Privat gæld - Inkasso eller småsag?
Fra : mohlenberg

Dato : 10-09-09 13:27

Jeg har nu igennem 7 måneder kæmpet med at inddrive nogle penge som
jeg har lånt ud til en bekendt. Det drejer sig om lige knap 5000 kr.
ikke voldsomt mange penge, men bestemt nok til at jeg ikke bare vil
kaste dem i nakken af vedkommende. Det er nu gået hen og blevet en
principsag for mig, og derfor har jeg nu besluttet mig for at tage et
skridt længere for at inddrive de penge.

Sidst i August måned har jeg sendt en skrivelse til vedkommende, hvor
jeg beskriver følgende: Hvad der er lånt, og hvornår med datoer
(skyldner har lånt dem over flere omgange), dato for hvornår de skal
være betalt tilbage (jeg gav vedkommende 14 dage til at indfri gælden)
med slutdato d. 11.09. Derudover oplyser jeg vedkommende om at jeg vil
anlægge en småsag, såfremt gælden ikke indfries til oplyst dato.

Så i morgen er deadline og gælden er ikke indfriet endnu, og bliver
den jo sikkert heller ikke. Jeg har ikke sendt brevet rekommanderet,
men det burde jo heller ikke være nødvendigt - jeg har ikke fået det
retur, så jeg må gå udfra at skyldner har modtaget det, men har
arkiveret det lodret.Så er det da i det mindste sendt, og så har jeg
det på det rene..

Jeg har udskrifter af mails og sms'er som beviser at jeg har lånt
vedkommende pengene, bortset fra 1500 kr. som blev hævet i en
hæveautomat. Men jeg har flere gange fremlagt i sms'er at gælden skal
indbetales til den første, hvor jeg anfører beløb, og det har
vedkommende ikke sat spørgsmålstegn ved i sine svar. Blot kommet med
en masse dårlige undskyldninger for at vente med at betale.

Nu er mit spørgsmål så, hvordan står jeg, og hvad synes i jeg skal
gøre som det næste skridt, forenklet inkasso eller småsag? Ved
forenklet inkasso sendes der jo ikke beviser med, men det gør der ved
en småsag

Mvh Mohlenberg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-09 20:46

mohlenberg skrev:

> Nu er mit spørgsmål så, hvordan står jeg, og hvad synes i jeg skal
> gøre som det næste skridt, forenklet inkasso eller småsag?

Du kender ham bedre, end vi gør. Hvis du mener, han vil
bestride gælden, så er det spild af tid og penge at starte i
fogedretten (forenklet inkasso), da sagen i så fald blot vil
blive afvist. Hvis du omvendt mener, at han vil erkende
gælden, så start i fogedretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå snavs og uønskede gæster på computeren:

Fra : mohlenberg

Dato : 10-09-09 14:03

On 10 Sep., 21:45, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> fogedretten (forenklet inkasso), da sagen i så fald blot vil
> blive afvist. Hvis du omvendt mener, at han vil erkende

Hej Kim, tak for hurtigt svar.
Det er jo aldrig til at vide hvordan han reagere når han får en
skrivelse fra fogedretten, men indtil videre har han overhovedet ikke
benægtet gælden, men blot udskudt betalingen med den ene dårlige
undskyldning efter den anden. Den bliver vel ikke bare afvist hvis han
bestrider gælden, går den så ikke blot videre til civilretten, i så
fald jeg ønsker det ved anmeldelsen? Jeg har jo beviserne for at han
hår lånt pengene.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-09-09 08:33

"mohlenberg" <mohlenberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 10 Sep., 21:45, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> Den bliver vel ikke bare afvist hvis han
> bestrider gælden, går den så ikke blot videre til civilretten, i så
> fald jeg ønsker det ved anmeldelsen?

Kun hvis du aktivt har valgt det og så er det jo ikke længere en simpel og
billig forenklet inkasso

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-09-09 08:34

mohlenberg skrev:

> Den bliver vel ikke bare afvist hvis han
> bestrider gælden, går den så ikke blot videre til civilretten, i så
> fald jeg ønsker det ved anmeldelsen?

Du får at vide, at fogedretten ikke kan tage sig af sagen,
hvis der er tvist om gælden, og du bliver så henvist til at
anlægge almindelig sag. Dermed er tiden og, så vidt jeg ved,
også pengene til fogedretten spildt.

Alexbos forslag er fornuftigt. Hvis han skriver under, kan
du starte i fogedretten, og ellers ved du, at du skal starte
med at få en dom.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold computeren ren og undgå uønskede gæster på den:

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 10:05

Fra : alexbo

Dato : 10-09-09 23:07

"mohlenberg" <mohlenberg@gmail.com> skrev

>Jeg har nu igennem 7 måneder kæmpet med at inddrive nogle penge som
>jeg har lånt ud til en bekendt. Det drejer sig om lige knap 5000 kr.

Jeg vil foreslå du får skyldner til at underskrive et frivilligt forlig.
Om du vil beregne renter er op til dig.

http://www.lr-p.dk/files/files/eks_frivilligt-forlig.pdf..

Overholder skylner ikke aftalen har du et klart gældsbrev der kan bruges til
inkasso.
Det er nemmere end at skulle bevise nogle lån spredt ud over en periode, og
en
tilbagebetalingsaftale der svæver lidt i luften.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 08:34

Fra : mohlenberg

Dato : 11-09-09 02:20

> [...]
>
> Alexbos forslag er fornuftigt. Hvis han skriver under, kan
> du starte i fogedretten, og ellers ved du, at du skal starte

Hej til jer alle, og tak for jeres svar.

Jeg har nu fulgt alexbo's råd, og taget kontak til skyldner. Jeg har
givet ham muligheden for at skrive under på dokumentet som han så
fornemt havde linket til. Jeg har stillet ham et ultimatium som lyder
på han skal underskrive det inden 3 dage ellers overdrages sagen til
fogedretten. Men så kan jeg jo forstå på dig Kim, at da der er lidt
tvivl om det skyldige beløb, vil de ikke vil tage sig af det. Så
bliver det så en småsag i stedet - men det er jo en mindre detalje..

Fra : Søren Hansen

Dato : 11-09-09 10:05

mohlenberg skrev:

> [...]
> tvivl om det skyldige beløb, vil de ikke vil tage sig af det. Så
> bliver det så en småsag i stedet - men det er jo en mindre detalje..
Bortset fra at det så nok vil komme til at koste dig mere i advokatsalær
osv at inddrive gælden end du får inddrevet.

--
Søren

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 10:46

Fra : mohlenberg

Dato : 11-09-09 03:35

On 11 Sep., 11:04, Søren Hansen <sh...@hotmail.com> wrote:

> Bortset fra at det så nok vil komme til at koste dig mere i advokatsalær
> osv at inddrive gælden end du får inddrevet.
>
> --
> Søren

kommer det så vidt at den ender med advokater, så kan jeg max opkræves
1500 ex. moms plus modpartens advokat salær fordi beløbet er under
5000 kr. Men sagen er jo også den, at får jeg medhold, og det burde
jeg uden tvivl med de beviser jeg har, så går evt. omkostninger jo til
modparten.

Fra : Søren Hansen

Dato : 11-09-09 10:46

mohlenberg skrev:

> [...]
> 5000 kr. Men sagen er jo også den, at får jeg medhold, og det burde
> jeg uden tvivl med de beviser jeg har, så går evt. omkostninger jo til
Der er vel ingen der starter en retssag op de tror at de kommer til at tabe?

--
Søren

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-09 11:54

Søren Hansen wrote:

> Der er vel ingen der starter en retssag op de tror at de kommer til at
> tabe?

Hvis modparten har en tilpas presset økonomi, vælger han måske at det
skal være retssag af en og skær stædighed, og/eller fordi han ønsker at
trække sagen ud så længe som muligt. Altså fuldstændig u-juridisk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 13-09-09 18:41

"mohlenberg" skrev

>kommer det så vidt at den ender med advokater,

I så fald har du måske en forsikring med indbygget retshjælp.
http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Documents/retshjaelpsforsikring2007.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : mohlenberg

Dato : 11-09-09 06:43

> [...]
> skal være retssag af en og skær stædighed, og/eller fordi han ønsker at
> trække sagen ud så længe som muligt. Altså fuldstændig u-juridisk.

Hej Peter.
Ja det kan selvfølgelig være en mulighed. Men han har et udmærket job
med en forholdsvis høj løn, så jeg forstår i det hele taget ikke
hvorfor han ikke bare betaler dem tilbage, og så undgår alt det bøvl
det nu kommer til at medføre..
Men en fornuftig ting har jeg da lært af det dette, lad være med at
have et godt hjerte, ihvertfald når det kommer til at låne penge ud..