/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Installation Kabola Fyr
Fra : Havblik


Dato : 09-09-09 09:13

Jeg er i gang med at installere et Kaboa fyr. Selve fyret, radiatorer,
skorsten m.m. er monteret, men jeg kunne godt bruge lidt kyndig hjælp
når selve fyret skal justeres og startes op. Nogen der kender nogen?

 
 
Henrik Kolle Rasmuss~ (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 09-09-09 17:43

det kan alle olifyrsmontører

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

"Havblik" <soeren.d.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:c6363183-079b-4cc6-867c-e5aecae0a8b3@l13g2000yqb.googlegroups.com...
Jeg er i gang med at installere et Kaboa fyr. Selve fyret, radiatorer,
skorsten m.m. er monteret, men jeg kunne godt bruge lidt kyndig hjælp
når selve fyret skal justeres og startes op. Nogen der kender nogen?



Havblik (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Havblik


Dato : 09-09-09 12:31


Tak for din hurtige respons på min forespørgsel.

Det er korrekt, har jeg fået at vide, at kabola fyret er som et
"normalt" fyr til et hus, dog ret lille ca. 10 kw. Og derfor burde en
v v s er kunne klare det. Jeg tænkte blot, at der kunne være nogle
specielle forhold når det drejede sig om en båd.

Bl.a. er der nogen der har talt om luftindtag til motorrum. Andre har
fortalt at vandmængden skal være 3 x fyrets kapacitet, her altså ca.
30 l.

Jeg er (absolut) ikke tekniker, men spørger og lytter.

For mig ville det være mest praktisk hvis det var en i der boede i
Kbh., men båden kan jo flyttes.

Henrik Kolle Rasmuss~ (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 10-09-09 19:56

Faktisk er det bedst at tage indsugningsluften fra det fri, da et oliefyr
kan forurene ( CO ) gennem insugningen.
Du skal dog huske at have rigelig ventilation hvis du tager
forbrændingslufen fra båden et hul eller åbning på ca. 75cm2 burde være ok.
Da vandindholdet i din kedel og radiatorer et meget lille, bygger man ofte
en bufferbeholder på kedlen. Det er bare en dunk vand således at oliekedlen
har mere vand at arbejde med.
Det er for at undgå at fyret starter og stopper hele tiden.
Det er samme princip man bruger i villakedler og varmepumper.
Så spørg du bare din lokale vvs mand.
--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

"Havblik" <soeren.d.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:e8afa8b2-53db-45bd-a79e-5f4c6bcffac2@r9g2000yqa.googlegroups.com...

Tak for din hurtige respons på min forespørgsel.

Det er korrekt, har jeg fået at vide, at kabola fyret er som et
"normalt" fyr til et hus, dog ret lille ca. 10 kw. Og derfor burde en
v v s er kunne klare det. Jeg tænkte blot, at der kunne være nogle
specielle forhold når det drejede sig om en båd.

Bl.a. er der nogen der har talt om luftindtag til motorrum. Andre har
fortalt at vandmængden skal være 3 x fyrets kapacitet, her altså ca.
30 l.

Jeg er (absolut) ikke tekniker, men spørger og lytter.

For mig ville det være mest praktisk hvis det var en i der boede i
Kbh., men båden kan jo flyttes.



Havblik (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Havblik


Dato : 11-09-09 06:37

Hej Henrik,

Er det korrekt forstået at hvis man laver et direkte luftindtag til
motorrummet, hvor fyret står, så mener du at det skal være ca 9 cm på
hver led, (Hvis man forestiller sig at det er et firkantet
luftindtag)?

Umiddelbar ville jeg være ked af at lave et sådan et hul i f.eks.
siden af båden.

Venligst,

Søren

Henrik Kolle Rasmuss~ (12-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 12-09-09 20:55

Der skal luft til forbrænding om du vil det eller ej
Det kan tages gennem naturlig ventilation ( revner og sprækker ) eller du
kan føre luftindtaget til det fri.
Det er bedst at føre det ud, da det så ikke er sandsynligt at der vil være
fare for forgiftninger.
Forbrændig kan ved en ikke fuldstændig forbrænding udvikle den farlige CO,
En ikke fuldstændig forbrænding sker hvis der ikke er O2 nok = luft.
Prøv feks. at se en brændeovn som bliver kvalt, den soder og brænder dårligt
det samme gør et oliefyr.
Jeg går ud fra at du har et ventilationshul i dit motorrum, derfor kan
indsugningen føres derud.
Det kan jo laves på mange måder.
--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

www.kollevvs.dk
"Havblik" <soeren.d.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:48104ed6-f7ad-4acc-bf6b-7b06b6884ec8@j19g2000yqk.googlegroups.com...
Hej Henrik,

Er det korrekt forstået at hvis man laver et direkte luftindtag til
motorrummet, hvor fyret står, så mener du at det skal være ca 9 cm på
hver led, (Hvis man forestiller sig at det er et firkantet
luftindtag)?

Umiddelbar ville jeg være ked af at lave et sådan et hul i f.eks.
siden af båden.

Venligst,

Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408919
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste