Må der foretages udlæg i en bil der funger~
Fra : Maia Bak

Dato : 11-09-09 09:07

Et spørgsmål til gruppen:

Må der via Fogedretten lovligt foretages udlæg i en specialindrettet bil,
som en borger har anskaffet sig for egne midler?
Bilen fungerer som hjælpemiddel/handicapbil for borgeren, der har en sygdom
samt krav i sit kørekort, ligesom borgeren har lægelig dokumentation for
bilens nødvendighed.
Borgeren er bevilget specialindretninger i bilen af kommunen, men da bilen
er for gammel (mere end 1 år gammel) kan det bevilgede beløb ikke udbetales.
Således har borgeren selv anskaffet bilen for egne midler.

Jeg mener, jf. Retsplejelovens §515, stk. 2, at et evt. udlæg i ovenstående
bil må være i strid med loven.

Fogedretten hævder overfor borgeren, at bilen skal være betalt med bilstøtte
fra Sociallovgivningen for at den kan undtages for udlæg.
Dette står der dog intet om i retsplejelovens § 515.

Vi taler i øvrigt om en gammel bil på 16 år.

Er der nogen der kan bidrage med deres mening?

Fra : kwdemant

Dato : 11-09-09 11:21

Maia Bak skrev:
> [...]
> Dette står der dog intet om i retsplejelovens § 515.
>
> Vi taler i øvrigt om en gammel bil på 16 år.
>
> Er der nogen der kan bidrage med deres mening?

Det er i det heletaget sjældent at fogeden tillader udlæg i biler over
10 år. Det er i hvertfald min erfaring fra talrige fogedretsmøder.

Hvad er bilen værd?

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Maia Bak

Dato : 11-09-09 13:12

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen
> Det er i det heletaget sjældent at fogeden tillader udlæg i biler over 10
> år. Det er i hvertfald min erfaring fra talrige fogedretsmøder.

> [...]

Efter mine oplysninger skulle den være ca. 10-15.000 værd, men det virker
mærkeligt at de overhovedet kan gøre
udlæg i en bil der er specialindrettet til en handicappet person.

/Maia

Fra : lena

Dato : 11-09-09 11:35

Det er vel ikke rimeligt at der ikke skal kunne foretages udlæg i bil,
bare fordi man er handicappet. Vi handicappede ønsker jo på andre
området at blive ligestillede med ikke handicappede, så bør det da
også gælde når det ikke er til gunst for os.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-09-09 18:36

"Maia Bak" <contact@contacto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dette står der dog intet om i retsplejelovens § 515.
>
> Vi taler i øvrigt om en gammel bil på 16 år.
>
> Er der nogen der kan bidrage med deres mening?

Han må gå til kommunen og bede om en ny bil med indretning
og få den financieret og uden afgift den kan ikke røres ca 400000,00
Er den udlagte bil u afgift , kommunen giver kun tilskud til nye biler.
Den udlagte bil kan da ikke være mange kroner værd

Fra : Maia Bak

Dato : 11-09-09 19:06

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Er den udlagte bil u afgift , kommunen giver kun tilskud til nye biler.
> Den udlagte bil kan da ikke være mange kroner værd

Haha, nej netop derfor spurgte jeg, det virker jo noget absurd at gøre udlæg
i en gammel bil
og invalidebiler er åbenbart altid fritaget for udlæg jf. Retsplejelovens
§515, stk. 2
Tak for svar.