/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garenti på vare på over 500 kr
Fra : Anders Ole Astrup


Dato : 11-09-09 21:32

jeg ved det gælder elektronik men jeg mener også den dækker vare til over
500 kr.

http://www.forbrugerraadet.dk/emner-aftaler_koeb/

min veninde har købt en " hård bolle " til 850 kr. ( har kvittering ) ved
Schack & Thorsted i Helsinge
Den er gået i stykker eller den er gået op - forretningen vil ikke bytte "
hård bollen " til en ny
spørgsmålet er om det skal eller ikke skal det - har kikket på nettet men
kan ikke finde noget
nogen bud ? for det er trods alt en kostbar sag ..

Venligst
AO



 
 
Brian H (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 11-09-09 21:55

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i meddelelsen
news:0005a017$0$2285$c3e8da3@news.astraweb.com...
> jeg ved det gælder elektronik men jeg mener også den dækker vare til over
> 500 kr.

Garanti er ikke lovbestemt, det er den enkelt butik der selv vælger at
stille garanti ved forbrugerkøb...


Bertel Lund Hansen (12-09-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-09-09 00:12

Anders Ole Astrup skrev:

> jeg ved det gælder elektronik men jeg mener også den dækker vare til over
> 500 kr.

Garanti er der kun hvis det sepcifikt loves af sælger og går ud
over hvad købeloven kræver.

Købeloven fastsætter at der automatisk er 2 års reklamationsret
ved forbrugerkøb. Der kan ikke aftales en kortere frist.

> min veninde har købt en " hård bolle " til 850 kr. ( har kvittering ) ved
> Schack & Thorsted i Helsinge
> Den er gået i stykker eller den er gået op - forretningen vil ikke bytte "
> hård bollen " til en ny
> spørgsmålet er om det skal eller ikke skal det - har kikket på nettet men
> kan ikke finde noget
> nogen bud ?

Aner ikke hvad en hård bolle er - medmindre det er noget jeg kan
få gratis hos bageren en uge efter at den er bagt.

Sælger skal reparere, levere en ny, give et nedslag i prisen
(skidt løsning når varen er ødelagt) eller hæve handelen. Det er
køber der vælger hvad hun helst vil

Hævet handel betyder at *alle* penge skal returneres til køber -
også evt. porto, gebyr, ja hvad som helst. Sælger har lavet en
fejl, og det må ikke koste køber penge.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Ole Astrup (12-09-2009)
Kommentar
Fra : Anders Ole Astrup


Dato : 12-09-09 18:58


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:g3mla5h7klbidj0kolj2g9u1ls07reqfco@news.stofanet.dk...
> Anders Ole Astrup skrev:
>
>> jeg ved det gælder elektronik men jeg mener også den dækker vare til over
>> 500 kr.
>
> Garanti er der kun hvis det sepcifikt loves af sælger og går ud
> over hvad købeloven kræver.
>
> Købeloven fastsætter at der automatisk er 2 års reklamationsret
> ved forbrugerkøb. Der kan ikke aftales en kortere frist.

ja det viste jeg godt men troede kun det var nogen vare .. som f.eks
elektronik

>
>> min veninde har købt en " hård bolle " til 850 kr. ( har kvittering ) ved
>> Schack & Thorsted i Helsinge
>> Den er gået i stykker eller den er gået op - forretningen vil ikke bytte
>> "
>> hård bollen " til en ny
>> spørgsmålet er om det skal eller ikke skal det - har kikket på nettet men
>> kan ikke finde noget
>> nogen bud ?
>
> Aner ikke hvad en hård bolle er - medmindre det er noget jeg kan
> få gratis hos bageren en uge efter at den er bagt.

jeg ved det heller ikke hun ringede bare i går og var ked af den var gået i
stykker

>
> Sælger skal reparere, levere en ny, give et nedslag i prisen
> (skidt løsning når varen er ødelagt) eller hæve handelen. Det er
> køber der vælger hvad hun helst vil

du har ikke et sted på en hjemmeside hvor det er nærmer beskrevet med § osv.
?

>
> Hævet handel betyder at *alle* penge skal returneres til køber -
> også evt. porto, gebyr, ja hvad som helst. Sælger har lavet en
> fejl, og det må ikke koste køber penge.


Tak skal du have Bertel jeg sender det videre til Pia hvad du her har
skrevet
venligst
AO
>




Simon (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 13-09-09 15:27

Anders Ole Astrup wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>> Sælger skal reparere, levere en ny, give et nedslag i prisen
>> (skidt løsning når varen er ødelagt) eller hæve handelen. Det er
>> køber der vælger hvad hun helst vil
>
> du har ikke et sted på en hjemmeside hvor det er nærmer beskrevet med § osv.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/3/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/
§42 m.fl.

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_
are from way the hell over there. | (_)/ (_)

dufur (12-09-2009)
Kommentar
Fra : dufur


Dato : 12-09-09 01:56

Anders Ole Astrup skrev:
> jeg ved det gælder elektronik men jeg mener også den dækker vare til over
> 500 kr.
>
> http://www.forbrugerraadet.dk/emner-aftaler_koeb/
>
> min veninde har købt en " hård bolle " til 850 kr. ( har kvittering ) ved
> Schack & Thorsted i Helsinge
> Den er gået i stykker eller den er gået op - forretningen vil ikke bytte "
> hård bollen " til en ny
> spørgsmålet er om det skal eller ikke skal det - har kikket på nettet men
> kan ikke finde noget
> nogen bud ? for det er trods alt en kostbar sag ..
>
> Venligst
> AO
>
>
Du har to års reklamationsret, ikke at forveksle med garanti.
Reklamations retten dækker.. fejl og mangler tilstæde på købstidspunktet.
groft sagt...
Hvis syningen er gået i udu fordi den er ringere end man kan forvente af
produktet, skal butikken stå for en udbedring af problemet.
Er det køberen, som har udsat produktet for belastninger ud over det
forventbare, hendes problem.
er der uenighed kan sagen indberettes til forbrugerrådet. Mener
produktet skal have kostet >800kr for at dette er en mulighed.

Anders Ole Astrup (12-09-2009)
Kommentar
Fra : Anders Ole Astrup


Dato : 12-09-09 18:55


"dufur" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse
news:4aaaf1bd$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Du har to års reklamationsret, ikke at forveksle med garanti.
> Reklamations retten dækker.. fejl og mangler tilstæde på købstidspunktet.
> groft sagt...
> Hvis syningen er gået i udu fordi den er ringere end man kan forvente af
> produktet, skal butikken stå for en udbedring af problemet.
> Er det køberen, som har udsat produktet for belastninger ud over det
> forventbare, hendes problem.
> er der uenighed kan sagen indberettes til forbrugerrådet. Mener produktet
> skal have kostet >800kr for at dette er en mulighed.

Tak for svaret "hård bollen" er en sag til 850 kr så ..



Esben von Buchwald (14-09-2009)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 14-09-09 19:52

Anders Ole Astrup wrote:
> Tak for svaret "hård bollen" er en sag til 850 kr så ..
>
>

Men som sagt det er kun hvis sælgeren nægter at reparere/ombytte, at det
kan komme på tale at klage til forbrugerrådet, og her er grænsen så de
850 kr...

Per Christoffersen (15-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 15-09-09 18:57


"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
news:4aae9101$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> Anders Ole Astrup wrote:
>> Tak for svaret "hård bollen" er en sag til 850 kr så ..
>
> Men som sagt det er kun hvis sælgeren nægter at reparere/ombytte, at det
> kan komme på tale at klage til forbrugerrådet, og her er grænsen så de 850
> kr...

Der er en lille misforståelse her.
Forbrugerrådet tager sig ikka af klager over indgåede handler.
Det er Forbrugerklagenævnet der gør det.

Forbrugerklagenævnet er et offentligt nedsat klagenævn under
Forbrugerstyrelsen.
Forbrugerrådet er en privat interesseorganisation, der i egne øjne kæmper
forbrugernes sag politisk og samfundsmæssigt.

/Per



fehur (15-09-2009)
Kommentar
Fra : fehur


Dato : 15-09-09 13:59

Vil lige gøre opmærksom på at når man benytter sig af købeloven i
sådanne situation, så er det køberen der efter 1 år skal bevise af
fejlen eller manglen var der fra begyndelsen af - det kan godt blive
en svær affære.

Vh,
Martin

Kim Ludvigsen (15-09-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 15-09-09 22:05

fehur skrev:
> Vil lige gøre opmærksom på at når man benytter sig af købeloven i
> sådanne situation, så er det køberen der efter 1 år skal bevise af
> fejlen eller manglen var der fra begyndelsen af - det kan godt blive
> en svær affære.

Det har du misforstået. Køber skal ikke bevise noget.
Hverken efter seks måneder eller efter et år.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Bertel Lund Hansen (15-09-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-09-09 23:04

Kim Ludvigsen skrev:

> > Vil lige gøre opmærksom på at når man benytter sig af købeloven i
> > sådanne situation, så er det køberen der efter 1 år skal bevise af
> > fejlen eller manglen var der fra begyndelsen af - det kan godt blive
> > en svær affære.

> Det har du misforstået. Køber skal ikke bevise noget.
> Hverken efter seks måneder eller efter et år.

Det er nu ikke rigtigt. Efter 6 måneder ligger bevisbyrden hos
køber hvis han vil påberåbe sig en mangel.

I praksis består det dog ikke i andet end at man gør opmærksom på
at varen har været brugt og behandlet som den er beregnet til. Så
er bevisbyrden løftet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ukendt (15-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-09 23:43

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:co30b5p7s45j5oolcv69i4kcptv1hqeggr@news.stofanet.dk...
> Kim Ludvigsen skrev:
>
>> > Vil lige gøre opmærksom på at når man benytter sig af købeloven i
>> > sådanne situation, så er det køberen der efter 1 år skal bevise af
>> > fejlen eller manglen var der fra begyndelsen af - det kan godt
>> > blive
>> > en svær affære.
>
>> Det har du misforstået. Køber skal ikke bevise noget.
>> Hverken efter seks måneder eller efter et år.
>
> Det er nu ikke rigtigt. Efter 6 måneder ligger bevisbyrden hos
> køber hvis han vil påberåbe sig en mangel.
>
> I praksis består det dog ikke i andet end at man gør opmærksom på
> at varen har været brugt og behandlet som den er beregnet til. Så
> er bevisbyrden løftet.
>

Er det ikke nærmest en påstand? "Varen har været brugt og behandlet som
den er beregnet til" - tro på det!



Kim Ludvigsen (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 16-09-09 04:15

Bertel Lund Hansen skrev:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
>>> Vil lige gøre opmærksom på at når man benytter sig af købeloven i
>>> sådanne situation, så er det køberen der efter 1 år skal bevise af
>>> fejlen eller manglen var der fra begyndelsen af - det kan godt blive
>>> en svær affære.
>
>> Det har du misforstået. Køber skal ikke bevise noget.
>> Hverken efter seks måneder eller efter et år.
>
> Det er nu ikke rigtigt. Efter 6 måneder ligger bevisbyrden hos
> køber hvis han vil påberåbe sig en mangel.

"Bevisbyrde" er et alt for stærkt ord at bruge i denne
sammenhæng. Det resulterer i misforståelser som ovenstående.

> I praksis består det dog ikke i andet end at man gør opmærksom på
> at varen har været brugt og behandlet som den er beregnet til.

Netop, der skal ikke bevises noget som helst. Efter min
mening kan det kun være relevant at bruge ordet "bevis" i én
sammenhæng ved reklamationsretten: Ved reklamation inden for
de første seks måneder efter handlens indgåelse skal sælger
kunne bevise, at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen,
jf. formodningsreglen i § 77 a, stk. 3.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408490
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste