 Sep 2009 21:01:50 +0200, Britta wrote:

> [...]
>
> Ethvert input er velkomment. Selvfølgelig også fra ikke malere. Vi hører
> især gerne fra de der har et sådant rum, eller har set noget

"Normalt" ifølge tidsånden er sikkert at male det hele hvidt....

Jeg gætter på at det vil se herrens ud med en streg midt på en skråvæg,
men ensfarvet fra loft til gulv kan også blive lidt klaustrofobisk. Har I
evt. overvejet det gamle 80'er trick med at male en 10-15 cm bred hvid
kant hele vejen rundt omkring væggen? Evt. noget bredere oppe foroven.
Eller måske noget med farvede felter på en hvid væg?

Fra : Britta

Dato : 15-09-09 06:41

Peter Dalgaard wrote:

> "Normalt" ifølge tidsånden er sikkert at male det hele hvidt....

Ja, men det synes vi er lidt for kedeligt. Vi har levet med hvide vægge
i så mange år, så nu skal der noget knald på. De to rum på etagen
nedenunder er malet hhv varm abrikos og en (efter vores mening
selvfølgelig) smuk mørk rød.

> Jeg gætter på at det vil se herrens ud med en streg midt på en skråvæg,

Se, det er så også min mening.

> men ensfarvet fra loft til gulv kan også blive lidt klaustrofobisk.

Jeg har manipuleret nogle billeder og uploadet dem sammen med
originalerne så man kan sammenligne:

http://www.flickr.com/photos/42585243@N08/

Har I
> evt. overvejet det gamle 80'er trick med at male en 10-15 cm bred hvid
> kant hele vejen rundt omkring væggen?

Måske misforstår jeg dig, men giver det så ikke også en streg midt på
skråvæggen?

Evt. noget bredere oppe foroven.

Her er jeg ikke med..?

> Eller måske noget med farvede felter på en hvid væg?

Hmm, vi er lidt inde på de farvede felter med de hvide vindueslysninger,
men overvejer da også at give dem en sjat lyng. Ville det se forkert ud?

Nå men tak. Jeg sætter stor pris på din og evt. andres meninger.

Venligst,
Britta

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-09 07:11

Britta <briped@gmx.net> crashed Echelon writing

> Jeg har manipuleret nogle billeder og uploadet dem sammen med
> originalerne så man kan sammenligne:
>
> http://www.flickr.com/photos/42585243@N08/

Efter at have set billederne, vil jeg klart sige hvid kant.

At male helt op virker dunkelt og hule agtigt. Men nu hjælper den mørke
farve på murstenene ikke meget. De skal vel osse shines op?

--
Bjarke Andersen

Fra : Britta

Dato : 15-09-09 07:32

Bjarke Andersen wrote:

Men nu hjælper den mørke
> farve på murstenene ikke meget. De skal vel osse shines op?

Ork, de er skam blevet renset ned efter alle kunstens regler. De skal
højst have et par gange politur mere for at opnå en højere glans, men
ellers lader vi dem være 'rå'.

Tak for din udmelding vedr. den hvide kant

Venligst,
Britta

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-09-09 07:33

On Tue, 15 Sep 2009 06:10:40 +0000, Bjarke Andersen wrote:

> [...]
>
> At male helt op virker dunkelt og hule agtigt. Men nu hjælper den mørke
> farve på murstenene ikke meget. De skal vel osse shines op?

Nu du (Britta, altså) har gang i billedmanipulationen, så prøv at lægge en
hvid kant på skråvæggen langs sammenføjningen med murstensvæggen. Det vil
(måske) kunne bryde den "oversavede" fornemmelse man har med det hvide
loft. Men ellers er jeg enig i at det hvide loft fungerer bedre.

Fra : John V.

Dato : 19-09-09 10:14

Hej Britta
Det er da godt at se at nogle mennesker stadig kan lide farver, nu om dage
er næsten alt jo hvidt.
Man kan også lege med friser hvor det ikke bare går rundt langs kanterne, de
kan være skrå, runde eller hvad som helst. Jeg har en lille samling af
billeder fra mit arbejde, men desværre kun et enkelt med sådanne friser,
jeg har lagt det http://taform.dk/1533.jpg her.

Rummet er ganske vist helt anderledes end dit, jeg viser dig det kun for at
give lidt ekstra inspiration. Øvrige rum med vægge helt op i kip, er alle
hvide..
I øvrigt kan jeg godt lide den røde farve i har valgt.

Det kan være svært, på et billede, at se hvordan lysindfaldet er. Men det er
altafgørende for hvordan i bør male rummet. Også belysningen efter mørkets
frembrud har jo betydning.

Eksempelvis kunne man jo også male det så der gik en adskillelse fra
nederste hjørne i den ene ende, til øverste hjørne i den anden ende.

Har du mulighed for at bruge et billedemanipulations program, kan det altid
være en god ide. Husk dog at farverne på skærmen ikke er de samme som senere
vil være i malerbøtterne, men du kan printe det ud og få farvehandleren til
at scanne det ind, det kan næsten alle.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester