Låsbar 9 cm foldekniv lovlig at besidde p~
Fra : Per

Dato : 11-09-09 12:41

Hej NG !

Ja der er mange spørgsmål vedr. knive i disse tider

Men er det tilladt at på et ikke offenligt sted - fx. derhjemme - at have en
lommekniv på fx. 9 cm, der kan låses i bladet, liggende ?

Jeg fortolker selv våbenloven som at det ER lovligt, men vil gerne høre
jeres mening.

Betragtes en båd som offentlig adgang ? Jeg tænker på må ovennævte kniv
ligge i en båd i havnen ?

mvh. Per

Fra : Søren Hansen

Dato : 11-09-09 12:58

Per skrev:
> [...]
> jeres mening.
>
> Betragtes en båd som offentlig adgang ? Jeg tænker på må ovennævte kniv

Jeg kan forestille mig at en båd sidestilles med en bil på det punkt, og
svaret derfor er ja.

Fra : Brian H

Dato : 11-09-09 16:42

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kan forestille mig at en båd sidestilles med en bil på det punkt, og
> svaret derfor er ja.

Men mon ikke man har "et anerkendelsesværdigt formål" med at have en kniv på
en båd...

Fra : Martin [TMM]

Dato : 11-09-09 17:25

Hej
Brian H wrote:
> Men mon ikke man har "et anerkendelsesværdigt formål" med at have en
> kniv på en båd...

Vel lige så meget som i en bil... Såeh...

Mvh
Martin

Fra : Brian H

Dato : 11-09-09 17:37

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Vel lige så meget som i en bil... Såeh...

Du har så aldrig sejlet i lystbåd kan jeg forstå...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-09-09 23:40

Martin [TMM] wrote:
> Hej
>
> Vel lige så meget som i en bil... Såeh...

Sammenlign i stedet med en cv.

--
/Frank

Fra : blue

Dato : 11-09-09 17:57

> Men er det tilladt at på et ikke offenligt sted - fx. derhjemme - at have
> en lommekniv på fx. 9 cm, der kan låses i bladet, liggende ?

Ja.

> Betragtes en båd som offentlig adgang ? Jeg tænker på må ovennævte kniv
> ligge i en båd i havnen ?

Jeg er ret sikker på, at en båd ikke betragtes som et offentligt sted. Ved
stramningen af våbenloven blev køretøjer specifikt nævnt i forarbejderne, og
jeg har svært ved at tro, at hensigten med loven også har været at få både
til at være omfattet.

Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-09 20:54

blue skrev:
> [...]
> jeg har svært ved at tro, at hensigten med loven også har været at få både

Det er for at bekæmpe problemet med pirater i danske farvande

Leif

Fra : blue

Dato : 11-09-09 21:36

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Det er for at bekæmpe problemet med pirater i danske farvande

Nåh ja

Fra : Simon

Dato : 12-09-09 01:49

Per wrote:
> [...]
> have en lommekniv på fx. 9 cm, der kan låses i bladet, liggende ?
> Jeg fortolker selv våbenloven som at det ER lovligt, men vil gerne høre

Enig. - Medmindre den kan kaldes énhåndsbetjent, så er den forbudt iflg.
§14 5) :

Ellers kan jeg ikke se den forbudt...

--
Simon | __o