Udlejer kræver penge for udarbejdelse af v~
Fra : Kyndsberg

Dato : 10-09-09 06:37

Hej i gruppen

Jeg har netop fået varmeregnskab af min udlejer og her fordeler han
bl.a. udgiften til Brunata ligeligt imellem os lejere.

Kan udlejer kræve betaling for dette? Jeg har ikke bedt om det, og der
står heller noget om det i min lejekontrakt.

Jeg har skimmet lidt i lejeloven, hvor der i §36 og frem står om
varmeregnskaber.

Det eneste jeg kan finde der lige umiddelbart kunne give hjemmel til
at pålægge lejerne denne ekstra byrde er:

"§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som
nævnt i stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug
samt andel i andre udgifter refunderet. Udgiften hertil kan ikke
indeholdes i lejen."

Altså kun betaling for selve varmeforbruget, men:

"Stk. 2. I varme- og varmtvandsregnskabet kan udlejeren kun medtage
udgiften til brændselsforbruget i varmeperioden. Sker leverancen fra
et kollektivt varmeforsyningsanlæg, skal udlejeren dog medtage den
samlede udgift i varme- og varmtvandsregnskabet. Endvidere skal
udgifter til energimærkning og udgifter til kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, dog ligeledes medtages i varme- og
varmtvandsregnskabet. Rabatydelser o.lign. skal godskrives regnskabet.
"

Stk. 2 forstår jeg således at hvis vores bolig er energimærket kan
udlejer tage den del af udgiften fra Brunata der vedrører vedligehold
af målerne med i sin varmeopgørelse - og dermed delvist tage den med.

Men jeg har måske skudt helt ved siden af. Dem jeg kender jeg har
spurgt om dette har aldrig hørt om at udlejer sender regning for
udarbejdelse af varmeregnskab videre til sine lejere.

MVH/Kasper

Fra : Jubii

Dato : 10-09-09 14:52

"Kyndsberg" <kasper.kyndsberg@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Der står sikkert heller ikke at udlejer kan skaffe sig adgang til dit
lejemål, men det er der også lovhjemmel til.

[...]

Næh, "samt andel i andre udgifter refunderet", hvilket må være udgiften
til brunata.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-09 19:26

On 2009-09-10 14:37:03 +0200, Kyndsberg <kasper.kyndsberg@gmail.com> said:

> [...]
> indeholdes i lejen."
>
> Altså kun betaling for selve varmeforbruget, men:

Nej. Hvis du betaler en husleje, så må udgiften til varme ikke være
indeholdt i lejen dvs. den skal være synlig.
Så betal 5000kr/md incl. varme er ikke ok for man kan ikke se, hvor
meget du betaler i varme, men betal 4000kr/md+1000kr./md for husleje og
varme er ok.

Jeg boede på et tidspunkt i en ejendom med 6 lejligheder hvor den ene
var udlejet. Det betød, at vi måtte lave et regnskab for ejerforeningen
og et andet for varmeregnskabet.
Lejerne stod selv til regnskab for varmeregnskabet mht. under-/overskud
Ejeren af udlejningslejligheden havde ansvaret mht. over-/underskud
mht. ejerforeningsregnskabet.
I den situation, er det ret vigtigt, hvor meget man betaler i
ejerforeningsbidrag og i varme.

(og da foreningen besluttede at beholde en del af varmeoverskuddet for
at skaffe en bedre økonomi i ejerforeningen, så var det ikke lige den
bedste beslutning...)

mvh. Joakim

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-09 20:20

Kyndsberg skrev den 10-09-2009 14:37:
> [...]
> samt andel i andre udgifter refunderet. Udgiften hertil kan ikke
> indeholdes i lejen."
>
> Altså kun betaling for selve varmeforbruget

Nej!

læs anden sidste linje i paragraffen igen: samt andel i andre udgifter
refunderet.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.