Købsbetinget konkurrence?
Fra : AndersH

Dato : 08-09-09 09:25

Hejsa

Jeg spørger lige jer, fordi i plejer at have ret godt styr på sagerne.

På min lille arbejdsplads går vi i tanker om at lave en købsbetinget
konkurrence. Alle der køber en bestemt vare i en periode vil deltage i en
lodtrækning om en præmie. F.eks. Alle der i november køber en seng, deltager
i en lodtrækning om 1 stk TV.

Jeg mindes at dette tidligere ikke har været i orden:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb99/markedsfoeringsloven/2/
Men det er alt sammen 10 år gamle sager. Jeg mindes at der er lavet om i
reglerne, men kan ikke lige finde det.

Er det vi gør i orden, eller skal vi gribe det an på en anden måde?

På forhånd tak
Anders

Fra : alexbo

Dato : 08-09-09 09:12

"AndersH" skrev

> [...]
> konkurrence. Alle der køber en bestemt vare i en periode vil deltage i en
> lodtrækning om en præmie. F.eks. Alle der i november køber en seng,

§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke
søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger,
præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror
helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts
størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som
fastsættes af økonomi- og erhvervsministeren. Beløbsgrænserne kan fastsættes
efter produkttype og modtagerkreds.

Ifølge nedenstående side er grænsen tilsyneladende sat til nul.
http://search.oem.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=8&page_id=8723456&query=konkurrencer&hiword=konkurrencer

Indtil for nylig var tilgift forbudt det er det ikke mere, det er måske det
du husker ændret.
Så kunder der køber en seng må gerne få et fjernsyn med i købet.

Så kunne den kreative sælger give kunderne en lodseddel med i købet, men jeg
tvivler på at man slipper godt fra det.

mvh
Alex Christensen

Fra : dufur

Dato : 08-09-09 19:47

alexbo skrev:

> [...]
> Så kunder der køber en seng må gerne få et fjernsyn med i købet.
>
> Så kunne den kreative sælger give kunderne en lodseddel med i købet, men jeg

Hvis man nu kan købe lodsedlen uden at købe sengen?

Fra : alexbo

Dato : 08-09-09 20:12

"dufur" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev

> Hvis man nu kan købe lodsedlen uden at købe sengen?

Så skal butikken have en bortlodningstilladelse.

Fra politiets borgerservice.
Lotteri eller offentlig bortlodning er et arrangement, hvor deltagere mod
betaling af et indskud opnår en gevinstchance, og hvor tilfældet afgør, hvem
der vinder.
~~
Politiet giver kun bortlodningstilladelse til fordel for velgørenhed eller
andre almennyttige formål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 08-09-09 20:40

alexbo skrev:
> [...]
> ~~
> Politiet giver kun bortlodningstilladelse til fordel for velgørenhed eller

Men det kræver ikke tilladelse at lave en konkurrence og trække lod
imellem de korrekte besvarelser.

Så derfor kan Velux Vinduer lave en konkurrence, hvor man skal svare
korrekt på:

Hvilket materiale er vinduet lavet af?
[ ] Smeltet sukker
[ ] Is
[ ] Glas

Leif

Fra : alexbo

Dato : 08-09-09 21:04

"Leif Neland" skrev

> Så derfor kan Velux Vinduer lave en konkurrence, hvor man skal svare
> korrekt på:

Koster det noget at deltage, kan det sammenlignes med at sælge lodsedler.

mvh
Alex Christensen

Fra : jens

Dato : 09-09-09 08:20

> "Leif Neland" skrev

> Koster det noget at deltage, kan det sammenlignes med at sælge lodsedler.
>
> mvh
> Alex Christensen

Hvad så med alle de sms konkurrencer der er, bla. i tv. Har de mon
tilladelse.

Fra : Søren Hansen

Dato : 09-09-09 09:16

jens skrev:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med alle de sms konkurrencer der er, bla. i tv. Har de mon
> tilladelse.

Hvad vinder man?

Fra : jens

Dato : 10-09-09 07:40

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad vinder man?

Det er f.eks. tv apperat, ferierejser osv.

Det virker på mig som enhver kan lave en "send XXX til 9999 og deltag i
konkurrencen om en ferierejse. Koster 15 kr. + trafiktakst"

Det må da være lotteri ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-09-09 20:41

"dufur" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man nu kan købe lodsedlen uden at købe sengen?

Det går an, hvis man kan deltage i lodtrækningen på lige fod uden køb.
Ellers ikke.
Altså hvis man kan få en lodseddel gratis (som det feks. sker med diverse
konkurrencer på cola- eller ølflasker, - her kan man deltage via nettet uden
at købe noget.

/Per