Må børn have sex med hinanden?
Fra : John Doe

Dato : 12-09-09 17:30

Børns Vilkår skriver på deres site:
"Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder, at det først er
lovligt at dyrke sex, når man er fyldt 15 år."
"Lovgiverne har valgt alderen 15 år, fordi de mener, at børn ikke er fysisk
og psykisk modne til at have sex før denne alder . Der findes altså ikke kun
en, "jeg er klar" grænse, men også en juridisk grænse for "den første gang"
"Der findes en 'gråzone' for den seksuelle lavalder. Normalt vil man nemlig
ikke straffe en 15-årig, der fx går i seng med sin 14-årige kæreste - eller
to 14-årige, der går i seng med hinanden."

Nu henviser Børns Vilkår ikke til nogen paragraf, men jeg vil tro, at de
tænker på § 222:
Stk. 1. Den, som har samleje med et barn under 15, straffes med fængsel
indtil 8 år.

I denne paragraf står der jo ikke noget om alderen på "Den", som har samleje
med at barn under 15, og man kan jo ikke straffe et barn under 15 med
fængsel.

Er det mere "teoretisk" for børn. "Nej, du må ikke, men vi kan ikke straffe
dig" ?

Fra : kwdemant

Dato : 12-09-09 19:07

> Er det mere "teoretisk" for børn. "Nej, du må ikke, men vi kan ikke
> straffe dig" ?

Selvom man ikke kan straffes, er det stadigvæk ulovligt.
Det skal lige siges, at hvis forældrene giver lov til det, kan de stadig
straffes for medvirken jf. straffeloven § 222 jf. § 23

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-09-09 23:48

"John Doe" <nej@glemdet.dk> wrote in

> Er det mere "teoretisk" for børn. "Nej, du må ikke, men vi kan ikke
> straffe dig" ?

Børn under 15 kan ikke straffes "normalt" men de kan blive til en
socialsag.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 13-09-09 07:57

> [...]
> med fængsel.
>
> Er det mere "teoretisk" for børn. "Nej, du må ikke, men vi kan ikke

Det er jo en gråzone.

Der er jo ingen mening i at straffe to børn på f.eks. 12 år, der går i seng
med hinanden - skulle man så straffe begge to? Eller kun den ene ? Og i
givet fald, hvem af dem?

Det er jo lidt hen efter, hvis et barn på ét år snupper en dims i en
forretning, er det i teknisk forstand tyveri. Men der er jo ingen der vil
straffe barnet for tyveri, med hele retsmaskineriet sat i sving.

Som kwdemant er inde på, hvis forældrene "giver lov til" (der er jo ikke
langt fra "giver lov til" og "opfordrer til" og derefter "giver besked på")
så kan det blive en strafbar handling - af indlysende årsager.

På samme måde ifm. eksemplet med tyveri: Hvis barnet har fået lov af
forældrene til at tage dimsen i forretningen, så er det jo forældrene der
vil blive anklaget for tyveri pr. stedfortræder.

Der hvor problemet er størst, er vel hvor et barn på 14 har et seksuelt
forhold til en på 12. Det er for så vidt i orden, men når ham på 14 bliver
16, og hende på 12 bliver 14, så begynder det at blive kritisk: Så har vi
pludselig en "ikke mindreårig og strafbar person" som har et seksuelt
forhold til en mindreårig!

Umiddelbart vil jeg tro at man fra juridisk hold vil kigge på
omstændighederne, og for at nogen overhovedet skal gå i gang med sådan en
"sag" skal der jo være en anmeldelse.

Antallet af sager om præcis det her problem vil jeg gætte på ligger på nul.

Mit svar er i høj grad ujuridisk. Undskyld hvis jeg har stødt nogen på
manchetterne.

Mvh
Henrik E.

"Hvis jura ikke kan vige for sund fornuft, så er det juraen der er noget
galt med"

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-09 08:41

Henrik Eriksen <henrik_erik@hotmail.com> wrote:

> Der er jo ingen mening i at straffe to børn på f.eks. 12 år, der går i seng
> med hinanden - skulle man så straffe begge to? Eller kun den ene ? Og i
> givet fald, hvem af dem?

I i hvert fald England er den seksuelle lavalder på 16, og børn under
den alder kan sagtens blive sendt i fængsel for at have haft sex.

Med den praksis der har udviklet sig om børnesex, hvor et lands
statsborgere kan straffes for at have haft sex med børn under
hjemlandets seksuelle lavalder i et land, hvor aldersgrænsen er lavere
[og det derfor var lovligt], vil det betyde at en engelsk dreng på 15
som på besøg i Danmark har haft sex med en jævnaldrende, ved
tilbagekomsten til England kan blive idømt fængselsstraf; for
englænderne drejer det sig tilsyneladende ikke om beskyttelse af børn
men om at opretholde en bestemt kønsmoral.

Hvis jeg ellers husker korrekt er aldersgrænsen i Thailand på 13, i
Holland på 14, i Danmark på 15 og i England 16 [jeg kender ikke
forholdene i Skotland]. Internationalt varierer aldersgrænserne fra 12
[som også var den danske aldersgrænse indtil 1930] til 21, hyppigt med
med forskelle afhængigt af køn eller seksualitet [hom- eller
heteroseksualitet]. I shariaen ligger pigernes aldersgrænse dog på ni
måneår, 8 år og 8 måneder, fordi det var Aishas alder da ægteskabet
mellem hende og Muhamed blev fuldbyrdet..
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 13-09-09 23:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1j5z5yn.176trtp1tg6n6fN%per@RQNNE.invalid...

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

http://www.avert.org/age-of-consent.htm

Per

Fra : Per

Dato : 14-09-09 04:41

> [...]
> på nul.
> Mit svar er i høj grad ujuridisk. Undskyld hvis jeg har stødt nogen på

Masser af læger giver prævention (P-piller) til børn under 15 år !!?

Det synes jeg juridisk er et problem, men kan godt forstå det ud fra en
social betragtning.

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-09 07:25

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev
> Masser af læger giver prævention (P-piller) til børn under 15 år !!?
>
> Det synes jeg juridisk er et problem, men kan godt forstå det ud fra en
> social betragtning.

Hvordan juridisk problem?
Lægen skal ikke lægge hverken moralske eller juridiske betragtninger til
grund for sin vurdering -
Og bortset fra det rent graviditetsforebyggende, så kan man godt finde en
medicinsk begrundelse for udskrivning af p-piller til personer under 15 år.

Fra : kwdemant

Dato : 14-09-09 10:00

Firstname Lastname skrev:
> [...]
> medicinsk begrundelse for udskrivning af p-piller til personer under 15 år.

Det har været diskuteret i den strafferetlige juridiske litteratur, så
man har altså vurderet at der har været et juridisk problem.

Lægen ordinerer p-piller for at beskytte pigen mod gravititet, og ikke
for at opfordre dem til at dyrke sex. Derudover bliver en stor del af
p-piller til yngre piger ordineret, for at disse kan styre deres cyklus
og mindske smerterne som du rigtigt nok skriver

--
Vh.
Kasper Demant