Vintersejlads
Fra : Mike

Dato : 14-09-09 00:50

Jeg overvejer at lade min Junker 22 ind i vandet i vinteren. Grunden er
fordi jeg vil stadig gerne sejle når vejret tillader det. Er der noget ting
jeg skal passe på mht fugt, is osv.

På forhånd tak

Mvh
Mike

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-09-09 04:11

Mike:
> Jeg overvejer at lade min Junker 22 ind i vandet i vinteren. Grunden er fordi
> jeg vil stadig gerne sejle når vejret tillader det. Er der noget ting jeg
> skal passe på mht fugt, is osv.

For bare 5 dage siden spurgte HAWK om det samme under emnet
"interklagøring" og fik et glimrende svar fra Harding.
Prøv at bladre lidt tilbage og læs det svar.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mike

Dato : 14-09-09 10:02

Mange tak Ole!

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-09-09 17:54

Velbekomme, men derfor kan det da godt være at andre også har
mening(er) om at lade båden overvintre i vandet.
Hernede i Roskilde Fjord er der ret mange der efterhånden lader den
ligge i vandet - måske fordi det snart er mange år siden at vi har haft
en solid isvinter.
Det er dog uhyre sjældent at jeg har observeret sejlbåde ude at sejle i
vintermånederne.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 14-09-09 21:08

Jeg har i flere år ladet båden blive liggende i vandet, med det forsæt at
sejle når vejret tillod det. Reelt er det ikke blevet til en eneste sejldag
i perioden december-marts!

Men der er andre fordele ved at overvintre i vandet: Så snart der kommer
bare en anelse forår i luften er jeg på vandet. Jeg skal ikke vente til det
bliver lunt nok til gelcoat-arbejde, bundmaling etc. Det giver nemt en
ekstra måneds sejlsæson.

Når det så endelig er blevet ordentlig varmt og tørt i maj eller juni, tager
jeg båden op - med mast - og har den på land et døgns tid, hvor jeg renser
bunden og bundmaler. Fribordet kan klares fra jollen, mens den er i vandet.

Det med masten er efter min mening en kæmpegevinst: jeg ville aldrig lade
båden overvintre på land med mast på, men et døgn i en rolig vejrperiode i
juni er ikke noget problem. Dermed sparer jeg det, efter min mening, helt
meningsløse tidsspilde det er at rigge hele det monstrum ned, blot for at
sætte det op igen et halvt år senere.

Hvert andet år ca. tager jeg masten ned til serviceeftersyn, og det er efter
min vurdering rigeligt.

Det er ikke lykkedes mig at finde ordentlig bevisførelse for at selv en
streng isvinter skulle udgøre nogen risiko for en ?"glat" glasfiberbåd, så
det tager jeg roligt. Hvis nogen i denne gruppe kan bringe en sådan
dokumentation til torvs vil jeg selvfølgelig straks give mig til at sove
dårligt på de sidste vintres vegne...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk
Birksøvej 7
8240 Risskov
Telefon 30 26 55 85

Fra : Mike

Dato : 15-09-09 09:24

Nu er det sådan at jeg er god udstyret aht beklædning til vintersejlads. Er
købt og aldrig brugt i sommer sæsonen. Mon ikke der er dage i vinteren hvor
man kan sejle alligevel. Bare at det ikke stormer og sner så kunne det lade
sig gøre at sejle lidt. Og de seneste år, stormvejr og snestorm kommer måske
1 eller 2 gange i løbet af vinteren og det varer en 2-3 dage. Og så er der
mange dage med masser af blæsvejr. Men mon ikke det kan alligevel lade sig
gøre at tage ud og sejle 8-10 gange i perioden fra starten af nov til
slutning af marts? Så er jeg glad.

Hvordan er det nu med bundmaling? Er det forkerte ikke at gøre det i to
sæsoner? Da jeg købte båden, har den været i vandet i to sæsoner uden
bundmaling. Jeg har i foråret slippet den helt ned og givet den primer og
bundmaling.
Hvad kan man gøre for at holde båden fri for fugt osv

Jeg købte min båd sidste år i september og jeg har ikke fået nok af at
sejle. Og jeg tror at jeg aldrig får nok

Venlig hilsen
Mike

Fra : Per Svendsen

Dato : 15-09-09 17:23

> [...]
> bundmaling.
> Hvad kan man gøre for at holde båden fri for fugt osv

Har i mange år ligget i vandet, først med træbåd, senere med glasfiber.
En træbåd fryser fast i nåderne, og isen kan så trække værket ud, med fatale
følger. Jeg har dog aldrig oplevet problemer i den retning, men købte da en
motorsav , hvis nu tilfældet skulle være ude.
En fiberbåd fryser aldrig til, den trækker "varmt" frostfrit vand op langs
siden,fra kølen der jo er mindst 1-2 grader varm, så båden altid ligger i
frit vand på en ½ til 1 cm bredde. ( båden kan selvfølgelig skrues ned af
isen, hvis man ligger et dårligt sted ) .
Fugtproblemer mener jeg er større, når båden står på land og bliver udsat
for temperatursvingninger fra 10 graders frost om natten, til 10 grader i
kahytten når solen brager ned. Jeg har sevfølgelig 2 fugtposer hængende, til
at tage det der altid vil komme.
Har ligget i vandet i de tre sidste sæsoner og dykkede ned og kiggede på
bunden, der var selvfølgelig noget, men ikke overvældende. ( mest på
akselen.)
Skal huske at frostsikre ventiler, toilet og motor.
Hvis den ligger i vandet, kommer man flere gange ned og ser til
fortøjninger, etc. Det er da - som regel - en dejlig tur.
Frisk i altilfælde.
Men iår skal jeg op.
mvh Per
Taras

Fra : Mike

Dato : 18-09-09 09:41

"Per Svendsen" <Pers@fejrn-post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis den ligger i vandet, kommer man flere gange ned og ser til
> fortøjninger, etc. Det er da - som regel - en dejlig tur.

Hej Per og tak for mange gode oplysninger. Min beslutning bliver mere klar
at jeg bliver i vandet i år. Og så mens jeg tager turen derud for at se til
fortøjninger, så tager jeg samtidig en sejltur

Mvh
Mike

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-09-09 17:08

> [...]
> isvinter.
> Det er dog uhyre sjældent at jeg har observeret sejlbåde ude at sejle i

O-Høj
Mads Bo?s beskrivelse er god. Man oplever nogen gange en fantastisk dag med
højtryksvejr i knasende solskin. Det er det jeg venter på om vinteren. Er
dagen der, så er det bare på med termodragten og ud af hullet. Det er så
flot.
Ang. is i havnen, så er det mange år siden sidst, det var problematisk. Var
det ikke i 1983, vi havde en isvinter. Jeg havde da en træbåd, og en gang
dagligt måtte jeg ned med motorsav og økse for at lave isfrit om båden.
Senere har jeg kun haft glasfiber. Skroget her binder sig ikke til isen, så
jeg har nøjedes med at have løse fortøjninger. På den måde girrer (ligger
uroligt) båden, så der altid har været isfrit om den. Men selvfølgelig er
der fare for skrueis, så er det nok ikke så godt, hvilket skete i Århus
Lysbådehavn i 1912?
Jeg bliver i vandet og ser frem til nogle gode sejladser i løbet af
vinteren.
Hilsen Steffen
--
"E?baad" Pd26 nr.18, Århus.