Idrætsforening - offentliggøre regnskab ?
Fra : erhverv.dk

Dato : 08-09-09 01:03

Jeg har en søn, der er medlem af en idrætsforening.

Da jeg ligger en del penge i idrætsforeningen, så vil jeg gerne se de
godkendte regnskaber og budgetter.

Jeg har fået en oversigt, der på et meget overordnet niveau viser
indtægter og udgifter. Der er f.eks. 5 overskrifter til henholdsvis
indtægterne og udgifterne, men det er ikke muligt at se, hvad der
gemmer sig bag tallene.

Har man krav på, at se regnskaberne m.m. eller er der nogle
fritagelsesgrænser. Jeg har fået, at vide, at jeg må besigtige dem
under opsyn, men det er klart utilfredsstillende. Det er også
utilfredstillende, at de oplyste oversigter er på så overordnet
niveau, at de i praksis ikke kan bruges til noget som helst.

Gælder der særlige regler, hvis foreningen får offentlige tilskud.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 08-09-09 08:33

On Tue, 8 Sep 2009 00:02:31 -0700 (PDT), "erhverv.dk"
<allan.pe@jubii.dk> wrote:

>Jeg har en søn, der er medlem af en idrætsforening.
>
>Da jeg ligger en del penge i idrætsforeningen, så vil jeg gerne se de
>godkendte regnskaber og budgetter.
En forening bør have nogle vedtægter og i disse er der nok beskrevet
noget omkrine generalforsamling.
Generalforsamlingen plejer at være det sted hvor regnskaberne
fremlægges og godkendes.

Men om det kun er medlemmerne (din søn) der kan måde op til
generalforsamlingen eller om der kan benyttes stedfortræder (dig) er
ikke lige til at vide, men guiden er foreningens vedtægter.

/Hans

Fra : erhverv.dk

Dato : 08-09-09 02:15

On 8 Sep., 09:33, Hans Kjærgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> generalforsamlingen eller om der kan benyttes stedfortræder (dig) er
> ikke lige til at vide, men guiden er foreningens vedtægter.

Vedtægterne er desværre ikke tilgængelige på deres hjemmeside.

Men, uanset hvad der står i vedtægterne, har man så ikke krav på, at
se det godkendte regnskab - vel og mærke uden, at det foregår som
gennemsyn. Det drejer sig jo ikke om nationens sikkerhed eller
lignende ?

Fra : Søren Hansen

Dato : 08-09-09 09:49

erhverv.dk skrev:

> [...]
> se det godkendte regnskab - vel og mærke uden, at det foregår som
> gennemsyn. Det drejer sig jo ikke om nationens sikkerhed eller
Det bliver oftest fremlagt på den årlige generalforsamling. Det er
seneste godkendte regnskab. At du får lov til at se et mere detaljeret
regnskab under opsyn handler givet om at du jo selvfølgelig ikke får lov
til at få originale kvitteringer ol. med hjem til gennemlæsning i din
stue, og fotokopiering af samtlige bilag er uforholdsmæssigt
tidskrævende. Dog er jeg sikker på at du kan overtale kasseren til at
lave kopier af alt til dig, hvis du vel og mærke er villig til at betale
for den tid og de materialer personen bruger på det.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-09-09 13:18

On Tue, 8 Sep 2009 01:14:54 -0700 (PDT), "erhverv.dk"
<allan.pe@jubii.dk> wrote:

>Vedtægterne er desværre ikke tilgængelige på deres hjemmeside.
Op i klubben og spørg efter dem.

>Men, uanset hvad der står i vedtægterne, har man så ikke krav på, at
>se det godkendte regnskab
Nej, og du er jo ret beset heller ikke medlem ?

>vel og mærke uden, at det foregår som gennemsyn.
Vedtægterne, det er der dine spørgsmål skal søges besvaret, og vil du
mere end det der er beskrevet der er det generalforsamlingen, men igen
det er din søn der er medlem og ikke dig, det er et problem hvis man
skal helt i detaljerne.

/Hans

Fra : N/A

Dato : 08-09-09 09:49

Fra : bosol

Dato : 08-09-09 14:34

On 8 Sep., 10:02, "erhverv.dk" <allan...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> niveau, at de i praksis ikke kan bruges til noget som helst.
>
> Gælder der særlige regler, hvis foreningen får offentlige tilskud.

Jeg har været honorær(ulønnet) revisor for en handicaps
idrætsforening. Jeg er økonom uddannet og da jeg så kassererens bøger
og bilag, måtte jeg skrive en del noter: eks. der fandtes ikke
medlemsfortegnelse dvs. der kunne ikke afstemmes kontingent. Der var
indkøbt sodavand for langt mere end der blev solgt for og
flaskeregnskab fandtes ikke. Der var indkøbt frimærker som om der blev
sendt blad til flere tusinde medlemmer. Ved det årlige lotterispil
blev der hentet gaver fra mange handlende, der var søgt
polititilladelse, men ikke alle gaver kom på bordet. Der fandtes mange
blå udgiftsbilag på fotokopier taget på kassererens private
kopimaskine. Foreningens regnskab udfærdigede jeg med noter og sendte
til kommunen, der gav tilskud iht loven mv..
Bestyrelsen var rystet og jeg meddelte at jeg ikke mere ønsker at være
revisor, så jeg tror mange foreninger kører som jeg har beskrevet. vh
Bo