Knivloven gælder den også udlændinge og ud~
Fra : bosol

Dato : 11-09-09 07:40

Jeg spørger fordi jeg kommer snart til DK, og har altid en Papirkniv,
længde 14 cm, dem man åbner breve med og en Victorinox schweizerkniv
rød farve, længde 8 cm er låst åbnet, for at lukke skal jeg trykke på
en udløser "grå".
jeg bruger den altid til at skære roden af de tunge blomkålshoveder,
fordi her i landet er det pr. kg pris.
vh Bo

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 14:55

bosol skrev:
> [...]
> en udløser "grå".
> jeg bruger den altid til at skære roden af de tunge blomkålshoveder,

Ja loven gælder også for "ikke-danskere"
Din brevåbner *tror* jeg ikke giver problemer men din schweizerkniv er
ulovlig, så jeg råder dig til at lade den blive hjemme

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 15:00

kwdemant skrev:

> Ja loven gælder også for "ikke-danskere"
> Din brevåbner *tror* jeg ikke giver problemer men din schweizerkniv er
> ulovlig, så jeg råder dig til at lade den blive hjemme

og hjemmelen for straf kommer her:

våbenloven § 4, stk. 1 jf. straffeloven § 6, nr. 1
Det er det som hedder aktivt territorialhøjhed

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-09 15:09

kwdemant skrev:

> Din brevåbner *tror* jeg ikke giver problemer men din schweizerkniv er
> ulovlig, så jeg råder dig til at lade den blive hjemme

Hvor i loven står der hvor skarp en brevåbner må være, og hvordan
måler man det?

--
Bertel

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 16:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvor i loven står der hvor skarp en brevåbner må være, og hvordan
> måler man det?

Med mindre han tager den med steder hvor den absolut ikke har noget at
gøre (værtshus, stadion, lufthavn) så tror jeg ikke man kan komme til en
anden konklusion end at den er medbragt til et anerkendelsesværdigt
formål jf. herved våbenloven § 4, stk. 1, 1. pkt., sidste led

Jeg kender ikke de videre detaljer hvormed man definerer en kniv i
våbenlovgivningen, jeg kommer blot med min holdning.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-09 17:12

kwdemant skrev:

> Jeg kender ikke de videre detaljer hvormed man definerer en kniv i
> våbenlovgivningen, jeg kommer blot med min holdning.

Jeg gør bare opmærksom på at man ikke kan operere med en
brevåbner som et ikke-våben uden at udhule loven fuldstændig. Og
jeg kan ikke se at det skulle være specielt anerkendesesværdigt
at åbne sine breve i bilen.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 17:48

kwdemant skrev:

> så tror jeg ikke man kan komme til
> en anden konklusion end at den er medbragt til et anerkendelsesværdigt
> formål jf. herved våbenloven § 4, stk. 1, 1. pkt., sidste led

Jeg har i årevis haft en hobbykniv liggende i bilen til at skære
sikkerhedsselen over i tilfælde af uheld (har ikke lyst til at brænde
ihjel); er dét et anerkendelsesværdigt formål?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : blue

Dato : 11-09-09 17:51

> Jeg har i årevis haft en hobbykniv liggende i bilen til at skære
> sikkerhedsselen over i tilfælde af uheld (har ikke lyst til at brænde
> ihjel); er dét et anerkendelsesværdigt formål?

Nej, bestemt ikke.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 17:54

blue skrev:

> Nej, bestemt ikke.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : blue

Dato : 11-09-09 17:59

> Nå

Du er måske uenig? Eller havde du regnet med en paragrafhenvisning?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 18:51

blue skrev:

> Du er måske uenig?

Hvis loven siger at det er forbudt så accepterer jeg da dét

> Eller havde du regnet med en paragrafhenvisning?

Jeg havde ikke regnet med noget.

Men havde nogen fortalt mig at det var lovligt var jeg blevet mindre
forbavset
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : blue

Dato : 11-09-09 18:57

> Hvis loven siger at det er forbudt så accepterer jeg da dét

Det står ikke direkte nævnt, men det ville være for let at kunne bruge det
som "undskylding", selv om begrundelsen jo er reel nok i dit tilfælde. Man
ville jo aldrig få nogen dømt, hvis man blot kunne sige, at kniven skulle
bruges til at skære seler over med.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 19:00

blue skrev:

> [...]
> dit tilfælde. Man ville jo aldrig få nogen dømt, hvis man blot kunne
> sige, at kniven skulle bruges til at skære seler over med.

Okay
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 00:25

Hans Paulin (6310) wrote:

> Okay

En langt bedre og mere effektiv løsning er en sele-skærer.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 00:26

Hans Paulin (6310) wrote:

> Okay

Brug dem her i stedet

http://www.martorusa.com/Information/Seatbelt-Safety-Cutters

--
/Frank

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-09-09 14:38

Frank Leegaard skrev:

> http://www.martorusa.com/Information/Seatbelt-Safety-Cutters

Tak; har i dag fjernet min hobbykniv.

Ka være thansen får ovennævnte hjem på et tidspunkt!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-09 18:35

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in news:4aaa7f57$0$285
$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg har i årevis haft en hobbykniv liggende i bilen til at skære
> sikkerhedsselen over i tilfælde af uheld (har ikke lyst til at brænde
> ihjel); er dét et anerkendelsesværdigt formål?

Der findes specelt værktøj til det formål, som bl.a. har en slids med
indvendigt skær. Jeg ville anskaffe en sådan istedet. Så kommer du heller
ikke til skade når du panisk forsøger at skære selen over mens flammerne
rister dine nødder

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 18:46

Kent Oldhøj skrev:

> Der findes specelt værktøj til det formål, som bl.a. har en slids med
> indvendigt skær.

Havde et billede af en sådan på min virtuelle nethinde

> Jeg ville anskaffe en sådan istedet.

Ka blive enden på det

Er bare ikke så god at åbne avocados med

> Så kommer du
> heller ikke til skade når du panisk forsøger at skære selen over mens
> flammerne rister dine nødder

Nej, der ku være noget dér!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 18:45

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg har i årevis haft en hobbykniv liggende i bilen til at skære
> sikkerhedsselen over i tilfælde af uheld (har ikke lyst til at brænde
> ihjel); er dét et anerkendelsesværdigt formål?

Muligvis, men hvis du bare sørger for at den er under 7 cm lang (knæk de
yderste blade af) og at den ikke kan fastlåses så går du både med livrem
og seler

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 18:49

kwdemant skrev:

> Muligvis, men hvis du bare sørger for at den er under 7 cm lang (knæk
> de yderste blade af)

God idé!

> og at den ikke kan fastlåses

Dér skal jeg så lave en konstruktionsændring på den aktuelle kniv hvis dét
skal kunne lade sig gøre

> så går du både med
> livrem og seler

"sikkerhedsseler"!?

Tak for svaret!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : blue

Dato : 11-09-09 19:11

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Muligvis

Det har du næppe ret i. Jurister i politiet er kommet frem til at
politibetjente ikke må gå rundt med fx Leathermann med klinger, der kan
fastlåses og i flere tilfælde er længere end 7 cm, på trods af, at knivene
ligeledes skulle bruges til at skære seler over med og andre - hvad man
kunne tro var - anerkendelsesværdige formål. At tro at civile vil kunne
klemme det ind under et anerkendelsesværdigt formål, er næppe sandsynligt.

> men hvis du bare sørger for at den er under 7 cm lang (knæk de yderste
> blade af) og at den ikke kan fastlåses så går du både med livrem og seler

Reglen vedr. de 7 cm gælder foldeknive...

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 19:42

blue skrev:

> Reglen vedr. de 7 cm gælder foldeknive...

Ved en analogifortolkning må man da komme frem til at hobbykniven virker
på samme måde.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : blue

Dato : 11-09-09 20:02

> Ved en analogifortolkning må man da komme frem til at hobbykniven virker
> på samme måde.

Jeg tænkte nok, at du ikke ville erkende, at du har taget fejl...

Fra : Kaj

Dato : 13-09-09 19:27

> [...]
> Muligvis, men hvis du bare sørger for at den er under 7 cm lang (knæk de
> yderste blade af) og at den ikke kan fastlåses så går du både med livrem

Men den er vel stadig enhåndsbetjent ?
Og dermed ulovlig.

Kaj

Fra : kwdemant

Dato : 13-09-09 20:02

Kaj skrev:
> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Men den er vel stadig enhåndsbetjent ?
> Og dermed ulovlig.
>
> Kaj

ENhåndsbetjente knive er så vidt jeg ved ulovlige ligemeget hvor man
har dem og hvad man bruger dem til, så jeg tror ikke at hobbyknive hører
med der ind under

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-09-09 20:09

> ENhåndsbetjente knive er så vidt jeg ved ulovlige ligemeget hvor man har
> dem og hvad man bruger dem til, så jeg tror ikke at hobbyknive hører med
> der ind under

Der er vidst nogen der trænger til at nærlæse §§-er for at komme på højde
med lovgivningen

/Per

Fra : kwdemant

Dato : 13-09-09 20:25

Per Christoffersen skrev:
> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vidst nogen der trænger til at nærlæse §§-er for at komme på højde
> med lovgivningen
>
> /Per

Det vil jeg ikke afvise, jeg har ikke beskæftiget mig med våbenlovgivningen

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : kwdemant

Dato : 13-09-09 22:56

Kaj skrev:
> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Men den er vel stadig enhåndsbetjent ?
> Og dermed ulovlig.
>
> Kaj

I våbenloven § 4, stk. 2, nr. 1 omtales kun enhåndsbetjente foldeknive,
og da en hobbykniv ikke er en foldekniv, er denne vel ikke omfattet heraf.

I bekendtgørelsen udstedt i medfør af våbenloven § 4, stk. 2 nævnes det:
§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren
(politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1)   skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2)   knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3)   springknive og springstiletter,
4)   faldknive og faldstiletter,
5)   enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i
normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd og foldeknive med todelt
skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
6)   knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som
fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,

resten er udeladt da det ikke handler om knive

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : blue

Dato : 14-09-09 06:41

> I våbenloven § 4, stk. 2, nr. 1 omtales kun enhåndsbetjente foldeknive, og
> da en hobbykniv ikke er en foldekniv, er denne vel ikke omfattet heraf.

Jeg troede ellers, at dit synspunkt var at "Ved en analogifortolkning må man

Fra : kwdemant

Dato : 14-09-09 10:02

blue skrev:
> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede ellers, at dit synspunkt var at "Ved en analogifortolkning må man
> da komme frem til at hobbykniven virker
> på samme måde."

Det er sjovt, for da jeg lå i sengen igår og prøvede at sove, kom jeg
netop i tanke om, at jeg havde sagt ét til dig og det præcist modsatte
til en anden.

Jeg har efter at have læst våbenloven måttet erkende at jeg tog fejl
mht. analogifortolkningen, jeg tror ikke det har været formålet at
medinddrage hobbyknive, så du havde ret fra starten af.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : blue

Dato : 14-09-09 17:15

> Jeg har efter at have læst våbenloven måttet erkende at jeg tog fejl mht.
> analogifortolkningen, jeg tror ikke det har været formålet at medinddrage
> hobbyknive, så du havde ret fra starten af.

Jeg er glad for, at vi er enige

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-09 22:21

> [...]

> sikkerhedsselen over i tilfælde af uheld (har ikke lyst til at brænde
> ihjel); er dét et anerkendelsesværdigt formål?

Eftersom der findes specielle værktøjer til formålet der kan købes rimelig
billigt - og som sandsynligvis er bedre til formålet - har du næppe held
med den argumentation.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-09 23:56

Fra : Ralph

Dato : 11-09-09 16:02

> Hvor i loven står der hvor skarp en brevåbner må være, og hvordan
> måler man det?

OT - men jeg har set i TV-indslag engang om unge der rendte rundt med
diverse stikvåben og een sagde at det bedste våben var en almindelig
skruetrækker "for den lavede mest skade på mave, tarme og sårn"

Så loven rammer vist kun glemsomme lovlydige borgere.

--
Ralph

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 16:06

Ralph skrev:
> [...]
> skruetrækker "for den lavede mest skade på mave, tarme og sårn"
>
> Så loven rammer vist kun glemsomme lovlydige borgere.

Dine retspolitiske betragtninger synes jeg du skal pakke væk. De har
intet med det pågældende spørgsmål at gøre, og forvirrer nok den
udenlandske spørgsmålsstiller mere end de gavner.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-09-09 21:26

kwdemant wrote:

> Det vil jeg ikke afvise, jeg har ikke beskæftiget mig med
> våbenlovgivningen

Du læser heller ikke aviser?

--
Jesper Lund