Rumtemperatur til køleskab?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-09-09 23:20

Skal alle nye køleskabe ha en rumtemperatur på mellem 16-32 grader for at
fungere?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Elmand

Dato : 13-09-09 08:42

> Skal alle nye køleskabe ha en rumtemperatur på mellem 16-32 grader for at
> [...]
Nej, det drejer sig for det meste om køle-fryseskabe med een kompressor.
Temperaturen
i frostdelen kan have svært ved at komme langt nok ned, fordi kompressoren ikke
kører
ret meget for at holde køledelens temperatur nede ved kolde rum.
( f.eks ved en rumtemperatur på 4 grader vil skabet slet ikke køre, da temp.i
køleafdelingen jo også er køleskabstemp.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Hauge

Dato : 13-09-09 08:50

Elmand wrote:
> Nej, det drejer sig for det meste om køle-fryseskabe med een
> kompressor.

Bare som info, jeg har et Samsung køleskab til øl i stuen, også med én
kompressor, den tager kulden til køleskabet fra fryserdelen (luftflytning),
dvs. den ikke bruger køleskabet som reference for hvor meget kompressoren
skal køre.. Så fryseren kan sagtens køre med -18 grader, selvom rummet kun
er 10 grader, og køleskabet er selvfølgelig også kun de 4-5 grader. Det er
prøvet, da det har stået i min garage en overgang, jeg har ikke kun 10
grader i stuen ;)

Så det afhænger af hvilket køle/fryseskab der omtales, hvilket du indirekte
også skriver ::

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-09-09 10:09

Elmand skrev:

> [...]
> ( f.eks ved en rumtemperatur på 4 grader vil skabet slet ikke køre,
> da temp.i køleafdelingen jo også er køleskabstemp.

Okay, tak - dét var beroligende - vi snakker kun om et ekstra køleskab uden
fryser til et udhus, men hvis man lige kigger på Harald Nyborgs køleskabe:

http://kortlink.dk/6xzc

gælder temperaturkravene for alle.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hauge

Dato : 13-09-09 10:17

Hans Paulin (6310) wrote:
> gælder temperaturkravene for alle.

Det skal man ikke tage så højtideligt, HN er ikke kendt for at have styr
over realiteterne.. Så stil du blot dit nye køleskab i udhuset, det vil
virker uden problemer.
Men kan du forøvrigt få et tilsvarende køleskab af et mere kendt mærke til
et par kroner ekstra, så gør det. Jeg har en lille kummefryser fra HN, den
bruger noget mere strøm end de lover (truer med), også selvom den kun bliver
åbnet 1-2 gange om ugen.. Derudover så virkede termostaten ikke da jeg fik
det, men det opdagede jeg først *efter* den var fyldt op, og så stod jeg med
et problem. Så det blev en ekstern termostat der var digital, så HN kom
aldrig til at lave det.

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-09-09 12:47

Hauge skrev:

> Men kan du forøvrigt få et tilsvarende køleskab af et mere kendt
> mærke til et par kroner ekstra, så gør det.

Vi "plejer" at købe i Flensborg (helst Miele, men dét er nok for pebret); HN
var bare for at have en idé om prisniveauet
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-09-09 11:15

> [...]
> ved en rumtemperatur på 4 grader vil skabet slet ikke køre, da temp.i
> køleafdelingen jo også er køleskabstemp. Med venlig hilsen

Undskyld jeg lige bryder ind, men forholder det sig ligesådan med en
kummefryser?

Jeg har en stående i en uisoleret garage - den bruges ikke da jeg
tidligere har lært/fået fortalt, at en kompressor ikke virker særligt
godt når temperaturen er så lav om vinteren fx.

Så hvis den ville køre der uden problemer ville det være super jo..

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-09-09 13:59

> Med de vintertemperature vi har haft,de seneste år, er der sikkert ingen
> problemer.
> Det du beskriver er at olien i kompressoreren kan blive meget kold og
> derved ikke
> så flydende, hvilket naturligvis øger sliddet på kompressoren.

Kan man sige noget om hvor koldt det ikke må blive før det er en skidt
ting?