Hvad har jeg lov til?
Fra : JBJ

Dato : 11-09-09 12:36

Jeg sælger i øjeblikket ud af de pc'ere som jeg har stående på mit private
hobby computerværksted, og der var en person der ringede på min annonce og
spurgte om hvad de kostede fordi de havde 2 der var i stykker. Jeg gav et
tilbud om at reparere deres egne da de var af nyere dato en dem jeg har,
til 150 kr. i timen og det var kunden tilfreds med. De kom med de 2 pc'ere
samt 3 løse HDD's og jeg fik at vide at det var absolut nødvenddigt at jeg
redede de data der var på den ene 40GB HDD, da det var hendes billeder og
musik samt downloads . Igen gjorde jeg opmærksom på at det kostede 150 kr.
i timen + det HW som jeg skiftede, og det var de indforstået med før de
gik. Aftalen var så at jeg skulle lave den ene pc(Dell) køreklar, og ringe
når jeg var færdig.

Så jeg startede med fejlfinding og fandt følgende:

Onboard grafikkort på begge pc'ere er brændt af på grund en defekt
fladskærm, som de ifølge eget udsagn har forsøgt at sætte til, så jeg satte
et andet grafikkort i.

PSU var en underdimensioneret 200W, så der skiftede jeg til en 300W.

Bios havde en fejl som blev løst ved at opdatere den.

En ram test med Memtest86+ fortalte at det ene ram modul på 256MB var
defekt, så det blev taget ud.

Jeg fandt at alle 3 HDD' havde problemer med at boote, så der kørte jeg
WD's eget testprogram samt CHKDSK og brugte en af mine egene PC'ere og
Linux Live CD da data var låst i bruger konti på en af HDD, til at redde
data over på en ny partion, der var tale om: billeder, ISO filer, musik,
programmer og film. En HDD var på 40GB, en anden på 120GB og den sidste på
80GB.

Jeg ringede til kunden da jeg var kommet halvvejs og fortalte hvor langt
jeg var kommet og at jeg var ved at redde hendes data fra den 40GB HDD. Jeg
fortalte at jeg havde fundet data på den andre 2 HDD og fik at vide også
skulle reddes. Igen skulle jeg bare ringe når jeg var færdig.

Jeg arbejdede uafbrudt i 12 timer på at redde data og få en køreklar pc ud
af det. Redde data fra 3 HDD's og samle det på en HDD tager tid, da man
skal ind og finde tingene i en masse mapper når der har været mere end éen
bruger på de maskiner.

Næste dag ringede jeg til kunden og fortalte hvad jeg havde gjort og
præsenterede beløbet på 1800 kr. med en lille rabat så beløbet blev 1550
kr. inkl. det HW som jeg havde skiftet.

Det var kunden forbavset over og sagde at hun kun havde regnet med en 5-600
kr. og det havd hun ikke råd til lige nu så det ville tage et par dage, jeg
sagde ok og vi afslutted samtalen. Jeg fortrød så og ringede til hende igen
og siden filink som jeg er tilbød jeg hende at betale 775 kr. da der var
tale og noget der var misforstået(dog ikke fra min side). Det var hun glad
for og vi aftalte at de skulle komme kl. 16 samme dag og hente samt
afregne.

Kl. 16 stod jeg og ventede og der kom ikke nogen, jeg ventede i 2 timer og
der kom heller ikke nogen. Så gad jeg ikke vente mere og lukkede
værkstedet. De ringede ikke engang og undskyldte.

Idag sendte jeg så en SMS besked til dem da de ikke tog telefonen, hvor jeg
stilte spørgsmål til hvorfor de havde spildt min tid samt ikke engang
ringet. Hvilket resulterede i at de ringede og undskyldte at de havde glemt
mig og vores aftale. De kommer så imorgen og afregner.

Men hvad har jeg ret til hvis de ikke dukker op, imorgen og bare bliver væk
uden at ringe eller kontakte mig på anden måde. Kan jeg så sælge Pc'en og
få min tid dækket på den måde?

Tag i betragtning at jeg er privatmand, og har påtaget mig opgaven privat
og ikke i en butik. Normalt gør jeg ikke den slags ting mere, da jeg er
pensioneret, men har arbejdet med det i 22 år så jeg ved hvordan.

Desværre har jeg gang på gang været ude for at, mange af de mennesker der
bor her i området er af den opfattelse at de kan få alting for ingen penge,
samt at andre folks tid er ligegyldig.

Med venlig hilsen / With kind regards

JBJ

Fra : Henning

Dato : 11-09-09 14:57

>Tag i betragtning at jeg er privatmand, og har påtaget mig opgaven privat
>og ikke i en butik. Normalt gør jeg ikke den slags ting mere, da jeg er
>pensioneret, men har arbejdet med det i 22 år så jeg ved hvordan.

Privat mand? Undskyld mig, men med din fortælling lyder det som om det
er noget du laver i stor stil? Betyder "privat mand" bare at du ikke
afregner overfor skattevæsnet?

Fra : JBH

Dato : 11-09-09 15:47

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bor her i området er af den opfattelse at de kan få alting for ingen
> penge, samt at andre folks tid er ligegyldig.

Juridisk er der nok ikke meget at komme efter, uden yderligere udgifter og
tidsforbrug, da det er i privat regi og intet er skriftligt.
Den slags mennesker er ikke værd at bruge tid på. De vil ikke betale for en
skid og de vil altid brokke sig over det du har lavet.Det er sådanne
oplevelser som gør at man ikke gider hjælpe andre mennesker.

Hvis ikke de overholder den sidste aftale i har lavet, ville jeg pille mine
egne dele ud igen og saml pc'erne med de gamle dele som de var fra starten
og derefter sende en SMS om at de kan hente deres skrammel igen. U.B. Godt
nok surt at have brugt så megen tid, men det er heldigvis din egen tid og
ikke en lønnet ansats tid.

mvh
JBH

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-09 15:57

> [...]
> bor her i området er af den opfattelse at de kan få alting for ingen
> penge, samt at andre folks tid er ligegyldig.

Sandsynligheden for at de kommer, og betaler dig den meget nedsatte pris du
nu har givet dem, er ret stor. De har jo signaleret, at de er ømme om deres
data, så dem vil de selvfølgelig gerne have igen.
Jeg gætter på, at de nok ikke har mange penge, og at det derfor er svært for
dem lige at fremtrylle beløbet. Måske har de bestilt dig til at lave
arbejdet uden helt at vide hvordan de skulle skaffe beløbet.
Hvis jeg har ret i den antagelse, så vil den bedste løsning for alle være,
at i får snakket det problem til rette, så de får deres maskine, og du dine
penge. Men at de eventuelt betaler over 2 gange. Du kan jo beholde udstyret
så længe.
Mit gæt er, at de ikke kan lide at sige at det forholder sig sådan, så spørg
dem bare direkte om det.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 16:04

Martin Bak skrev:
> [...]
> så længe.
> Mit gæt er, at de ikke kan lide at sige at det forholder sig sådan, så spørg

Erklærer mig enig med Martin.
Dette er en af de opgaver som ikke giver mening at løse juridisk.

Hvis man vil igennem juraens kringlede veje i dette tilfælde, er vi nok
ude i noget fordringshavermora.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : JBH

Dato : 11-09-09 16:40

> [...]
> udstyret så længe.
> Mit gæt er, at de ikke kan lide at sige at det forholder sig sådan, så

Det vil naturligvis være den bedste løsning for begge parter, men jeg
opfatter bare deres handlemåde som om de data ikke er så vigtige alligevel.
Ejheller selve PC'erne. Oprindeligt henvendte de sig jo for at købe 2 andre
PC'ere.

Mht. betaling, er jeg helt enig med dig i måden for når varen først er
udleveret ser man yderst sjældent flere penge..

mvh
JBH

Fra : Carsten

Dato : 11-09-09 19:04

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in message
> [...]
> indforstået med før de gik. Aftalen var så at jeg skulle lave den ene
> pc(Dell) køreklar, og ringe når jeg var færdig.

<jura off>
Jeg løser også sommetider computerproblemer (som ovenstående) for familie,
venner og bekendte. Jeg tager dog aldrig penge for det, men ofte oplever jeg
at deres opfattelse af hvad der egentlig skal til at løse de typiske
problemer slet ikke står mål med virkeligheden. De ved slet ikke hvor lang
tid det tager "lige at redde mine billeder fra harddisken".
Jeg tror at dit problem her opstår fordi du ikke har spurgt lidt ind til
hvor "lang tid" du måtte bruge på opgaven. 150 kr/timen er meget billigt !!
...men mange timer x 150 kr. kan alligevel blive til en del for et ungt par.
Da du ringede til dem (da du var halvvejs) skulle du nok have præciseret at
prisen lige nu var xxxx kr. og at slutprisen kunne blive ca. dobbelt op. Det
ville have givet dem en chance for at sige ja/nej til at du skulle
fortsætte.
</jura off>

Carsten

Fra : dufur

Dato : 12-09-09 02:41

JBJ skrev:
> [...]
> der bor her i området er af den opfattelse at de kan få alting for ingen
> penge, samt at andre folks tid er ligegyldig.

Sry. I gotta rant....

Jeg arbejder stadig med hvad du har gang i der...
Mit indtryk når kunder forelægges en løsning på deres problemer...
Red uerstattelige data = ca 500kr
Få min computer til at virke, koste hvad det vil (incl reservedele) = ca
1000 kr og MAX en uge.
"Mindre" opgaver = max 500,-

Jeg har ikke tal hvormange kunder, som er løbet fra en mundtlig aftale,
som på trods af talrige "advarsler" om pris og tid, har insisteret på en
rep af den gamle computer, og så nægtet at betale regningen.
De er nu skyld i at alle *skal* forudbetale og at ingen kan foretage
ændringer i deres ordrer uden at møde op og skrive under på en ny aftale.
Dette har sænket mit arbejde til under det halve, og hævet indtjæningen
til over det dobbelte.

Vil de ikke betale er mit bedste bud at give dem computerne tilbage med
de oprindelige dele....
Ved datagendannelse, stå med dvd'en med deres uerstattelige billeder,
forelæg dem den aftalte regning, og vil de ikke betale så bare smile,
sige ok og hiv den ud.
Har du noget på skrift så forelæg dem det og hvis det ikke hjælper (og
du gider), så skal det i retten (principsag, men spild af tid og penge).

Du må ikke tilbageholde deres pc som pant for dit arbejde.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-09-09 13:48

> Du må ikke tilbageholde deres pc som pant for dit arbejde.

Det er en samlet regning for arbejde og reservedele på pc'en.

En mekaniker der udfører reperation på en bil må gerne beholde den til
betalingen falder - hvad er forskellen til reperation af en pc ?

Fra : dufur

Dato : 14-09-09 19:23

Anders Majland skrev:

> Det er en samlet regning for arbejde og reservedele på pc'en.
>
> En mekaniker der udfører reperation på en bil må gerne beholde den til
> betalingen falder - hvad er forskellen til reperation af en pc ?

Ved ikke, men på mit job fik vi beskeden, at vi ikke måtte tilbageholde
computeren hvis der kom twist om betalingen.
Udstyret skulle udleveres og så køre en sag for at få vores penge.
Det kan self. være noget firmaet har besluttet, men på mig lyder det
tåbeligt, ikke at anvende det mest nærliggende for at få pengene ind.

Fra : alexbo

Dato : 15-09-09 09:57

"dufur" skrev

> [...]
> Det kan self. være noget firmaet har besluttet, men på mig lyder det
> tåbeligt, ikke at anvende det mest nærliggende for at få pengene ind.

Det er så et lidt tyndt grundlag for at komme med en erklæring om:
" Du må ikke tilbageholde deres pc som pant for dit arbejde."

Det kunne få nogen til at tro at det ikke er lovligt.

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Tingsret_og_ejendomsret/tilbageholdsret

http://74.125.77.132/search?q=cache:EapyMrWyep0J:www.business.aau.dk/cmaud/2005/Erhvervsret/LS/3%2520lektion,%252021%2520nov.doc+tilbageholdsret&cd=6&hl=da&ct=clnk&gl=dk

mvh
Alex Christensen

Fra : JBJ

Dato : 12-09-09 23:14

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> bor her i området er af den opfattelse at de kan få alting for ingen
> penge, samt at andre folks tid er ligegyldig.

Jeg takker for svarene:) Der bliver dog ikke noget i fremtiden, da jeg
lukker ned for mit værksted nu og inden længe flytter til Filippinerne.

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson