Hvor lang tid skal Roundup "virke" ?
Fra : Morten

Dato : 14-09-09 11:38

Hej med jer

Jeg sprøjtede roundup på mit ukrudt (primært skvadderkål) for 4-5 dage
siden, men kan endnu ikke se nogen forandring - er det normalt at der skal
gå så lang tid før det begynder at vistne..?

Fra : Max

Dato : 14-09-09 11:45

Hej Morten

> Jeg sprøjtede roundup på mit ukrudt (primært skvadderkål) for 4-5 dage
> siden, men kan endnu ikke se nogen forandring - er det normalt at der
> skal gå så lang tid før det begynder at vistne..?

Hvis du nu havde læst brugsvejlidningen på produktet, ja så
ville du have opdaget at det er helt normalt at der går 1-2
uger før virkning indtræder.

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 14-09-09 11:44

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvis du nu havde læst brugsvejlidningen på produktet, ja så
> ville du have opdaget at det er helt normalt at der går 1-2
> uger før virkning indtræder.

Hvis jeg havde fået en læsbar brugsvejledning med produktet havde jeg ikke
spurgt her.

Men tak for svaret ...

Fra : Max

Dato : 14-09-09 12:11

Hej Morten

> Hvis jeg havde fået en læsbar brugsvejledning med produktet havde jeg
> ikke spurgt her.

Hvordan kan du komme i tanke om at sprede gift i din
have uden at læse vejledningen ?

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 14-09-09 12:10

> Hvordan kan du komme i tanke om at sprede gift i din
> have uden at læse vejledningen ?

Fordi det værste der kunne ske var at ukrudten ikke døde af det (altså at
intet skete ingenting)

Fra : ceroy

Dato : 14-09-09 11:57

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i melding
> [...]
>
> Hvis du nu havde læst brugsvejlidningen på produktet, ja så
> ville du have opdaget at det er helt normalt at der går 1-2

Og det står da også at Roundup ikke må bruges etter 1.august.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-09 12:29

On Mon, 14 Sep 2009 12:56:59 +0200, "ceroy" <roy___@ceroy.dk> wrote:

>Og det står da også at Roundup ikke må bruges etter 1.august.

Nej, det står der ikke.
Det står til gengæld på diverse plænerens-midler.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 05:28

On 14 Sep., 12:44, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvis jeg havde fået en læsbar brugsvejledning med produktet havde jeg ikke
> spurgt her.

Hvordan vidste du så hvor meget du skulle sprede ud ?
Eller tog du bare en god sjat for at være sikker ?

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 05:29

On 14 Sep., 13:10, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Fordi det værste der kunne ske var at ukrudten ikke døde af det (altså at
> intet skete ingenting)

Nej, det værste der kunne ske var at du havde overdoseret måske 10-100
gange og dermed forurenet unødigt.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 14-09-09 13:27

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> Nej, det værste der kunne ske var at du havde overdoseret måske 10-100
> gange og dermed forurenet unødigt.

Jeg havde naturligvis læst op på doseringen ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 05:30

On 14 Sep., 12:56, "ceroy" <roy...@ceroy.dk> wrote:
> Og det står da også at Roundup ikke må bruges etter 1.august.

Sikker, er det ikke MCPA, og dermed plænerens ?

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 07:14

On 14 Sep., 14:26, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Jeg havde naturligvis læst op på doseringen ...

Godt...

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 05:27

On 14 Sep., 12:37, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
> siden, men kan endnu ikke se nogen forandring - er det normalt at der skal
> gå så lang tid før det begynder at vistne..?

Ja, det tager i hvert fald en uge og da vokseevnen er lavere nu en fx.
april/juni går det langsommere.

--
Christian

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-09-09 14:09

Morten wrote:

> Jeg sprøjtede roundup på mit ukrudt (primært skvadderkål) for 4-5 dage
> siden, men kan endnu ikke se nogen forandring - er det normalt at der skal
> gå så lang tid før det begynder at vistne..?

Du har fået mange 'sjove' svar, men jo, der går lang tid inden round-up
virker.

For mange år siden gik jeg over til Toxan, dels fordi det virker hurtigt, og
dels fordi det ikke tager græsset hvis man rammer ved siden af.

Det virker perfekt mod skvalderkål og brændenælder samt mælkebøtter, som er
det primære problem (her).

Der går ikke meget mere end en dag før man kan se resultatet (og de
helligdage man har lavet).

Stig Johansen

Fra : reinholt

Dato : 14-09-09 15:11

Igen en god grund til at toxider skal forbydes i håndkøb eller salg til
private.
..Indfør et sprøjtebevis for private ´giftspredere´

re/
Reinholt

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-09-09 16:15

reinholt wrote:

> Igen en god grund til at toxider skal forbydes i håndkøb eller salg til
> private.
> .Indfør et sprøjtebevis for private ´giftspredere´

Hvis du havde læst mellem linierne, burde det fremgå, at jeg kun sprøjter
lidt på (ukrudts) bladene, og ikke 'vander' ud over det hele.

Så dit fis med 'giftspreder' må du længere ud på landet med ;)

Stig Johansen

Fra : reinholt

Dato : 15-09-09 10:30

> Hvis du havde læst mellem linierne, burde det fremgå, at jeg kun sprøjter
> lidt på (ukrudts) bladene, og ikke 'vander' ud over det hele.
>
> Så dit fis med 'giftspreder' må du længere ud på landet med ;)

rart at se der var respons, btw. var dette ikke møntet direkte på dig, men
en henledning til at man bør omgå sprøjtemidler med forsigtighed, husk der
kommer andre efter dig

re/
Reinholt

Fra : Per H

Dato : 14-09-09 17:30

On Mon, 14 Sep 2009 16:10:50 +0200, "reinholt" <zzastav@yahoo.com>
wrote:

>Igen en god grund til at toxider skal forbydes i håndkøb eller salg til
>private.
>.Indfør et sprøjtebevis for private ´giftspredere´

hvorfor dog det? Det er jo ren hysteri.

Næ du. priserne skal i bund, og afgifterne helt væk.

per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-09 17:59

wrote:

>Igen en god grund til at toxider skal forbydes i håndkøb eller salg til
>private.
>.Indfør et sprøjtebevis for private ´giftspredere´

Ja, lad os da endelig få forbudt de godkendte og gennemprøvede midler,
så de private haveejere selv kan finde sjove sager i køkkenskabet og
forsøge sig frem med dem i stedet ........ Not!

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Per H

Dato : 14-09-09 18:17

On Mon, 14 Sep 2009 18:59:04 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Ja, lad os da endelig få forbudt de godkendte og gennemprøvede midler,
>så de private haveejere selv kan finde sjove sager i køkkenskabet og
>forsøge sig frem med dem i stedet ........ Not!

Lige præsis... Min gamle far brugte sku benzin til et fjerne
ukrudtet, fordi gennemprøvede midler var for dyre.

per

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-09-09 18:55

On Mon, 14 Sep 2009 19:17:17 +0200, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:
klip

> Lige præsis... Min gamle far brugte sku benzin til et fjerne
>ukrudtet, fordi gennemprøvede midler var for dyre.

Nu er benzin jo lige så dyrt som perfume
mvh Ebbe

Fra : Morten

Dato : 14-09-09 16:16

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

> For mange år siden gik jeg over til Toxan, dels fordi det virker hurtigt,
> og
> dels fordi det ikke tager græsset hvis man rammer ved siden af.

Okay, jeg var i tvivl om det var kraftigt nok, jeg har ganske store mængder
ukrudt i haven ..

Er det bare dend er hedder Plænerens du bruger?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-09 23:25

Stig Johansen wrote:

> For mange år siden gik jeg over til Toxan, dels fordi det virker
> hurtigt, og dels fordi det ikke tager græsset hvis man rammer ved
> siden af.

Så vidt muligt bruger jeg jern i massive mængder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : ABJ

Dato : 15-09-09 23:06

> Så vidt muligt bruger jeg jern i massive mængder.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
> http://html-faq.dk

Formodentlig, hakkejern skuffejern og lignende jernforbindelser.

Hilsen Alseæ

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-09-09 23:03

ABJ wrote:

> Formodentlig, hakkejern skuffejern og lignende jernforbindelser.

Du er svær at narre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-09 01:23

On 14 Sep., 15:09, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> [...]
>
> For mange år siden gik jeg over til Toxan, dels fordi det virker hurtigt, og
> dels fordi det ikke tager græsset hvis man rammer ved siden af.

Dur bare ikke hvis man vil af med græs

> Det virker perfekt mod skvalderkål og brændenælder samt mælkebøtter, som er
> det primære problem (her).

Nemlig, jeg bruger typisk en blanding (begge efter korrekte
blandingsforhold) af MCPA (som er aktivstoffet i Toxan og plænerens)
og noget med Glyphosat i.
MCPA'en tager de større planter og Glyphosat'en mindre ukrudt som
græs, senegræs etc.

> Der går ikke meget mere end en dag før man kan se resultatet (og de
> helligdage man har lavet).

Enig, stoffer med MCPA er effektive.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-09 01:24

On 14 Sep., 18:29, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

>  hvorfor dog det?   Det er jo ren hysteri.
>
> Næ du. priserne skal i bund, og afgifterne helt væk.

Priserne er i bund, du skal bare købe de rigtige steder.
--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-09 04:49

On 15 Sep., 11:30, "reinholt" <zzas...@yahoo.com> wrote:

> rart at se der var respons, btw. var dette ikke møntet direkte på dig, men
> en henledning til at man bør omgå sprøjtemidler med forsigtighed, husk der
> kommer andre efter dig

Det skal man, det har du helt ret i.
Derfor er doseringsvejledningen meget vigtig, og mange private har
svært ved at forholde sig til at der skal SÅ små mængder i deres
sprøjte, men det er jo fordi mængderne tit er angivet i mere Ha
venlige tal.
Det er vel derfor at der sælges færdigblandet roundup / plænerens (med
fortjenster som skulle man tro der var tale om guld)

--
Christian

Fra : Dan Andersen

Dato : 15-09-09 07:19