Hvad skal man checke på en brugt Kawa gpz5~
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 31-07-01 14:41

Hejsa

Jeg står og overvejer at købe en brugt gpz500 fra '95 eller deromkring, og
vil gerne vide hvad man skal kigge efter på sådan en..
Hvilke ting går først i stykker, eller skal først skiftes?
er der nogle specielle lejer eller pakninger der dør ?

Jeg er noget grøn i mc verdenen, men vil gerne undgå at købe en cykel der
skal fikses for en formue, når man har kørt 5km...

Mvh
Kristoffer

Fra : Bo Thomsen

Dato : 03-08-01 21:23

> Jeg står og overvejer at købe en brugt gpz500 fra '95 > vil gerne vide
hvad man skal kigge efter på sådan en..
bl.a.
affjedring for og bag
forgaflen checkes med vrid, træk og stød samt forgaffelpakninger ( fedtede
inderrør )
skævt stel - kører hjulene i samme spor.
kør lige ud med ca. 90 km/t og slip styret - så skal den forsætte stabilt
lige ud uden at ryste eller trække til siden
og kig efter diverse tegn på hjemmefikseri uden erfaring
så som ødelagte bolte mm.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 06-08-01 08:24

Hej

Tak for mailen.

nu har jeg så også købt sådan en gpz'er, ud over et defekt kronrørsleje så
har den en evne til at slide fordækket skævt... er der nogen fornuftig
forklaring på det? (det skævt slidte fordæk giver nogle rystelser (1-2cm i
styret) ved 70-80km/t
Det "sjove" er at hvis man ligger med mere end 100-110 km/t så virker det
meget stabilt... det er som om rystelserne forsvinder helt.

Cyklen er ellers i fin stand. jeg har haft to mekanikere til at kaste et
blik på den, og de enste de siger er at den skal have nyt kronrørsleje..

Mvh
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 13:56

Kristoffer Lippert <k-music@get2net.dk> skrev i en

> nu har jeg så også købt sådan en gpz'er, ud over et defekt
> kronrørsleje så har den en evne til at slide fordækket skævt... er der
nogen
> fornuftig forklaring på det?

Tillykke med den fede model!

Skæv slitage af fordækket kan kun skyldes en skævhed i stellet!
Oftest vil det være et bukket forgaffelrør, og måske alene et tvunget
rør (løsn/spænd alle rørklemmerne på broerne én for én!); men alene et
(noget) skævt justeret baghjul, kan også være årsag!
Når forgaflen nødvendigvis er afmonteret af hensyn til lejemonteringen,
så skil også benenes inder/yder -rør fra hinanden og check såvel de
indvendige glideringe for slitage, som inderrøret for skævhed (rul dem

en plan flade og hør(!) om de begge ruller jævnt!). Er glideringene i
det ene ben slidt betragteligt mere end i det andet, er der al mulig
grund til at checke samme inderrør grundigt for skævhed!

Hvis du ikke finder noget dér, er alt jo fint - Og ikke mindst: Du har
set det ved selvsyn!
Endvidere har du haft en Ahaa-oplevelse (TM) igennem skrueriet, samt
fået skiftet den (originalt påfyldte?) forgaffelolie, som ingen (= din
models tidligere ejere) får taget sig sammen til at gøre!

> [...]
> Det "sjove" er at hvis man ligger med mere end 100-110 km/t så virker
> det meget stabilt... det er som om rystelserne forsvinder helt.

Alting af den slags har en frekvens hvor tingene går i selvsving hvorved
udslagene bliver kraftigere, og et område hvor der modsat er nærmest
afbalanceret, hvilket er hvad du her oplever!

På den eneste og ældre GPZ 500'er jeg har haft i min nærhed, var
primærkæden (løber forbi lige indenfor oliepåfyldningen!) så slidt at
den formedelst kunne slå (trykkes med en finger) op under
koblingsdækslet => udskiftning! =
Vedkommende havde købt modellen i den tro at "den blot lige skulle
justeres"; men dét holdt altså ikke, så check endelig din, der sikkert
er de 8 år ældre, som min historie er!

--
Armand