Reparation på garanti uden kvitering?
Fra : JBJ

Dato : 13-09-09 11:43

Hvad siger loven samt forbrugerbeskyttelsen i Danmark om dette:

Har man krav på at få en HDD repareret eller ombyttet i tilfælde af fejl,
selvom man ikke længere har kviteringen, når man via serienummeret kan
checke hos producenten at HDD stadig er i garanti?

Her tænker jeg på følgende:

HDD er importeret til og solgt i Danmark.

Kviteringer er nogen gange udskrevet på papir hvor skriften efterhånden kan
forsvinde.

Kviteringer kan forsvinde, men serienummeret forbliver på HDD.

Når der intet sted står noget om at garantien vil forsvinde hvis et
klistermærke bliver fjernet, her tænker jeg på "Warranty void if removed"
ikke er påført klistermærke.

Det drejer sig om en WD HDD som blev købt for knapt et halvt år siden, der
sidder et klistermærke og dækker et hul på siden af HDD. Dette klistermærke
er på en eller anden måde ved at falde af, ejeren har ikke selv pillet ved
dette. Men der er heller ingen markering om at det ikke må fjernes.

Kviteringen er forsvundet.

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Jean Pierre

Dato : 13-09-09 12:24

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> selv pillet ved dette. Men der er heller ingen markering om at det ikke må

Hvis kvitteringen er forsvundet, så skal du på anden måde kunne bevise
overfor sælger at du har købt varen hos ham, evt. ved hjælp af kontoudtog
hvis det er købt på betalingskort. Det er underordnet om kvitteringen er
udskrevet på papir hvor skriften forsvinder efterhånden, da det er køber som
har bevisbyrden og derfor bør sikre sig at kunne bevise at varen er købt hos
sælger i min. 2 år.

Alternativsvist kan du jo kontakte producenten direkte og hører om
serienummeret stadigvæk er under deres garanti og klare sagen udenom sælger,
det er også typisk hurtigere at klare det med dem, i forhold til du
afleverer den til sælger som måske ikke har så travlt med at få sendt den
afsted til dem.
Men dermed ikke sagt at du ikke kan være uheldig, at du har fået en harddisk
som har ligget på lager et sted i lang tid, hvor producentens garanti jo
begynder at løbe fra den dag den bliver shippet til forhandlere eller
importører, og så ville du være bedre tjent med at have en kvittering og
aflevere den til sælger, som uanset om producentens garanti er ophørt
stadigvæk skal afhjælpe dig i den 2 årige reklamationsperiode og selv må
bære tabet.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-09 12:51

> [...]
> selv pillet ved dette. Men der er heller ingen markering om at det ikke må

Jeg har ført gjort det, at jeg gik direkte ind hos hd fabrikanten og via
deres warranty side indgav jeg så en rma til dem.
Herefter skulle jeg så bare sende hd direkte til dem, og de returnerede så
også direkte til mig. Kvittering var fuldstændig ligegyldig, da de kun ser
på om den er under garanti via serienummeret. Sidst jeg gjorde det kostede
det mig ca. 150 kr. i forsendelse, da de ikke dækker denne, men da hd havde
en værdi af 500 kr., var det jo en meget god handel alligevel.
http://support.wdc.com/warranty/index_end.asp?lang=en

Kurt

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-09-09 09:26

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Sidst jeg gjorde det kostede det mig ca. 150 kr. i forsendelse, da de
> ikke dækker denne, men da hd havde en værdi af 500 kr., var det jo en
> meget god handel alligevel.

Syntes du?
Havde du henvendt dig til forhandleren, som er den rigtige fremgangsmåde,
havde det ikke kostet dig noget.

Fra : JBJ

Dato : 20-09-09 23:17

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i meddelelsen
> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Syntes du?
> Havde du henvendt dig til forhandleren, som er den rigtige fremgangsmåde,
> havde det ikke kostet dig noget.

Tja, jeg har skrevet til WDC og forklaret problemet med klistermærket, men
de gider ikke svare tilbage.