Våbenlov igen
Fra : noname

Dato : 14-09-09 16:57

Hej gruppe,

Jeg beklager at der skal disktueres våbenloven igen, men Kasper citerede
i en foregående thread det følgende

>I bekendtgørelsen udstedt i medfør af våbenloven § 4, stk. 2 nævnes >det:
>§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren
>(politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:
>
>1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,

Betyder det så, at den kniv (en amerikansk bowie-knive) med 15cm lang
klinge, som jeg købte for nogle år siden i en dansk jagt- og fiskeri
butik, er et ulovligt våben nu og at det allerede er strafbart at
besidde den, selvom den ligger hjemme i en skuffe?
Og hvad så med en slagterikniv (vi slagter engang imellem) som er spids
og klingens længde er endnu større?
Eller køkkenkniven der er 20cm lang?

Tilladelse fra politimesteren har vi ikke, så jeg sender det her hellere
anonymt - vil nødig risikere at ryge i spjældet

noname

Fra : Hauge

Dato : 14-09-09 17:01

noname wrote:
> Tilladelse fra politimesteren har vi ikke, så jeg sender det her
> hellere anonymt - vil nødig risikere at ryge i spjældet

Du er nu ikke så anonym igen: NNTP-Posting-Host: 83.94.166.132, så vil de,
så kan de..

Mvh Hauge

Fra : noname

Dato : 14-09-09 17:12

> Du er nu ikke så anonym igen: NNTP-Posting-Host: 83.94.166.132, så vil de,
> så kan de..

Det er jeg godt klar over, men det er nu trods alt ret svært at bevise
at det var mig der har skrevet det og muligvis indrømmet en strafbar
handling. Umiddelbart viser det her kun at senderen har adgang til TDCs
newsserver - og ja TDC har logfiler og al det der. Så jeg er enig med
dig at vil de, så kan de. Men det er nemt at sende under et andet navn
og gør bevisbyrden (forhåbentlig) en lille smule tungere Og det var
nu også skrevet med et glimt i øjet.

Men jeg vil egentlig ikke diskutere meningen med at sende under falsk
navn, det er fortolkningen af den citerede bekendtgørelse der
interesserer mig.

Fra : blue

Dato : 14-09-09 17:21

"noname" <noname@noname.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> butik, er et ulovligt våben nu og at det allerede er strafbart at besidde
> den, selvom den ligger hjemme i en skuffe?

Du skal også lige læse stk. 3 i samme paragraf:

"Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1,
uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt,
lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende
gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De
nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan
endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at
erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført."

Fra : noname

Dato : 14-09-09 17:27

> [...]
> endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at
> erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført."

OK, så er jeg lettet igen og medgiver at jeg måske burde være gået en
tur omkring retsinformation.dk før jeg sendte det. Beklager